1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ



13 листопада 2020 року

м. Київ

справа № 2а/1270/714/2012

адміністративне провадження № К/9901/64492/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Гончарової І.А.,

суддів: Олендера І.Я., Ханової Р.Ф.,

розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу Головного управління ДФС у Луганській області

на ухвалу Луганського окружного адміністративного суду від 14 серпня 2018 року (головуючий суддя - Шембелян В.С.)

та на постанову Донецького апеляційного адміністративного суду від 25 вересня 2018 року (колегія суддів: головуючий суддя - Казначаєв Е.Г., судді - Компанієць І.Д., Ястребова Л.В.)

у справі №2а/1270/714/2012

за позовом Публічного акціонерного товариства "Луганськтепловоз"

до Офісу великих платників податків Державної фіскальної служби, Головного управління Державної казначейської служби України у Луганській області

про визнання протиправною бездіяльності, зобов`язання вчинити певні дії та стягнення податку на додану вартість за вересень 2011 року в сумі 12749851,00 грн,



ВСТАНОВИВ:



Офіс великих платників податків Державної фіскальної служби України (далі - ОВПП ДФС України) звернувся до Луганського окружного адміністративного суду з заявою про заміну сторони виконавчого провадження в порядку статті 379 Кодексу адміністративного судочинства України, в якій просив замінити сторону у виконавчому провадженні №53158416 у справі № 2а/1270/714/2012 з ОВПП ДФС України на Головне управління ДФС у Луганській області (далі - ГУ ДФС у Луганській області, заявник).



Заява обґрунтована тим, що Публічне акціонерне товариство "Луганськтепловоз" (далі - ПАТ "Луганськтепловоз") з 01 січня 2018 року переведено на облік до Державної податкової інспекції у м. Сєвєродонецьку Головного управління ДФС у Луганській області (далі - ДПІ у м. Сєвєродонецьку ГУ ДФС у Луганській області), а тому ОВПП ДФС України на теперішній час позбавлений можливості виконати судове рішення у справі №2а/1270/714/2012



Ухвалою Луганського окружного адміністративного суду від 14 серпня 2018 року, залишеною без змін постановою Донецького апеляційного адміністративного суду від 25 вересня 2018 року, заяву ОВПП ДФС України про заміну сторони виконавчого провадження у справі № 2а/1270/714/2012 за адміністративним позовом ПАТ "Луганськтепловоз" до Спеціалізованої державної податкової інспекції по роботі з великими платниками податків у м. Луганську (далі - СДПІ ВПП у м. Луганську), Головного управління Державної казначейської служби України у Луганській області (далі - ГУ ДКС України у Луганській області) про визнання протиправною бездіяльності, зобов`язання вчинити певні дії та стягнення податку на додану вартість за вересень 2011 року в сумі 12749851,00 грн задоволено: замінено боржника у виконавчому провадженні № 53158416 з ОВПП ДФС України на належного боржника ГУ ДФС у Луганській області.



Задовольняючи заяву, суд першої інстанції, з думкою якого погодився суд апеляційної інстанції, дійшов висновку, що оскільки функції з адміністрування податків є функціями ГУ ДФС у Луганській області, вжиття заходів щодо внесення до Тимчасового реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування, поданих до 01 лютого 2016 року, за якими станом на 01 січня 2017 року суми податку на додану вартість не відшкодовані з бюджету, дані щодо відшкодування ПАТ "Луганськтепловоз" суми податку на додану вартість за податковою декларацією з податку на додану вартість за вересень 2011 року у розмірі 12749851,00 грн, належать до компетенції ГУ ДФС у Луганській області як контролюючого органу.



Не погодившись із рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, ГУ ДФС у Луганській області подало касаційну скаргу, де посилаючись на порушення судами норм процесуального права, просить скасувати ухвалу Луганського окружного адміністративного суду від 14 серпня 2018 року та постанову Донецького апеляційного адміністративного суду від 25 вересня 2018 року та прийняти нове рішення про відмову у задоволенні заяви про заміну сторони виконавчого провадження.



