1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ



18 листопада 2020 року

м. Київ

справа № 440/3714/18

касаційне провадження № К/9901/16730/19



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого - Чиркіна С.М.,

суддів: Єзерова А.А., Шарапи В.М.,

розглянувши у порядку письмового провадження касаційну скаргу Державної служби України у справах ветеранів війни та учасників антитерористичної операції на рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 17.01.2019 (головуючий суддя: Костенко Г.В.) та постанову Другого апеляційного адміністративного суду від 15.05.2019 (головуючий суддя: Мельнікова Л.В., судді: Калиновський В.А., Кононенко З.О.) у справі №440/3714/18 за позовом ОСОБА_1 до Державної служби України у справах ветеранів війни та учасників антитерористичної операції, третя особа без самостійних вимог на предмет спору - Всеукраїнська громадська організація "Союз "Народна Пам`ять" про визнання протиправними дій та бездіяльності, зобов`язання вчинити певні дії,

В С Т А Н О В И В:

23.10.2018 ОСОБА_1 (далі - позивач) звернувся до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Державної служби України у справах ветеранів війни та учасників антитерористичної операції (далі - відповідач або Служба), третя особа без самостійних вимог на предмет спору - Всеукраїнська громадська організація "Союз "Народна Пам`ять" (далі - третя особа або ВГО "Союз "Народна Пам`ять", у якому просив:

визнати протиправними дії та бездіяльність Державної служби України у справах ветеранів війни та учасників антитерористичної операції, які полягають у безпідставному неприйнятті та поверненні документів, поданих ОСОБА_1 з метою отримання статусу "учасник бойових дій" на розгляд Міжвідомчої комісії з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій та виплати одноразової грошової допомоги в разі загибелі (смерті) або інвалідності волонтера і деяких інших категорій осіб;

зобов`язати Державну службу України у справах ветеранів війни та учасників антитерористичної операції прийняти та передати документи, подані ОСОБА_1 з метою отримання статусу "учасник бойових дій" на розгляд Міжвідомчої комісії з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій та виплати одноразової грошової допомоги в разі загибелі (смерті) або інвалідності волонтера і деяких інших категорій осіб, після повторного їх подання ОСОБА_1 ;

зобов`язати Міжвідомчу комісію з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій та виплати одноразової грошової допомоги в разі загибелі (смерті) або інвалідності волонтера і деяких інших категорій осіб розглянути подані ОСОБА_1 з метою отримання статусу "учасник бойових дій" документи та прийняти за результатом їх розгляду обґрунтоване законне рішення, передбачене Положенням про міжвідомчу комісію з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій та виплати одноразової грошової допомоги в разі загибелі (смерті) або інвалідності волонтера і деяких інших категорій осіб, затвердженим наказом Міністерства соціальної політики України від 10.11.2014 №867 (далі -Положення №867).

Рішенням Полтавського окружного адміністративного суду від 17.01.2019, залишеним без змін постановою Другого апеляційного адміністративного суду від 15.05.2019, позов задоволено частково.

Визнано протиправною бездіяльність Державної служби України у справах ветеранів війни та учасників антитерористичної операції щодо невчинення дій з передання заяви ОСОБА_1 від 18.07.2018 на розгляд Міжвідомчої комісії з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій та виплати одноразової грошової допомоги в разі загибелі (смерті) або інвалідності волонтера і деяких інших категорій осіб.

Зобов`язано Державну службу України у справах ветеранів війни та учасників антитерористичної операції (код ЄДРПОУ 39396335; пров. Музейний, 12, м. Київ, 01001) прийняти та передати документи, подані ОСОБА_1 з метою отримання статусу "учасник бойових дій" на розгляд Міжвідомчої комісії з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій та виплати одноразової грошової допомоги в разі загибелі (смерті) або інвалідності волонтера і деяких інших категорій осіб, після повторного їх подання П.Є. (рнокпп НОМЕР_1 ).

У задоволенні решти позовних вимог відмовлено.

