1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ф

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ



19 листопада 2020 року

м. Київ

справа № 260/504/19

адміністративне провадження № К/9901/35593/19

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Загороднюка А.Г.,

суддів - Єресько Л.О., Соколова В.М.,

перевіривши в попередньому судовому засіданні касаційну скаргу Товариства з обмеженої відповідальністю "Гапак-Транс" на рішення Закарпатського окружного адміністративного суду від 30 серпня 2019 року (суддя Ващилін Р.О.) та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 20 листопада 2019 року (судді: Макарик В.Я., Бруновська Н.В., Матковська З.М.) у справі за адміністративним позовом Товариства з обмеженої відповідальністю "Гапак-Транс" до Закарпатської обласної державної адміністрації, Департаменту інфраструктури, розвитку і утримання мережі автомобільних доріг загального користування місцевого значення та житлово-комунального господарства Закарпатської ОДА, Обласного конкурсного комітету із визначення автомобільних перевізників на міжміських та приміських автобусних маршрутах загального користування, що не входять за межі території області, третя особа, що не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача, Товариство з обмеженою відповідальністю "Паннонія Авто-Центр" про визнання протиправними і скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,

УСТАНОВИВ:

Короткий зміст позовних вимог та їх обґрунтування.

Товариство з обмеженої відповідальністю "Гапак-Транс" (далі позтвач, ТОВ "Гапак-Транс") звернулося до суду з позовом до Закарпатської обласної державної адміністрації (відповідач 1), Департаменту інфраструктури, розвитку і утримання мережі автомобільних доріг загального користування місцевого значення та житлово-комунального господарства Закарпатської обласної державної адміністрації (відповідач 2), Обласного конкурсного комітету із визначення автомобільних перевізників на міжміських та приміських автобусних маршрутах загального користування, що не виходять за межі території області (відповідач 3), третя особа, що не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача, Товариство з обмеженою відповідальністю "Паннонія Авто-Центр" (далі третя особа, ТОВ "Паннонія Авто-Центр"), в якому просить: 1) визнати протиправним з боку Обласного конкурсного комітету із визначення автомобільних перевізників на міжміських та приміських автобусних маршрутах загального користування, що не виходять за межі території області, допуск до участі в конкурсі на об`єкті конкурсу №25 на рейсі №465 за маршрутом "Ужгород - Великий Березний" перевізника-претендента ТОВ "Паннонія Авто-Центр", який подав документи, які містять недостовірну інформацію щодо наявності у нього матеріально-технічної бази за адресою: м . Ужгород, вул . Станційна, 56 А, а також медичного кабінету; 2) визнати протиправним та скасувати рішення Обласного конкурсного комітету із визначення автомобільних перевізників на міжміських та приміських автобусних маршрутах загального користування, що не виходять за межі території області (внутрішньообласні маршрути), яке оформлено протоколом №19/2019 від 29 січня 2019 року та наказ №02-ОД від 05 лютого 2019 року "Про визнання перевізників-переможців конкурсу з перевезення пасажирів на міжміських та приміських автобусних маршрутах загального користування, що не виходять за межі території області (внутрішньообласні маршрути)" в частині визнання ТОВ "Паннонія Авто-Центр" першим переможцем на об`єкті конкурсу №25 на рейсі №465 за маршрутом "Ужгород - Великий Березний"; 3) визнати недійсним договір №191925 від 06 лютого 2019 року про організацію перевезень пасажирів на автобусному маршруті загального користування, укладений між Закарпатською ОДА та ТОВ "Паннонія Авто-Центр"; 4) зобов`язати Закарпатську ОДА укласти з ТОВ "Гапак-Транс" як з другим переможцем конкурсу договір про організацію перевезень пасажирів на автобусному маршруті загального користування строком на п`ять років на маршруті "Ужгород - Великий Березний", № рейсу 465.

