1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ



19 листопада 2020 року

м. Київ

справа № 560/3220/19,

адміністративне провадження № К/9901/13278/20

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду :

головуючої судді- Блажівської Н.Є.,

суддів: Білоуса О.В., Желтобрюх І.Л.,

розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін касаційну скаргу Головного управління ДПС у Хмельницькій області

на рішення Хмельницького окружного адміністративного суду від 12 грудня 2019 року (суддя Лабань Г.В.)

та постанову Сьомого апеляційного адміністративного суду від 26 лютого 2020 року (суддя-доповідач: Курко О. П., судді: Гонтарук В. М., Біла Л.М.)

у справі позовом ОСОБА_1

до Головного управління ДПС у Хмельницькій області

про визнання дій протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень,

ВСТАНОВИВ

1. ІСТОРІЯ СПРАВИ

1.1.Короткий зміст позовних вимог

ОСОБА_1 (надалі також - Позивач; ОСОБА_1 ; скаржник) звернувся до суду з позовом до Головного управління ДПС у Хмельницькій області (надалі також - Відповідач; ГУ ДПС у Хмельницькій області), в якому просив суд визнати протиправними та скасувати податкові повідомлення-рішення від 12 липня 2019 року:

0011141303 про сплату 1744939 грн 56 коп. (один мільйон сімсот сорок чотири тисячі дев`ятсот тридцять дев`ять гривень 56 коп.) податку на доходи фізичних осіб та 436234 грн 89 коп., (чотириста тридцять шість тисяч двісті тридцять чотири грн 89 коп.) штрафних (фінансових) санкцій;

0011151303 про сплату 145411 грн 63 коп. (сто сорок п`ять тисяч чотириста одинадцять гривень 63 коп.) військового збору та 36352 грн 91 коп. (тридцять шість тисяч триста п`ятдесят дві грн 91 коп.) штрафних (фінансових) санкцій;

0011231303 про сплату 510 грн (п`ятсот десять гривень) адміністративного штрафу;

0011161303 про сплату 340 грн (триста сорок гривень) штрафних (фінансових) санкцій (штрафу) за платежем "Податок на додану вартість із вироблених в Україні товарів (робіт, послуг);

0011241303 про сплату 340 грн (триста сорок грн) штрафних (фінансових) санкцій (штрафу) за платежем "Податок на доходи фізичних осіб, що сплачується фізичними особами за результатами річного декларування";

0011211303 про сплату 170 грн (сто сімдесят грн) адміністративного штрафу;

визнати протиправною та скасувати вимогу про сплату боргу (недоїмки) від 18 жовтня 2019 року № Ф-0001251303 на суму 163867,54 грн (сто шістдесят три тисячі вісімсот шістдесят сім гривень 54 коп.);

визнати протиправним та скасувати рішення про нарахування штрафних санкцій від 12 липня 2019 року, виданого ГУ ДФС у Хмельницькій області, № 0011181303 про сплату 20669 грн 54 коп. (двадцять тисяч шістсот шістдесят дев`ять гривень 54 коп.) штрафних санкцій;

визнати протиправним та скасувати рішення про застосування штрафних санкцій за неподання звітності № 0011251303 про сплату 510 грн (п`ятсот десять гривень) для фізичних осіб-підприємців які обрали спрощену систему оподаткування та осіб, які провадять незалежну професійну діяльність.

В обґрунтування позовних вимог зазначено про незаконність проведення позапланової невиїзної документальної перевірки Позивача та висновків перевірки про здійснення Позивачем підприємницької діяльності щодо продажу об`єктів нерухомості, належних на праві власності як фізичній особі, позаяк Податковим кодексом України не встановлено обмежень щодо кількості одиниць продажу власного нерухомого майна фізичною особою.

