ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
12 листопада 2020 року
м. Київ
справа № 826/10290/16
адміністративне провадження № К/9901/29537/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Шарапи В.М.,
суддів - Стеценка С.Г., Чиркіна С.М.,
розглянув у попередньому судовому засіданні касаційну скаргу уповноваженої особи Фонду гарантування вкладів фізичних осіб на ліквідацію публічного акціонерного товариства "Комерційний банк "Хрещатик" (далі - уповноважена особа Фонду, Фонд, ПАТ "Комерційний банк "Хрещатик", відповідно) на постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 4 жовтня 2017 року у складі судді Мазур А.С. та постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 1 лютого 2018 року у складі колегії суддів: Парінова А.Б. (головуючий), суддів: Василенка Я.М., Федотова І.В. у справі за позовом ОСОБА_1 до уповноваженої особи Фонду, Фонду, третя особа ОСОБА_2, про визнання протиправною бездіяльності та дій, зобов`язання вчинити дії,
ОПИСОВА ЧАСТИНА
Короткий зміст позовних вимог і рішень судів першої та апеляційної інстанцій
1. У липні 2016 року позивач звернувся до суду з позовом у якому просив:
1.1 - визнати протиправними дії уповноваженої особи Фонду щодо проведення операції з безготівкового перерахунку (повернення) грошових коштів ОСОБА_1 в сумі 200000,00 грн з карткового рахунку № НОМЕР_1 ПАТ "КБ "Хрещатик" на рахунок № НОМЕР_2, належного ОСОБА_2, у ПАТ "КБ "Хрещатик";
1.2 - визнати правомірним безготівковий переказ грошових коштів 4 квітня 2016 року в сумі 200 000,00 грн ОСОБА_2 з рахунку № НОМЕР_2 (ПАТ "КБ "Хрещатик"), згідно з договором позики від 28 березня 2016 року, на рахунок № НОМЕР_1 (ПАТ "КБ "Хрещатик") ОСОБА_1, згідно з меморіальним ордером №3906 від 4 квітня 2016 року;
1.3 - зобов`язати уповноважену особу Фонду провести операцію з безготівкового перерахування (переказу) грошових коштів в сумі 200 000,00 грн з рахунку № НОМЕР_2 ОСОБА_2 у ПАТ "КБ "Хрещатик" на рахунок № НОМЕР_1 ОСОБА_1 в ПАТ "КБ "Хрещатик", відповідно до меморіального ордеру №3906 від 4 квітня 2016 року;
1.4 - визнати протиправною бездіяльність уповноваженої особи Фонду щодо невключення ОСОБА_1 до переліку вкладників ПАТ "КБ "Хрещатик", які мають право на відшкодування коштів за вкладами за рахунок Фонду, за договором №1F0083/11104992201 про відкриття та обслуговування поточного рахунку фізичної особи з видачею платіжної карти від 3 квітня 2016 року;
1.5 - зобов`язати уповноважену особу Фонду включити ОСОБА_1 до переліку вкладників ПАТ "КБ "Хрещатик", які мають право на відшкодування коштів за вкладами за рахунок Фонду, за договором №1F0083/11104992201 про відкриття та обслуговування поточного рахунку фізичної особи з видачею платіжної карти від 3 квітня 2016 року;
1.6 - зобов`язати уповноважену особу Фонду подати до Фонду додаткову інформацію щодо ОСОБА_1, як вкладника, який має право на відшкодування коштів за вкладом у ПАТ "КБ "Хрещатик", які мають право на відшкодування коштів за вкладами за рахунок Фонду, за договором №1F0083/11104992201 про відкриття та обслуговування поточного рахунку фізичної особи з видачею платіжної карти від 3 квітня 2016 року;
1.7 - зобов`язати Фонд включити ОСОБА_1 до Загального реєстру вкладників ПАТ "КБ "Хрещатик", які мають право на відшкодування коштів за вкладами за рахунок Фонду.
2. Окружний адміністративний суд міста Києва постановою від 4 жовтня 2017 року, залишеною без змін постановою Київського апеляційного адміністративного суду від 1 лютого 2018 року, позов задовольнив частково.
Визнав протиправною бездіяльність уповноваженої особи Фонду Костенка І.І. щодо не включення ОСОБА_1 до переліку вкладників ПАТ "КБ "Хрещатик", які мають право на відшкодування коштів за вкладами за рахунок Фонду.
