1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ



10 листопада 2020 року

м. Київ

справа № 826/22457/15

касаційне провадження № К/9901/19358/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Бившевої Л.І.,

суддів: Хохуляка В.В., Ханової Р.Ф.,

розглянув у письмовому судовому засіданні касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "ЕКСПРІМ" на постанову Окружного адміністративного суду м. Києва від 21.12.2015 (суддя - Літвінова А.В.) та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 01.03.2016 (головуючий суддя - Борисюк Л.П., судді - Петрик І.Й., Собків Я.М.) у справі №826/22457/15 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "ЕКСПРІМ" до Державної податкової інспекції у Оболонському районі Головного управління ДФС у м. Києві та Державного реєстратора відділу державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців Оболонського району реєстраційної служби головного управління юстиції у м. Києві Вертай Людмили Михайлівни про визнання дій протиправними, визнання протиправними та скасування рішення, скасування запису, зобов`язання вчинити дії,



У С Т А Н О В И В:



У вересні 2015 року Товариство з обмеженою відповідальністю "Експрім" (далі у тексті - Товариство, позивач та скаржник) звернулося до Окружного адміністративного суду м. Києва із позовом до Державної податкової інспекції у Оболонському районі ГУ ДФС у м. Києві (далі у тексті - ДПІ у Оболонському районі ГУ ДФС у м. Києві, відповідач 1, податковий орган) та до Державного реєстратора відділу державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців Оболонського району реєстраційної служби Головного управління юстиції у м. Києві Вертай Л.М. (далі у тексті - державний реєстратор Вертай Л.М., відповідач 2 ), у якому просило:



- визнати протиправними дії ДПІ у Оболонському районі ГУ ДФС у м. Києві по направленню (надсиланню) державному реєстратору відділу державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців Оболонського району реєстраційної служби головного управління юстиції у місті Києві повідомлення (форми №18-ОПП) від 09.07.2015 №3257/9/26-54-11-01-50/1171 щодо ТОВ "Експрім" (ЄДРПОУ 30441106) "Про відсутність юридичної особи за місцезнаходженням";

- визнати протиправним та скасувати рішення ДПІ в Оболонському районі ГУ ДФС у м. Києві від 19.08.2015 №409/26-54-11-01-68 (вихідний №19420/10/26-54-11-01-50) про анулювання реєстрації платника податку на додану вартість ТОВ "Експрім" (податковий номер 30441106);

- скасувати з моменту внесення до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців запису від 18.08.2015 №10691430008000979 "внесення інформації щодо відсутності за вказаною адресою" стосовно ТОВ "Експрім" (ЄДРПОУ 30441106), внесений державним реєстратором відділу державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців Оболонського району реєстраційної служби головного управління юстиції у місті Києві Вертай Л.М.;

- зобов`язати ДПІ в Оболонському районі ГУ ДФС у м. Києві поновити реєстрацію платника ПДВ ТОВ "Експрім" (ЄДРПОУ 30441106) датою попередньої реєстрації платником ПДВ (15.07.1999) шляхом внесення до Реєстру платників ПДВ відповідного запису;

- зобов`язати ДПІ у Оболонському районі ГУ ДФС у м. Києві поновити облікові дані та записи рахунків інтегрованої картки ТОВ "Експрім" (ЄДРПОУ 30441106) в системі електронного адміністрування ПДВ (СЕА) щодо суми податку, на яку платник податку має право зареєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, які були наявні станом на 19.08.2015 - до прийняття рішення від 19.08.2015 №409/26-54-11-01-68 про анулювання реєстрації платника податку на додану вартість.



Постановою Окружного адміністративного суду м. Києва від 21 грудня 2015 року, залишену без змін ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 01.03.2016, позовні вимоги задоволено частково.



Визнано протиправними дії ДПІ у Оболонському районі ГУ ДФС у м. Києві з направлення (надсилання) державному реєстратору відділу державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців Оболонського району реєстраційної служби головного управління юстиції у місті Києві повідомлення про відсутність юридичної особи за місцезнаходженням (форми №18-ОПП) від 09.07.2015 №3257/9/26-54-11-01-50/1171 щодо ТОВ "Експрім" (ЄДРПОУ 30441106).