1.2. Короткий зміст рішень судів попередніх інстанцій

Рішенням Хмельницького окружного адміністративного суду від 12 грудня 2019 року, залишеним без змін постановою Сьомого апеляційного адміністративного суду від 26 лютого 2020 року, позов задоволено частково. Визнано протиправними та скасовано податкові повідомлення-рішення від 12 липня 2019 року № 0011141303 про сплату 1744939 грн 56 коп. (один мільйон сімсот сорок чотири тисячі дев`ятсот тридцять дев`ять гривень 56 коп.) податку на доходи фізичних осіб та штрафних (фінансових) санкцій 436234 грн 89 коп. (чотириста тридцять шість тисяч двісті тридцять чотири гривень 89 коп.); № 0011151303 про сплату 145411 грн 63 коп. (сто сорок п`ять тисяч чотириста одинадцять гривень 63 коп.) військового збору та штрафних (фінансових) санкцій 36352 грн 91 коп. (тридцять шість тисяч триста п`ятдесят дві гривні 91 коп.); № 0011231303 про сплату 510 грн (п`ятсот десять гривень) адміністративного штрафу; № 0011161303 про сплату 340 грн (триста сорок гривень) штрафних санкцій за податок на додану вартість; № 0011241303 про сплату 340 грн (триста сорок гривень) штрафних санкцій за податок на доходи фізичних осіб; № 0011211303 про сплату 170 грн (сто сімдесят гривень) адміністративного штрафу; вимогу про сплату боргу (недоїмки) від 18 жовтня 2019 року № Ф-0001251303 на суму 163867,54 коп. (сто шістдесят три тисячі вісімсот шістдесят сім гривень 54 коп.); визнано протиправним та скасовано рішення про нарахування штрафних санкцій від 12 липня 2019 року виданого ГУ ДФС у Хмельницькій області № 0011181303 про сплату 20669 грн 54 коп. (двадцять тисяч шістсот шістдесят дев`ять гривень 54 коп.) штрафних санкцій; визнано протиправним та скасовано рішення про застосування штрафних санкцій за неподання звітності № 0011251303 про сплату 510 грн (п`ятсот десять гривень) для фізичних осіб-підприємців, які обрали спрощену систему оподаткування та осіб, які провадять незалежну професійну діяльність. В задоволенні решти позовних вимог відмовлено.

Ухвалюючи рішення в частині задоволення позовних вимог суд першої інстанції, з яким погодився суд апеляційної інстанції, виходив з того, що податковий орган не наділений повноваженням встановлення факту здійснення фізичною особою підприємницької діяльності, а Податковий кодекс України та будь-який інший нормативно-правовий акт, не містить заборони або обмежень щодо кількості одиниць продажу власного нерухомого майна. Суди звернули увагу на те, що ОСОБА_1 було придбано 16 квартир у ЖБК "Зарічанський" згідно з договорами про внесення пайових внесків в якості пайовика (покупця) квартир як фізичною особою. Враховуючи те, що Позивач не виступає засновником вказаного житлово-будівельного кооперативу та не був замовником проектно-кошторисної документації, суди дійшли висновку, що купівля квартир у ЖБК "Зарічанський" та подальша реєстрація права власності не здійснювалась з метою підприємницької діяльності. Сплата 5 % податку на доходи фізичних осіб та 1,5 % військового збору із вартості квартири відповідно до кожного договору при його нотаріальному посвідченні за висновками судів свідчить про необґрунтованість доводів контролюючого органу про порушення Позивачем податкової дисципліни та не утворює підстав для визначення податкових зобов`язань за спірними актами індивідуальної дії.

Відмовляючи в задоволенні позовних вимог в частині визнання протиправними дій Відповідача щодо проведення позапланової невиїзної документальної перевірки суди виходили з того, що в рішенні Хмельницького окружного адміністративного суду від 31 липня 2019 року у справі № 560/1883/19 було встановлено правомірність проведення перевірки ОСОБА_1 .

1.3. Короткий зміст касаційної скарги та відзиву на неї

Не погоджуючись з рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій в частині задоволення позовних вимог, ГУ ДПС у Хмельницькій області звернулось з касаційною скаргою, в якій, посилаючись на порушення норм матеріального та процесуального права вказало на те, що судами застосовано норму права без урахування висновку щодо застосування норми права у подібних правовідносинах, викладеного у постанові Верховного Суду від 13 березня 2018 року по справі № 826/13138/15, що стало наслідком неправильного застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального права до спірних правовідносин, визначених предметом розгляду даної справи, тому просило їх скасувати у відповідній частині та ухвалити нове судове рішення про відмову в позові повністю.

Позивач у відзиві на касаційну скаргу просив залишити касаційну скаргу без задоволення вказуючи, що судами першої та апеляційної інстанцій при ухваленні судових рішень не допущено порушень норм матеріального та процесуального права.

2. СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПОПЕРЕДНІХ ІНСТАНЦІЙ

Судами першої та апеляційної інстанцій встановлено, що ОСОБА_1 зареєстрований як фізична особа-підприємець 11 лютого 2004 року, основним видом його діяльності є: 41.20 Будівництво житлових і нежитлових будівель.

На підставі статті 20, підпункту 75.1.2, пункту 75.1, статті 75, підпункту 78.1.1, підпункту 78.1.4 пункту 78.1, статті 78, пункту 82.2 статті 82 Податкового кодексу України, підпункту 13.1.2 пункту 13.1 статті 13 Закону України від 8 липня 2010 року № 2464-VІ "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування" та наказу ГУ ДФС у Хмельницькій області від 2 травня 2019 року № 990 ГУ ДФС у Хмельницькій області проведено документальну позапланову невиїзну перевірку суб`єкта підприємницької діяльності - фізичної особи ОСОБА_1, з питань дотримання вимог податкового, валютного та іншого законодавства, контроль за додержанням якого покладено на контролюючі органи, правильності нарахування, обчислення та сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування за період з 1 січня 2016 року по 31 грудня 2018 року, за результатами якої складено акт від 20 травня 2019 року № 0316/22-01/13-07/ НОМЕР_1 .