Зобов`язав уповноважену особу Фонду Костенка І.І. подати до Фонду додаткову інформацію щодо ОСОБА_1, як вкладника, який має право на відшкодування коштів за вкладом у ПАТ "КБ "Хрещатик" за рахунок Фонду.
У задоволенні решти позовних вимог відмовив.
2.1 Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції, з висновками якого погодився суд апеляційної інстанції, виходив із того, що відповідач безпідставно не включив позивача до переліку вкладників, які мають право на відшкодування коштів за рахунок Фонду, оскільки відсутні підстави вважати договір банківського рахунка та транзакцію по перерахуванню коштів нікчемними.
3. Судами попередніх інстанцій встановлено:
3.1 3 квітня 2016 року між ОСОБА_1 та ПАТ "КБ "Хрещатик" укладено договір №1F0083/ про відкриття та обслуговування поточного рахунку фізичної особи з видачею платіжної карти, згідно з умовами якого банк відкриває поточний рахунок, операції за яким можуть здійснюватись з використанням платіжних засобів клієнту (далі - "рахунок") № НОМЕР_3 в українських гривнях для проведення розрахунків з використанням платіжної картки.
3.2 У той же час, між ОСОБА_1 (позичальник) та ОСОБА_2 (позикодавець) укладено договір позики від 28 березня 2016 року, у відповідності до якого позикодавець надає позичальнику грошові кошти в розмірі, що обумовлені цим договором, а останній зобов`язується повернути таку саму суму грошових коштів у визначений цим договором термін. Розмір позики за даним договором становить 200000,00 грн.
3.3 Згідно меморіального ордера від 4 квітня 2016 року №3906 (з відміткою банку про проведення 4 квітня 2016 року), з карткового рахунку ОСОБА_2 № НОМЕР_2 для подальшого зарахування на картковий рахунок ОСОБА_1 № НОМЕР_4, згідно із заявою ОСОБА_2 від 4 квітня 2016 року №3906, було перераховано грошові кошти у розмірі 200 000,00 грн.
3.4 З копії виписки по рахунку № НОМЕР_4 станом з 1 квітня 2016 року по 23 травня 2016 року вбачається, що 4 квітня 2016 року вказаний рахунок поповнено з філіалу банку на суму 200 000,00 грн, а залишок, відповідно, складає 200 000,00 грн.
3.5 Постановою Правління Національного банку України "Про віднесення публічного акціонерного товариства "Комерційний банк "Хрещатик" до категорії неплатоспроможних" від 5 квітня 2016 року №234 ПАТ "КБ "Хрещатик" віднесено до категорії неплатоспроможних.
3.6 5 квітня 2016 року виконавчою дирекцією Фонду прийнято рішення "Про запровадження тимчасової адміністрації у ПАТ "КБ "Хрещатик" та делегування повноважень тимчасового адміністратора" №463, на підставі якого розпочато процедуру виведення ПАТ "КБ "Хрещатик" з ринку шляхом запровадження в ньому тимчасової адміністрації строком на 1 місяць з 5 квітня по 4 травня 2016 року включно та призначено уповноважену особу Фонду - Костенка І.І., та делеговано йому всі повноваження тимчасового адміністратора ПАТ "КБ "Хрещатик", визначені законом, зокрема, статтями 37-39 Закону України від 23 лютого 2012 року №4452-VI "Про систему гарантування вкладів фізичних осіб" (далі - Закон №4452-VI).
3.7 Рішенням Правління Національного банку України від 2 червня 2016 року №46-ш вирішено відкликати банківську ліцензію та ліквідувати ПАТ "КБ "Хрещатик".
3.8 Рішенням виконавчої дирекції Фонду від 3 червня 2016 року №9/3 розпочато процедуру ліквідації ПАТ "КБ "Хрещатик" з 6 червня 2016 року по 5 червня 2018 року та делеговано всі повноваження ліквідатора ПАТ "КБ "Хрещатик", визначені законом, зокрема, статтями 37, 38, 47-52, 52-1, 53 Закону №4452-VI, у тому числі з підписанням всіх договорів, пов`язаних з реалізацією активів банку у порядку, визначеному Законом, окрім повноважень в частині організації реалізації активів банку, провідному спеціалісту з питань врегулювання неплатоспроможності банків відділу запровадження тимчасової адміністрації та ліквідацію департаменту врегулювання неплатоспроможності банків Костенку І.І. строком на 2 роки з 6 червня 2016 року по 5червня 2018 року включно.
