ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
19 листопада 2020 року
м. Київ
справа № 369/12505/15-а
адміністративне провадження № К/9901/15078/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Жука А.В.,
суддів: Калашнікової О.В., Соколова В.М.,
розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу
за адміністративним позовом ОСОБА_1
до Софіївсько-Борщагівської сільської ради
третя особа: Товариство з обмеженою відповідальністю БМК "Софіївська"
про визнання протиправним та скасування рішення суб`єкта владних повноважень
провадження у якій відкрито
за касаційною скаргою ОСОБА_1 на постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 05.07.2016 (головуючий суддя - Федотов І.В., судді - Ісаєнко Ю.А., Сорочко Є.О.)
ВСТАНОВИВ:
І. Історія справи
1. У листопаді 2015 року ОСОБА_1 звернулася до Києво-Святошинського районного суду Київської області з адміністративним позовом до Софіївсько-Борщагівської сільської ради, третя особа: ТОВ БМК "Софіївська" про визнання протиправним та скасування рішення №52 від 10.07.2015 Софіївсько-Борщагівської сільської ради "Про встановлення тарифів на послуги з утримання будинків та споруд та прибудинкових територій, які надаються ТОВ "БМК Софіївська".
2. Позовні вимоги обґрунтовані тим, що спірне рішення прийнято з порушенням норм законодавства, а саме: Закону України "Про житлово-комунальні послуги", Порядку формування тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №869 від 01.06.2011, Порядку доведення до споживачів інформації про перелік житлово-комунальних послуг, структуру цін/тарифів, зміну цін/тарифів з обґрунтуванням її необхідності та про врахування відповідної позиції територіальних громад, затвердженого наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України №390 від 30.07.2012. Позивач зазначала, що до мешканців будинку не було доведено інформацію про зміну тарифу на послуги з утримання будинку, а самі тарифи є економічно необґрунтованими та такими, що не розраховані на підставі Порядку №869.
Короткий зміст рішення суду першої інстанції
3. Постановою Києво-Святошинського районного суду Київської області від 31.03.2016 адміністративний позов задоволено. Визнано протиправним та скасовано рішення №52 від 10.07.2015 Софіївсько-Борщагівської сільської ради "Про встановлення тарифів на послуги з утримання будинків та споруд та прибудинкових територій, які надаються ТОВ "БМК Софіївська".
4. Приймаючи рішення про задоволення позову, суд першої інстанції виходив з того, що відповідачем не надано споживачам детального розрахунку нових тарифів, на зборах 21.03.2015 до споживачів доведено тільки загальний розмір тарифу, а решта інформації до споживачів не доведена. Судом першої інстанції зазначено, що немає жодних доказів, які б підтверджували, що ТОВ БМК "Софіївська" розміщувало встановленим законом способом інформацію про намір змінити тарифи.
5. Суд першої інстанції також дійшов висновку про те, що Софіївсько-Борщагівська сільська рада затвердила тарифи, які не відповідають вимогам "Порядку формування тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій", затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 01.06.2011 №869 "Про забезпечення єдиного підходу до формування тарифів на житлово-комунальні послуги", оскільки тарифи є економічно необґрунтованими, не розраховані за кожним будинком залежно від запланованих кількісних показників послуг, що фактично повинні надаватися для забезпечення належного санітарно-гігієнічного, протипожежного, технічного стану будинків і споруд та прибудинкових територій з урахуванням переліку послуг згідно з додатком до цього Порядку; прийняті без врахування основних принципів державного регулювання цін/тарифів на житлово-комунальні послуги.
Короткий зміст рішення суду апеляційної інстанції
6. Постановою Київського апеляційного адміністративного суду від 05.07.2016 постанову Києво-Святошинського районного суду Київської області від 31.03.2016 скасовано та прийнято нову постанову, якою у задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 до Софіївсько-Борщагівської сільської ради, третя особа: ТОВ МБК "Софіївська" про визнання протиправним та скасування рішення, відмовлено.
