1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ



17 листопада 2020 року

м. Київ

справа № 592/12219/16-а

адміністративні провадження №К К/9901/21253/18, К/9901/21254/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого судді Желєзного І.В.,

суддів: Чиркіна С.М., Берназюк Я.О.

розглянув у попередньому судовому засіданні

касаційні скарги Сумського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Сумської області

на постанову Харківського апеляційного адміністративного суду у складі колегії суддів: головуючого судді Жигилія С.П., суддів: Перцової Т.С., Дюкарєвої С.В. від 23.05.2017 та додаткову постанову Харківського апеляційного адміністративного суду у складі колегії суддів: головуючого судді Жигилія С.П., суддів: Перцової Т.С., Дюкарєвої С.В. від 15.06.2017

у справі №592/12219/16-а

за позовом ОСОБА_1

до Сумського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Сумської області

про визнання дій протиправними, зобов`язання вчинити дії

ВСТАНОВИВ:

І. РУХ СПРАВИ

1. У грудні 2016 року ОСОБА_1 (далі також - позивач) звернувся до суду з позовом до Сумського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Сумської області (далі також - відповідач), в якому просив: визнати неправомірними дії Сумського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Сумської області; зобов`язати Сумське об`єднане управління Пенсійного фонду України Сумської області зробити перерахунок пенсії з урахуванням індексації, яка була в 2014 році.

2. Постановою Ковпаківського районного суду м. Суми від 16.02.2017 у задоволенні позову відмовлено.

3. Постановою Харківського апеляційного адміністративного суду від 23.05.2017 постанову Ковпаківського районного суду м. Суми від 16.02.2017 скасовано, ухвалено нову, якою позов задоволено частково: визнано протиправним та скасовано розпорядження Сумського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Сумської області № 803853 від 21.04.2016 про перерахунок пенсії ОСОБА_1 ; зобов`язано Сумське об`єднане управління Пенсійного фонду України Сумської області відновити нарахування та виплату індексації пенсії ОСОБА_1 наростаючим підсумком з 21.04.2016 відповідно до підпункту 1-1 пункту 1 Порядку проведення індексації грошових доходів населення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.07.2003 та Закону України "Про індексацію грошових доходів населення" з урахуванням базового місяця станом на 21.04.2016. У задоволенні іншої частини позовних вимог відмовлено.

4. Додатковою постановою Харківського апеляційного адміністративного суду від 15.06.2017 заяву ОСОБА_1 про ухвалення додаткового рішення задоволено, прийнято додаткову постанову, якою стягнуто за рахунок бюджетних асигнувань Сумського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Сумської області на користь ОСОБА_1 судові витрати у розмірі 578 грн 76 коп.

5. У червні 2017 року від відповідача до Вищого адміністративного суду України надійшла касаційна скаргу на постанову Харківського апеляційного адміністративного суду від 23.05.2017, в якій просить її скасувати та залишити в силі постанову Ковпаківського районного суду м. Суми від 16.02.2017.

6. Ухвалою Вищого адміністративного суду України від 26.06.2017 відкрито касаційне провадження у справі за касаційною скаргою відповідача на постанову Харківського апеляційного адміністративного суду від 23.05.2017.

7. У липні 2017 року від відповідача до Вищого адміністративного суду України надійшла касаційна скаргу на додаткову постанову Харківського апеляційного адміністративного суду від 15.06.2017, в якій просить її скасувати та ухвалити нове рішення, яким у задоволенні заяви позивача про ухвалення додаткової постанови відмовити .

8. Ухвалою Вищого адміністративного суду України від 14.07.2017 відкрито касаційне провадження у справі за касаційною скаргою відповідача на додаткову постанову Харківського апеляційного адміністративного суду від 15.06.2017.

9. У подальшому справу передано до Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду на підставі підпункту 1 пункту 1 розділу VII "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України (в редакції Закону України від 03.10.2017 "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України та інших законодавчих актів").

10. Відповідно до протоколів повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 12.11.2020 справу передано для розгляду колегії суддів у складі: головуючого судді Желєзного І.В., суддів: Чиркіна С.М., Берназюка Я.О.

II. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

11. Як встановлено судами попередніх інстанцій, ОСОБА_1 перебуває на обліку в Сумському об`єднаному управлінні Пенсійного фонду України Сумської області та отримує пенсію за віком відповідно до Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування".

