ПОСТАНОВА
Іменем України
16 листопада 2020 року
Київ
справа №855/112/20
адміністративне провадження №А/9901/55/20
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Соколова В.М.,
суддів: Єресько Л.О., Загороднюка А.Г.,
за участю:
секретаря судового засідання - Совяк-Круковського М.В.
представника позивача - ОСОБА_1.,
представника відповідача - Зозулі Т.М.,
розглянувши у режимі відеоконференції апеляційну скаргу Чернівецької обласної організації Політичної партії "Партія Чернівчан" на рішення Шостого апеляційного адміністративного суду від 12 листопада 2020 року у справі № 855/112/20 за адміністративним позовом Чернівецької обласної організації Політичної партії "Партія Чернівчан" до Центральної виборчої комісії про визнання протиправною та скасування постанови у частині,
УСТАНОВИВ:
Короткий зміст позовних вимог
Чернівецька обласна організація Політичної партії "Партія Чернівчан" (далі - позивач) 11 листопада 2020 року звернулася до Шостого апеляційного адміністративного суду, як суду першої інстанції, з адміністративним позовом до Центральної виборчої комісії (далі - відповідач, ЦВК), у якому просила:
- визнати протиправним та скасувати пункт 1 постанови ЦВК "Про окремі питання діяльності Чернівецької міської територіальної виборчої комісії Чернівецького району Чернівецької області" від 10 листопада 2020 року № 466 (далі - постанова ЦВК № 466), яким скасовано рішення Чернівецької міської територіальної виборчої комісії Чернівецького району Чернівецької області від 08 листопада 2020 року щодо проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчих дільницях № 730465, 730467, 730470, 730472, 730474, 730483, 730488, 730490, 730502, 730503, 730514, 730518, 730521, 730528, 730531, 730535, 730536, 730487, 730557, 730510, 730461, 730468, 730469, 730471, 730480, 730481, 730482, 730484, 730485, 730486, 730491, 730493, 730494, 730501, 730505, 730507, 730513, 730524, 730532, 730537 (далі - сорок виборчих дільниць), зафіксованому у протоколі засідання цієї виборчої комісії, розпочатого 25 жовтня 2020 року.
На обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що 01 листопада 2020 року звернувся до Чернівецької міської територіальної виборчої комісії Чернівецького району Чернівецької області (далі - Чернівецька міська ТВК) із заявою про повторний підрахунок голосів виборців на сорока виборчих дільницях. Чернівецька міська ТВК 08 листопада 2020 року на своєму безперервному засіданні задовольнила згадану заяву позивача та прийняла рішення про проведення повторного підрахунку голосів виборців на окремих виборчих дільницях. Водночас ЦВК 10 листопада 2020 року прийняла постанову № 466 пунктом 1 якої скасувала рішення Чернівецької міської ТВК про проведення повторного підрахунку голосів виборців на окремих сорока виборчих дільницях. На думку позивача, постанова ЦВК № 466 (в оскаржуваній частині) є протиправною та такою, що прийнята з порушенням вимог виборчого законодавства, оскільки при її прийнятті ЦВК діяла без урахування усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення, не у спосіб, що визначений Конституцією України та законами України, з використанням повноважень, що не відповідають меті, з якою ці повноваження надано. Позивач уважає, що оскаржуваний пункт постанови ЦВК порушує права позивача та впливає на можливість установлення об`єктивних результатів виборів, оскільки ним заблоковано повторний підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях, з яких, на переконання позивача, транспортування виборчих документів відбувалося з порушенням норм Виборчого кодексу України, що створювало умови для фальсифікації результатів виборів.
Короткий зміст рішення суду першої інстанції
Рішенням Шостого апеляційного адміністративного суду від 12 листопада 2020 року у задоволенні адміністративного позову відмовлено повністю.
Таке рішення суд першої інстанції мотивував тим, що абзац другий частини десятої статті 254 Виборчого кодексу України прямо забороняє відповідній територіальній виборчій комісії приймати рішення про проведення повторного підрахунку голосів після прийняття виборчих документів від дільничної виборчої комісії. Водночас Чернівецька міська ТВК 08 листопада 2020 року прийняла рішення щодо проведення повторного підрахунку голосів виборців на сорока виборчих дільницях, не зважаючи на те, що 02 листопада 2020 року така комісія завершила прийняття виборчих документів від усіх дільничних виборчих комісій. Отже ЦВК, у подальшому, обґрунтовано було скасовано рішення щодо проведення повторного підрахунку голосів зважаючи, що виборче законодавство позбавляє можливість проведення підрахунку голосів повторно після прийняття виборчих документів.