3.9 Уповноваженою особою Фонду на адресу позивача направлено повідомлення від 24 травня 2016 року про нікчемність правочину, а саме операції безготівкового перерахування грошових коштів 4 квітня 2016 року з рахунку ОСОБА_2 на картковий рахунок позивача у сумі 200000,00 грн на підставі частини третьої статті 38 Закону №4452-VI.
3.10 Уважаючи своє право на отримання відшкодування коштів за договором вкладу за рахунок Фонду порушеним, позивач звернулася з даним позовом до суду.
Короткий зміст вимог та узагальнені доводи касаційної скарги:
4. Не погоджуючись із рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, уповноважена особа Фонду звернулася із касаційною скаргою, у якій просить скасувати рішення судів попередніх інстанцій та ухвалити нове, яким відмовити у задоволенні позову.
4.1 На обґрунтування касаційної скарги відповідач зазначив, що грошові кошти на рахунок позивача були перераховані 4 квітня 2016 року, тобто у період дії постанови Національного банку України "Про віднесення Публічного акціонерного товариства "Комерційний Банк "Хрещатик" до категорії проблемних", якою запроваджено обмеження на здійснення деяких операцій, у тому числі вкладних.
4.2 Скаржник зазначає, що вкладником було здійснено відступлення права вимоги з метою так званого "дроблення" вкладів для отримання через третю особу гарантовану суму відшкодування за рахунок Фонду. Одним із доказів цього є безоплатне відступлення права вимоги із боку вкладника на користь сторонньої особи.
5. Позивач подав відзив на касаційну скаргу у якому посилається на те, що відповідач не довів наявності факту неналежності внесених коштів позивачу та надання при укладенні договору переваг кредиторам банку. Уважає, що рішення судів відповідають вимогам матеріального і процесуального права, тому у задоволенні касаційної скарги необхідно відмовити.
Висновки суду за результатами розгляду касаційної скарги:
6. Перевіривши правильність застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального і процесуального права, Верховний Суд дійшов висновку, що касаційна скарга не підлягає задоволенню, з огляду на наступне.
7. Правові, фінансові та організаційні засади функціонування системи гарантування вкладів фізичних осіб, повноваження Фонду, порядок виплати Фондом відшкодування за вкладами встановлені, зокрема Законом №4452-VI.
8. Відповідно до статті 2 Закону №4452-VI вклад - кошти в готівковій або безготівковій формі у валюті України або в іноземній валюті, які залучені банком від вкладника (або які надійшли для вкладника) на умовах договору банківського вкладу (депозиту), банківського рахунку або шляхом видачі іменного депозитного сертифіката, включаючи нараховані відсотки на такі кошти;
вкладник - фізична особа (у тому числі фізична особа-підприємець), яка уклала або на користь якої укладено договір банківського вкладу (депозиту), банківського рахунку або яка є власником іменного депозитного сертифіката.
9. Частиною першою статті 3 Закону №4452-VI визначено, що Фонд є установою, що виконує спеціальні функції у сфері гарантування вкладів фізичних осіб та виведення неплатоспроможних банків з ринку.
10. Відповідно до частини першої статті 26 Закону №4452-VI Фонд гарантує кожному вкладнику банку відшкодування коштів за його вкладом. Фонд відшкодовує кошти в розмірі вкладу, включаючи відсотки, станом на день початку процедури виведення Фондом банку з ринку, але не більше суми граничного розміру відшкодування коштів за вкладами, встановленого на цей день, незалежно від кількості вкладів в одному банку. Сума граничного розміру відшкодування коштів за вкладами не може бути меншою 200000,00 гривень. Адміністративна рада Фонду не має права приймати рішення про зменшення граничної суми відшкодування коштів за вкладами.
Виконання зобов`язань Фонду перед вкладниками здійснюється Фондом з дотриманням вимог щодо найменших витрат Фонду та збитків для вкладників у спосіб, визначений цим Законом, у тому числі шляхом передачі активів і зобов`язань банку приймаючому банку, продажу банку, створення перехідного банку протягом дії тимчасової адміністрації або виплати відшкодування вкладникам у строк, встановлений цим Законом.