7. Судом апеляційної інстанції встановлено, що ТОВ БМК "Софіївська" 19.02.2015 на дверях ліфта в будинку АДРЕСА_1 були розміщені оголошення про проведення зборів мешканців будинку з метою доведення до відома мешканців житлового будинку інформації щодо зміни тарифів на утримання будинку та прибудинкової території та ознайомлення зі складовою тарифу, а на зборах було доведено до відома мешканців житлового будинку інформацію щодо змін тарифу на утримання будинку та прибудинкової території та ознайомлено зі складовою тарифу. Апеляційний суд зазначив, що такі дії свідчать про те, що ТОВ БМК "Софіївська" виконало вимогу Порядку №390 щодо доведення до відома споживачів інформації про зміну тарифу.
8. Суд апеляційної інстанції також вказав, що матеріали справи містять інформацію про складові тарифу на послуги з утримання будинків, споруд та прибудинкових територій, розрахованих згідно з постановою Кабінету Міністрів України №869 від 01.06.2011, а тому визнав необґрунтованим висновок суду першої інстанції про те, що тарифи розраховані не по формулам передбачені Порядком формування тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій.
Короткий зміст вимог касаційної скарги та відзиву на неї
9. У липні 2016 року ОСОБА_1 звернулася з касаційною скаргою на постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 05.07.2016. Позивач, посилаючись на неправильне застосування судом апеляційної інстанції норм матеріального права та порушення норм процесуального права, просить скасувати постанову суду апеляційної інстанції, а постанову Києво-Святошинського районного суду від 31.03.2016 залишити в силі.
10 У касаційній скарзі позивач вказує, що постанова суду апеляційної інстанції не відповідає вимогам ст. 207 КАС України (в редакції, чинній до 15.12.2017), зокрема у в мотивувальній частині не зазначено мотивів неврахування доказів, на які послався позивач у своїх запереченнях на апеляційну скаргу. Стверджує, що відповідачем та третьою особою не доведений факт розрахунку тарифу за формулами відповідно до вимог постанови Кабінету Міністрів України №869.
11. Позивач також зазначає, що судом апеляційної інстанції помилково було встановлено, що ТОВ БМК "Софіївка" на дверях ліфта були розміщені оголошення про те, що 21.02.2015 будуть проводитися збори мешканців будинку з метою доведення до відома мешканців інформації щодо зміни тарифів на утримання будинку та прибудинкової території, ознайомлення зі складовою тарифу. Позивач вказує, що в адміністративному позові, так само як і в судовому засіданні нею було визнано лише той факт, що ТОВ БМК "Софіївка" були розміщені оголошення про дату та час проведення зборів, натомість інформації про повістку зборів оголошення не містили. На цій підставі стверджує, що відповідачем не доведено належним чином до відома споживачів інформацію про зміну тарифу.
12. Крім того, позивач стверджує, що складові тарифу надані споживачам 11.11.2015, тобто вже після затвердження тарифу, та вказує на відсутність в матеріалах справи розрахунків за формулами відповідно до Порядку №869. За твердженнями позивача, в розрахунках тарифу врахована тільки площа жилих приміщень 2-10 поверхів та технічного поверху, не врахована площа нежитлових приміщень 1 поверху, яка складає близько 2 000 кв.м, та до тарифу включені послуги, які фактично не надаються мешканцям будинку.
13. У запереченнях на касаційну скаргу ТОВ БМК "Софіївка" вважає доводи позивача необґрунтованими, а скаргу - такою, що не підлягає задоволенню. Третя особа вказує, що представник позивача був присутнім на зборах 21.03.2015 та жодних зауважень та пропозицій у протоколі не зазначив що, на думку третьої особи, підтверджує те, що мешканці будинку були повідомлені належним чином про загальні збори щодо зміни тарифу. Стверджує, що відповідна інформація була розміщена на інформаційних стендах у під`їздах будинку. Також зазначає, що детальний розрахунок тарифу на утримання будинку та прибудинкової території є відкритою інформацією, з якою позивач мала можливість ознайомитися у мережі Інтернет, та відповідні відомості були надані позивачу для ознайомлення на загальних зборах.
Рух адміністративної справи в суді касаційної інстанції
14. Ухвалою Вищого адміністративного суду України від 19.08.2016 відкрито касаційне провадження за вказаною касаційною скаргою, встановлено строк для подання заперечень на касаційну скаргу.
15. Відповідно до Кодексу адміністративного судочинства України в редакції Закону України "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України та інших законодавчих актів" №2147-VIII від 03.10.2017 з Вищого адміністративного суду України до Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду передано матеріали касаційної скарги К/9901/15078/18 за правилами пункту 4 частини першої Розділу VІІ "Перехідні положення" цього кодексу.
16. Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 02.02.2018 для розгляду справи №369/12505/15-а визначено колегію суддів у складі: головуючий суддя - Коваленко Н.В., судді - Берназюк Я.О., Гриців М.І.
17. Розпорядженням заступника керівника апарату Верховного Суду - керівником секретаріату Касаційного адміністративного суду №626/0/78-19 від 21.04.2020 призначено повторний автоматизований розподіл касаційної скарги у зв`язку з обранням до Великої Палати Верховного Суду судді Гриціва М.І.
18. Відповідно до протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 05.08.2020 для розгляду справи №369/12505/15-а визначено колегію суддів у складі: головуючий суддя - Коваленко Н.В., судді - Берназюк Я.О., Шарапа В.М.
19. Ухвалою Верховного Суду від 14.08.2020 задоволено заяви про самовідвід суддів Верховного Суду Коваленко Н.В., Берназюка Я.О., Шарапи В.М. у справі №369/12505/15-а, відведено суддів Коваленко Н.В., Берназюка Я.О., Шарапу В.М. від участі у розгляді справи №369/12505/15-а. Справу передано до Секретаріату Касаційного адміністративного суду для визначення складу суду в порядку, передбаченому Кодексом адміністративного судочинства України, Положенням про автоматизовану систему документообігу суду та Тимчасовими засадами використання автоматизованої системи документообігу суду та визначення складу суду у Верховному Суді.
20. Відповідно до протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 17.08.2020 для розгляду справи №369/12505/15-а визначено колегію суддів у складі: головуючий суддя - Жук А.В., судді - Калашнікова О.В., Соколов В.М.
21. Ухвалою Верховного Суду від 18.11.2020 адміністративну справу прийнято до провадження визначеною колегією суддів та призначено до розгляду в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами.
ІІ. Встановлені судами фактичні обставини справи
22. Відповідно до договору №1/98 від 01.19.2012 між позивачем та ТОВ БМК "Софіївська" про відшкодування витрат з утримання будинку та прибудинкової території, позивач є споживачем послуг з утримання будинку та прибудинкової території, виконавцем послуг є ТОВ БМК "Софіївська".
23. 19 березня 2015 року на дверях ліфта в с. Соф. Борщагівка, по вул. Л. Українки, буд. 19 з`явилося повідомлення про те, що 21.03.15, о 14:00 годині будуть проводитися збори мешканців будинку. На зборах був присутній представник позивача Степанов В.М.
24. 29 березня 2015 року представник позивача звернувся письмово до ТОВ БМК "Софіївська" з проханням надати розрахунки тарифів на 3.10 грн./м2 і 4.50 грн./м2 і протоколу про проведення громадських слухань по тарифам. Вказану заяву третя особа отримала 01.04.2015, що підтверджується відповідним штампом вхідної кореспонденції.
25. 03 квітня 2015 року представником позивача подано до ТОВ БМК "Софіївська" заяву, в якій представник позивача висловив свої письмові зауваження і заперечення стосовно нових тарифів.
26. 10 липня 2015 року Софіївсько-Борщаговська сільська рада прийняла рішення №52 "Про встановлення тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, які надаються ТОВ "БМК "Софіївська", яким встановлені нові тарифи на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій для будинку по АДРЕСА_1: а саме, старий тариф - 3,10 грн./м2 замінений на новий тариф - 4,50 грн/м2.
27. 14 вересня 2015 року представник позивача звернувся з заявою до Софіївсько-Борщагівської сільської ради з проханням надати: копію протоколу засідання сільської ради та копії документів, що надані виконавцем послуг
28. 15 жовтня 2015 року позивачем подана заява до ТОВ БМК "Софіївська" з вимогою про надання детальних розрахунків тарифів. 11.11.2015 позивачем отримано відповідь, в якій зазначено, що з детальним розрахунком тарифу можна ознайомитися на сайті Головного формаційно-розрахункового центру http://www.municipal.kiev.ua
29. Судом апеляційної інстанції встановлено, що матеріали справи містять інформацію про складові тарифу на послуги з утримання будинків, споруд та прибудинкових територій, розрахованих згідно з постановою КМУ від 01.06.2011 №869 (а.с.38).