Також суд першої інстанції врахував, що наданий стороною позивача протокол прийняття заяви про кримінальне правопорушення та іншу подію, пояснень, не вказує на наявність встановлених порушень виборчого та іншого законодавства України при транспортуванні до Чернівецької міської ТВК документації, а лише відображає звернення від осіб про можливі порушення. Такі документи не містять достатніх правових підстав для прийняття рішення про повторний підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях, про які зазначалось у заяві позивача від 01 листопада 2020 року.
Короткий зміст вимог апеляційної скарги, узагальнені доводи скаржника та виклад позиції ( відзив та пояснення) інших учасників справи
Позивач 13 листопада 2020 року подав до Верховного Суду в електронній формі апеляційну скаргу на рішення Шостого апеляційного адміністративного суду від 12 листопада 2020 року в якій, посилаючись на порушення судом норм матеріального та процесуального права, просить скасувати вказане судове рішення та постановити нове рішення, яким задовольнити позовні вимоги в повному обсязі.
Доводи апеляційної скарги позивача аналогічні доводам позовної заяви від 11 листопада 2020 року і містять виклад обставин щодо виявлених порушень норм виборчого законодавства (під час транспортування виборчих документів до ТВК) та фактично зводяться до незгоди скаржника з постановою ЦВК від 10 листопада 2020 року № 466 у частині, що стосується повторного підрахунку голосів виборців на вищезгаданих сорока виборчих дільницях.
Апелянт указував на те, що його заява (від 01 листопада 2020 року) базувалась на нормах частини десятої статті 254 Виборчого кодексу України, а не стосувалась приписів частини дев`ятої цієї статті, тому вважає, що виборча комісія могла прийняти рішення про повторний перерахунок.
У відзиві на апеляційну скаргу відповідач проти доводів апеляційної скарги заперечував, просив апеляційну скаргу залишити без задоволення, рішення суду першої інстанції - без змін.
Відзив мотивовано тим, що Виборчий кодекс України чітко визначає та унормовує, що вирішення ТВК питання про проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці за заявами або скаргами, підтвердженими відповідно оформленими актами про порушення вимог Кодексу під час проведення голосування, здійснюється під час прийняття документів від дільничної виборчої комісії. Після завершення прийняття документів дільничної виборчої комісії та без достатніх правових підстав прийняття територіальною виборчою комісією рішення про повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці не допускається. Указані положення Кодексу забезпечують установлення ТВК результатів голосування в умовах швидкоплинності виборчого процесу та незворотності його етапів. Ураховуючи, що Чернівецькою міською ТВК на підставі заяви про проведення повторного підрахунку голосів виборців на сорока виборчих дільницях було прийнято рішення про повторний підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях після завершення прийняття документів відповідних дільничних виборчих комісій, тобто з порушенням строків, визначених ВК України, та порядку прийняття такого рішення, а отже, таке рішення прийнято всупереч вимогам виборчого законодавства України.
Рух адміністративної справи
Ухвалою Верховного Суду від 13 листопада 2020 року відкрито провадження за даною апеляційною скаргою та призначено справу до розгляду в режимі відеоконференції на 12 год 00 хв 15 листопада 2020 року.
15 листопада 2020 року у судовому засіданні в режимі відеоконференції оголошено перерву до 16 год 00 хв 15 листопада 2020 року, у зв`язку з витребуванням додаткових доказів.
На виконання протокольної ухвали суду від 15 листопада 2020 року представниками позивача та відповідача надано додаткові докази, розгляд справи продовжено.
15 листопада 2020 року у судовому засіданні в режимі відеоконференції оголошено перерву до 15 год 00 хв 16 листопада 2020 року.
16 листопада 2020 року від представників позивача та відповідача надійшли додаткові докази.
Розгляд справи продовжено.
У судовому засіданні в режимі відеоконференції представник позивача підтримав апеляційну скаргу, просив рішення Шостого апеляційного адміністративного суду скасувати та задовольнити позов.
