1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ



11 листопада 2020 року

м. Київ

справа № 243/9182/16-а

адміністративне провадження № К/9901/45151/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Стрелець Т.Г.,

суддів: Рибачука А.І., Тацій Л.В.,

розглянувши у порядку письмового провадження адміністративну справу №243/9182/16-а

за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області, Головного управління Національної поліції в Донецькій області про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії, провадження по якій відкрито

за касаційною скаргою ОСОБА_1 на постанову Слов`янського міськрайонного суду Донецької області від 01 червня 2017 року (суд у складі головуючого судді - Кузнецова Р.В) та ухвалу Донецького апеляційного адміністративного суду від 18 липня 2017 року (суд у складі колегії суддів: головуючого судді - Сіваченка І.В., суддів: Шишова О.О., Чебанова О.О.)

ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

1. У листопаді 2016 року ОСОБА_1 звернувся до суду з адміністративним позовом до Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області, в якому просив визнати протиправною бездіяльність Головного Управління ПФУ в Донецькій області щодо непроведення перерахунку йому пенсії згідно із Законом України "Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення гарантій соціального захисту колишніх працівників органів внутрішніх справ України та членів їх сімей" № 900 від 23 грудня 2015 року, ст. 63 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", постанови Кабінету Міністрів України №988 від 11 листопада 2015 року "Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції" та зобов`язати Головне Управління ПФУ в Донецької області здійснити перерахунок пенсії ОСОБА_1 .

2. Позовна заява мотивована тим, що відповідач у добровільному порядку відмовився провести перерахунок пенсії позивачу на підставі Закону України "Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення гарантій соціального захисту колишніх працівників органів внутрішніх справ України та членів їх сімей" № 900 від 23 грудня 2015 року, ст. 63 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", постанови Кабінету Міністрів України №988 від 11 листопада 2015 року "Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції", що зумовило необхідність звернення до суду із даним позовом.

3. Ухвалою Слов`янського міськрайонного суду Донецької області від 13 березня 2017 року судом до участі в справі в якості третьої особи було залучено Головне Управління Національної поліції в Донецькій області. Ухвалою суду від 12 квітня 2017 року, Головне Управління Національної поліції в Донецькій області (далі - ГУ НП в Донецькій області) було залучено до участі в справі як другого відповідача (а.с.89).

Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій

4. Постановою Слов`янського міськрайонного суду Донецької області від 01 червня 2017 року, залишеною без змін ухвалою Донецького апеляційного адміністративного суду від 18 липня 2017 року, у задоволенні позову відмовлено повністю.

5. Рішення судів мотивовані тим, що органи Пенсійного фонду України не наділені повноваженнями самостійно визначати розмір пенсії, а здійснюють її нарахування на підставі наданих їм відповідними органами довідок про розмір грошового забезпечення. Оскільки законодавством не передбачено виготовлення довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії на вимоги пенсіонера за відсутності процедур, які передбачені п. 2 та п. 3 Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону № 2262-XII, суди дійшли висновку про відсутність підстав для задоволення позову.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

6. Не погоджуючись з ухваленими по справі рішеннями, ОСОБА_1 звернувся до Вищого адміністративного суду України із касаційною скаргою, в якій просить їх скасувати та ухвалити по справі нове рішення, яким позовні вимоги задовольнити повністю.

7. Касаційна скарга мотивована тим, що суди попередніх інстанцій неправильно застосували норми матеріального та процесуального права, що призвело до помилкових висновків про відсутність підстав для задоволення позовних вимог.

8. Ухвалою Вищого адміністративного суду України від 08 серпня 2017 року відкрито касаційне провадження за вказаною скаргою.

9. 22 березня 2018 року справу в порядку, передбаченому підпунктом 4 пункту 1 Розділу VІІ "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України (в редакції, що діє з 15 грудня 2017 року; далі - КАС України) передано до Верховного Суду.

10. Згідно протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 22 березня 2018 року визначено склад колегії суддів: Анцупова Т.О. - головуючий суддя, судді: Стародуб О.П., Кравчук В.М.

11. У зв`язку із обранням до складу Великої Палати Верховного Суду судді-доповідача Анцупової Т.О. (відповідно до рішення зборів суддів Верховного Суду в Касаційному адміністративному суді від 20 травня 2019 року № 14), розпорядженням заступника керівника апарату Верховного Суду - керівника секретаріату Касаційного адміністративного суду призначено повторний автоматизований розподіл касаційних скарг, зокрема, касаційної скарги у справі №243/9182/16-а.

12. Згідно протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 11 червня 2019 року визначено склад колегії суддів: головуючий суддя Стрелець Т.Г., судді: Рибачук А.І., Тацій Л.В., справу передано головуючому судді.

13. Відповідачі надали заперечення на касаційну скаргу, в яких просили залишити її без задоволення, а рішення судів попередніх інстанцій - без змін.



