1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ



11 листопада 2020 року

м. Київ

справа № 806/1988/17

адміністративне провадження № К/9901/3408/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Шевцової Н.В.,

суддів: Радишевської О.Р., Уханенка С.А.,

розглянувши у попередньому судовому засіданні, як суд касаційної інстанції адміністративну справу № 806/1988/17

за позовом ОСОБА_1 до військової частини А 1065 про визнання дій неправомірними, визнання права на безоплатне отримання медичних послуг та стягнення коштів,

за касаційною скаргою ОСОБА_1

на постанову Житомирського окружного адміністративного суду від 21 вересня 2017 року, прийняту у складі головуючого судді Черняхович І.Е.,

та ухвалу Житомирського апеляційного адміністративного суду від 13 грудня 2017 року, прийняту у складі колегії суддів: головуючого судді Кузьменко Л.В., суддів Іваненко Т.В., Франовської К.С.,



І. Суть спору

1. ОСОБА_1 (далі - позивач, ОСОБА_1 ) звернувся до Житомирського окружного адміністративного суду із позовом до військової частини А1065 (далі - відповідач), в якому просив:

1.1 визнати дії керівництва військової частини А1065 щодо відмови в наданні безкоштовних медичних послуг неправомірними;

1.2 визнати за ОСОБА_1 право на безоплатне отримання медичних послуг у військовій частині А 1065;

1.3 стягнути з військової частини А1065 кошти в сумі 1868 грн 06 коп, сплачені позивачем за перебування на стаціонарному лікуванні відповідно до Договору про здійснення медичної практики на платній основі.

2. На обґрунтування позову позивач зазначає, що є старшим прапорщиком запасу, має статус учасника бойових дій. Звернувся до військової частини А1065 для проведення безоплатної операції лівобічної пахової грижі. Однак керівництвом військової частини А1065 було повідомлено, що позивач має право лікуватись за власні кошти. ОСОБА_1 не погодився з зазначеною відмовою, а тому звернувся до суду.

3. Представник відповідача щодо задоволення позовних вимог заперечував та зазначив, що у своїй діяльності військова частина А1065 керується нормами законодавства. Вказав, що на момент звернення до відповідача позивач хворів на лівобічну пахову грижу. У зв`язку з чим ОСОБА_1 було запропоновано госпіталізацію до хірургічного відділення військової частини А1065 для проведення планової операції.

3.1. Крім того, позивача проінформовано, про те, що у відповідності до законодавства військово-медичний заклад не може надати медичні послуги на безоплатній основі. Позивач погодився отримати медичні послуги за оплату відповідно до укладеного договору "Про здійснення медичної практики суб`єктом господарської діяльності у Збройних Силах України на платній основі" №27 від 01 лютого 2017 року.



ІІ. Встановлені судами фактичні обставини справи

4. ОСОБА_1 є старшим прапорщиком запасу ветераном війни - учасником бойових дій, що підтверджується посвідченням серії НОМЕР_1 . З наявної у справі копії витягу з наказу вбачається, що позивача звільнено у запас за станом здоров`я.

5. В лютому 2017 року ОСОБА_1 звернувся до військової частини А1065 зі скаргами на наявність грижового випинання в лівій паховій ділянці, неприємні больові відчуття при фізичному навантаженні в паху зліва. Госпіталізований до хірургічного відділення відповідача для виконання планового операційного втручання. Як пояснив позивач, в приймальному відділенні йому було повідомлено, що він не має права безкоштовно лікуватись у даному закладі, а тому, враховуючи необхідність оперативного втручання, змушений був укласти з відповідачем договір про здійснення медичної практики суб`єктом господарської діяльності у Збройних силах України на платній основі від 01 лютого 2017 року № 27, написати заяву про стаціонарне лікування за плату та сплатити кошти в сумі 1868 грн 06 коп за отримані медичні послуги.

