1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ



10 листопада 2020 року

м. Київ

справа № 926/1497/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:

Могил С.К. - головуючий (доповідач), Волковицька Н.О., Случ О.В.

за участю секретаря судового засідання Шпорт О.В.,

та представників

позивача: не з`явились,

відповідача: не з`явились,

третьої особи: не з`явились,

ОГП: Шекшеєва В.С.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу Обслуговуючого кооперативу "Житлово-будівельний кооператив Захисник 37"

на постанову Західного апеляційного господарського суду від 19.06.2019

та рішення Господарського суду Чернівецької області від 01.03.2019

у справі № 926/1497/18

за позовом Керівника Чернівецької місцевої прокуратури в інтересах держави в особі Чернівецької міської ради

до Обслуговуючого кооперативу "Житлово-будівельний кооператив Захисник 37"

за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - ОСОБА_1,

про витребування земельних ділянок вартістю 2 196 424 грн.,

В С Т А Н О В И В:

У вересні 2018 року Керівник Чернівецької місцевої прокуратури в інтересах держави в особі Чернівецької міської ради звернувся до Господарського суду Чернівецької області з позовом до Обслуговуючого кооперативу "Житлово-будівельний кооператив Захисник 37" про витребування земельних ділянок (по вул. Рівненській, 7– Б в м. Чернівці під кадастровими номерами 7310136300:11:005:0024 (площею 0,136 га) та 7310136300:11:005:0023 (площею 0,1236 га), які були утворені (сформовані) внаслідок поділу земельної ділянки під кадастровим номером 7310136300:11:005:0017) на користь територіальної громади м. Чернівців в особі Чернівецької міської ради.

Позовні вимоги мотивовано тим, що рішенням Господарського суду Чернівецької області від 22.07.2017 у справі №926/1111/15, залишеним в силі постановою Верховного Суду від 26.07.2018, визнано незаконним та скасовано пункти рішень Чернівецької міської ради від 30.05.2013 №877 та від 25.09.2014, на підставі яких земельну ділянку під кадастровим номером 7310136300:11:005:0017 площею 0,2596 га по вул.Рівненській,7 "Б" передано безоплатно у власність ОК "ЖБК Захисник 37". Оскільки спірні земельні ділянки під кадастровими номерами 7310136300:11:005:0024 (площею 0,136 га) та 7310136300:11:005:0023 (площею 0,1236 га), що утворені в результаті поділу земельної ділянки 7310136300:11:005:0017 площею 0,2596 га, станом на момент пред`явлення позову належать на праві власності ОК "ЖБК Захисник 37", а Чернівецька міська рада з моменту набрання законної сили рішенням Господарського суду Чернівецької області від 22.07.2017 у справі №926/1111/15 заходів претензійно-позовного характеру не вживала, прокурор звернувся до суду за захистом права комунальної власності територіальної громади м. Чернівців із вищезазначеним позовом на підставі статей 387, 388, 396 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України).

Рішенням Господарського суду Чернівецької області від 01.03.2019 (суддя Ніколаєв М.І.), залишеним без змін постановою Західного апеляційного господарського суду від 19.06.2019 (колегія суддів у складі: Плотніцький Б.Д - головуючий, Галушко Н.А., Кордюк Г.Т.), позов задоволено. Витребувано земельні ділянки, які знаходяться по вул. Рівненській, 7-Б в м. Чернівці під кадастровими номерами 7310136300:11:005:0024 площею 0,136 га та 7310136300:11:005:0023 площею 0,1236 га, які були утворені (сформовані) внаслідок поділу земельної ділянки під кадастровим номером 7310136300:11:005:0017, із володіння відповідача на користь територіальної громади м. Чернівців в особі Чернівецької міської ради.

Судами обох інстанцій встановлено, що рішенням Господарського суду Чернівецької області від 22.02.2017 у справі №926/1111/15, залишеним в силі постановою Верховного Суду від 26.07.2018, визнано незаконним та скасовано: п. 1.2 та п. 3 рішення 36 сесії 6 скликання Чернівецької міської ради №877 від 30.05.2013 "Про надання юридичним особам дозволу на складання проекту відведення земельної ділянки", яким надано дозвіл Обслуговуючому кооперативу "Житлово-будівельний кооператив Захисник 37" на складання проекту відведення земельної ділянки, орієнтовною площею 0,2500 га, у власність за рахунок земель запасу міста для будівництва багатоквартирного житлового будинку на вул. Рівненській, 7 Б, а також право на отримання інших вихідних даних на проектування об`єкта містобудування та здійснення проектно-вишукувальних робіт у порядку, визначеному законодавством; п. 27 рішення 55 сесії 6 скликання Чернівецької міської ради №1361 від 25.09.2014 "Про розгляд звернень фізичних та юридичних осіб щодо передачі безоплатно у власність і надання в оренду земельних ділянок", яким затверджено проект відведення та передано безоплатно у власність Обслуговуючому кооперативу "Житлово-будівельний кооператив Захисник 37" земельну ділянку по вул. Рівненській, 7 Б площею 0,2596 га, під кадастровим номером 7310136300:11:005:0017, для будівництва та обслуговування багатоквартирного житлового будинку. В частині вимог про визнання недійсним свідоцтва про право власності, скасування державної реєстрації права власності, звільнення та повернення земельної ділянки, провадження у справі №926/1111/15 припинено у зв`язку з відчуженням ОК "ЖБК Захисник 37" земельної ділянки третій особі - гр. ОСОБА_1 .