Задовольняючи частково позовні вимоги, суди попередніх інстанцій зазначили, що з`ясування питання про віднесення позивача до категорії осіб, які мають право на отримання статусу учасника бойових дій, зокрема, надання оцінки доводам позивача про його належність у період перебування у зоні проведення антитерористичної операції до працівників підприємств, установ, організацій, які залучалися та брали безпосередню участь в антитерористичній операції в районах її проведення, а також оцінка наданих ним документів і повідомлених обставин, є виключною компетенцією Міжвідомчої комісії з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій та виплати одноразової грошової допомоги в разі загибелі (смерті) або інвалідності волонтера і деяких інших категорій осіб (далі - Міжвідомча комісія), а не Служби, до повноважень якої відноситься виключно організація проведення засідань Міжвідомчої комісії.

Враховуючи наведене, суд апеляційної інстанції погодився із висновком суду першої інстанції про те, що у спірних відносинах відповідач вийшов за межі власних повноважень, тобто, діяв не на підставі, поза межами повноважень та не у спосіб, що визначені чинним законодавством, і права ОСОБА_1 порушені протиправною бездіяльністю Служби щодо невчинення дій з передання його заяви від 18.07.2018 на розгляд Міжвідомчої комісії.

Не погоджуючись із висновком судів попередніх інстанцій, відповідач 13.06.2019 подав на адресу Верховного Суду касаційну скаргу, в якій просить скасувати частково рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 17.01.2019 та повністю постанову Другого апеляційного адміністративного суду від 15.05.2019.

В обґрунтування вимог касаційної скарги відповідач зазначає, що до компетенції Міжвідомчої комісії не відноситься повноваження надавати оцінку про належність особи до категорії працівників підприємств, установ, організацій, оскільки за результатом такої оцінки у Міжвідомчої комісії відсутні повноваження щодо прийняття рішення про відмову у наданні статусу учасника бойових дій. Тобто, Міжвідомча комісія уповноважена розглядати питання лише щодо тих осіб, щодо яких має право приймати рішення по суті (надати або відмовити у наданні статусу), вирішуючи при цьому питання чи брала така особа безпосередню участь в антитерористичній операції і чи має вона право на такий статус відповідно до частини першої статті 6 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту".

Звертає увагу, що Міжвідомча комісії не має права відмовити особі у наданні статусу учасника бойових дій з підстав неналежності особи до категорії працівників підприємств, установ, організацій, оскільки на її засідання можуть бути винесені лише ті документи, щодо яких вона може прийняти одне з рішень по суті.

Ухвалою Верховного Суду від 24.06.2019 відкрито касаційне провадження у справі та витребувано справу з суду першої інстанції.

Позивач у відзиві на касаційну скаргу просив суд рішення судів попередніх інстанцій залишити без змін, а касаційну скаргу без задоволення.

Третя особа у відзиві на касаційну скаргу просила суд:

частково скасувати рішення судів попередніх інстанцій у відповідній частині та постановити нове, яким зобов`язати Міжвідомчу комісію відповідно до Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" розглянути подані ОСОБА_1 з метою отримання статусу "учасник бойових дій" документи та прийняти за результатом їх розгляду обґрунтоване законне рішення, передбачене Положенням №867, про надання статусу учасника бойових дій.

Також третя особа просила:

встановити судовий контроль за виконанням судового рішення, зобов`язавши подати звіти про його виконання у встановлений строк;

постановити окрему ухвалу про порушення Закону України "Про звернення громадян" та направити її до Міністерства у справах ветеранів, тимчасово окупованих територій та внутрішньо переміщених осіб України для вжиття заходів щодо усунення причин та умов, що сприяли порушенню закону.

Ухвалою Верховного Суду від 16.11.2020 справу призначено до розгляду в порядку письмового провадження відповідно до статті 345 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України).

