1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



19 листопада 2020 року

Київ

справа №120/1759/19-а

касаційне провадження №К/9901/30056/19

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого - Чиркіна С.М.,

суддів: Бевзенка В.М., Шарапи В.М.,

розглянувши у порядку письмового провадження касаційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Вінницького окружного адміністративного суду від 04.07.2019 (головуючий суддя: Поліщук І.М.) та постанову Сьомого апеляційного адміністративного суду від 03.10.2019 (головуючий суддя: Залімський І.Г., судді: Сумко О.О., Мацький Є.М.) у справі №120/1759/19-а за позовом ОСОБА_1 до Вінницького обласного військового комісаріату про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії,

В С Т А Н О В И В:

У травні 2019 року ОСОБА_1 (далі - ОСОБА_1 або позивач) звернувся до суду з позовом до Вінницького обласного військового комісаріату (далі - Вінницький ОВК або відповідач), в якому просив:

визнати протиправною бездіяльність відповідача щодо відмови у складанні та поданні до ГУПФУ у Вінницькій області довідки про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсій, в якій на підставі Постанови Кабінету Міністрів України "Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб" №704 від 30.08.2017 (далі - Постанова Уряду №704) вказати розмір надбавки за особливості проходження служби, надбавки за службу в умовах режимних обмежень, премії, надбавки за виконання особливо важливих завдань, надбавки за кваліфікацію - льотчик штурман 1 клас, надбавки за роботу з іноземними фахівцями та інших додаткових видів грошового забезпечення, які враховуються при призначенні та перерахунку пенсії, за відповідною або аналогічною посадою, яку позивач займав на дату звільнення зі служби;

зобов`язати відповідача подати до ГУПФУ у Вінницькій області довідку про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсій, в якій на підставі Постанови Уряду №704 вказати розмір окладу за посадою, військовим (спеціальним) званням, відсоткової надбавки за вислугу років, надбавки за особливості проходження служби, надбавки за службу в умовах режимних обмежень, премії, надбавки за виконання особливо важливих завдань, надбавки за кваліфікацію - льотчик штурман 1 клас, надбавки за роботу з іноземними фахівцями та інших додаткових видів грошового забезпечення, які враховуються при призначенні та перерахунку пенсії, за відповідною або аналогічною посадою, яку позивач займав на дату звільнення зі служби.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що відмова відповідача у наданні оновленої довідки про розмір грошового забезпечення з врахуванням у ній додаткових видів грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премій, які ОСОБА_1 отримував проходячи військову службу, є протиправною, оскільки з набранням законної сили судовим рішенням у справі №826/3858/18, яким визнано протиправними та нечинними пункти 1, 2 постанови Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 №103 "Про перерахунок пенсій особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб" (далі - Постанова Уряду №103) та зміни до пункту 5 і додатку 2 Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13.02.2008 №45 (далі - Порядок №45), позивач набув право на перерахунок пенсії з урахуванням щомісячних додаткових видів грошового забезпечення.

Рішенням Вінницького окружного адміністративного суду від 04.07.2019, залишеним без змін постановою Сьомого апеляційного адміністративного суду від 03.10.2019, у задоволенні позову відмовлено.

Ухвалюючи таке рішення, суд першої інстанції, з висновками якого погодився суд апеляційної інстанції, виходив з того, що прийняте Окружним адміністративним судом міста Києва в адміністративній справі №826/3858/18 рішення не є тим юридичним фактом, який в силу вимог пунктів 1, 2, 3 Порядку № 45 (в редакції до 21.02.2018) тягне за собою обов`язок відповідача оформити та направити до пенсійного органу нову довідку про розмір грошового забезпечення позивача. З огляду на те, що Кабінетом Міністрів України рішень які б тягнули за собою зміни в грошовому забезпеченні військовослужбовців не приймалось, то відповідно у відповідача не виникло обов`язку оформити та направити до ГУПФУ у Вінницькій області іншу довідку про новий розмір грошового забезпечення ОСОБА_1 .

Не погоджуючись з рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, позивач подав касаційну скаргу, у якій з посиланням на порушення судами норм матеріального права просить суд касаційної інстанції скасувати зазначені судові рішення та ухвалити нове про задоволення позову в повному обсязі.

Касаційна скарга обґрунтована тим, що судами попередніх інстанцій не повно з`ясовані обставини справи, що призвело до неправильного вирішення спору. Скаржник наполягає, що з дня набрання чинності судовим рішенням у справі №826/3858/18 (05.03.2019) виникли підстави для перерахунку його пенсії, з урахуванням розміру посадового окладу, окладу за військовим (спеціальним) званням та відсоткової надбавки за вислугу років, а також додаткових видів грошового забезпечення, оскільки з цієї дати ОСОБА_1 має право на отримання пенсії, виходячи з розміру складових, розрахованих згідно з Постановою Уряду №704 у відповідності до вимог статей 43 і 63 Закону України від 09.04.1992 №2262-ХІІ "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" (далі - Закон №2262-ХІІ) та статті 9 Закону України від 20.12.1991 №2011-XII "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" (далі - Закон №2011-XII). Також при вирішенні справи скаржник просить суд касаційної інстанції врахувати правову позицію, викладену Верховним Судом, у зразковій справі №160/8324/19.