Вирішуючи питання правового статусу ОК "ЖБК "Захисник 37", судом першої інстанції в межах справи №926/1111/15 встановлено, що: кооператив створено всупереч вимогам статей 133-135, 137 Житлового кодексу УРСР та пункту 3 Примірного статуту ЖБК, оскільки згідно зі статутом кооперативу організаційно-правову форму цієї особи визначено як обслуговуючий кооператив, засновниками якого є лише три фізичні особи, щодо яких відсутні відомості про перебування на квартирному обліку як таких, що потребують поліпшення житлових умов; державну реєстрацію ОК "ЖБК "Захисник 37" як юридичної особи проведено 11.04.2013, однак його звернення до Чернівецької міської ради про виділення земельної ділянки було подано 08.04.2013, тобто за три дні до державної реєстрації кооперативу як юридичної особи; перевіркою достовірності відомостей щодо членів кооперативу встановлено, що тільки 7 осіб із 40 членів перебували на квартирному обліку осіб, які потребують покращення житлових умов, при цьому зазначені 7 осіб володіють квартирами (будинками), тобто є особами, які забезпечені житлом; рішення про створення кооперативу та списки його членів, які затверджені протоколами установчих зборів засновників від 08.03.2013 та 15.10.2013, не затверджено виконавчим комітетом Чернівецької міської ради.

За встановлених обставин Верховний Суд у справі № 926/1111/15 дійшов висновку про те, що рішення Чернівецької міськради від 30.05.2013 № 877 (а саме його пункти 1.2 та 3), від 25.09.2014 № 1361 (а саме пункт 27) прийняті без дотримання вимог статті 41 ЗК України, статей 133, 135, 137 ЖК УРСР, Примірного статуту ЖБК і дослідження мети та порядку створення кооперативу, а також наявності правових підстав для набуття цією особою земельної ділянки у власність.

До набрання рішенням Господарського суду Чернівецької області від 22.02.2017 у справі №926/1111/15 законної сили відповідач відчужив земельну ділянку по вул. Рівненській,7-Б площею 0,2596 га, під кадастровим номером 7310136300:11:005:0017 на користь третьої особи у справі на підставі договору купівлі продажу земельної ділянки від 17.05.2016, посвідченого приватним нотаріусом Чернівецького міського нотаріального округу Чернівецької області Соколик О.О.

В подальшому, в результаті поділу земельної ділянки по вул. Рівненській,7-Б площею 0,2596 га, під кадастровим номером 7310136300:11:005:0017 утворено дві земельні ділянки, а саме: земельну ділянку з кадастровим номером 7310136300:11:005:0024 площею 0,136 га по вул.Рівненській,7-Б у м. Чернівцях з цільовим призначенням для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку; земельну ділянку з кадастровим номером 7310136300:11:005:0023 площею 0,1236 га по вул.Рівненській,7-Б у м. Чернівцях з цільовим призначенням для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку.

11.07.2017 третя особа передала вищевказані земельні ділянки у власність відповідача згідно з актом про передачу земельних ділянок та протоколу №5 загальних зборів учасників (членів) обслуговуючого кооперативу "Житлово-будівельний кооператив "Захисник 37".

Відтак, станом на момент вирішення спору судом першої інстанції відповідач був власником спірних земельних ділянок по вул. Рівненській,7-Б у м. Чернівцях загальною площею 0,2596 га, які утворені в результаті поділу земельної ділянки, рішення щодо безоплатного надання якої у власність відповідачу визнані судом незаконними і скасовані.