Заявлені позовні вимоги обґрунтовує тим, що з метою участі у конкурсні з перевезення пасажирів на приміських та міжміських маршрутах загального користування, що не виходять за межі області, оголошеного Закарпатською обласною державною адміністрацією, позивачем та 3-ю особою було подано відповідні заяви, за результатами розгляду яких першим переможцем було визнано ТОВ "Паннонія Авто-Центр". З таким рішенням конкурсного комітету не згоден та вважає, що пропозиція такого товариства повинна була бути відхилена, оскільки ним подано для участі в конкурсі недостовірну інформацію щодо наявності матеріально-технічної бази та медичного кабінету. Окрім того, звертає увагу на нарахування балів ТОВ "Паннонія Авто-Центр" з порушенням встановленого законодавством порядку. Тому вважає, що переможцем конкурсу з перевезення пасажирів повинен був бути визнаний позивач, що набрав 30 балів, тоді як 3-я особа могла отримати тільки 19 балів.

Короткий зміст рішень судів попередніх інстанцій.

Рішенням Закарпатського окружного адміністративного суду від 30 серпня 2019 року, залишеним без змін постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 20 листопада 2019 року у позові відмовлено повністю.

Рішення судів попередніх інстанцій мотивовано тим, що що Закарпатська ОДА належним чином виконала обов`язок щодо перевірки достовірності поданих перевізником-претендентом відомостей. Наявність будь-яких зі встановлених частиною другою статті 45 Закону підстав для недопуску ТОВ "Паннонія Авто-Центр" до участі в конкурсі не виявлено, а тому дії Конкурсного комітету щодо допуску такого претендента відповідають чинному законодавству та є правомірними. Незважаючи на надмірне нарахування ТОВ "Паннонія Авто-Центр" балів за наявні автобуси, загальна кількість балів, що повинна була набрати 3-я особа складає 34 (в тому числі 19 балів за автобуси та 15 балів за матеріально-технічну базу), що перевищує кількість балів, нарахованих ТОВ "Гапак-Транс" (30 балів). Жодних заперечень щодо правильності нарахування балів ТОВ "Гапак-Транс" позивач не заявляє. Суди дійшли висновку, що ТОВ "Паннонія Авто-Центр" правомірно визнано переможцем конкурсу з перевезення пасажирів на маршруті Ужгород - Великий Березний, як перевізника-претендента, що набрав найбільшу кількість балів.

Короткий зміст та обґрунтування вимог касаційної скарги.

У касаційній скарзі позивач вказує на порушення судами попередніх інстанцій норм матеріального та процесуального права, просить оскаржувані судові рішення скасувати та ухвалити нове рішення, яким задовольнити позовні вимоги повністю.

Касаційна скарга мотивована тим, що судами попередніх інстанцій не надано правову оцінку договору "сервітуту" третьої особи та доказам відсутності лікарів у третьої особи, що призвело до ухвалення судами незаконних та неправомірних рішень.

Позиція інших учасників справи.

Від відповідача 1 та відповідача 2 до суду надійшли відзиви на касаційну скаргу позивача, в яких вони просять касаційну скаргу позивача залишити без задоволення, а оскаржувані судові рішення без змін.

Відповідачі зазначають, що Порядком не наділено організатора повноваженнями перевіряти достовірність інформації органів державного контролю, органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування.

Від Товариства з обмеженою відповідальністю "Паннонія Авто-Центр" також надійшов відзив на касаційну скаргу позивача, в якому просить касаційну скаргу позивача залишити без задоволення, а оскаржувані судові рішення без змін.

Товариство з обмеженою відповідальністю "Паннонія Авто-Центр" зазначає, що в його користуванні є відповідна матеріальна база, яка розташована по вул. Станційна 56 А у м. Ужгород. Вказана матеріальна-технічна база перебуває у користуавнні товариства, що підтверджується Статутом ТОВ "Паннонія Авто-Центр", відповідно до пункту 5.2., якого статутний капітал товариства сформований, у тому числі за рахунок майнових прав (сервітутом) на користування майном на території комплексу по вул. Станційна 56 А у м. Ужгород.

Також ТОВ "Паннонія Авто-Центр" зазначає, що у трудових відносинах з товариством перебувають два медичних працівника, якій й проводять щозмінні медичні огляди водіїв.

Рух касаційної скарги.

