ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
11 листопада 2020 року
м. Київ
справа № 813/3796/16
адміністративне провадження № К/9901/34183/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Данилевич Н.А.,
суддів: Мацедонської В.Е., Шевцової Н.В.,
розглянув у письмовому провадженні як суд касаційної інстанції справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Стрийське автотранспортне підприємство" до Державної служба України з безпеки на транспорті про визнання протиправним і скасування рішення, провадження у якій відкрито за касаційною скаргою Товариства з обмеженою відповідальністю "Стрийське автотранспортне підприємство" на постанову Львівського апеляційного адміністративного суду від 17 серпня 2017 року (головуючий суддя - Нос С.П., судді - Кухтей Р. В., Яворський І.О.) у справі №813/3796/16, -
у с т а н о в и в :
І. ІСТОРІЯ СПРАВИ
Короткий зміст позовних вимог
У листопаді 2016 року Товариство з обмеженою відповідальністю "Стрийське АТП" (далі - позивач, ТзОВ "Стрийське АТП") звернулось до суду з позовом до Державної служби України з безпеки на транспорті (далі - відповідач, Державна служба України з безпеки на транспорті), третя особа на стороні відповідача, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, Товариство з обмеженою відповідальністю "АрТранс" (далі - третя особа, ТзОВ "АрТранс"), в якому просить визнати протиправним та скасувати рішення конкурсного комітету Державної служби України з безпеки на транспорті з визначення перевізника для роботи на автобусному маршруті Новий Мізунь-Львів, рейс №97/98, оформлене протоколом від 31.08.2016 щодо недопущення ТзОВ "Стрийське АТП" до участі в конкурсі та щодо визначення переможця конкурсу на автобусному маршруті Новий Мізунь-Львів, рейс №97/98.
В обґрунтування позовних вимог вказує, що ТзОВ "Стрийське АТП" подано всі необхідні документи до участі в конкурсі з визначення перевізника на міжміському маршруті Новий Мізунь-Львів, рейс №97/98. Умовами конкурсу на міжміському маршруті не було передбачено вимоги подання учасниками конкурсу копій свідоцтв про реєстрацію транспортних засобів, пристосованих для перевезення осіб з обмеженими фізичними можливостями, а тому позивач подав лише інформацію про наявність у нього таких транспортних засобів. Зважаючи на викладене, вважає, що у відповідача не було підстав не допускати позивача до участі в конкурсі, оскільки ним було дотримано усіх вимог, що передбачені конкурсом.
Короткий зміст судових рішення суду першої інстанції
Постановою Львівського окружного адміністративного суду від 26 квітня 2017 року позов задоволено.
Визнано протиправним та скасовано рішення конкурсного комітету Державної служби України з безпеки на транспорті з визначення перевізника для роботи на автобусному маршруті Новий Мізунь - Львів, рейс №97/98, оформлене протоколом № 5 від 31.08.2016 в частині недопущення ТзОВ "Стрийське АТП" до участі в конкурсі та в частині визначення переможцем конкурсу на автобусному маршруті Новий Мізунь - Львів, рейс № 97/98, ТзОВ "АР Транс".
Стягнуто з Державної служби України з безпеки на транспорті за рахунок бюджетних асигнувань на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Стрийське автотранспортне підприємство" судовий збір в сумі 2978 (дві тисячі дев`ятсот сімдесят вісім) гривень 00 коп.
Ухвалюючи рішення у справі, суд першої інстанції виходив з того, що законодавством передбачено, що використання транспортних засобів, пристосованих для перевезення пасажирів з обмеженими фізичними можливостями є необхідною умовою лише для міських та приміських автобусних маршрутів загального користування. Оскільки автобусний маршрут Новий Мізунь-Львів рейс №97/98 є міжміським автобусним маршрутом, умовами конкурсу на цьому маршруті не було передбачено вимоги перевізнику забезпечити роботу транспортних засобів, пристосованих для перевезення пасажирів з обмеженими фізичними можливостями. ТзОВ "Стрийське АТП" подано інформацію щодо наявності транспортних засобів, пристосованих для перевезення осіб з обмеженими фізичними можливостями, зазначено їх перелік та повідомлено організатора конкурсу про використання цих транспортних засобів на інших автобусних маршрутах, на яких позивача визнано переможцем конкурсу, що, на думку суду, свідчить про відсутність порушень при подачі документів на конкурс позивачем.
Короткий зміст судових рішення суду апеляційної інстанції
Постановою Львівського апеляційного адміністративного суду від 17 серпня 2017 року апеляційні скарги Державної служби України з безпеки на транспорті та товариства з обмеженою відповідальністю "АрТранс" задоволено.
Постанову Львівського окружного адміністративного суду від 26 квітня 2017 року в справі №813/3796/16 скасовано та прийнято нову, якою в задоволенні адміністративного позову товариства з обмеженою відповідальністю "Стрийське автотранспортне підприємство" до Державної служби України з безпеки на транспорті третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - товариство з обмеженою відповідальністю "АрТранс" про визнання протиправним та скасування рішення відмовлено.