6. Вважаючи відмову в проведенні безкоштовного лікування протиправною, ОСОБА_1 звернувся до військового прокурора Житомирського гарнізону, Начальника Житомирського зонального відділу військової служби правопорядку та командира військової частини А1065 із заявою від 13 лютого 2017 року. У вказаній заяві позивач зазначає, що є учасником бойових дій та повідомляє, що йому відмовлено у наданні безоплатного лікування у військової частини А1065. Просить розтлумачити пункт 1 та 8 статті 12 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту".

7. Листом від 24 лютого 2017 року № 475 командиром військової частини А1065 надано відповідь на звернення позивача, та повідомлено, що військовий госпіталь військової частини А1065 не має змогу надати позивачу безоплатні послуги із лікування, оскільки статтею 12 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" для учасників бойових дій не визначено, що такі послуги надаються на безоплатній основі.

8. Між позивачем та військовою частиною А1065 укладено договір про здійснення медичної практики суб`єктом господарської діяльності у Збройних силах України на платній основі від 01 лютого 2017 року № 27, в якому позивач звертається із заявою про його лікування до військової частини А1065 на платній основі. Вказаний договір підписаний обома сторонами без зауважень.



ІІІ. Рішення судів першої та апеляційної інстанцій і мотиви їхнього ухвалення

9. Постановою Житомирського окружного адміністративного суду від 21 вересня 2017 року, залишеною без змін ухвалою Житомирського апеляційного адміністративного суду від 13 грудня 2017 року, у задоволенні позову відмовлено.

10. Відмовляючи у задоволенні позову суд першої інстанції, з яким погодився суд апеляційної інстанції, дійшов висновку, що в оскаржуваній бездіяльності відповідача відсутній критерій протиправності, а відмова позивачу саме у безоплатному користуванні поліклініками та госпіталем, до яких він був прикріплений за попереднім місцем роботи, є обґрунтованою.

10.1. Додатково суди попередніх інстанцій зазначили, що в матеріалах справи відсутні докази на підтвердження наявності у позивача статусу ветерана військової служби.

10.2. Також суди першої та апеляційної інстанцій дійшли висновку, що відповідно до Конституції України, законів України та вищевказаних нормативно-правових актів, громадянин ОСОБА_1 як учасник бойових дій має право на безоплатне медичне обслуговування в медичних закладах МОЗ України.



IV. Касаційне оскарження

11. Не погодившись з постановою суду першої інстанції та ухвалою суду апеляційної інстанції, позивач подав до Верховного Суду касаційну скаргу, яку зареєстровано 11 січня 2018 року.

12. У касаційній скарзі позивач, посилаючись на порушення судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального та процесуального права, просить скасувати рішення судів попередніх інстанцій та прийняти нову постанову про задоволення позову у повному обсязі.

13. В обґрунтування касаційної скарги позивач зазначає, що він є ветераном війни - учасником бойових дій, а отже має право на безоплатну медичну допомогу.

13.1. Крім того, заявник касаційної скарги зауважує, що судами попередніх інстанцій, на його думку, не враховано висновки Конституційного Суду України, викладені у рішенні від 29 травня 2002 року №10-рп/2002, відповідно до яких положення частини третьої статті 49 Конституції України "у державних і комунальних закладах охорони здоров`я медична допомога надається безоплатно" треба розуміти так, що у державних та комунальних закладах охорони здоров`я медична допомога надається всім громадянам незалежно від її обсягу та без попереднього, поточного або наступного їх розрахунку за надання такої допомоги.

13.2. Також позивач зазначає, що не погодився із тим, що може лікуватися виключно на платній основі, та оплатив ці послуги лише з метою зафіксувати протиправні дії відповідача для подальшого звернення до суду за захистом свої прав.

14. 06 лютого 2018 року ухвалою Верховного Суду у складі колегії суддів: головуючого судді судді-доповідача - Желтобрюх І.Л., суддів Білоуса О.В., Стрелець Т.Г. відкрито касаційне провадження та витребувано із Житомирського окружного адміністративного суду справу № 806/1988/17.

15. 26 лютого 2018 року до Верховного Суду надійшов відзив відповідача на касаційну скаргу позивача, в який відповідач спростовуючи доводи касаційної скарги, просить залишити її без задоволення, а рішення судів попередніх інстанцій без змін.