Скасовано запис від 18.08.2015 №10691430008000979 "внесення інформації щодо відсутності юридичної особи за вказаною адресою" стосовно ТОВ "Експрім" (ЄДРПОУ 30441106), внесений державним реєстратором відділу державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців Оболонського району реєстраційної служби головного територіального управління юстиції у місті Києві Вертай Л.М.

Визнано протиправним та скасовано рішення ДПІ у Оболонському районі ГУ ДФС у м. Києві від 19.08.2015 №409/26-54-11-01-68 (вихідний №19420/10/26-54-11-01-50) про анулювання реєстрації платника податку на додану вартість ТОВ "Експрім" (ЄДРПОУ 30441106).



В іншій частині позовних вимог відмовлено.



ТОВ "Експрім", не погодившись із висновками судів попередніх інстанцій, подало до Вищого адміністративного суду України касаційну скаргу, в якій просить скасувати, в частині незадоволених позовних вимог, постанову Окружного адміністративного суду м. Києва від 21.12.2015 та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 01.03.2016 та направити справу №826/22457/15 на новий розгляд до суду першої інстанції.



В обґрунтування вимог касаційної скарги скаржник посилається на порушення судами попередніх інстанцій норм матеріального та процесуального права, що призвело до ухвалення незаконних судових рішень. Зазначає, що судами, у порушення приписів статей 2 та 162 Кодексу адміністративного судочинства України (у редакції, чинній на момент звернення із касаційною скаргою), не було надано належну оцінку обставинам викладеним у позовній заяві та апеляційній скарзі, у зв`язку із чим суди відмовили у задоволенні вимог скаржника про зобов`язання відповідача 1 поновити реєстрацію позивача, як платника ПДВ, датою попередньої реєстрації платником ПДВ (15.07.1999) шляхом внесення до Реєстру платників ПДВ відповідного запису, а також поновлення облікових даних та записів рахунків інтегрованої картки ТОВ "Експрім" (ЄДРПОУ 30441106) в системі електронного адміністрування ПДВ (СЕА) щодо суми податку, на яку платник податку має право зареєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, які були наявні станом на 19.08.2015. На думку скаржника, такі висновки судів щодо ненадання позивачем належних та допустимих доказів, які б підтверджували факт наявного порушеного права, повністю спростовуються наявними в матеріалах справи доказами, тому є всі підстави для скасування цих рішень та направлення справи на новий розгляд до суду першої інстанції, оскільки, на його думку, поновити реєстрацію повноважний не центральний орган ДФС, а саме відповідач 1, а також з причин відсутності механізму автоматичного поновлення даних статусу платника ПДВ після скасування судом анулювання реєстрації платника ПДВ, то без скасування рішення у частині незадоволення позовних вимог та направлення справи на новий розгляд до суду першої інстанції даний статус та показник реєстраційного ліміту у системі електронного адміністрування ПДВ відновити неможливо.



Відповідачами заперечення на касаційну скаргу суду не надані.



Вищий адміністративний суд України ухвалою від 25.04.2016 відкрив касаційне провадження за касаційною скаргою.



За правилами частини третьої статті 3 Кодексу адміністративного судочинства України (надалі також - КАС України) провадження в адміністративних справах здійснюється відповідно до закону, чинного на час вчинення окремої процесуальної дії, розгляду і вирішення справи.



Разом з тим, пунктом 2 Розділу ІІ "Прикінцеві та перехідні положення" цього Закону установлено, що касаційні скарги на судові рішення, які подані і розгляд яких не закінчено до набрання чинності цим Законом, розглядаються в порядку, що діяв до набрання чинності цим Законом.