Ухвалою Верховного Суду від 14 січня 2020 року відкрито касаційне провадження за касаційною скаргою Товариства з обмеженої відповідальністю "Гапак-Транс" на рішення Закарпатського окружного адміністративного суду від 30 серпня 2019 року та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 20 листопада 2019 року.

Касаційний адміністративний суд у складі Верховного Суду ухвалою від 18 листопада 2020 року зазначену адміністративну справу призначив до розгляду.

Установлені судами попередніх інстанцій обставини справи.

Закарпатською обласною державною адміністрацією (далі Закарпатська ОДА) оголошено конкурс з перевезення пасажирів на міжміських та приміських автобусних маршрутах загального користування, що не виходять за межі території області (внутрішньообласні маршрути) (далі конкурс), зокрема, на маршруті Ужгород Великий Березний №465.

З метою участі в конкурсі відповідні заяви подали Товариство з обмеженою відповідальністю "Гапак-Транс" (далі ТОВ "Гапак-Транс") та Товариство з обмеженою відповідальністю "Паннонія Авто-Центр" (далі ТОВ "Паннонія Авто-Центр").

За результатами розгляду документів, поданих зазначеними претендентами, рішенням Обласного конкурсного комітету із визначення автомобільних перевізників на міжміських та приміських автобусних маршрутах загального користування, що не входять за межі території області (далі Конкурсний комітет), оформленим протоколом №19/2019 від 29 січня 2019 року, ТОВ "Гапак-Транс" нараховано 30 балів за роботу перевізника-претендента на зазначеному об`єктів конкурсу протягом усього строку дії попереднього договору як переможця попереднього конкурсу; ТОВ "Паннонія Авто-Центр" 73 бали, в тому числі, 12 балів за наявність у перевізника-претендента у власності 3 автобусів для відповідного виду перевезень категорії Євро-3, 30 балів за наявність у перевізника-претендента у власності 5 автобусів для відповідного виду перевезень категорії Євро-4, 16 балів за наявність у перевізника-претендента у власності 2 низькопідлогових автобусів, 15 балів за наявність матеріально-технічної бази, на якій забезпечується проведення медичного огляду водіїв, їх стажування та інструктаж, а також огляд технічного стану автобусів та їх зберігання у разі розміщення такої бази на відстані не більше як 20 кілометрів від місця формування рейсу.

Вказаним рішенням Конкурсного комітету організатору запропоновано укласти з ТОВ "Паннонія Авто-Центр" договір за об`єктом конкурсу №25 Ужгород Великий Березний, маршрут №465, терміном на 5 років, а ТОВ "Гапак-Транс" визнати другим переможцем за об`єктом конкурсу №25 Ужгород Великий Березний, маршрут №465.

Наказом Департаменту інфраструктури, розвитку і утримання мережі автомобільних доріг загального користування місцевого значення та житлово-комунального господарства Закарпатської ОДА від 05 лютого 2019 року №02-ОД "Про визнання перевізників-переможців конкурсу з перевезення пасажирів на міжміських та приміських автобусних маршрутах загального користування, що не виходять за межі території області (внутрішньообласні маршрути)" ТОВ "Паннонія Авто-Центр" визнано перевізником-переможцем за об`єктом конкурсу №25 Ужгород Великий Березний, маршрут №465.

06 лютого 2019 року між Закарпатською ОДА та ТОВ "Паннонія Авто-Центр" укладено договір про організацію перевезень пасажирів на автобусному маршруті загального користування Ужгород Великий Березний, №465 №191925.

ТОВ "Гапак-Транс" вважає, що позивач подав недостовірні відомості, а тому не мав бути допущений до участі в конкурсі, не міг стати переможцем, в тому числі, у зв`язку з неправильним нарахуванням балів, у зв`язку з чим звернувся до суду із цим позовом.

Релевантні джерела права й акти їхнього застосування.

08 лютого 2020 року набув чинності Закон України від 15 січня 2020 року N460-IX "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України щодо вдосконалення порядку розгляду судових справ" (далі - Закон460-IX).

Згідно з пунктом 2 "Прикінцеві та перехідні положення" Закону460-IX, касаційний розгляд справи здійснюється в порядку, що діяв до набрання чинності цим Законом.

