ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
12 листопада 2020 року
м. Київ
справа № 826/10796/16
адміністративне провадження № К/9901/45365/18; №К/9901/45361/18; №К/9901/45369/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Білак М.В.,
суддів: Губської О.А., Калашнікової О.В.,
розглянув у попередньому судовому засіданні адміністративну справу
за касаційними скаргами Приватного акціонерного товариства "Холдингова компанія "Київміськбуд" та Товариства з обмеженою відповідальністю "Ягуар"
на постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 8 червня 2017 року (головуючий суддя - Федорчук А.Б.)
та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 4 жовтня 2017 року (головуючий суддя - Кучма А.Ю., судді: Аліменко В.О., Безименна Н.В.)
а також Публічного акціонерного товариства "Холдингова компанія "Київміськбуд"
на постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 8 червня 2017 року (головуючий суддя - Федорчук А.Б.)
та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 1 серпня 2017 року (головуючий суддя - Бабенко К.А., судді: Костюк Л.О., Троян Н.М.)
у справі №826/10796/16
за позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у місті Києві
до Товариства з обмеженою відповідальністю "Ягуар", Публічного акціонерного товариства "Холдингова компанія "Київміськбуд"
про застосування заходів реагування.
I. РУХ СПРАВИ
1. У липні 2016 року позивач звернувся до суду з вказаним позовом, в якому просив:
- застосувати заходи реагування у вигляді повного зупинення будівельно-монтажних робіт та експлуатації приміщень на будівництві житлового комплексу Публічного акціонерного товариства "Холдингова компанія "Київміськбуд" за адресою: вул. П.Лумумби, 11 у місті Києві;
- визначити спосіб виконання судового рішення у порядку, передбаченому наказом МНС України від 21 жовтня 2004 року № 130 "Про затвердження Інструкції про порядок та умови застосування органами державного пожежного нагляду запобіжних заходів", шляхом відключення джерела електроживлення, накладення печаток на розподільчі електрощити та вхідні двері приміщень на будівництві;
- в разі задоволення адміністративного позову про застосування заходів реагування, обов`язок щодо забезпечення виконання рішення суду покласти на Головне управління Держаної служби України з надзвичайних ситуацій у місті Києві.
2. В обґрунтування позовних вимог зазначав, що під час проведення планової перевірки будівництва було виявлено ряд порушень правил техногенної та пожежної безпеки, що створюють загрозу життю та здоров`ю людей.
3. Постановою Окружного адміністративного суду міста Києва від 8 червня 2017 року, залишеною без змін ухвалами Київського апеляційного адміністративного суду від 1 серпня 2017 року та від 4 жовтня 2017 року, позов задоволено.
4. Не погоджуючись з вказаними рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій відповідачі звернулися з касаційними скаргами, в яких посилалися на порушення судами норм матеріального та процесуального права.
II. ОБСТАВИНИ СПРАВИ
5. Судами попередніх інстанцій встановлено та матеріалами справи підтверджено, що наказом начальника Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у місті Києві від 17 травня 2016 року № 215 зобов`язано організувати та забезпечити проведення у червні 2016 року планових перевірок щодо додержання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки згідно з додатком.
6. Пунктом 121 додатку 8 до даного наказу визначено проведення перевірки реконструкції гуртожитку під житловий будинок з надбудовою, Публічне акціонерне товариство "Холдингова компанія "Київміськбуд", генеральний підрядник - Товариство з обмеженою відповідальністю "Ягуар", за адресою: вул. П.Лумумби, 11 у місті Києві. Підрозділ який проводить перевірку - Печерське районне управління, термін проведення перевірки - 6-24 червня 2016 року.
7. 24 червня 2016 року складено акт № 497 за результатами планової перевірки щодо додержання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки.