Ухвалою Верховного Суду від 11.11.2019 відкрито касаційне провадження у справі.

В порядку статті 31 КАС України за результатами повторного автоматизованого розподілу від 18.11.2020 визначений новий склад суду.

Ухвалою Верховного Суду від 18.11.2020 справу призначено до розгляду в порядку письмового провадження відповідно до вимог статті 345 КАС України.

На адресу Верховного Суду від відповідача надійшов відзив на касаційну скаргу, у якому останній із посиланням на законність та обґрунтованість рішень судів першої та апеляційної інстанцій просить суд залишити касаційну скаргу без задоволення, а оскаржувані судові рішення без змін.

Верховний Суд переглянув оскаржувані судові рішення у межах доводів касаційної скарги, з урахуванням вимог статті 341 КАС України з`ясував повноту фактичних обставин справи, встановлених судом, перевірив правильність застосування норм матеріального і процесуального права та дійшов висновку, що касаційна скарга підлягає задоволенню, з огляду на таке.

Судами попередніх інстанцій встановлено, що позивач перебуває на обліку в ГУПФУ в Вінницькій області та з 07.02.2018 отримує пенсію по інвалідності згідно з Законом №2262-ХІІ.

Пенсія позивачу призначена у розмірі 80% грошового забезпечення з наступними складовими: посадовий оклад, оклад за військовим званням, процентна надбавка за вислугу років у розмірі 50%, надбавка за особливо важливі завдання 50%, надбавка за службу в умовах режимних обмежень 15%, надбавка за роботу з іноземними фахівцями 10%, надбавка за кваліфікацію - льотчик/штурман 1 клас 12%, премія 350%.

01.03.2018 набрала чинності постанова Кабінету Міністрів України №704, якою затверджено тарифну сітку розрядів і коефіцієнтів посадових окладів військовослужбовців з числа осіб рядового, сержантського і старшинського складу, офіцерського складу (крім військовослужбовців строкової військової служби), осіб рядового і начальницького складу згідно з додатком 1. Згідно з пунктом 2 цієї постанови грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу складається з посадового окладу, окладу за військовим (спеціальним) званням, щомісячних (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премії) та одноразових додаткових видів грошового забезпечення.

21.02.2018 Кабінет Міністрів України прийняв постанову №103, пунктами 1, 2 якої встановив перерахувати з 01.01.2018 пенсії, призначені згідно із Законом №2262-ХІІ до 01.03.2018 (крім пенсій, призначених згідно із Законом особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ (міліції) та поліцейським), з урахуванням розміру окладу за посадою, військовим (спеціальним) званням, відсоткової надбавки за вислугу років за відповідною або аналогічною посадою, яку особа займала на дату звільнення із служби (на дату відрядження для роботи до органів державної влади, органів місцевого самоврядування або до сформованих ними органів, на підприємства, в установи, організації, вищі навчальні заклади), що визначені станом на 01.03.2018 відповідно до постанови №704.

У зв`язку із прийняттям Постанови №704, з врахуванням внесених до неї змін зазначених у Постанові Уряду №103, 16.03.2018 відповідач склав довідку №ХЛ67657 про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсій з наступними складовими: посадовий оклад, оклад за військовим званням, надбавка за вислугу років (у розмірі 50% посадового окладу).

На підставі вказаної довідки позивачеві перераховано пенсію з 01.01.2018.

08.05.2019 позивач звернувся до відповідача із вимогою скласти та подати до пенсійного органу нову довідку про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсій, в якій у відповідності до Постанови №704 вказати розмір окладу за посадою, військовим (спеціальним) званням, відсоткової надбавки за вислугу років, надбавки за особливості проходження служби, надбавки за службу в умовах режимних обмежень, надбавки за особливо важливі завдання, надбавки за роботу з іноземними фахівцями, надбавки за кваліфікацію - льотчик/штурман 1 клас та інших додаткових видів грошового забезпечення, які враховуються при обчисленні пенсії військовослужбовцям за відповідною або аналогічною посадою, яку він займав на дату звільнення із служби. Додатково позивач просив надати йому інформацію у вигляді довідки про розмір усіх складових грошового забезпечення, встановлених Постановою № 704, за відповідною або аналогічною посадою, яку він займав на дату звільнення із служби.