Задовольняючи позовні вимоги місцевий господарський суд, з висновками якого погодився суд апеляційної інстанції виходив з того, що спірні земельні ділянки вибули з власності територіальної громади та передані відповідачу внаслідок незаконних рішень органу місцевого самоврядування, що встановлено судовим рішенням, яке набрало законної сили, а тому існують всі правові підстави для їх витребування з незаконного володіння відповідача на підставі статті 388 ЦК України. Крім цього, суди обох інстанцій дійшли висновку про наявність підстав для представництва прокурором позивача у даній справі, оскільки: представники Чернівецької міської ради, не маючи перешкод у доступі до законодавства й у силу зовнішніх, об`єктивних, явних і видимих природних ознак спірних земельних ділянок, проявивши розумну обачність, могли і повинні були знати про те, що земельна ділянка під кадастровим номером 7310136300:11:005:0017 не могла бути безоплатно передана відповідачу, засновники та учасники якого не перебували на обліку осіб, що потребують поліпшення житлових умов, а отже, і не мали права на отримання землі в порядку, передбаченому ст. 41 ЗК України; після набрання 26.07.2018 законної сили рішенням Господарського суду Чернівецької області від 22.02.2017 у справі №926/1111/15, яким встановлено незаконність рішень органу місцевого самоврядування щодо розпорядження земельною ділянкою під кадастровим номером 7310136300:11:005:0017 орган, який уповноважений здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах (Чернівецька міська рада), не вжив жодних заходів претензійно-позовного характеру щодо повернення спірних земельних ділянок в комунальну власність, що підтверджується листом секретаря Чернівецької міської ради від 05.09.2018 №01/02-29/2215; про неналежність захисту Чернівецькою міською радою інтересів територіальної громади міста в частині повернення у комунальну власність незаконно відчужених земель може свідчити і те, що під час судового розгляду даної справи Інспекція державного архітектурно-будівельного контролю Чернівецької міської ради зареєструвала повідомлення відповідача про початок виконання будівельних робіт за адресою місцезнаходження спірних земельних ділянок, а комунальне підприємство "Чернівецьке міське комунальне бюро технічної інвентаризації" зареєструвало за обслуговуючим кооперативом "Житлово - будівельний кооператив Захисник 37" право власності на незавершене будівництво, що знаходиться на спірних земельних ділянках, які є предметом спору. Таким чином, очевидним є той факт, що вживаються заходи, спрямовані на унеможливлення виконання рішення суду щодо витребування від відповідача земель комунальної власності, які одержані всупереч вимогам закону, що встановлено рішенням суду.

Не погоджуючись з постановою апеляційного та рішенням місцевого господарських судів, відповідач звернувся до Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду з касаційною скаргою, в якій просить їх скасувати, та постановити ухвалу про залишення позову прокурора без розгляду, посилаючись на те, що судами обох інстанцій неправильно застосовано норми ст. 1311 Конституції України, ст.ст. 2, 23 Закону України "Про прокуратуру", ст.ст. 4, 7, 53, 86, 174, 226 ГПК України, у зв`язку з чим вони дійшли помилкових висновків щодо наявності у даному випадку передбачених законом виключних підстав для звернення прокурора до суду за захистом інтересів держави в особі міської ради.

Ухвалою Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 29.07.2019 відкрито провадження за касаційною скаргою та зупинено провадження у справі до закінчення перегляду в касаційному порядку Великою Палатою Верховного Суду справи №587/430/16-ц.

Ухвалою Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 04.10.2019 поновлено провадження у справі, касаційну скаргу призначено до розгляду на 06.11.2019 та надано строк на подання відзиву на касаційну скаргу до 24.10.2019.

До Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду 25.10.2019 надійшов відзив на касаційну скаргу у встановлений в ухвалі від 04.10.2019 строк, у якому Керівник Чернівецької місцевої прокуратури просить касаційну скаргу залишити без задоволення, а оскаржувані судові рішення - без змін, посилаючись на помилковість доводів скаржника та правильність висновків судів обох інстанцій.

Ухвалою Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 04.11.2019 зупинено провадження у справі до закінчення перегляду в касаційному порядку Великою Палатою Верховного Суду справи № 912/2385/18.

Ухвалою Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 22.07.2020 поновлено провадження у справі та призначено касаційну скаргу до розгляду у відкритому судовому засіданні на 23.09.2020.

У зв`язку з рішенням Вищої ради правосуддя від 15.09.2020 про відставку судді Кушніра І.В. призначено повторний автоматизований розподіл судової справи № 926/1497/18.

Відповідно до протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи (касаційної скарги, апеляційної скарги, заяви) між суддями від 23.09.2020 касаційну скаргу передано на розгляд колегії суддів: Могил С.К. - головуючий, Волковицька Н.О., Случ О.В.

Ухвалою Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 05.10.2020 касаційну скаргу прийнято до розгляду та призначено на 10.11.2020.

Заслухавши доповідь головуючого судді та пояснення прокурора, переглянувши в касаційному порядку постанову апеляційного та рішення місцевого господарських судів, колегія суддів Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду дійшла висновку про відсутність підстав для задоволення касаційної скарги, з огляду на таке.

Статтею 6 Конституції України передбачено, що органи законодавчої, виконавчої та судової влади здійснюють свої повноваження у встановлених цією Конституцією межах і відповідно до законів України.

Відповідно до ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно з п. 3 ч. 1 ст. 1311 Конституції України в Україні діє прокуратура, яка здійснює представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.

Відповідно до ч. 3 ст. 23 Закону України "Про прокуратуру" здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.


................
Перейти до повного тексту