8. Відповідно до даного акту в результаті перевірки встановлено, що будівництво здійснюється з порушенням правил та норм пожежної і техногенної безпеки, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей, а саме: територія об`єкта, а також будинки, споруди, приміщення не забезпечені відповідними знаками безпеки, знаки безпеки, їх кількість, а також місця їх встановлення повинні відповідати ДСТУ ISO 6309:2007 "Протипожежний захист. Знаки безпеки. Форма та колір" та ГОСТ 12.4.026-76 "ССБТ. Цвета сигнальные и знаки безопасности"; значення межі вогнестійкості будівельних конструкцій не визначені шляхом випробувань за ДСТУ Б В.1.1-4, за стандартними на методи випробувань на вогнестійкість будівельних конструкцій конкретних видів або за розрахунковими методами відповідно до стандартів або методик, узгоджених з головним органом у системі центральних органів виконавчої влади з питань забезпечення реалізації державної політики у сфері будівництва та центральним органом державного пожежного нагляду в порушення п. 2.10.2 Державних будівельних норм ДБН В.1.1-7-2002 "Пожежна безпека об`єктів будівництва"; проектом не передбачено влаштування електрощитків, групових електрощитків, які захищені автономними системами пожежогасіння та оснащені схемою підключення споживачів з пояснювальними написами і вказаним значенням номінального струму апарата захисту (плавкої вставки); на об`єкті будівництва не проведено перевірку зовнішнього протипожежного водопостачання (пожежні гідранти); допускається улаштування та експлуатація тимчасових електромереж в мобільних будівлях; на кожному тимчасовому, мобільному будинку та споруді не вивішені таблички із зазначенням її призначення, інвентарного номера, прізвища особи, відповідальної за її експлуатацію та протипожежний стан; не забезпечено вільний під`їзд до будівлі, що будується та допоміжних споруд, у тому числі тимчасових місць відкритого зберігання будівельних матеріалів, конструкцій та устаткування; для зазначення місцезнаходження первинних засобів пожежогасіння не встановлювати вказані знаки згідно з ДСТУ ISO 6309:2007 "Протипожежний захист. Знаки безпеки. Форма та колір" та ГОСТ 12.4.026-76 "ССБТ. Цвета сигнальные и знаки безопасности", знаки повинні бути розміщені на видимих місцях на висоті 2-2,5 м від рівня підлоги як усередині, так і поза приміщеннями (за потреби); відстань від краю проїзду до стін житлового будинку влаштовано менше 8-10м в порушення п. 2 дод. 3.1 ДБН 360-92** "Містобудування. Планування і забудова міських і сільських поселень"; проектом не забезпечена можливість доступу пожежників з автодрабин і автопідйомників у будь-яку квартиру чи приміщення житлового будинку в порушення п. 2 дод. 3.1 ДБН 360-92** "Містобудування. Планування і забудова міських і сільських поселень"; допускається підвішування світильників безпосередньо на струмопровідні проводи; допускається встановлення електророзеток, вимикачів, перемикачів та інших подібних апаратів на горючій основі без підкладання під них суцільного негорючого матеріалу, що виступає за габарити апарата, по всій його площі, не менше ніж на 0,1 метра в мобільних будівлях; з`єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів в мобільних будівлях не виконано за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів; місця проведення зварювальних та інших вогневих робіт не забезпечені первинними засобами пожежогасіння; вводи електрокабелів в інвентарних будівлях мобільного типу через зовнішні стіни влаштовані не у металевих трубах з зашпаруванням зазору між кабелями та трубою негорючим матеріалом; допускається складування горючих матеріалів ближче 1 метру від електроустаткуванням в мобільних будівлях; допускається у мобільних будівлях експлуатація світильників зі знятими ковпаками (розсіювачами); клас вогнестійкості проходок електричних кабелів та інженерного обладнання будинку через огороджувальні конструкції з нормованою межею вогнестійкості або через протипожежні перешкоди не відповідає нормованій межі вогнестійкості цієї огороджувальній конструкції або протипожежної перешкоди за ознаками Е (показник втрати цілісності) та І (показник втрати теплоізольованої спроможності); на території об`єкта будівництва допускається влаштування звалища горючих відходів; не встановлено покажчики (об`ємні зі світильником або плоскі з застосуванням світловідбивних покриттів) місцезнаходження найближчих пожежних гідрантів; до початку основних будівельних робіт на будові не забезпечене протипожежне водопостачання від пожежних гідрантів на водогінній мережі або з резервуарів (водойом); для житлового комплексу як для об`єктів V категорії складності згідно з ДСТУ-Н Б В.2-16:2013 "Визначення класу наслідків (відповідальності та категорії складності об`єктів будівництва)" не визначено розрахунковий час експлуатації людей у разі пожежі відповідно до ГОСТ 12.1.004-91 "Пожарная безопасность. Обжие требования"; значення межі вогнестійкості будівельних конструкцій не визначені шляхом випробувань за ДСТУ Б В.1.1-4, за стандартами на методи випробувань на вогнестійкість будівельних конструкцій конкретних видів або за розрахунковими методами відповідно до стандартів або методик, узгоджених з головним органом у системі центральних органів виконавчої влади з питань забезпечення реалізації державної політики у сфері будівництва та центральним органом державного пожежного нагляду в порушення п. 2.10.2 ДБН В.1.1-7-2002 "Захист від пожежі. Пожежна безпека об`єктів будівництва"; пожежний щит на території будівництва не укомплектований згідно норм належності: вогнегасники - 3 шт., ящик з піском - 1 шт., покривало з негорючого теплоізоляційного матеріалу або повсті розміром 2м*2м - 1 шт., гаки - 3 шт., лопати - 2 шт., сокири - 2 шт.; проїзди до житлового будинку захаращені будівельними матеріалами; житловий будинок, що зводиться, не забезпечений первинними засобами пожежогасіння; не проводяться роботи з монтажу автоматичної системи пожежної сигналізації з виводом сигналу від приладу приймально-контрольного пожежного на пульт централізованого спостереження пожежної охорони на житловому будинку з перевіркою відповідності системи згідно з вимогами діючого законодавства; не проводяться роботи з монтажу системи сповіщення про пожежу та управління евакуацією людей на житловому будинку з перевіркою відповідності системи згідно з вимогами діючого законодавства відповідно до п. 8.3 і додатку И, п. 11.9 табл. А.2 додатку А ДБН В.2.5-56:2014 "Системи протипожежного захисту"; не проводяться роботи з монтажу автоматичної системи димовидалення на житловому будинку з перевіркою відповідності системи згідно з вимогами діючого законодавства відповідно до п. 10.8 і додатку И, п. 10.2.2 ДБН В.2.5-56:2014 "Системи протипожежного захисту"; проектом не передбачено відокремлення приміщення електрощитової та технічних приміщень від приміщень зберігання автомобілів глухим (без прорізів) протипожежними перегородками 1-го типу відповідно п.6.45 примітка 1 ДБН В.2.3-15-2007 "Автостоянки і гаражі для легкових автомобілів"; допускається сполучення ліфтових шахт з житловою частиною у вбудованих в житлові будинки підземних гаражів в порушення п.6.48 ДБН В.2.3-15-2007 "Автостоянки і гаражі для легкових автомобілів".
