1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ



18 листопада 2020 року

м. Київ

справа № 818/1293/17

адміністративне провадження № К/9901/31765/19



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

Судді-доповідача - Желтобрюх І.Л., суддів: Білоуса О.В., Блажівської Н.Є.,

розглянувши у попередньому судовому засіданні касаційну скаргу Публічного акціонерного товариства "Сумське машинобудівне науково-виробниче об`єднання" на рішення Сумського окружного адміністративного суду від 19 березня 2019 року (головуюча суддя Кунець О.М.) та постанову Другого апеляційного адміністративного суду від 29 липня 2019 року (колегія суддів у складі: головуючий суддя - Ральченко І.М., судді - Катунов В.В., Бершов Г.Є.) у справі №818/1293/18 за позовом Публічного акціонерного товариства "Сумське машинобудівне науково-виробниче об`єднання" до Офісу великих платників податків Державної фіскальної служби в особі Харківського управління Офісу великих платників податків Державної фіскальної служби, Державної фіскальної служби України про визнання протиправним та скасування рішення, визнання дій протиправними, зобов`язання вчинити дії,

установив:

У вересні 2017 року Публічне акціонерне товариство "Сумське машинобудівне науково-виробниче об`єднання" (далі - ПАТ "Сумське МНВО") звернулось до суду з позовом до Офісу великих платників податків Державної фіскальної служби в особі Харківського управління Офісу великих платників податків Державної фіскальної служби, Державної фіскальної служби України, в якому просило:

- визнати протиправним та скасувати рішення Харківського управління Офісу ВПП ДФС №0000225010 від 17 липня 2017 року про застосування штрафних санкцій та нарахування пені за несвоєчасну сплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску;

- визнати протиправними дії Офісу ВПП ДФС в особі Харківського управління Офісу ВПП ДФС щодо відображення у квітні 2017 року в інтегрованій картці платника єдиного внеску звіту ПАТ "Сумське МНВО" за червень 2016 року (реєстраційний номер №9125888044 від 20 липня 2016 року) датою попереднього періоду, що не відповідає даті та часу здійснення облікової операції;

- зобов`язати Офіс ВПП в особі Харківського управління Офісу ВПП ГУ ДФС відкоригувати облікові показники інтегрованої картки платника з єдиного внеску (код класифікації доходів бюджету 71010000) за датою здійснення облікової операції з відновлення у квітні 2017 року в інтегрованій картці нарахувань на підставі звіту ПАТ "Сумське МНВО" за червень 2016 року (реєстраційний №9125888044 від 20 липня 2016 року).

Рішенням Сумського окружного адміністративного суду від 19 березня 2019 року, залишеним без змін постановою Другого апеляційного адміністративного суду від 29 липня 2019 року, позивачу відмовлено в задоволенні позову.

Не погоджуючись з рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, вважаючи, що вони прийняті внаслідок неправильного застосування норм матеріального права, з порушенням норм процесуального права, позивач звернувся із касаційною скаргою, у якій просить скасувати прийняті судами рішення і прийняти нове, яким позов задовольнити в повному обсязі. На обґрунтування вимог касаційної скарги її заявник зазначає, що дії податкового органу щодо перепроведення 19 квітня 2017 року в інтегрованій картці платника (ІКП) єдиного внеску звіту за червень 2016 року датою попереднього періоду (20 липня 2016 року) суперечать вимогам чинного законодавства та впливають на період застосування до позивача фінансових санкцій, оскільки спірне рішення приймалось саме на підставі даних ІКП. Натомість вважає, що з огляду на виявлення відсутності відображень в ІКП з єдиного внеску даних про нарахування по ПАТ "Сумське МНВО" за червень 2016 року у розмірі 7118931,17 грн, облікова операція щодо відновлення даних в інформаційній системі мала бути відображена за часом такої дії, а саме - 19 квітня 2017 року, а не 20 липня 2016 року (граничний строк сплати ЄСВ за червень 2016 року).

У відзиві на касаційну скаргу Офіс ВПП ДФС просить залишити касаційну скаргу відповідача без задоволення, а рішення судів попередніх інстанцій - без змін як законні й обґрунтовані. На противагу доводам касаційної скарги стверджує, що контролюючим органом не проводилось коригування даних, відображених в звіті з єдиного внеску, а було проведено відновлення раніше відображеного звіту позивача з ЄСВ.

Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши доводи касаційної скарги, матеріали справи, судові рішення, колегія суддів Верховного Суду дійшла висновку, що касаційна скарга не підлягає задоволенню, з огляду на таке.

Суди встановили, що ПАТ "Сумське МНВО" 20 липня 2016 року подано звіт щодо сум нарахованого єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування (peєстраційний №9125901721) на суму 7118931,17 грн, який було відображено в інформаційній системі органів ДФС зі статусом "Повністю введено" 20 липня 2016 року.

У жовтні 2016 році Харківським управлінням ОВПП ДФС встановлені факти невідображення в інтегрованих картках деяких платників, в тому числі ПАТ "Сумське МНВО", даних звітності з єдиного внеску (відсутні нарахування в інтегрованій картці платника), що призвело до штучного збільшення переплати з цього внеску та недостовірності відомостей про стан розрахунків з бюджетом з ЄСВ.

З метою усунення зазначених недоліків, Харківським управлінням Офісу ВПП ДФС було направлено листи до Офісу ВПП ДФС (від 30 листопада 2016 року №1937/8/28-09-47-17; від 19 січня 2017 року №2375/28-10-50-02-50; від 10 березня 2017 року №12453/28-10-50-11-06) та Державної фіскальної служби України (від 29 березня 2017 року №2085/8/28-10-50-11-16) щодо виправлення технічної помилки та надання технічної допомоги у зв`язку зі збоєм роботи інформаційної системи ДФС, внаслідок чого з ІКП зникли звіти з єдиного внеску щодо 13 підприємств.