Ухвалою Верховного Суду від 01 листопада 2018 року відкрито касаційне провадження за касаційною скаргою ГУ ДФС у Луганській області.



26 листопада 2018 року від ОВПП ДФС України та ПАТ "Луганськтепловоз" надійшли відзиви на касаційну скаргу, в яких вони зазначають про законність і обґрунтованість рішень судів попередніх інстанцій та безпідставність доводів, викладених у касаційній скарзі.



Заслухавши суддю-доповідача, розглянувши та обговоривши доводи касаційної скарги, перевіривши правильність застосування судами попередніх інстанцій норм процесуального права, колегія суддів вважає, що касаційна скарга підлягає частковому задоволенню, з огляду на таке.



Судами попередніх інстанцій встановлено, що постановою Луганського окружного адміністративного суду від 12.03.2012 у справі №2а/1270/714/2012, залишеною без змін ухвалою Донецького апеляційного адміністративного суду від 15.05.2012, позов задоволено частково:



- визнано протиправною бездіяльність СДПІ ВПП у м. Луганську, що втілилася у ненаданні до ГУ ДКС України у Луганській області висновку про відшкодування ПАТ "Луганськтепловоз" податку на додану вартість за вересень 2011 року на суму 12749851,00 грн;



- зобов`язано СДПІ ВПП у м. Луганську у п`ятиденний строк подати ГУ ДКС України у Луганській області висновок із зазначенням суми податку на додану вартість, що підлягає бюджетному відшкодуванню за декларацією з ПДВ за вересень 2011 року, в розмірі 12749851,00 грн;



- стягнуто з Державного бюджету України на користь ПАТ "Луганськтепловоз" суму податку на додану вартість, що підлягає бюджетному відшкодуванню за декларацією з ПДВ за вересень 2011 року, в розмірі 12749851,00 грн;



- стягнуто з Державного бюджету України на користь Публічного акціонерного товариства "Луганськтепловоз" судові витрати. В решті позовних вимог відмовлено за необґрунтованістю.



Постановою Вищого адміністративного суду України касаційну скаргу СДПІ ВПП у м. Луганську задоволено частково, змінено постанову Луганського окружного адміністративного суду від 12.03.2012 та ухвалу Донецького апеляційного адміністративного суду від 15.05.2012, позов задоволено частково:



- визнано протиправною бездіяльність СДПІ ВПП у м. Луганську щодо неприйняття та ненадання до ГУ ДКС України у Луганській області висновку із зазначенням податку на додану вартість у сумі 12749851,00 грн, що підлягає бюджетному відшкодуванню за податковою декларацією з податку на додану вартість за вересень 2011 року, поданою ПАТ "Луганськтепловоз";



- зобов`язано СДПІ ВПП у м. Луганську прийняти висновок про відшкодування з бюджету на користь ПАТ "Луганськтепловоз" за податковою декларацією з податку на додану вартість за вересень 2011 року податку на додану вартість у сумі 12749851,00 грн та надати цей висновок до ГУ ДКС України у Луганській області. В іншій частині позовних вимог відмовлено.



Виконавчий лист на виконання зазначеної постанови суду видано 19.09.2016 (том 1 а.с. 197).



Постановою відділу примусового виконання рішень Управління державної виконавчої служби Головного територіального управління юстиції у Луганській області відкрито виконавче провадження №53158416 з виконання виконавчого листа №2а/1270/714/2012, виданого 19.09.2016 Луганським окружним адміністративним судом, про зобов`язання СДПІ ВПП у м. Луганську прийняти висновок про відшкодування з бюджету на користь ПАТ "Луганськтепловоз" за податковою декларацією з податку на додану вартість за вересень 2011 року податку на додану вартість у сумі 12749851,00 грн та надати цей висновок до Головного управління Державної казначейської служби України в Луганській області (том 1 а.с.205).