11. У взаємозв`язку з наведеним, слід зазначити, що порядок визначення вкладників, які мають право на відшкодування коштів за вкладами, визначений статтею 27 Закону №4452-VI.
12. Так, уповноважена особа Фонду складає перелік вкладників та визначає розрахункові суми відшкодування коштів за вкладами за рахунок Фонду відповідно до вимог цього Закону та нормативно-правових актів Фонду станом на день отримання рішення про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію банку.
Нарахування відсотків за вкладами припиняється в останній день перед початком процедури виведення Фондом банку з ринку (у разі прийняття Національним банком України рішення про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію банку з підстав, визначених частиною другою статті 77 Закону України "Про банки і банківську діяльність", - у день прийняття рішення про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію банку).
Уповноважена особа Фонду протягом одного робочого дня (у разі прийняття Національним банком України рішення про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію банку з підстав, визначених частиною другою статті 77 Закону України "Про банки і банківську діяльність", - протягом 15 робочих днів) з дня отримання Фондом рішення про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію банку формує перелік вкладників, які мають право на відшкодування коштів за вкладами за рахунок Фонду, з визначенням сум, що підлягають відшкодуванню.
Уповноважена особа Фонду зазначає у переліку вкладників суму відшкодування для кожного вкладника.
Інформація про вкладника в переліку вкладників має забезпечувати його ідентифікацію відповідно до законодавства.
Протягом трьох робочих днів (у разі прийняття Національним банком України рішення про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію банку з підстав, визначених частиною другою статті 77 Закону України "Про банки і банківську діяльність", - протягом 20 робочих днів) з дня отримання Фондом рішення про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію банку виконавча дирекція Фонду затверджує реєстр вкладників для здійснення виплат гарантованої суми відшкодування відповідно до наданого уповноваженою особою Фонду переліку вкладників. Фонд публікує оголошення про відшкодування коштів вкладникам у газетах "Урядовий кур`єр" або "Голос України" та на своїй офіційній сторінці в мережі Інтернет не пізніше ніж через сім днів з дня отримання Фондом рішення про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію банку.
Уповноважена особа Фонду протягом одного робочого дня (у разі прийняття Національним банком України рішення про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію банку з підстав, визначених частиною другою статті 77 Закону України "Про банки і банківську діяльність", - протягом 15 робочих днів) з дня отримання Фондом рішення про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію банку формує переліки вкладників, кошти яких не підлягають відшкодуванню Фондом відповідно до пунктів 4 - 11 частини четвертої статті 26 цього Закону.
13. Системний аналіз наведених правових норм дає підстави вважати, що держава через відповідні фінансові та організаційні механізми бере активну участь та створює належні умови для функціонування відповідно до цього Закону системи гарантування вкладів фізичних осіб шляхом забезпечення фізичній особі, яка на момент прийняття рішення Національним банком України про віднесення банку до категорії неплатоспроможних та початку процедури виведення Фондом банку з ринку, мала у такому банку вклад (від 10 грн), відшкодування суми коштів, зокрема, розміщених на цьому вкладі, включаючи нараховані відсотки, за рахунок коштів Фонду гарантування вкладів фізичних осіб у межах суми, встановленої адміністративною радою Фонду, яка не може бути меншою 200000 грн.
14. Отже, Закон №4452-VI пов`язує можливість реалізації права на одержання гарантованої суми відшкодування коштів за вкладами за рахунок коштів Фонду в межах граничного розміру відшкодування коштів за вкладами з настанням таких обставин: 1) прийняття Національним банком України рішення про віднесення відповідного банку до категорії неплатоспроможних (у разі, якщо на дату прийняття такого рішення дія договору банківського вкладу закінчилась) або рішення про відкликання банківської ліцензії; 2) наявність на дату віднесення банку до категорії неплатоспроможних у фізичної особи банківського вкладу за договором, укладеним до вказаної дати; 3) наявність на зазначеному банківському вкладі фізичної особи коштів разом з нарахованими відсотками на суму не менше 10 грн; 4) включення уповноваженою особою Фонду фізичної особи до переліку вкладників банку, які мають право на відшкодування суми коштів за вкладами, з визначенням конкретної суми відшкодування; 5) затвердження виконавчою дирекцією Фонду реєстрів вкладників, які мають право на відшкодування сум коштів за банківськими вкладами, відповідно до складеного уповноваженою особою Фонду переліку вкладників.