12. У січні 2016 року розмір пенсійної виплати ОСОБА_1 як непрацюючого пенсіонера становив 2099,87 грн, у тому числі 1819,57 грн - основний розмір пенсії за віком, 53,70 грн - доплата за понаднормативний стаж роботи, 53,49 грн - підвищення відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 15.04.2013 № 264 "Про підвищення розміру пенсії деяким категоріям громадян у зв`язку із зростанням середньомісячної заробітної плати штатного працівника", 173,11 грн - сума індексації пенсії.

13. З 01.02.2016 по 30.06.2016 ОСОБА_1 працював в Сумському державному університеті.

14. Оскільки про працевлаштування до університету позивач не повідомив Сумське об`єднане управління Пенсійного фонду України Сумської області, виникла переплата пенсії за період з 01.02.2016 по 30.04.2016.

15. Інформація щодо розміру заробітної плати позивача подавалась Сумським державним університетом у щомісячних звітах та відображена в Індивідуальних відомостях про застраховану особу за формою ОК-5 за 2016 рік.

16. Заробітна плата ОСОБА_1 у лютому - квітні 2016 року складала 670,68 грн та у травні 2016 року - 714,10 грн, що є меншим від прожиткового мінімуму на одну особу з розрахунку на місяць для працездатних осіб, встановленого Законом України "Про державний бюджет України на 2016 рік".

17. Розпорядженням Сумського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Сумської області від 21.04.2016 № 803853 проведено перерахунок пенсії позивача та зупинено виплату індексації.

18. З 01.07.2016, після звільнення позивача з роботи, розмір його пенсії склав 1929,56 грн: 1819,57 грн - основний розмір пенсії за віком, 56,50 грн - доплата за понаднормативний стаж роботи, 53,49 грн - підвищення відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 15.04.2013 № 264 "Про підвищення розміру пенсії деяким категоріям громадян у зв`язку із зростанням середньомісячної заробітної плати штатного працівника", що підтверджується розпорядженням управління Пенсійного фонду.

19. Не погоджуючись з такими діями відповідача, позивач звернувся до суду з даним позовом.

ІІІ. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

20. Суд першої інстанції, відмовляючи у задоволенні позову, виходив з того, що Законом України "Про індексацію грошових доходів населення", Порядком проведення індексації грошових доходів населення не передбачено поновлення виплати індексації пенсії, встановленої раніше як непрацюючому пенсіонеру. Пенсія ОСОБА_1 підвищилася з липня 2016 року, отже обчислення індексу споживчих цін здійснюється з серпня 2016 року. За повідомленням Державної служби статистики України з серпня 2016 року по січень 2017 року включно величина індексу споживчих цін не перевищила поріг індексації, встановленої на рівні 103 відсотка. Тобто, пенсія ОСОБА_1 індексації не підлягає.

21. Суд апеляційної інстанції, частково задовольняючи позов, виходив з того, що коли пенсіонер є працюючим, індексація його доходів проводиться спочатку за основним місцем роботи в межах сум прожиткового мінімуму для працездатної особи. В першу чергу індексується його сума оплати праці і лише після цього можливе проведення індексації пенсії (в межах прожиткового мінімуму для працездатної особи, тобто, якщо дохід пенсіонера за місцем роботи проіндексований виходячи з розміру оплати праці, меншому ніж вказаний прожитковий мінімум) на підставі виданої підприємством, установою або організацією, де працює пенсіонер, довідки, в якій зазначається розмір його оплати праці, проіндексована її сума і сума індексації. Частина пенсії позивача мала бути проіндексована відповідачем, оскільки заробітна плата позивача є меншою від прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб. З 01.07.2016 проведено перерахунок пенсії позивача через збільшення понаднормового стажу роботи (5 років), при цьому доплата склала - 2,80 грн. При цьому, основний розмір пенсії позивача не змінився. З огляду на викладене, дії відповідача під час перерахунку пенсії позивачу, внаслідок якого був змінений базовий місяць для нарахування індексації є неправомірними, оскільки суперечать нормам діючого законодавства, порушують конституційні права позивача на збільшений розмір пенсії.