Відповідно до підпункту 4 пункту 1 Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України (у редакції Закону України від 03.10.2017 №2147-VIII, який набрав чинності з 15.12.2017) касаційні скарги (подання) на судові рішення в адміністративних справах, які подані і розгляд яких не закінчено до набрання чинності цією редакцією Кодексу, передаються до Касаційного адміністративного суду та розглядаються спочатку за правилами, що діють після набрання чинності цією редакцією Кодексу.



Згідно із протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями у справі визначено склад колегії суддів Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду: Бившева Л.І. (суддя-доповідач, головуючий суддя), Хохуляк В.В., Ханова Р.Ф.



Верховний Суд ухвалою від 09.11.2020 призначив справу до касаційного розгляду в попередньому судовому засіданні на 10.11.2020.



Верховний Суд, переглядаючи судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги та перевіряючи правильність застосування судами попередніх інстанцій норм матеріального і процесуального права на підставі фактичних обставин справи, виходить з такого.



Суди попередніх інстанцій установили такі обставини.



Співробітниками оперативного управління ДПІ в Оболонському районі ГУ ДФС у м. Києві відповідно до запиту на встановлення місцезнаходження (місця проживання) платника податків від 08.06.2015 №2450/26-54-15-10-22 щодо ТОВ "Експрім" було проведено перевірку платника податків.



За результатами проведеної перевірки посадовими особами ДПІ ву Оболонському районі ГУ ДФС у м. Києві складено довідку про встановлення місцезнаходження (місця проживання) платника податків від 07.07.2015 №4156, згідно із відомостями якої встановлено, що ТОВ "Експрім", яке зареєстроване за адресою у місті Києві по вулиці Вишгородська у будинку 34/1, квартирі 25, фактично знаходиться за іншою адресою, а саме: м. Київ, вул. Мурманська, офіс № 3.



На підставі зібраних даних, ДПІ у Оболонському районі ГУ ДФС у м. Києві було прийнято рішення про доцільність направлення державному реєстратору повідомлення про відсутність юридичної особи за місцезнаходженням за формою №18-ОПП від 09.07.2015 №1170, у зв`язку із чим, сформовано повідомлення про відсутність юридичної особи за місцезнаходженням від 09.07.2015 №3257/9/26-54-11-01-50/1171.



Державним реєстратором Вертай Л.М. направлено на адресу реєстрації ТОВ "Експрім": м. Київ, вул. Вишгородська, буд. 34/1, кв. 25, повідомлення про необхідність подання державному реєстратору реєстраційної картки про підтвердження відомостей про юридичну особу від 13.07.2015, яким позивача було зобов`язано протягом місяця підтвердити реєстраційні відомості про ТОВ "Експрім".



У відповідності до наявних у матеріалах справи світлокопій конверту та довідки про причини повернення (досилання), зазначене вище повідомлення повернуто відповідачеві 2 у зв`язку із закінченням встановленого строку зберігання, з огляду на що, державним реєстратором Вертай Л.М. і було внесено запис до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців (далі у тексті - Єдиний державний реєстр) від 18.08.2015 №10691430008000979 "Внесення інформації щодо відсутності за вказаною адресою" стосовно ТОВ "Експрім".



Беручи до уваги внесені у Єдиний державний реєстр юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців відповідачем 2 відомості щодо ТОВ "Експрім" від 18.08.2015 №10691430008000979, відповідач 1 прийняв рішення про анулювання ТОВ "Експрім" реєстрації платника податку на додану вартість від 19.08.2015 №409/26-54-11-01-68 (вихідний №19420/10/26-54-11-01-50), яким на підставі положень підпункту "ж" пункту 184.1 статті 184 Податкового кодексу України (далі у тексті - ПК України, у редакції, чинній на момент виникнення правовідносин) анульовано реєстрацію ТОВ "Експрім", як платника податку на додану вартість з 19.08.2015.



Суд першої інстанції, із висновками якого погодився суд апеляційної інстанції, задовольняючи позов у частині вимог виходив з наступного.



