1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ



12 листопада 2020 року

м. Київ

справа №263/11366/16-а (2а/263/333/2016)

адміністративне провадження №К/9901/22699/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Бучик А.Ю.,

суддів: Рибачука А.І., Тацій Л.В.,

розглянувши у попередньому судовому засіданні касаційну скаргу ОСОБА_1 на постанову Донецького апеляційного адміністративного суду від 01.03.2017 (у складі колегії суддів: головуючого Гаврищук Т.Г., суддів: Блохіна А.А., Сухарька М.Г.) у справі №263/11366/16-а (2а/263/333/2016) за позовом ОСОБА_1 до управління Пенсійного фонду України в Жовтневому районі м. Маріуполя про зобов`язання вчинити певні дії,

УСТАНОВИВ:

У вересні 2016 року ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до управління Пенсійного фонду України в Жовтневому районі м. Маріуполя (далі - УПФУ в Жовтневому районі м. Маріуполя, відповідач), в якому просив:

- визнати неправомірною бездіяльність відповідача щодо непроведення індексації пенсії у межах фінансових ресурсів бюджетів усіх рівнів, бюджету Пенсійного фонду України та необчислення індексу споживчих цін для проведення індексації грошових доходів населення наростаючим підсумком, починаючи з 01.11.2014, виходячи з базового місяця (місяця підвищення пенсії) серпень 2014 року та індексу споживчих цін за період з вересня 2014 року;

- визнати протиправними дії щодо не визначення з 01.09.2015 фіксованої суми індексації та бездіяльність УПФУ в Жовтневому районі м. Маріуполя щодо не обчислення індексу споживчих цін для проведення індексації грошових доходів населення наростаючим підсумком виходячи з базового місяця (місяця підвищення пенсії) серпень 2014 року та індексу споживчих цін за період з вересня 2014 року;

-зобов`язати відповідача нарахувати та виплати позивачу суми індексації пенсії відповідно до вимог Закону України "Про індексацію грошових доходів населення" та Порядку проведення індексації грошових доходів населення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.07.2003 № 1078, з урахуванням фактично виплачених коштів у межах фінансових ресурсів бюджетів усіх рівнів, бюджету Пенсійного Фонду України:

з 01.11.2014 по 31.08.2015 наростаючим підсумком, виходячи з базового місяця (місяця підвищення пенсії) серпень 2014 року та індексу споживчих цін за період з вересня 2014 року;

з 01.09.2015 провести перерахунок фіксованої суми індексації виходячи з базового місяця (місяця підвищення пенсії) серпень 2014 року та індексу споживчих цін за період з вересня 2014 року та нарахувати та виплати позивачу суми індексації пенсії наростаючим підсумком після визначення базового місяця вересня 2015 року з урахуванням перерахованої фіксованої суми індексації, виходячи з базового місяця (місяця підвищення пенсії) серпень 2014 року та індексу споживчих цін за період з вересня 2014 року з урахуванням зміни розміру прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність;

Постановою Жовтневого районного суду м. Маріуполя Донецької області від 13 грудня 2016 року позов задоволено.

Визнано неправомірною бездіяльність УПФУ в Жовтневому районі м. Маріуполя щодо не проведення позивачу індексації пенсії у межах фінансових ресурсів бюджетів усіх рівнів, бюджету Пенсійного фонду України та необчислення індексу споживчих цін для проведення індексації грошових доходів населення наростаючим підсумком, виходячи з базового місяця (місяця підвищення пенсії) серпень 2014 року та індексу споживчих цін за період з вересня 2014 року з урахуванням фіксованої суми індексації та визнано протиправними дії щодо не визначення фіксованої суми індексації та бездіяльність щодо не обчислення індексу споживчих цін для проведення індексації грошових доходів населення наростаючим підсумком виходячи з базового місяця (місяця підвищення пенсії) серпень 2014 року та індексу споживчих цін за період з вересня 2014 року.

Зобов`язано відповідача нарахувати та виплатити ОСОБА_1 з 07 березня 2016 року суми індексації пенсії наростаючим підсумком після визнання базового місяця вересень 2015 року, з урахуванням фіксованої суми індексації виходячи з базового місяця (місяця підвищення пенсії) серпень 2014 року та індексу споживчих цін за період з вересня 2014 року та зміни розміру прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, відповідно до вимог Закону України "Про індексацію грошових доходів населення" та Порядку проведення індексації грошових доходів населення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.07.2003 року № 1078, з урахуванням фактично виплачених коштів у межах фінансових ресурсів бюджетів усіх рівнів, бюджету Пенсійного фонду України.

Вирішено питання щодо розподілу судових витрат.

Постановою Донецького апеляційного адміністративного суду від 01 березня 2017 року скасовано постанову Жовтневого районного суду м. Маріуполя Донецької області від 13 грудня 2016 року.

Прийнято нову постанову. У задоволенні позову відмовлено.

Не погоджуючись з постановою суду апеляційної інстанції, позивач, посилаючись на порушення судом апеляційної інстанції норм матеріального та процесуального права, подав касаційну скаргу, в якій просить її скасувати та залишити в силі постанову суду першої інстанції.

В обґрунтування касаційної скарги зазначає, що cуд апеляційної інстанції не врахував, що фіксовану суму індексації відповідач повинен був зафіксувати та виплачувати йому до наступного збільшення розміру пенсії, при якому таке збільшення повинне перевищити зазначену фіксовану величину. До теперішнього часу пенсія позивача на суму фіксованої суми індексації не підвищувалась, а тому якщо наступне підвищення пенсії не перевищує фіксовану величину, то здійснюється підвищення пенсії та додається раніше зафіксована величина індексації. Вказує, що відповідачем не було доведено відсутність бюджетного фінансування на індексації пенсій.