22. Задовольняючи заяву позивача про ухвалення додаткового судового рішення, суд апеляційної інстанції виходив з того, що оскільки постановою Харківського апеляційного адміністративного суду від 23.05.2017 частково задоволено апеляційну скаргу ОСОБА_1 та скасовано постанову Ковпаківського районного суду м. Суми від 16.02.2017, то необхідно стягнути на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань Сумського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Сумської області витрати зі сплати судового збору у розмірі 578,76 грн.

ІV. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ

23. Відповідач у касаційній скарзі на постанову Харківського апеляційного адміністративного суду від 23.05.2017 не погоджується з такою, посилаючись на те, що судом не враховано, що у разі ненадання документів, що підтверджують факт проведення індексації оплати праці, індексація пенсії працюючому пенсіонеру не здійснюється. Липень 2016 року визначено як місяць підвищення пенсії і значення індексу споживчих цін прийнято за 100 відсотків. Обчислення індексу споживчих цін здійснюється з серпня 2016 року. З липня по грудень 2016 року величина індексу споживчих цін не перевищила поріг індексації, встановленої на рівні 103 відсотка, тобто пенсія ОСОБА_1 індексації не підлягала.

24. У касаційній скарзі на додаткову постанову Харківського апеляційного адміністративного суду від 15.06.2017 відповідач не погоджується із такою, оскільки судом апеляційної інстанції не враховано, що на момент прийняття оскаржуваної постанови відповідач був звільнений від сплати судового збору, а відтак бюджетом Пенсійного фонду України не передбачені кошти на сплату судового збору.

V. ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ

25. Перевіривши доводи касаційної скарги, правильність застосування норм матеріального та процесуального права, а також виходячи з меж касаційного перегляду справи, визначених статтею 341 Кодексу адміністративного судочинства України (далі також - КАС України), колегія суддів зазначає наступне.

26. Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

27. Згідно з положеннями частини другої статті 2 КАС України в справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

28. За змістом статті 1 Закону України "Про індексацію грошових доходів населення" (тут і далі - в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) індексація грошових доходів населення - це встановлений законом та іншими нормативно-правовими актами України механізм підвищення грошових доходів населення, що дає можливість частково або повністю відшкодовувати подорожчання споживчих товарів і послуг.

29. Відповідно до частин першої, шостої статті 2 Закону України "Про індексацію грошових доходів населення" індексації підлягають грошові доходи громадян, одержані ними в гривнях на території України і які не мають разового характеру, зокрема: пенсії та оплата праці (грошове забезпечення). Індексації підлягають грошові доходи населення у межах прожиткового мінімуму, встановленого для відповідних соціальних і демографічних груп населення.

30. Згідно з частиною першою статті 4 Закону України "Про індексацію грошових доходів населення" індексація грошових доходів населення проводиться в разі, коли величина індексу споживчих цін перевищила поріг індексації, який установлюється в розмірі 103 відсотка.

31. Відповідно до статті 6 Закону України "Про індексацію грошових доходів населення" у разі виникнення обставин, передбачених статтею 4 цього Закону грошові доходи населення визначаються як результат добутку розміру доходу, що підлягає індексації в межах прожиткового мінімуму для відповідних соціальних і демографічних груп населення, та величини індексу споживчих цін. Порядок проведення індексації грошових доходів населення визначається Кабінетом Міністрів України.

32. Відповідно до пунктів 1-1, 4 Порядку проведення індексації грошових доходів населення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.07.2003 №1078, (тут і далі - Порядок, в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) підвищення грошових доходів громадян у зв`язку з індексацією здійснюється з першого числа місяця, що настає за місяцем, в якому офіційно опубліковано індекс споживчих цін. Індексації підлягають грошові доходи населення у межах прожиткового мінімуму, встановленого для відповідних соціальних і демографічних груп населення. У межах прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб, індексується, зокрема, оплата праці. У межах прожиткового мінімуму, встановленого для осіб, які втратили працездатність, індексуються, зокрема, пенсії (з урахуванням надбавок, доплат, підвищень до пенсії, додаткової пенсії, цільової грошової допомоги на прожиття, державної допомоги та компенсаційних виплат). Частина грошових доходів, яка перевищує прожитковий мінімум, встановлений для відповідних соціальних і демографічних груп населення, індексації не підлягає. У разі несвоєчасної виплати сум індексації грошових доходів громадян провадиться їх компенсація відповідно до законодавства. У разі коли особа працює та отримує інший грошовий дохід, в першу чергу індексується оплата праці.


................
Перейти до повного тексту