Щодо позовної вимоги про протиправність дій відповідача 1 та відповідача 2 по направленню повідомлення та внесення відомостей до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців "про відсутність юридичної особи за місцезнаходженням" зазначено, що податковим органом не вжито всіх необхідних заходів для встановлення місцезнаходження позивача, а відповідач 2 діяв всупереч норм, передбачених Законом України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців" під час внесення до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців запису про відсутність підтвердження відомостей про позивача.



Відповідно до підпункту "ж" пункту 184.1 статті 184 розділу V ПК України, анулювання реєстрації особи як платника ПДВ відбувається у разі, якщо в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців наявний запис про: відсутність юридичної особи або фізичної особи за її місцезнаходженням (місцем проживання); відсутність підтвердження відомостей про юридичну особу.



Порядок внесення до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців запису про відсутність юридичної особи за її місцезнаходженням або запису про відсутність підтвердження відомостей про юридичну особу визначено статтею 19 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців".



Ураховуючи приписи норм цієї статті, зазначені записи вносяться до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців за ініціативою державного реєстратора або за ініціативою органу державної податкової служби.



Відповідно до частини 11 статті 19 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців", юридична особа зобов`язана подавати (надсилати) щороку протягом місяця, що настає за датою державної реєстрації, починаючи з наступного року, державному реєстратору для підтвердження відомостей про юридичну особу реєстраційну картку про підтвердження відомостей про юридичну особу.



У разі ненадходження в установлений строк реєстраційної картки про підтвердження відомостей про юридичну особу державний реєстратор зобов`язаний надіслати рекомендованим листом протягом 5-ти робочих днів з дати, встановленої для подання реєстраційної картки, юридичній особі повідомлення щодо необхідності подання державному реєстратору зазначеної реєстраційної картки.



У разі неподання юридичною особою протягом місяця з дати надходження їй відповідного повідомлення реєстраційної картки про підтвердження відомостей про юридичну особу державний реєстратор повинен внести до Єдиного державного реєстру запис про відсутність підтвердження зазначених відомостей датою, яка встановлена для чергового подання реєстраційної картки про підтвердження відомостей про юридичну особу.



Якщо державному реєстратору повернуто рекомендованого листа, державний реєстратор повинен внести до Єдиного державного реєстру запис про відсутність юридичної особи за її місцезнаходженням.



Із системного аналізу вищенаведених правових норм вбачається, що підставами для внесення відомостей про відсутність юридичної особи за місцезнаходженням до Єдиного державного реєстру є: ненадання реєстраційної картки державному реєстратору про підтвердження відомостей про юридичну особу (ініціатива державного реєстратора) або ініціатива податкового органу. Крім того, визначено порядок дій реєстратора, що передують внесенню таких відомостей.



Пунктом 12 ст. 19 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців" встановлено, що у разі ненадходження в установлений частиною 11 цієї статті строк реєстраційної картки про підтвердження відомостей про юридичну особу державний реєстратор зобов`язаний надіслати поштовим відправленням протягом п`яти робочих днів з дати, встановленої для подання реєстраційної картки, юридичній особі повідомлення щодо необхідності подання державному реєстратору зазначеної реєстраційної картки.



У разі надходження (поштовим відправленням або в електронному вигляді в порядку взаємообміну) державному реєстратору від органу доходів і зборів повідомлення встановленого зразка про відсутність юридичної особи за її місцезнаходженням державний реєстратор зобов`язаний надіслати поштовим відправленням протягом п`яти робочих днів з дати надходження зазначеного повідомлення юридичній особі повідомлення щодо необхідності подання державному реєстратору реєстраційної картки.



Враховуючи зазначене вище, судами попередніх інстанцій вірно встановлено, що 13.07.2015 державним реєстратором Вертай Л.М. було сформовано повідомлення щодо необхідності подання державному реєстратору реєстраційної картки про підтвердження відомостей про юридичну особу, на підставі повідомлення державної податкової інспекції за формою №18-ОПП від 09.07.2015 №1170 "Про відсутність юридичної особи за місцезнаходженням".