ІІІ. Релевантні джерела права й акти їх застосування
(в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин)
30.1. Частиною 2 статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
31. Закон України "Про місцеве самоврядування в Україні" №280/97-ВР від 21.05.1997
31.1. Згідно з пунктом 2 статті 28 Закону повноваження щодо встановлення тарифів на житлово-комунальні послуги, зокрема, тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій надано органам місцевого самоврядування.
32. Закон України "Про житлово-комунальні послуги" №1875-IV від 24.06.2004
32.1. Статтею 14 Закону ціни/тарифи на комунальні послуги формуються і затверджуються центральними органами виконавчої влади, національними комісіями, що здійснюють державне регулювання у відповідних сферах, та органами місцевого самоврядування відповідно до їхніх повноважень, визначених законом.
32.2. За змістом ст. 31 Закону порядок формування тарифів на кожний вид житлово-комунальних послуг визначає Кабінет Міністрів України.
Виконавці/виробники здійснюють розрахунки економічно обґрунтованих витрат на виробництво (надання) житлово-комунальних послуг і подають їх органам, уповноваженим здійснювати встановлення тарифів.
Порядок доведення до споживачів інформації про перелік житлово-комунальних послуг, структуру цін/тарифів, зміну цін/тарифів з обґрунтуванням її необхідності та про врахування відповідної позиції територіальних громад розробляється і затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері житлово-комунального господарства.
Органи місцевого самоврядування встановлюють тарифи на житлово-комунальні послуги в розмірі не нижче економічно обґрунтованих витрат на їх виробництво (надання).
33. Порядок доведення до споживачів інформації про перелік житлово-комунальних послуг, структуру цін/тарифів, зміну цін/тарифів з обґрунтуванням її необхідності та про врахування довідної позиції територіальних громад", затверджений Наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України №390 від 30.07.2012 (далі - Порядок №390)
33.1. Відповідно до п. 2.1 Порядку №390 суб`єкти господарювання здійснюють розрахунки економічно обґрунтованих витрат на виробництво (надання) житлово-комунальних послуг і подають їх органам, уповноваженим здійснювати встановлення тарифів.
33.2. Згідно з п. 2.2. Порядку №390 протягом п`яти робочих днів з дня подання відповідних розрахунків до органу місцевого самоврядування суб`єкти господарювання інформують споживачів про намір здійснити зміну тарифів за визначеними цим Порядком способами.
33.3. Згідно з п. 2.4 Порядку №390 суб`єктами господарювання, що надають послугу з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, до відома споживачів доводиться така - інформація: загальний розмір тарифу (з податком на додану вартість) для кожного конкретного будинку; перелік послуг, що входять до складу послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових-територій, що надаватимуться в кожному конкретному будинку, та їх вартість; періодичність та строки надання послуг; причин зміни тарифу (зазначення розміру діючого тарифу та відсотка відшкодування затвердженим тарифом собівартості, планового економічно обґрунтованого тарифу, дати, коли тариф востаннє переглядався, причин перегляду тарифу, визначення відсотка зростання основних складових тарифу (заробітної плати, електроенергії, матеріалів), визначення відсотка підвищення тарифу тощо);інша додаткова інформація, визначена суб`єктом господарювання та/або органом місцевого самоврядування.
Зазначена інформація доводиться до відома споживачів шляхом розміщення на офіційному сайті органу місцевого самоврядування в мережі Інтернет (за наявності), в друкованому засобі масової інформації місцевої сфери розповсюдження (перевага надається друкованим засобам масової інформації органу місцевого самоврядування), веб-сайті суб`єкта господарювання (за наявності) та в кожному конкретному будинку (на прибудинковій території), зокрема на інформаційних стендах у під`їздах будинків та біля них.
33.4. Відповідно до п. 2.6. Порядку №390 способи доведення до відома споживачів інформації не обмежуються тими, що передбачені цим Порядком.
33.5. Відповідно до п. 2.8. Порядку №390 у процесі доведення до відома споживачів інформації усі зауваження і пропозиції фізичних та юридичних осіб, їх об`єднань підлягають реєстрації та обов`язковому розгляду суб`єктом господарювання. Зауваження і пропозиції, які отримані органом місцевого самоврядування, надсилаються для розгляду суб`єкту господарювання. За результатами такого розгляду суб`єкт господарювання приймає рішення про їх урахування чи відхилення.