Представник відповідача під час засідання проти задоволення апеляційної скарги заперечив. Зазначив, що Шостий апеляційний адміністративний суд ухвалив законне та обґрунтоване рішення, доводи апеляційної скарги позивача не спростовують висновків суду першої інстанції, з огляду на що просив суд апеляційної інстанції залишити апеляційну скаргу позивача без задоволення, а рішення - без змін.
Установлені судом попередньої інстанції обставини справи
01 листопада 2020 року уповноважена особа Чернівецької обласної організації Політичної партії "Партія Чернівчан" в єдиному багатомандатному виборчому окрузі з виборів депутатів Чернівецької міської ради Чернівецького району Чернівецької області ОСОБА_1 звернувся до Чернівецької міської ТВК із заявою про повторний підрахунок голосів виборців на сорока виборчих дільницях.
08 листопада 2020 року Чернівецька міська ТВК на своєму безперервному засіданні задовольнила вказану заяву та прийняла рішення про проведення повторного підрахунку голосів виборців на окремих виборчих дільницях. Постанова Чернівецької міської ТВК за результатами розгляду заяви не була винесена. Натомість рішення занесено в протокол безперервного засідання.
До ЦВК 09 листопада 2020 року надійшла заява Чернівецької обласної організації Політичної партії "Єдина Альтернатива" щодо протиправної бездіяльності Чернівецької міської ТВК Чернівецького району Чернівецької області, в якій зазначено, що станом на 9 листопада 2020 року вказана виборча комісія, всупереч вимогам ВК України, не встановила підсумки голосування з виборів депутатів Чернівецької обласної ради та депутатів Чернівецької районної ради Чернівецької області у відповідних виборчих округах, а також результати виборів депутатів Чернівецької міської ради Чернівецького району Чернівецької області та результати голосування з виборів Чернівецького міського голови Чернівецького району Чернівецької області. Указані обставини обумовлені затягуванням проведення повторного підрахунку голосів виборців на окремих виборчих дільницях. Водночас, станом на 9 листопада 2020 року зазначена виборча комісія не завершила підрахунок голосів виборців на 10 виборчих дільницях.
10 листопада 2020 року до ЦВК надійшла заява цієї самої організації політичної партії щодо порушення законодавства про вибори Чернівецькою міською ТВК під час прийняття нею 8 листопада 2020 року рішення про повторний підрахунок голосів виборців на сорока виборчих дільницях.
З метою з`ясування підстав та обставин прийняття Чернівецькою міською ТВК рішень щодо повторного підрахунку голосів виборців на виборчих дільницях та порушення строків встановлення підсумків голосування та результатів відповідних виборів, керуючись пунктом 1 частини третьої статті 29 Закону України "Про Центральну виборчу комісію", член Комісії 10 листопада 2020 року листом звернувся до цієї виборчої комісії, зокрема, з проханням надати Комісії до 14 години цього дня відповідні пояснення та копії документів.
У відповідь до ЦВК від Чернівецької міської ТВК електронною поштою надійшов лист, в якому зазначено, що документи виборчих комісій приймались з 25 жовтня до 02 листопада 2020 року, за результатами яких приймались рішення, передбачені частиною п`ятою статті 254 Виборчого кодексу України. До вказаного листа додано, зокрема, витяг з протоколу № 16 безперервного засідання Чернівецької міської територіальної виборчої комісії, розпочатого 25 жовтня 2020 року о 20 год 00 хв, з якого вбачається, що зазначеною виборчою комісією прийнято рішення щодо проведення повторного підрахунку голосів виборців на сорока виборчих дільницях, зважаючи на задоволення заяви уповноваженої особи Чернівецької обласної організації Політичної партії "Партія Чернівчан" в єдиному багатомандатному виборчому окрузі з виборів депутатів Чернівецької міської ради ОСОБА_1 від 1 листопада 2020 року щодо проведення повторного підрахунку голосів виборців на указаних виборчих дільницях, копію якої також надіслано до Комісії.
10 листопада 2020 року ЦВК пунктом 1 постанови № 466 скасувала рішення Чернівецької міської ТВК від 08 листопада 2020 року щодо проведення повторного підрахунку голосів виборців на сорока виборчих дільницях, зафіксоване у протоколі засідання цієї виборчої комісії, розпочате 25 жовтня 2020 року.
Позивач вважаючи, що вжиті ЦВК заходи - прийняття постанови ЦВК № 466 є протиправним та необґрунтованими, звернувся до суду за захистом своїх порушених прав.