Відповідно до пунктів 12.2-12.5 Наказу Міністерства фінансів України "Про затвердження Порядку обліку платників податків і зборів" від 09.12.2011 №1588 (зареєстровано в Міністерстві юстиції України 29 грудня 2011 року №1562/20300), у редакції, чинній на момент виникнення правовідносин, що підрозділами органу державної податкової служби при призначенні чи проведенні будь-якого виду перевірки платника податків чи при виконанні інших службових обов`язків працівниками органів державної податкової служби здійснюється або може здійснюватись перевірка місцезнаходження (місця проживання) платника податків. За наслідками перевірки складається акт перевірки місцезнаходження платника податків. Якщо встановлено відсутність платника податків за його місцезнаходженням (місцем проживання), то проводиться робота із з`ясування фактичного місця розташування (місцезнаходження, місця проживання) платника податків, відповідальних та пов`язаних осіб.



У разі неможливості вручення платнику податків довідки, свідоцтва, листа чи будь-якого іншого документа, направленого органом державної податкової служби, у зв`язку з відсутністю платника податків за місцезнаходженням (місцем проживання) замість акта перевірки місцезнаходження (місця проживання) платника податків оформляється довідка про неможливість вручення документа платнику податків із зазначенням причин та додаванням відповідних документів (за наявності). Заміна акта довідкою не проводиться, якщо іншими нормативно-правовими актами передбачено складання акта.



Акт перевірки місцезнаходження платника податків або довідка про неможливість вручення документа платнику податків не складається працівниками органів державної податкової служби, якщо до Єдиного державного реєстру внесено запис про відсутність платника податків за місцезнаходженням.



Щодо кожного платника податків, стосовно якого виявлена відсутність його за місцезнаходженням (місцем проживання) та нез`ясоване його фактичне місцезнаходження (місце проживання), підрозділ органу державної податкової служби, який з`ясував зазначений факт, готує та передає підрозділам податкової міліції запит на встановлення місцезнаходження (місця проживання) платника податків за встановленою формою.



Якщо за результатами заходів щодо встановлення фактичного місцезнаходження юридичної особи підрозділами податкової міліції буде підтверджено відсутність такої особи за місцезнаходженням або встановлено, що фактичне місцезнаходження юридичної особи не відповідає зареєстрованому місцезнаходженню, керівник (заступник керівника) органу державної податкової служби приймає рішення про направлення до відповідного державного реєстратора повідомлення про відсутність юридичної особи за місцезнаходженням за ф. №18 ОПП.



Отже, обов`язковою передумовою направлення податковим органом до державного реєстратора повідомлення про відсутність юридичної особи за її місцезнаходженням за формою №18 ОПП є попереднє проведення підрозділами податковою міліції заходів щодо встановлення фактичного місцезнаходження юридичної особи.



Крім того, положеннями розділу ІV "Положення про організацію взаємодії підрозділів податкової міліції з іншими структурними підрозділами органів державної податкової служби для встановлення місцезнаходження платника податків", затвердженого наказом Державної податкової адміністрації України від 17.05.2010 №336 (далі - Порядок №336) визначені дії підрозділів податкової міліції при отриманні запитів на встановлення місцезнаходження платника податків.



Так, згідно з пунктом 4.2 Порядку №336, підрозділ податкової міліції при прийнятті рішення про організацію заходів із встановлення місцезнаходження платника податків обов`язково здійснює вихід за його адресою.



У разі незнаходження за адресою платника податків необхідно: якщо платник податків зареєстрований за адресою жилого приміщення (квартири), опитати власника такого приміщення (квартири) (за згодою) щодо місцезнаходження за вказаною адресою платника податків, а також місцезнаходження посадових осіб платника податків, та оформити відповідно такі заходи (пояснення або рапорт); якщо платник податків зареєстрований за адресою приміщення, в якому розташовано виробництво, офіси тощо, необхідно опитати власника приміщення-орендодавця (за згодою) щодо оренди та місцезнаходження платника податків, вказаного у запиті (пояснення або рапорт).


................
Перейти до повного тексту