16. 21 березня 2018 року справа № 806/1988/17 надійшла до Верховного Суду.

17. 12 червня 2019 року на підставі розпорядження заступника керівника апарату Верховного Суду - керівника секретаріату Касаційного адміністративного суду від 11 червня 2019 року № 707/0/78-19 проведено повторний автоматизований розподіл судової справи між суддями.

18. Протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями визначено склад суду: головуючого суддю - Шевцову Н.В., суддів -Радишевську О.Р., Уханенка С.А.



V. Релевантні джерела права й акти їх застосування

19. Відповідно до частини третьої статті 3 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) провадження в адміністративних справах здійснюється відповідно до закону, чинного на час вчинення окремої процесуальної дії, розгляду і вирішення справи.

20. 08 лютого 2020 року набрали чинності зміни до КАС України, внесені Законом України від 15 січня 2020 року № 460-IX "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України щодо вдосконалення порядку розгляду судових справ".

21. За правилом пункту 2 розділу ІІ "Прикінцеві та перехідні положення" зазначеного Закону касаційні скарги на судові рішення, які подані і розгляд яких не закінчено до набрання чинності цим Законом, розглядаються в порядку, що діяв до набрання чинності цим Законом.

22. За наведених підстав касаційний розгляд здійснюється за правилами, що діяли до набрання чинності цим Законом, а саме за правилами КАС України в редакції зі змінами, внесеними Законом України від 19 грудня 2019 року № 394-IX.

23. Приписами частини першої статті 341 КАС України визначено, що суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.

24. Згідно з частиною другою статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

25. Частинами першою-третьою статті 49 Конституції України передбачено, що кожен має право на охорону здоров`я, медичну допомогу та медичне страхування. Охорона здоров`я забезпечується державним фінансуванням відповідних соціально-економічних, медико-санітарних і оздоровчо-профілактичних програм. Держава створює умови для ефективного і доступного для всіх громадян медичного обслуговування. У державних і комунальних закладах охорони здоров`я медична допомога надається безоплатно; існуюча мережа таких закладів не може бути скорочена. Держава сприяє розвиткові лікувальних закладів усіх форм власності.

26. Відповідно до статті 5 Закону України "Про статус ветеранів військової служби, ветеранів органів внутрішніх справ і деяких інших осіб та їх соціальний захист" (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) ветеранами військової служби, ветеранами органів внутрішніх справ, ветеранами податкової міліції, ветеранами державної пожежної охорони, ветеранами Державної кримінально-виконавчої служби України, ветеранами служби цивільного захисту, ветеранами Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України визнаються громадяни України:

1) які бездоганно прослужили на військовій службі, в органах внутрішніх справ, податковій міліції, державній пожежній охороні, Державній кримінально-виконавчій службі України, органах і підрозділах цивільного захисту, Державній службі спеціального зв`язку та захисту інформації України 25 і більше років у календарному або 30 та більше років у пільговому обчисленні (з яких не менше 20 років становить вислуга у календарному обчисленні) і звільнені в запас або у відставку відповідно до законодавства України або колишнього Союзу РСР чи держав СНД;

2) інваліди I та II групи, інвалідність яких настала внаслідок поранення, контузії, каліцтва або захворювання, пов`язаних з виконанням обов`язків військової служби чи при виконанні службових обов`язків по охороні громадського порядку, боротьбі із злочинністю та ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій;

3) інваліди I та II групи, інвалідність яких настала внаслідок захворювання, одержаного в період проходження військової служби і служби в органах внутрішніх справ, податковій міліції, державній пожежній охороні, Державній кримінально-виконавчій службі України, органах і підрозділах цивільного захисту, Державній службі спеціального зв`язку та захисту інформації України, і які мають вислугу військової служби і служби в органах внутрішніх справ, державній пожежній охороні, Державній кримінально-виконавчій службі України, органах і підрозділах цивільного захисту, Державній службі спеціального зв`язку та захисту інформації України 20 років і більше;


................
Перейти до повного тексту