Висновки за результатами розгляду апеляційної скарги з посиланням на норми права, якими керувався суд апеляційної інстанції
Відповідно до частини першої статті 308 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.
Заслухавши суддю-доповідача, учасників справи, вивчивши матеріали справи, дослідивши й проаналізувавши доводи апеляційної скарги та відзиву на неї, колегія суддів Верховного Суду дійшла висновку про відсутність підстав для її задоволення з огляду на наступне.
Відповідно до пункту 20 частини першої статті 92 Конституції України організація і порядок проведення виборів і референдумів визначаються виключно законами України.
Відповідно до статті 1 Закону України "Про Центральну виборчу комісію" ЦВК є постійно діючим колегіальним державним органом, який діє на підставі Конституції України, цього та інших законів України і наділений повноваженнями щодо організації підготовки і проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів, всеукраїнського і місцевих референдумів у порядку та в межах, установлених цим та іншими законами України.
Частиною другою статті 1, пунктом 3 частини першої статті 17, пунктами 1, 2 частини першої статті 21 Закону України "Про Центральну виборчу комісію" на ЦВК покладено повноваження щодо контролю за діяльністю виборчих комісій, які утворюються для організації підготовки та проведення місцевих виборів, а також за додержанням та однаковим застосуванням законодавства про місцеві вибори на всій території України.
Відповідно до частини першої статті 16 Закону України "Про Центральну виборчу комісію", якщо ЦВК стане відомо про порушення законодавства України про вибори, виборчих прав громадян України з результатів проведених нею перевірок або із засобів масової інформації чи інших джерел, що не суперечать законодавству України, Комісія має право розглянути за власною ініціативою питання, що належать до її повноважень, та прийняти з цього приводу рішення в установленому Законом порядку.
Отже, як вбачається зі змісту оскаржуваної в частині постанови, ЦВК розглянула питання діяльності Чернівецької міської ТВК за власною ініціативою, що не є порушенням вищенаведених правових норм.
01 січня 2020 року набрав чинності Виборчий кодекс України, який відповідно до Конституції України визначає гарантії права громадян на участь у виборах, регулює підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів. Основні засади, організацію і порядок проведення місцевих виборів визначено цим Кодексом.
Відповідно до частини другої статті 19 Виборчого кодексу України забезпечення умов для реалізації виборчих прав громадян, дотримання основних засад виборчого права, належне здійснення виборчих процедур і механізмів, передбачених цим Кодексом, точне і достовірне встановлення результатів виборів гарантується.
Частинами першою, третьою статті 32 Виборчого кодексу України встановлено, що в Україні утворюються і діють передбачені Кодексом виборчі комісії як незалежні органи адміністрування виборчих процесів, які відповідно до своїх повноважень забезпечують здійснення визначених Конституцією України та Кодексом основних принципів виборчого права, засад виборчого процесу, реалізацію виборчих прав громадян України, підготовку та проведення виборів.
Водночас виборчі комісії діють на підставі, в межах повноважень та у спосіб, установлені Конституцією України, Кодексом та законами України.
За приписами частини першої, четвертої статті 33 Виборчого кодексу України територіальні виборчі комісії є спеціальними колегіальними органами, які в межах повноважень, визначених Кодексом, забезпечують організацію підготовки та проведення місцевих виборів. До повноважень територіальної виборчої комісії, згідно зі статтею 206 Кодексу належить, зокрема, встановлення підсумків та результатів відповідних виборів, розгляд звернень, заяв і скарг стосовно підготовки та проведення відповідних місцевих виборів, прийняття щодо них рішень, здійснення в межах відповідної адміністративно-територіальної одиниці контролю за додержанням та однаковим застосуванням законодавства про місцеві вибори в частині, що стосується відповідних місцевих виборів, здійснення інших повноважень, передбачених Кодексом.
Статтею 254 Виборчого кодексу України визначено порядок прийняття та розгляду документів дільничних виборчих комісій територіальною виборчою комісією, за змістом частин першої, третьої та п`ятої яких, з моменту закінчення голосування територіальна виборча комісія розпочинає безперервне засідання, яке продовжується безперервно до встановлення підсумків голосування та результатів відповідних місцевих виборів у виборчому окрузі. На цей час члени територіальної виборчої комісії не можуть залучатися до виконання інших функцій, крім участі в засіданні виборчої комісії.