IIІ. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
9. Задовольняючи позовні вимоги суд першої інстанції, з висновками якого погодився суд апеляційної інстанції, виходив з того, що виявлені у ході перевірки порушення не є формальними, а стосуються виключної відсутності у Публічного акціонерного товариства "Холдингова компанія "Київміськбуд" необхідної системи заходів для уникнення виникнення пожежі, її гасіння та швидкого реагування у разі її виникнення. Станом на дату розгляду справи доказів, які б свідчили про усунення порушень, що створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей, виявлених за результатами проведеної перевірки та зазначених у акті перевірки від 24 червня 2016 року №497, суду не було надано. Також відсутній акт повторної перевірки, який підтверджував би що всі порушення, які є підставою для застосування заходів реагування, Публічним акціонерним товариством "Холдингова компанія "Київміськбуд" усунуто.
10. Суд зазначав, що допуск до перевірки нівелює правові наслідки процедурних порушень, допущених контролюючим органом при призначенні та/або проведенні перевірки, у зв`язку з чим, за умови такого допуску, підставою для скасування рішення (прийнятого за результатами перевірки) може бути лише неправильність його прийняття по суті, а не власне процедурні порушення.
11. 1 серпня 2017 року апеляційним судом було розглянуто апеляційну скаргу Приватного акціонерного товариства "Холдингова компанія "Київміськбуд" на постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 8 червня 2017 року.
12. 4 жовтня 2017 року апеляційним судом було розглянуто апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Ягуар" на постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 8 червня 2017 року.
IV. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ
13. Доводи касаційних скарг відповідачів є аналогічним обґрунтуванням їх заперечень на позов та апеляційних скарг.
14. Зокрема, Приватне акціонерне товариство "Холдингова компанія "Київміськбуд" у своїх касаційних скаргах посилається на те, що судами проігноровано факт неповідомлення компанії про майбутню перевірку, що є грубим процедурним порушенням. Надані позивачем чеки від 23 травня 2016 року не є доказами належного повідомлення про планову перевірку.
15. В акті від 24 червня 2016 року № 497 за результатами проведення планової перевірки зазначено представника компанії ОСОБА_1, який проте не перебуває у трудових чи цивільно-правових відносинах з компанією. Отже, представник компанії не був присутнім під час проведення перевірки та є сумнівним проведення самої перевірки на об`єкті.
16. Для застосування такого заходу реагування як повне або часткове зупинення об`єкту підприємства, обов`язковою умовою є пряма загроза життю та здоров`ю людей. Проте позивачем не надавалися докази існування такої загрози.
17. Приватне акціонерне товариство "Холдингова компанія "Київміськбуд" у своїх касаційних скаргах просило направити справу на новий розгляд.
18. Товариство з обмеженою відповідальністю "Ягуар" у своїй касаційній скарзі також посилається на допущення позивачем процедурного порушення під час проведення перевірки та відсутність доказів направлення повідомлення. Під час перевірки та складання акту на об`єкті будівництва ні керівник, ні уповноважена особа товариства не були присутні та не приймали участі, отже порушено порядок проведення перевірки. Виконроб ОСОБА_1 не є уповноваженою особою товариства.
19. Факти, викладені у Акті перевірки, не відповідають дійсності та нормативному обґрунтуванню; у разі присутності під час перевірки представника товариства такі факти були б спростовані на місці.
20. Також зазначає що повідомлення про проведення планової перевірки оформлено на бланку Печерського РУ ГУ ДСНС України у м. Києві та підписано його начальником, а не на бланку ГУ ДСНС України в м. Києві та за підписом його начальника; план перевірок додержання та виконання вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, цивільного захисту у ІІ кварталі 2016 року об`єктів, суб`єктів господарювання, що розташовані у місті Києві, не затверджений у встановленому законом порядку; відсутні докази що виявлені порушення створюють безпосередню загрозу життю та/або здоров`ю людей і в чому полягає загроза.
21. Просив ухвалити нове рішення про відмову у задоволенні позову.
22. Позивач заперечення на касаційну скаргу не надіслав.
V. ОЦІНКА ВЕРХОВНОГО СУДУ
23. Верховний Суд, перевіривши і обговоривши доводи касаційної скарги, виходячи з меж касаційного перегляду, визначених статтею 341 Кодексу адміністративного судочинства (далі - КАС України), вважає за необхідне зазначити наступне.