ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
17 листопада 2020 року
м. Київ
справа № 809/83/17
адміністративне провадження № К/9901/41000/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Юрченко В.П.,
суддів: Васильєвої І.А., Пасічник С.С.,
розглянувши у попередньому судовому засіданні касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Галеан" ЛТД на постанову Львівського апеляційного адміністративного суду від 04.10.2017 року (головуючий суддя Онишкевич Т.В., судді: Іщук Л.П., Ільчишин Н.В.) у справі №809/83/17 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Галеан" ЛТД до Головного управління ДФС в Івано-Франківській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю "Галеан" ЛТД (надалі позивач, підприємство, товариство, платник податків) звернулось до Івано-Франківського окружного адміністративного суду із позовом до Головного управління ДФС в Івано-Франківській області, в якому просило визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення від 26.10.2016 року №0002901409, яким до підприємства застосовано штрафні (фінансові) санкції за неподання звіту про контрольовані операції з імпорту в 2015 році у розмірі 365 400 грн.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що господарські операції з "DSM NUTRITIONAL PRODUCTS EUROPE LTD" не є контрольованими в розумінні статті 39 Податкового кодексу України та відповідно позивач не зобов`язаний подавати звіт про контрольовані операції. Зазначає, що у взаємовідносинах з GRAINEX S.F. позивач виступає як друга особа, а зовнішньоекономічна операція з продажу товару через комісіонера-резидента України не підпадає під визначення контрольованої операції.
Постановою Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 15.03.2017 року позов задоволений повністю. Скасовано податкове повідомлення-рішення Головного управління ДФС в Івано-Франківській області від 26.10.2016 року №0002901409 про застосування штрафних (фінансових) санкції за неподання звіту про контрольовані операції з імпорту в 2015 році у розмірі 365 400 грн.
Не погодившись з рішенням суду першої інстанції, податковий орган подав до суду апеляційну скаргу, за результатами розгляду якої постановою Львівського апеляційного адміністративного суду від 04.10.2017 року апеляційну скаргу задоволено, скасовано постанову Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 15.03.2017 року та прийнято нову постанову, якою у задоволені позову відмовлено.
Не погоджуючись із рішеннями суду апеляційної інстанції, позивач звернувся з касаційною скаргою, у якій просить скасувати постанову Львівського апеляційного адміністративного суду від 04.10.2017 року та залишити в силі постанову Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 15.03.2017 року.
В обґрунтування вимог касаційної скарги позивач посилається на порушення судом апеляційної інстанцій норм матеріального та процесуального права. Позивач вказує на невідповідність висновків суду апеляційної інстанції фактичним обставинам справи, які, на думку позивача, полягають у неврахуванні судом апеляційної інстанції, що операції позивача з контрагентами не є контрольованими, оскільки якщо стороною у контрактах є резидент, то відповідно у платника податку не виникає обов`язок щодо подання звіту про контрольовані операції з імпорту в 2015 році. Крім того, якщо контрагент позивача, який є нерезидентом відсутній в переліку держав (територій), що відповідають критеріям, установленим п.п.39.2.1.2 ПК України, то в такому випадку звіт також не подається.
Відповідачем 02.01.2019 року до Верховного Суду надано заперечення на касаційну скаргу, в яких податковий орган просить залишити касаційну скаргу позивача без задоволення, а судове рішення апеляційної інстанції без змін з підстав обґрунтованості та законності судового рішення.
Верховний Суд, переглянувши рішення попередніх інстанцій в межах доводів та вимог касаційної скарги, на підставі встановлених фактичних обставин справи, перевіривши правильність застосування судом норм матеріального та процесуального права, не вбачає підстав для задоволення касаційної скарги з таких підстав.
Судами попередніх інстанцій встановлено, що податковим органом проведено позапланову виїзну документальну перевірку товариства з питань неподання звіту про контрольовані операції за 2015 рік, за результатами якої складено акт від 11.10.2016 року №581/09-19-14-01/30016454 (надалі - акт перевірки).
Актом перевірки встановлено, що позивачем не подано звіт про операції з імпорту у 2015 році вітамінів від контрагента-нерезидента компанії "DSМ NUTRITIONAL PRODUCTS ЕUROPE LTD" (Швейцарська Конфедерація) на загальну суму 7659091,21 грн. та операції з компанією GRAINEX S.A. (Панама) через комісіонера ПП "Кропс" (м. Херсон, Україна) щодо реалізації макухи соняшника на загальну суму 8021508,19 грн.
На підставі акту перевірки податковим органом прийнято податкове повідомлення-рішення від 26.10.2016 року №002901409, яким до підприємства застосовано штрафні (фінансові) санкції за неподання звіту про контрольовані операції з імпорту в 2015 році у розмірі 365 400 грн.
Вважаючи, що рішення податкового органу прийнято всупереч вимогам чинного законодавства та порушує права позивача, останній звернувся до суду з вказаним позовом.