За приписами частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

За змістом статті 144 Конституції України органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов`язковими до виконання на відповідній території.

В силу частини десятої статті 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку.

Відповідно до частини першої статті 55 Конституції України кожному гарантується право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб.

Засади організації та діяльності автомобільного транспорту врегульовані Законом України "Про автомобільний транспорт", у статті 34 якого вказано про те, що Автомобільний перевізник повинен:

виконувати вимоги цього Закону та інших законодавчих і нормативно-правових актів України у сфері перевезення пасажирів та/чи вантажів;

утримувати транспортні засоби в належному технічному і санітарному стані та забезпечувати їх зберігання відповідно до вимог статті 21 цього Закону;

забезпечувати контроль технічного і санітарного стану транспортних засобів перед виїздом на маршрут;

забезпечувати проведення медичного контролю стану здоров`я водіїв;

організувати проведення періодичного навчання водіїв методам надання домедичної допомоги потерпілим від дорожньо-транспортних пригод;

забезпечувати умови праці та відпочинку водіїв згідно з вимогами законодавства;

забезпечувати проведення стажування та інструктажу водіїв у порядку, визначеному центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері транспорту;

забезпечувати безпеку дорожнього руху;

забезпечувати водіїв відповідною документацією на перевезення пасажирів.

Автомобільні перевізники з кількістю транспортних засобів десять і більше зобов`язані організовувати підвищення кваліфікації керівників і спеціалістів автомобільного транспорту, діяльність яких пов`язана з наданням послуг автомобільного транспорту, у термін один раз на п`ять років, а з питань безпеки перевезень, охорони праці та пожежної безпеки - у термін один раз на три роки в порядку, який визначає центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері транспорту.

Відповідно до частини першої статті 43 Закону України "Про автомобільний транспорт" № 2344-III від 05 квітня 2001 року (далі Закон № 2344-III) визначення автомобільного перевізника на автобусному маршруті загального користування здійснюється виключно на конкурсних засадах. Організація проведення конкурсу та визначення умов перевезень покладаються на органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування.

Статтею 44 Закону № 2344-ІІІ встановлено, що організація проведення конкурсу та визначення умов перевезень покладаються на органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування. До обов`язкових умов конкурсу на перевезення пасажирів належать: визначена органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування обґрунтована структура парку автобусів, що працюватимуть на маршруті загального користування, за пасажиромісткістю, класом, технічними та екологічними показниками; державні соціальні нормативи у сфері транспортного обслуговування населення.

Згідно із статтею 45 Закону № 2344-ІІІ у конкурсі на визначення автомобільного перевізника на автобусному маршруті загального користування можуть брати участь автомобільні перевізники, які мають ліцензію на той вид послуг, що виносять на конкурс, на законних підставах використовують у достатній кількості сертифіковані автобуси відповідного класу, відповідають вимогам, викладеним у статті 34 цього Закону. До участі в конкурсі не допускаються автомобільні перевізники, які: визнані банкрутами або щодо яких порушено справу про банкрутство чи ліквідацію як суб`єкта господарювання; подали до участі в конкурсі документи, що містять недостовірну інформацію; не відповідають вимогам статті 34 цього Закону; передбачають використовувати на маршрутах автобуси, переобладнані з вантажних транспортних засобів.

Відповідно до статті 46 Закону № 2344-ІІІ для участі в конкурсі на перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування автомобільний перевізник подає конкурсному комітету такі документи: заяву претендента встановленого зразка із зазначенням автобусного маршруту загального користування, на якому має намір працювати претендент; відомості за підписом суб`єкта господарювання про автобуси, які будуть використовуватися на автобусному маршруті з зазначенням підстав для їх використання перевізником; відомості про додаткові умови обслуговування маршруту; документ, що підтверджує внесення плати за участь у конкурсі.

Органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування не менш як за дев`ять днів до дня проведення конкурсу забезпечують інформування відповідних підрозділів Національної поліції про перевізників-претендентів, які подали документи на конкурс.


................
Перейти до повного тексту