Скасовуючи судове рішення суду першої інстанції, апеляційний суд зазначив, що при підготовці документів позивач допустився власної помилки, а саме п.п. 8 п. 29 Порядку зазначено що перевізник подає 1) перелік транспортних засобів, пристосованих для перевезення осіб з обмеженими фізичними можливостями, які пропонуються для роботи на автобусному маршруті або 2) письмову інформацію про їх відсутність. Проте інформацію, яку подав позивач, неможливо віднести до жодного варіанту, що є неналежним оформленням документів та є підставою для недопущення до участі у конкурсі. Позивачем у пакеті документів на об`єкт конкурсу під номером 1 (маршрут Новий Мізунь-Львів рейс № 97/98) надано інформацію, що підприємство придбало три транспортних засоби, пристосовані для перевезення осіб з обмеженими фізичними можливостями, які не пропонуються для роботи на відповідному автобусному маршруті. Разом з тим, у пакеті документів відсутні перелік транспортних засобів, пристосованих для перевезення осіб з обмеженими фізичними можливостями. Суд вказав, що позивач мав подати для участі у конкурсі на об`єкт 1 (маршрут Новий Мізунь-Львів рейс № 97/98) виключно інформацію та копії відповідних документів стосовно транспортних засобів, які пропонуються для роботи на відповідному автобусному маршруті.
Короткий зміст вимог касаційної скарги та відзиву (заперечень)
11 вересня 2017 року до Вищого адміністративного суду України надійшла касаційна скарга Товариства з обмеженою відповідальністю "Стрийське автотранспортне підприємство" на постанову Львівського апеляційного адміністративного суду від 17 серпня 2017 року, в якій позивач просить скасувати оскаржуване судове рішення та залишити в силі постанову суду першої інстанції.
На обґрунтування поданої касаційної скарги скаржник вказує, що законодавством передбачено, що використання транспортних засобів, пристосованих для перевезення пасажирів з обмеженими фізичними можливостями, є необхідною умовою лише для міських і приміських автобусних маршрутів загального користування, тоді як автобусний маршрут "Новий Мізунь - Львів" рейс №97/98 є міжміським автобусним маршрутом. Умовами конкурсу на цьому маршруті не було передбачено вимоги перевізнику забезпечити роботу транспортних засобів, пристосованих для перевезення пасажирів з обмеженими фізичними можливостями. Відтак, вважає помилковими твердження суду апеляційної інстанції про допущення ним помилки при неподанні вказаних документів. Окрім цього, посилається на те, що судом встановлено, що позивач подав інформацію про наявність транспортних засобів, пристосованих для перевезення пасажирів з обмеженими фізичними можливостями, зазначив їх перелік та повідомив відповідача про використання цих транспортних засобів на інших автобусних маршрутах, на яких позивача визнано переможцем конкурсу.
Ухвалою Верховного Суду від 10 листопада 2020 року зазначену адміністративну справу прийнято до провадження та призначено до розгляду.
II. ФАКТИЧНІ ОБСТАВИНИ СПРАВИ
Судами попередніх інстанцій встановлено, що Державною службою України з безпеки на транспорті в журналі "Перевізник UA" №9/2016 розміщено оголошення про проведення конкурсу з перевезення пасажирів на міжміському і приміському маршрутах загального користування, які виходять за межі території області (міжобласні маршрути), та опубліковано об`єкти конкурсу. Конкурс призначено на 31.08.2016.
Маршрут Новий Мізунь-Львів рейс №97/98 винесений на конкурс під об`єктом конкурсу номер 1 із протяжністю 134 км та вважається міжміським автобусним маршрутом.
Інформація про перелічені обов`язкові та додаткові умови конкурсу розміщено в оголошенні про проведення конкурсу.
Судом встановлено, що претендентами на право здійснення перевезень пасажирів на маршруті Новий Мізунь-Львів були: ТзОВ "АрТранс" та ТзОВ "Стрийське АТП".
Згідно з протоколом №5 засідання конкурсного комітету з проведення конкурсу з перевезення пасажирів на міжміському та приміському маршрутах загального користування, які виходять за межі території області (міжобласний маршрут) від 31.08.2016 ТзОВ "АрТранс" визнано переможцем конкурсу з перевезення пасажирів на міжміському маршруті Новий Мізунь-Львів рейс №97/98. Тоді як, ТзОВ "Стрийське АТП" не допущено до проведення конкурсу з огляду на те, що позивач подав до участі в конкурсі неналежним чином оформлені документи та не в повному обсязі.
Зі змісту протоколу засідання конкурсного комітету та письмових заперечень відповідача випливає, що підставою недопущення позивача до участі у конкурсі було надання ТзОВ "Стрийське АТП" неналежним чином оформленої довідки про наявність транспортних засобів, пристосованих для перевезення осіб з обмеженими фізичними можливостями. В поданому позивачем пакеті документів відсутні свідоцтва про реєстрацію даних транспортних засобів та не вказано, що ці транспортні засоби не пропонуються для роботи на відповідному автобусному маршруті.
Не погодившись з такими рішеннями, позивач оскаржив їх до суду.
ІІІ. ДЖЕРЕЛА ПРАВОВОГО РЕГУЛЮВАННЯ (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин)
Відповідно до ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та Законами України.
Процедуру підготовки та проведення конкурсу з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування визначено Законом України "Про автомобільний транспорт" та Порядком проведення конкурсу з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 03.12.2008 №1081 (далі - Порядок №1081), які є обов`язковими для виконання органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами (організаціями), залученими для організації забезпечення проведення конкурсів.