Листом №12/1313 від 21.05.2019 відповідач повідомив заявника про те, що скасування у судовому порядку окремих положень нормативно-правових актів не встановлює для Міноборони або військових комісаріатів підстав для складання нової довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії. Будь-яких рішень щодо внесення змін до Постанови №103, як і щодо визначення інших умов та розмірів грошового забезпечення осіб, звільнених з військової служби Урядом не приймалось. Щодо вимоги позивача про надання довідки про розмір складових його грошового забезпечення, відповідач зазначив, що до його компетенції не відноситься нарахування грошового забезпечення діючим військовослужбовцям, які не перебувають на фінансовому забезпеченні у військовому комісаріаті. У відповідача відсутні документи, які визначають відповідні штати, вимоги до окремих посад, які передбачають можливість виплати за певною посадою тих чи інших додаткових видів грошового забезпечення.

Вважаючи свої права та інтереси порушеними, позивач звернувся з цим позовом до суду.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, Верховний Суд виходить з такого.

Так, у частині другій статті 19 Конституції України закріплено правило, за яким органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Спеціальним законом, який регулює правовідносини у сфері пенсійного забезпечення громадян України із числа осіб, які перебували на військовій службі, є, зокрема Закон №2262-ХІІ.

Статтею 9 Закону №2011-XII визначено, що держава гарантує військовослужбовцям достатнє матеріальне, грошове та інші види забезпечення в обсязі, що відповідає умовам військової служби, стимулює закріплення кваліфікованих військових кадрів.

Згідно із частиною другою статті 9 Закону №2011-ХІІ до складу грошового забезпечення входять: посадовий оклад, оклад за військовим званням; щомісячні додаткові види грошового забезпечення (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премія); одноразові додаткові види грошового забезпечення.

Грошове забезпечення визначається залежно від посади, військового звання, тривалості, інтенсивності та умов військової служби, кваліфікації, наукового ступеня і вченого звання військовослужбовця. Грошове забезпечення підлягає індексації відповідно до закону (частина третя статті 9 Закону №2011-ХІІ).

Статтею 43 Закону №2262-ХІІ передбачено, що пенсії особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, та членам їх сімей обчислюються з розміру грошового забезпечення, враховуючи відповідні оклади за посадою, військовим (спеціальним) званням, процентну надбавку за вислугу років, щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії в розмірах, установлених законодавством, з якого було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, а до 1 січня 2011 року - страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Процитована норма статті 43 Закону міститься в розділі V "Обчислення пенсії", тобто в загальному розділі, та безпосередньо визначає складові грошового забезпечення для обчислення пенсій. При цьому під обчисленням слід розуміти процес отримання результату за допомогою дій над числами, кожне з яких є конкретним цифровим вираженням розміру складових грошового забезпечення.

Такий висновок міститься у постанові Верховного Суду від 12.11.2019 у справі №826/3858/18.

Питання перерахунку раніше призначених пенсій регламентовано статтею 63 Закону №2262-XII, згідно із якою перерахунок раніше призначених пенсій військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом та членам їх сімей у зв`язку із введенням в дію цього Закону провадиться за документами, що є у пенсійній справі, а також додатковими документами, поданими пенсіонерами на час перерахунку.

Якщо пенсіонер згодом подасть додаткові документи, які дають право на подальше підвищення пенсії, то пенсія перераховується за нормами цього Закону. При цьому перерахунок провадиться за минулий час, але не більш як за 12 місяців з дня подання додаткових документів і не раніше, ніж з дня введення в дію цього Закону.

Усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, на умовах, у порядку та розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України. У разі якщо внаслідок перерахунку пенсій, передбаченого цією частиною, розміри пенсій звільненим із служби військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, є нижчими, зберігаються розміри раніше призначених пенсій.

Отже, Кабінету Міністрів України надано право на встановлення умов та порядку перерахунку пенсій, а також розмірів складових грошового забезпечення для такого перерахунку.

Пунктом 1 Порядку №45 передбачено, що пенсії, призначені відповідно до Закону №2262-ХІІ, у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію згідно із Законом, перераховуються на умовах та в розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України.

Абзацом першим пункту 5 Порядку №45, в редакції Постанови №103, передбачено, що під час перерахунку пенсій використовуються такі види грошового забезпечення, як посадовий оклад, оклад за військовим (спеціальним) званням та відсоткова надбавка за вислугу років на момент виникнення права на перерахунок пенсії за відповідною або аналогічною посадою та військовим (спеціальним) званням.

Водночас в Додатку 2 до Порядку №45 міститься форма довідки про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсій, яку Постановою №103 було викладено в новій редакції, в якій відсутні такі складові грошового забезпечення, як щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення).


................
Перейти до повного тексту