Також зазначає, що суд апеляційної інстанції в описовій частині рішення не виклав позиції позивача; не зазначив встановлених судом першої інстанції обставин справи; не дослідив доказів, які досліджувались судом першої інстанції; не зазначив, в чому полягає неправильне застосування судом першої інстанції норм матеріального права (та яких саме), а також, які нові обставини суд першої інстанції не встановив.

Ухвалою Вищого адміністративного суду України від 24 березня 2017 року відкрито касаційне провадження.

Відповідач правом на подання заперечення чи відзиву на касаційну скаргу не скористався.

Справу передано до Верховного Суду.

Заслухавши доповідь судді, обговоривши доводи касаційної скарги, перевіривши правильність застосування судом апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права, колегія суддів вважає, що касаційна скарга не підлягає задоволенню з огляду на таке.

Cудами встановлено, що позивач перебуває на обліку в УПФУ в Жовтневому районі м. Маріуполя та отримує пенсію відповідно до Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" №1058-IV від 09.07.2003 (зі змінами) (далі Закон № 1058-IV).

10 серпня 2016 року позивач звернувся до відповідача із заявою про отримання даних щодо проведення індексації пенсії.

УПФУ в Жовтневому районі м. Маріуполя листом від 22.08.2016 № 25585/03 повідомило позивача про те, що розмір його пенсії індексується відповідно до Закону України "Про індексацію грошових доходів населення". До 27.08.2014 позивач працював. Розмір індексації пенсії з 01.11.14 - 22,50 грн, з 01.12.2014 - 51,25 грн. Станом на 31.08.2015 до пенсії позивача сплачувалась індексація в розмірі 51,25 грн. З 01.09.2015 проведено індивідуально-масовий перерахунок пенсії, внаслідок чого базовим місяцем встановлено вересень 2015 року. З 01.09.2015 сума індексації пенсії зафіксована в розмірі 22,50 грн. З 01.05.2016 проведено індивідуально-масовий перерахунок пенсії, внаслідок чого базовим місяцем встановлено травень 2016 року. З 01.05.2016 сума індексації пенсії позивача зафіксована в розмірі 9,62 грн.

Вважаючи, що відповідач не проводить індексацію його пенсії належним чином, позивач звернувся до суду з вказаним позовом.

Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції дійшов висновку, що відповідач порушив вимоги Закону України "Про індексацію грошових доходів населення" та Порядку проведення індексації грошових доходів населення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17 липня 2003 №1078. Таким чином, внаслідок бездіяльності відповідача щодо не проведення позивачу індексації пенсії у межах фінансових ресурсів бюджетів усіх рівнів, бюджету Пенсійного фонду України та необчислення індексу споживчих цін для проведення індексації грошових доходів населення наростаючим підсумком починаючи з 07.03.2016, виходячи з базового місяця вересня 2015 року з урахуванням фіксованої суми індексації виходячи з базового місяця (місяця підвищення пенсії) серпень 2014 року та індексу споживчих цін за період з вересня 2014 року з урахуванням зміни розміру прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, значно зменшено пенсію позивача, що суперечать чинному законодавству.

Скасовуючи постанову суду першої інстанції та відмовляючи в задоволенні позову, суд апеляційної інстанції виходив з того, що пунктом 9 Прикінцевих положень Закону України "Про Державний Бюджет України на 2015 рік" передбачено, що Кабінетом Міністрів України затверджується особливий порядок проведення індексації грошових доходів населення у межах фінансових ресурсів бюджетів усіх рівнів, бюджету Пенсійного фонду України та бюджетів інших фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування на 2015 рік, а норми і положення Закону України "Про індексацію грошових доходів населення" застосовуються у порядку та розмірах, встановлених Кабінетом Міністрів України, виходячи з наявних фінансових ресурсів державного і місцевого бюджетів та бюджетів фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування. Наведені норми є чинними та не скасовані в установленому законом порядку, а вимоги пункту 9 Прикінцевих положень Закону України "Про Державний бюджет України на 2015 рік" не визнані неконституційними. Таким чином, з 01.01.2015 проведення індексації наростаючим підсумком та виплата фактично нарахованих сум проводиться виключно у межах бюджетних асигнувань на вказані цілі, встановлених Кабінетом Міністрів України.

Крім того, суд виходив з того, що бюджетом Пенсійного фонду України на 2015 рік, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 25.02.2015 №67, та бюджетом Пенсійного фонду України на 2016 рік, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 10 березня 2016 року № 190, не передбачено видатки на проведення індексації пенсії.

Суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що проведення індексації наростаючим підсумком та виплата фактично нарахованих сум проводиться виключно у межах бюджетних асигнувань на вказані цілі, встановлених Кабінетом Міністрів України. Діючі на сьогоднішній час обмеження на проведення нарахування та виплату індексації мають застосовуватися управлінням у чіткій відповідності із розмірами бюджетних асигнувань, оскільки такі норми є чинними та не скасовані в установленому законодавством порядку.

Дослідивши спірні правовідносини в межах доводів та вимог касаційної скарги, колегія суддів зазначає таке.

Так, відповідно до статті 1 Закону України "Про індексацію грошових доходів населення" №1282-XII від 03.07.1991 (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин; далі - Закон №1282-XII) індексація грошових доходів населення - це встановлений законами та іншими нормативно-правовими актами України механізм підвищення грошових доходів населення, що дає можливість частково або повністю відшкодовувати подорожчання споживчих товарів і послуг.


................
Перейти до повного тексту