Судами встановлено, що в період з жовтня 2016 року по квітень 2017 року тривало листування та процедура врегулювання питання щодо відновлення даних звітності, які зникли з бази даних ІКП внаслідок технічного збою в роботі інформаційної системи ДФС щодо 13 підприємств, в тому числі й щодо ПАТ "Сумське МНВО". Лише у квітні 2017 року Департаментом інформаційних технологій було здійснено автоматичне перепроведення (відновлення) даних звітності позивача з єдиного внеску за допомогою штатних процедур.

З відновленням в ІКП нарахувань з ЄСВ згідно зі звітом №9125901721 від 20 липня 2016 року, було приведено у відповідність фактичний стан розрахунків з бюджетом з єдиного внеску ПАТ "Сумське МНВО".

Після приведення у квітні 2017 року у відповідність даних інтегрованої картки "Сумське МНВО" шляхом відновлення даних звітності з ЄСВ за червень 2016 року, відповідачем було встановлено наступне:

- станом на 20 січня 2017 року (дата настання терміну сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування за грудень 2016 року за звітністю про суми нарахованої заробітної плати (доходу, грошового забезпечення, допомоги, компенсації) застрахованих осіб та суми нарахованого єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування) №9266398315 від 18 січня 2017 року підприємством не було повністю сплачено суму єдиного внеску у розмірі 7266772,13 грн, чим було порушено абзац 1 частини восьмої статті 9 Закону України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування" від 8 липня 2010 року №2464-VI (далі - Закон №2464-VI). Згідно з інтегрованою карткою платника, станом на 20 січня 2017 року обліковувалась переплата у розмірі 2115815,57 грн. Залишок нарахованої суми єдиного внеску сплачено з 23 січня по 27 квітня 2017 року;

- станом на 20 лютого 2017 року (дата настання терміну сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування за січень 2016 року за звітністю про суми нарахованої заробітної плати (доходу, грошового забезпечення, допомоги, компенсації) застрахованих осіб та суми нарахованого єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування) №9266398315 від 17 лютого 2017 року підприємством не було сплачено суму єдиного внеску у розмірі 6678234,03 грн, чим було порушено абзац 1 частини восьмої статті 9 Закону №2464-VI. Суму недоїмки за звітом №9022694698 від 17 лютого 2017 року було сплачено з 27 квітня по 25 травня 2017 року;

- станом на 20 березня 2017 року (дата настання терміну сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування за січень 2016 року за звітністю про суми нарахованої заробітної плати (доходу, грошового забезпечення, допомоги, компенсації) застрахованих осіб та суми нарахованого єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування) №9040319294 від 14 березня 2017 року підприємством не було сплачено суму єдиного внеску у розмірі 6 513 942,66 грн., чим було порушено абзац 1 частини восьмої статті 9 Закону №2464-VI. Суму недоїмки за звітом №9040319294 від 14 березня 2017 року було сплачено з 25 травня по 5 липня 2017 року.

17 липня 2017 року відповідачем прийнято рішення №0000225010 про застосування штрафних санкцій та нарахування пені за несплату (не перерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску, згідно з яким позивачу було нараховано штрафні санкції в сумі 3668626,65 грн та пеню в сумі 1550507,48 грн.

Суд першої інстанції, з висновком якого погодився й апеляційний суд, виходив з відсутності правових підстав до задоволення позову, оскільки вважав, що в дійсності відповідачем було лише проведено відновлення відображеного раніше звіту ПАТ "Сумське МНВО" з ЄСВ, а не здійснювалося коригування відображених в ньому даних.

Перевіривши правильність застосування судами попередніх інстанцій норм матеріального і процесуального права на підставі встановлених ними фактичних обставин справи, колегія суддів виходить з наступного.

За приписами пункту 1 частини другої статті 6 Закону №2464-VI платник єдиного внеску зобов`язаний своєчасно та в повному обсязі нараховувати, обчислювати і сплачувати єдиний внесок.

Обчислення єдиного внеску здійснюється на підставі бухгалтерських та інших документів, відповідно до яких провадиться нарахування (обчислення) або які підтверджують нарахування (обчислення) виплат (доходу), на які відповідно до цього Закону нараховується єдиний внесок (частина друга статті 9 Закону №2464-VI).

Відповідно до частини восьмої статті 9 Закону №2464-VI платники єдиного внеску, крім платників, зазначених у пунктах 4 і 5 частини першої статті 4 цього Закону, зобов`язані сплачувати єдиний внесок, нарахований за календарний місяць, не пізніше 20 числа наступного місяця, крім гірничих підприємств, які зобов`язані сплачувати єдиний внесок, нарахований за календарний місяць, не пізніше 28 числа наступного місяця.

Частиною одинадцятою статті 9 Закону №2464-VI визначено, що у разі несвоєчасної або не в повному обсязі сплати єдиного внеску до платника застосовуються фінансові санкції, передбачені цим Законом, а посадові особи, винні в порушенні законодавства про збір та ведення обліку єдиного внеску, несуть дисциплінарну, адміністративну, цивільно-правову або кримінальну відповідальність згідно із законом.

Відповідно до пункту 6 частини першої статті 1 Закону №2464-VI недоїмка - це сума єдиного внеску, своєчасно не нарахована та/або не сплачена у строки, встановлені цим Законом, обчислена органом доходів і зборів у випадках, передбачених цим Законом.


................
Перейти до повного тексту