Цією ж ухвалою відмовлено у задоволенні клопотання третьої особи про заміну Державної служби України у справах ветеранів війни та учасників антитерористичної операції правонаступником, з огляду на те, що відповідач на час розгляду справи не припинений та реалізував своє право на звернення до суду касаційної інстанції через уповноваженого представника, який діє на підставі довіреності, виданої головою комісії з ліквідації.

Верховний Суд переглянув оскаржувані судові рішення у межах доводів касаційної скарги, з урахуванням вимог статті 341 КАС України з`ясував повноту фактичних обставин справи, встановлених судом, перевірив правильність застосування норм матеріального і процесуального права та встановив таке.

Судами попередніх інстанцій встановлено, що позивач ОСОБА_1 з 31.08.2011 року є членом ВГО "СОЮЗ "НАРОДНА ПАМ`ЯТЬ", а з 11.01.2016 року перебуває у складі відокремленого підрозділу у Полтавській області, що підтверджується інформацією зазначеною у довідці від 30.05.2017.

Рішенням Оржицького районного суду Полтавської області від 07.05.2018 у справі №543/299/18, що набрало законної сили 12.06.2018, встановлено факт, який має юридичне значення, а саме залучення та безпосередня участь ОСОБА_1 у проведенні антитерористичної операції в районах її проведення у складі групи пошуку та евакуації тіл загиблих військовослужбовців у періоди: з 28.09.2014 по 05.10.2014, з 24.03.2015 по 29.03.2015.

24.07.2018 Державною службою України у справах ветеранів війни та учасників антитерористичної операції одержано заяву позивача від 18.07.2018, у якій він просив розглянути документи, що підтверджують його безпосередню участь в антитерористичній операції, та надати статус учасника бойових дій.

Листом від 27.07.2018 вих. №3222/02/05.1-18 відповідач повідомив ОСОБА_1 про повернення документів, оскільки надання статусу учасника бойових дій представникам громадських організацій не належить до повноважень Міжвідомчої комісії, а інших документів, що підтверджували б наявність трудових відносин між позивачем та ВГО "СОЮЗ "НАРОДНА ПАМ`ЯТЬ" разом із заявою не надано.

Вважаючи дії та бездіяльність відповідача такими, що порушують його права, позивач звернувся до суду.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, Верховний Суд виходить з такого.

Перелік осіб, які визнаються учасниками бойових дій, визначений статтею 6 Закону України від 22.10.1993 № 3551-ХІІ "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" (далі -Закон № 3551-ХІІ).

Відповідно до пункту 19 частини першої статті 6 Закону №3551-ХІІ (тут і далі у редакції, чинній на час виникнення сіпних правовідносин) учасниками бойових дій, окрім інших, визнаються працівники підприємств, установ, організацій, які залучалися та брали безпосередню участь в антитерористичній операції в районах її проведення у порядку, встановленому законодавством.

Абзацом другим згаданого пункту передбачено, що порядок надання статусу учасника бойових дій особам, зазначеним в абзаці першому цього пункту, категорії таких осіб та терміни їх участі (забезпечення проведення) в антитерористичній операції, а також райони антитерористичної операції визначає Кабінет Міністрів України.

Механізм надання статусу учасника бойових дій особам, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брали безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, та категорії таких осіб визначено Порядком, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 20.08.2014 №413 (далі - Порядком №413, у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин).

Абзацом третім пункту 2 цього Порядку передбачено, що статус учасника бойових дій надається працівникам підприємств, установ та організацій, які залучалися і брали безпосередню участь в антитерористичній операції в районах її проведення.

Абзацом третім пункту 5 Порядку № 413 визначено, що рішення про надання статусу учасника бойових дій приймається міжвідомчою комісією з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій, яка утворюється Державною службою у справах ветеранів війни та учасників антитерористичної операції, - стосовно осіб, зазначених в абзаці другому пункту 2 цього Порядку, у разі виникнення спірних питань, що потребують міжвідомчого врегулювання, а також осіб, зазначених в абзаці третьому пункту 2 цього Порядку.


................
Перейти до повного тексту