Перевіркою встановлено, що в порушення вимог:

пункту 177.2, абзацу 5, підпункту 177.4.5 пункту 177.4 статті 177 Податкового кодексу України занижено податкове зобов`язання по податку з доходів фізичних осіб за період з 2016 - 2018 роки на суму 1744939,56 грн;

підпункту 1.2 пункту 16-1 підрозділу 10 розділу XX та пункту 177.2, пункту 177.4 статті 177 Податковою кодексу України, в результаті чого занижено суму військового збору за період з 1 січня 2016 року по 31 грудня 2018 року в сумі 145411,63 грн;

підпункту 49.18.1, пункту 49.18 статті 49 та пункту 203.1 статті 203 Податкового кодексу України не подано податкові декларації з податку на додану вартість за вересень-жовтень 2019 року;

пункту 2 частини першої статті 7, статті 8 Закону України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування" від 8 липня 2010 року № 2464-VІ та пункту 3 частини п`ятої розділу IV Інструкції про порядок нарахування і сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, затвердженої Наказом Міністерства доходів і зборів України 20 квітня 2015 року № 449, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 7 травня 2015 року за № 508/26953, занижено суму єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування за період з 1 січня 2016 року по 31 грудня 2018 року в сумі 163867,54 грн;

пункту 63.3 статті 63, пункту 22.1 статті 22 Податкового кодексу України, пункту 8.4 розділу VIII Порядку обліку платників податків і зборів, затвердженого наказом Міністерства фінансів України 09 грудня 2011 року № 1588 (у редакції наказу Міністерства фінансів України від 22 квітня 2014 року № 462), зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 14 травня 2014 року за № 503/25280, не подані повідомлення за формою № 20-ОПП до Хмельницького управління ГУ ДФС у Хмельницькій області;

пункту 44.1, пункту 44.3, пункту 44.5 статті 44, пункту 85.2 статті 85 Податкового кодексу України платником не надано в повному обсязі документи для проведення перевірки що підтверджують показники, відображені таким платником податків у податковій звітності;

пункту 179.1, пункту 179.9, статті 179 Податкового кодексу України не вірне подання декларації з податку на доходи фізичних осіб за 2017 рік та пункту 49.2, підпункту 49.18.5 пункту 49.18 статті 49, пункту 177.5, пункту 177.11 статті 177 Податкового кодексу України в частині не подання декларацій про майновий стан і доходи за 2018 рік;

пункту 4 частини другої статті 6 Закону № 2464-VІ в частині не подання звітів про суми нарахованого доходу застрахованих осіб та суми нарахованого єдиного внеску за 2016, 2017 та 2018 роки.

За наслідком перевірки ГУ ДФС у Хмельницькій області 12 липня 2019 року винесено рішення та податкові повідомлення-рішення:

0011141303 про збільшення суми грошового зобов`язання з податку на доходи фізичних осіб, що сплачується фізичними особами за результатами річного декларування, в сумі 1744939,56 грн за основним платежем та 436234,89 грн за штрафними (фінансовими) санкціями (штрафами);

0011151303 про збільшення суми грошового зобов`язання по військовому збору в сумі 145411,63 грн за основним платежем та в сумі 36352,91 грн за штрафними (фінансовими) санкціями (штрафами);

0011241303 про застосування штрафу в сумі 340 грн за платежем податок на доходи фізичних осіб, що сплачується фізичними особами за результатами річного декларування;

0011211303 про застосування штрафу в сумі 170 грн;

001121303 про застосування штрафу в сумі 510 грн;

0011161303 про застосування штрафу в сумі 340 грн за неподання декларації по податку на додану вартість;

0011181303 про застосування штрафних санкцій за донарахування відповідним органом доходів і зборів або платником своєчасно не нарахованого єдиного внеску в сумі 20669,54 грн;

0011251303 застосування штрафу за неподання звітності єдиного внеску.

За результатами розгляду скарги Позивача в частині скасування вимоги про сплату боргу (недоїмки) від 12 липня 2019 року № ф-001117103, рішенням ДПС України вимога про сплату боргу (недоїмки) від 12 липня 2019 року № ф-001117103 скасована як така, що сформована не за встановленою формою та, як наслідок, ГУ ДФС у Хмельницькій області було сформовано та направлено на адресу Позивача нову вимогу про сплату боргу (недоїмки) від 18 жовтня 2019 року № ф-000125130.


................
Перейти до повного тексту