Правовідносини у справі регулюються Податковим кодексом України.
Підпунктом 39.2.1.7 підпункту 39.2.1 пункту 39.2 статті 39 Податкового кодексу України визначено, що господарські операції, передбачені підпунктами 39.2.1.1 - 39.2.1.3 і підпунктами 39.2.1.5 підпункту 39.2.1 пункту 39.2 статті 39 Податкового кодексу України визнаються контрольованими, якщо одночасно виконуються такі умови: річний дохід платника податків від будь-якої діяльності, визначений за правилами бухгалтерського обліку, перевищує 50 млн. грн. (за вирахуванням непрямих податків) за відповідний податковий (звітний) рік; обсяг таких господарських операцій платника податків з кожним контрагентом, визначений за правилами бухгалтерського обліку, перевищує 5 млн. грн. (за вирахуванням непрямих податків) за відповідний податковий (звітний) рік.
За приписами підпункту 39.2.1.4 підпункту 39.2.1 пункту 39.2 статті 39 Податкового кодексу України господарською операцією для цілей трансфертного ціноутворення є всі види операцій, договорів або домовленостей, документально підтверджених або непідтверджених, що можуть впливати на об`єкт оподаткування податком на прибуток підприємств платника податків, зокрема, але не виключно: операції з товарами, такими як сировина, готова продукція тощо; операції з надання послуг; операції з нематеріальними активами, такими як роялті, ліцензії, плата за використання патентів, товарних знаків, ноу-хау тощо, а також з будь-якими іншими об`єктами інтелектуальної власності; фінансові операції, включаючи лізинг, участь в інвестиціях, кредитах, комісії за гарантію тощо; операції з купівлі чи продажу корпоративних прав, акцій або інших інвестицій, купівлі чи продажу довгострокових матеріальних і нематеріальних активів.
Підпунктом 39.2.1.2 підпункту 39.2.1 пункту 39.2 статті 39 Податкового кодексу України передбачено, що для цілей нарахування податку на прибуток підприємств контрольованими є господарські операції, що впливають на об`єкт оподаткування платника податків, однією із сторін яких є нерезидент, зареєстрований у державі (на території), що включена до переліку держав (територій), затвердженого Кабінетом Міністрів Украйни. Операції з контрагентом, зареєстрованим у державі (на території), включеній до зазначеного переліку, визнаються контрольованими з дати включення держави (території) до такого переліку.
Судами попередніх інстанцій встановлено та не спростовується доводами касаційної скарги, що між товариством та компанією "DSМ NUTRITIONAL PRODUCTS ЕUROPE LTD" укладено договори від 25.11.2014 року №2014/34/GA, від 09.12.2014 року №2014/34/GА, від 12.12.2014 року №2041/38/GА, від 19.01.2015 року №2015/1/GA, від 29.01.2015 року №2014/2/GА, від 29.01.2015 року №2015/2/GА, від 24.02.2015 року №2015/4/GА, від 27.02.2015 року №2015/5/GА, від 23.02.2015 року №2015/6/GА, від 03.04.2015 року №2015/07/GА, від 14.04.2015 року №2015/08/GА, від 21.04.2015 року №2015/09/GА, від 22.05.2015 року №2015/10/GА, від 22.05.2015 року №2015/11/GА, від 29.06.2015 року №2015/12/GА, від 13.07.2015 року №2015/13/GA, від 23.07.2015 року № 2015/14/GА, від 04.08.2015 року №2015/15/GА, від 07.08.2015 року №2015/16/GА, від 26.08.2015 року №2015/17/GА, від 01.09.2015 року №2015/18/GA, згідно з якими товариство є покупцем, а компанія "DSМ NUTRITIONAL PRODUCTS ЕUROPE LTD" - продавцем вітамінів на умовах СІР Івано-Франківськ відповідно до INСОТЕRMS 2010.
На виконання умов цих договорів компанією "DSМ NUTRITIONAL PRODUCTS ЕUROPE LTD" (продавець) протягом січня-вересня 2015 року поставлено на користь підприємства (покупець) вітаміни загальною фактурною вартістю 296 931,05 євро, що у гривневому еквіваленті становить 7 659 091,21 грн.
Відповідно до підпункту 39.4.2 пункту 39.4 статті 39 Податкового кодексу України платники податків, які протягом звітного періоду здійснювали контрольовані операції, зобов`язані подавати звіт про контрольовані операції центральному органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику, до 1 травня року, наступного за звітним, засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог закону щодо електронного документообігу та електронного цифрового підпису.
Неподання платником податків Звіту про контрольовані операції відповідно до вимог пункту 39.4 статті 39 Податкового кодексу України є порушенням податкового законодавства, відповідальність за яке передбачено пунктом 120.3 статті 120 Податкового кодексу України.