ОБСТАВИНИ СПРАВИ

14. 03 квітня 2012 року позивачу ОСОБА_1 призначена пенсія по інвалідності згідно із Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" від 9 квітня 1992 року № 2262-XII.

15. При обчисленні пенсії враховано грошове забезпечення: посадовий оклад, оклад за військове звання, процентна надбавка за вислугу років 30%, середньо місячна сума додаткових видів грошового забезпечення за 24 місяці, у т.ч. надбавка за особливо важкі завдання 80%, премія 45% (а.с. 9,10).

16. ОСОБА_1 02 квітня 2012 року звільнився з Лінійного відділу на ст. Словянськ Управління МВС України на Донецькій залізниці з посади заступника начальника відділу-начальника слідчого відділення Лінійного відділу на ст. Словянськ Управління МВС України на Донецькій залізниці та мав спеціальне звання капітана міліції. Вислуга на день звільнення становить18 років 06 місяців 21 день. (а.с. 11-12).

17. 22.09.2016 року ОСОБА_1 звернувся до Головного Управління ПФУ в Донецькій області із заявою про перерахунок пенсії згідно із Законом України "Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення гарантій соціального захисту колишніх працівників органів внутрішніх справ України та членів їхніх сімей" від 23 грудня 2015 року № 900-VIII та Постанови Кабінету Міністрів України № 988 "Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції" (а.с. 13).

18. 29 вересня 2016 року ОСОБА_1 за вих. № 11907/03-1 було надано письмову відповідь про неможливість здійснення перерахунку пенсії через відсутність рішення Кабінету Міністрів України про зміну розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення для відповідних категорій військовослужбовців (а.с. 14-15).

19. Згідно відповіді ГУ НП в Донецькій області №Х-407/26/01-2016 від 26.10.2016 року, оскільки Закон № 900-VIII набрав чинності з 29.12.2015 року (постанова №988 набрала чинності 02.12.2015 року) він не має зворотної дії в часі, а рішення Уряду щодо зміни грошового забезпечення після цієї дати не приймалися, а тому для проведення перерахунку пенсій пенсіонерам органів внутрішніх справ немає законних підстав. Перерахунок пенсій пенсіонерам органів внутрішніх справ буде проводитися після чергового підвищення чи зміни складових грошового забезпечення поліцейських. Враховуючи викладене, немає законних підстав для надання довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії з урахуванням видів грошового забезпечення, встановленого за відповідною посадою поліцейського (а.с. 27,27 з.б.).

20. Згідно із листом ГУ ПФУ в Донецькій області від 07 квітня 2017 року за № 3308/03-1 Управлінням були направлені списки осіб які мають право на перерахунок пенсії голові ліквідаційної комісії ГУ міністерства внутрішніх справ України в Донецькій області.

21. Згідно із довідкою Міністерства внутрішніх справ №13-72 від 15 травня 2017 року про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії ОСОБА_1, було зазначено розмір грошового забезпечення за нормами, чинними на 01 січня 2016 року за посадою оперуповноважений/начальник відділення, що не входить до складу відділу (управління, відділи (відділення) поліції).

22. Відповідно до Листа Міністерства внутрішніх справ України № 473/26/01-2017 від 18 травня 2017 року, Міністерством до Пенсійного фонду України були направлені довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ України (міліції).

23. Позивач звернувся до Управління ПФУ із заявою про перерахунок пенсії згідно із Законом № 900-VIII та Постанови Кабінету Міністрів України № 988 "Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції" 22 вересня 2016 року.

24. 29 вересня 2016 року ОСОБА_1 поштою було направлено лист-відповідь про те, що підстав для перерахунку пенсії позивач не має, та рекомендовано звернутись до суду. Вказаного листа позивач отримав 06 жовтня 2016 року.



ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

25. Суд касаційної інстанції наголошує на тому, що перевірка законності судових рішень судів першої та апеляційної інстанції, згідно зі статтею 341 КАС України, здійснюється виключно у частині застосування норм матеріального та процесуального права.

26. Відповідно до частини третьої статті 3 Кодексу адміністративного судочинства України (надалі також КАС України) провадження в адміністративних справах здійснюється відповідно до закону, чинного на час вчинення окремої процесуальної дії, розгляду і вирішення справи.

27. 8 лютого 2020 року набрали чинності зміни до КАС України, внесені Законом України від 15 січня 2020 року № 460-IX "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України щодо вдосконалення порядку розгляду судових справ".

28. За правилом пункту 2 розділу ІІ "Прикінцеві та перехідні положення" зазначеного Закону касаційні скарги на судові рішення, які подані і розгляд яких не закінчено до набрання чинності цим Законом, розглядаються в порядку, що діяв до набрання чинності цим Законом.

29. За наведених підстав касаційний розгляд здійснюється за правилами, що діяли до набрання чинності цим Законом, а саме за правилами КАС України в редакції зі змінами, внесеними Законом України від 19 грудня 2019 року № 394-IX.


................
Перейти до повного тексту