1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ



13 листопада 2020 року

м. Київ

справа № 260/152/20

адміністративне провадження № К/9901/21106/20

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Гончарової І.А.,

суддів: Юрченко В.П., Ханової Р.Ф.,

здійснивши попередній розгляд касаційної скарги фізичної особи-підприємця

ОСОБА_1

на ухвалу Закарпатського окружного адміністративного суду від 29 травня 2020 року (суддя - Ващиліна Р.О.)

та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 27 липня 2020 року (колегія суддів: головуючий суддя - Судова-Хомюк Н.М., судді - Пліш М.А., Шинкар Т.І.)

у справі №260/152/20

за позовом фізичної особи - підприємця ОСОБА_1

до Одеської митниці ДФС, Одеської митниці Держмитслужби

про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії,



ВСТАНОВИВ:



У січні 2020 року фізична особа - підприємець ОСОБА_1 (далі - позивач, платник, ФОП - ОСОБА_1 ) звернувся до Закарпатського окружного адміністративного суду із адміністративним позовом до Одеської митниці ДФС (далі - Відповідач 1), Одеської митниці Держмитслужби (далі - Відповідач 2) в якому просив:



- визнати протиправною бездіяльність Одеської митниці ДФС щодо нездійснення митного контролю та митного оформлення за електронною митною декларацією від 18.01.2018 №UA500010/2018/000279;



- стягнути на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань Одеської митниці ДФС кошти на відшкодування шкоди у розмірі 374730,23 грн.



Ухвалою Закарпатського окружного адміністративного суду від 03 лютого 2020 року відкрито загальне позовне провадження у справі.



02 квітня 2020 року Відповідач 2 подав клопотання про залишення позову без розгляду, на обґрунтування вимог якого зазначив, що адміністративний позов у цій справі поданий з порушенням встановленого ст. 122 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) стоку звернення до адміністративного суду. Вказав, що ФОП ОСОБА_1 ще у 2018 році було відомо про те, що затримка оформлення вантажу спричинена Одеською митницею ДФС на підставі листа Головного управління по боротьбі з корупцією та організованою злочинністю Служби безпеки України від 29.11.2017.



Ухвалою Закарпатського окружного адміністративного суду від 29 травня 2020 року, залишеною без змін постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 27 липня 2020 року, клопотання Відповідача 2 про залишення позову без розгляду задоволено частково. Позов ФОП ОСОБА_1 до Одеської митниці ДФС, Одеської митниці Держмитслужби в частині визнання протиправною бездіяльності Одеської митниці ДФС щодо нездійснення митного контролю та митного оформлення за електронною митною декларацією від 18.01.2018 №UA500010/2018/000279 залишено без розгляду.



Суди попередніх інстанцій виходили з того, що протиправна бездіяльність Одеської митниці ДФС щодо нездійснення митного контролю та митного оформлення згідно з електронною митною декларацією від 18.01.2018 №UA500010/2018/000279 тривала у період з 23.11.2017 по 07.09.2018, однак з даним адміністративним позовом до суду позивач звернувся тільки 15.01.2020, тобто з пропуском встановленого КАС України строку. При цьому суди зазначили, що митне оформлення товару за електронною митною декларацією від 18.01.2018 №UA500010/2018/000279 завершено 03.09.2018 і дана обставина листом від 08.11.2018 за №5706/10/15-70-61 була доведена до відома позивача. Крім того, питання протиправної бездіяльності Відповідача 1 досліджувалося у справах №804/670/18 та №904/5424/18, судові рішення у яких набрали законної сили і про існування яких було відомо позивачу, що ним не заперечується. За таких обставин, суди дійшли висновку про наявність правових підстав для залишення позовних вимог в частині визнання протиправною бездіяльності Одеської митниці ДФС щодо нездійснення митного контролю та митного оформлення за електронною митною декларацією від 18.01.2018 №UA500010/2018/000279 без розгляду.



Не погодившись із зазначеними рішеннями судів попередніх інстанцій, позивач подав касаційну скаргу, в якій, посилаючись на неправильне застосування судами норм процесуального права, просив їх скасувати та визнати протиправною бездіяльність Одеської митниці ДФС щодо нездійснення митного контролю та митного оформлення за електронною митною декларацією від 18.01.2018 №UA500010/2018/000279. На обґрунтування вимог касаційної скарги посилається на те, що він намагався в першу чергу отримати відшкодування штрафних санкцій за простій транспортного засобу від контрагента - ТОВ "Укртафт", і лише з постанови Північного апеляційного господарського суду від 23.09.2019 у справі №904/5424/18, якою залишено без змін рішення Господарського суду м. Києва від 18.06.2019 про відмову у задоволенні позовних вимог ФОП ОСОБА_1 до ТОВ "Укртафт" про стягнення 380 830,24 грн, йому стало відомо про протиправну бездіяльність Відповідача 1.



Ухвалою Верховного Суду від 21 жовтня 2020 року відкрито касаційне провадження за касаційною скаргою позивача.



Від відповідачів відзиву на касаційну скаргу не надійшло, що не перешкоджає розгляду справи.



Заслухавши суддю-доповідача, розглянувши та обговоривши доводи касаційної скарги, перевіривши правильність застосування судами попередніх інстанцій норм процесуального права, колегія суддів вважає, що касаційна скарга не підлягає задоволенню, з огляду на таке.



Відповідно до частини другої статті 55 Конституції України кожному гарантується право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб.



Для реалізації конституційного права на оскарження рішень, дій чи бездіяльності вказаних суб`єктів у сфері управлінської діяльності в Україні створено систему адміністративних судів.



Частиною першою статті 5 КАС України визначено, що кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду за захистом, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси.



Відповідно до частини першої статті 122 КАС України позов може бути подано в межах строку звернення до адміністративного суду, встановленого цим Кодексом або іншими законами.



Для звернення до адміністративного суду за захистом прав, свобод та інтересів особи встановлюється шестимісячний строк, який, якщо не встановлено інше, обчислюється з дня, коли особа дізналася або повинна була дізнатися про порушення своїх прав, свобод чи інтересів (частина друга статті 122 КАС України).



Згідно з статтею 123 КАС України у разі подання особою позову після закінчення строків, установлених законом, без заяви про поновлення пропущеного строку звернення до адміністративного суду, або якщо підстави, вказані нею у заяві, визнані судом неповажними, позов залишається без руху. При цьому протягом десяти днів з дня вручення ухвали особа має право звернутися до суду з заявою про поновлення строку звернення до адміністративного суду або вказати інші підстави для поновлення строку.



Якщо заяву не буде подано особою в зазначений строк або вказані нею підстави для поновлення строку звернення до адміністративного суду будуть визнані неповажними, суд повертає позовну заяву.




................
Перейти до повного тексту