Ухвалою Луганського окружного адміністративного суду від 03 серпня 2017 року замінено боржника у виконавчому провадженні №53158416 з СДПІ ВПП у м. Луганську на ОВПП ДФС України (том а.с.78-79).



27 лютого 2018 року ПАТ "Луганськтепловоз" звернулося до Луганського окружного адміністративного суду з заявою про зміну способу і порядку виконання судового рішення (том 3 а.с.3-4).



Ухвалою Луганського окружного адміністративного суду від 19 березня 2018 року змінено спосіб і порядок виконання постанови Луганського окружного адміністративного суду у справі № 2а/1270/714/2012 від 12.03.2012 в частині зобов`язання СДПІ ВПП у м. Луганську прийняти висновок про відшкодування з бюджету на користь ПАТ "Луганськтепловоз" за податковою декларацією з податку на додану вартість за вересень 2011 року податку на додану вартість у сумі 12749851,00 грн. та надати цей висновок до ГУ ДКС України у Луганській області на зобов`язання ОВПП ДФС внести до Тимчасового реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування, поданих до 01 лютого 2016 року, за якими станом на 01 січня 2017 року суми податку на додану вартість не відшкодовані з бюджету, дані щодо відшкодування ПАТ "Луганськтепловоз" суми податку на додану вартість за податковою декларацією з податку на додану вартість за вересень 2011 року у розмірі 12749851,00 грн (том 4 а.с.28-33).



Згідно з наказом Державної фіскальної служби України від 26.09.2017 № 632 "Про затвердження Реєстру великих платників податків на 2018 рік" ПАТ "Луганськтепловоз" не віднесено до переліку великих платників податків на 2018 рік, а тому вказане підприємство з січня 2018 року переведено на податковий облік до Державної податкової інспекції у м. Сєвєродонецьку Головного управління ДФС у Луганській області (далі - ДПІ у м. Сєвєродонецьку) за місцезнаходженням ПАТ "Луганськтепловоз" (том 4 а.с. 126-127).



У доводах касаційної скарги заявник цитує норми процесуального права, вказує на те, що відповідно до пункту 10.14 розділу Х Порядку обліку платників податків і зборів, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 09 грудня 2011 року №1588, після зняття платника податків з основного місця обліку в контролюючому органі за попереднім місцезнаходженням платник податків продовжує перебувати на обліку в такому органі з ознакою обліку за неосновним місцем обліку, а контролюючий орган стосовно платника податків продовжує адмініструвати податки, збори у частині завершення процедур такого адміністрування. Зазначає, що заявник проте не надав жодних доказів неможливості виконання ОВПП ДФС України судових рішень у справі №2а/1270/714/2012. Крім того вказує, що ОДПП ДФС України на даний час діє та не ліквідований, а тому ГУ ДФС у Луганській області позбавлено повноважень на внесення до Тимчасового реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування, поданих до 01 лютого 2016 року, за якими станом на 01 січня 2017 року суми податку на додану вартість не відшкодовані з бюджету, дані щодо відшкодування ПАТ "Луганськтепловоз" суми податку на додану вартість за податковою декларацією з податку на додану вартість за вересень 2011 року у розмірі 12749851,00 грн.



Надаючи правову оцінку викладеним обставинам, Суд виходить з наступного.



Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.



Згідно з частиною 1 статті 129-1 Конституції України суд ухвалює рішення іменем України. Судове рішення є обов`язковим до виконання.



Податковий кодекс України (далі - ПК України) регулює відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.



Відповідно до п. 41.1 статті 41 ПК України контролюючими органами є центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову, державну митну політику, державну політику з адміністрування єдиного внеску, державну політику у сфері боротьби з правопорушеннями під час застосування податкового та митного законодавства, законодавства з питань сплати єдиного внеску та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючий орган (далі - центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику), його територіальні органи.


................
Перейти до повного тексту