1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ



11 листопада 2020 року


м. Київ

справа №759/9981/16-а

адміністративне провадження №К/9901/10423/18



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого судді Кравчука В.М., суддів Єзерова А.А., Стародуба О.П.



розглянув у попередньому судовому засіданні адміністративну справу

за касаційною скаргою ОСОБА_1

на постанову Святошинського районного суду м. Києва від 27 вересня 2016 року (суддя Борденюк В.В.)

та постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 22 листопада 2016 року (колегія у складі суддів Оксененка О.М., Губської Л.В., Федотова І.В.)

у справі № 759/9981/16-а

за позовом ОСОБА_1

до Правобережного об`єднаного управління Пенсійного фонду України в м. Києві

про перерахунок пенсії.


І. РУХ СПРАВИ



1. 20.07.2016 ОСОБА_1 звернулася до суду з позовом до Правобережного об`єднаного управління Пенсійного фонду України в м. Києві, у якому просила:

- визнати протиправними дії та рішення відповідача від 21.06.2016 щодо відмови у перерахунку пенсії за вислугу років;

- зобов`язати Правобережне об`єднане управління Пенсійного фонду України в м. Києві перерахувати з 01.01.2016 та виплати пенсію за вислугу років без обмежень її максимального розміру відповідно до ст. 50-1 Закону України "Про прокуратуру" (у редакції, чинній на момент призначення пенсії) у розмірі 90 відсотків від розміру місячної заробітної плати, зазначеної у довідці Генеральної прокуратури України від 13.06.2016 № 18-952зп.

2. Постановою Святошинського районного суду м. Києва від 27.09.2016 у задоволенні позову відмовлено.

3. Постановою Київського апеляційного адміністративного суду від 22.11.2016 скасовано постанову Святошинського районного суду м. Києва від 27.09.2016, ухвалено нове рішення про часткове задоволення позову.

Визнано протиправними дії та рішення Правобережного об`єднаного управління Пенсійного фонду України в місті Києві від 21.06.2016 щодо відмови в перерахунку пенсії за вислугу років ОСОБА_1 на підставі довідки Генеральної прокуратури від 13.06.2016 № 18-952зп. Зобов`язано Правобережне об`єднане управління Пенсійного фонду України в місті Києві здійснити перерахунок з 01.01.2016 року та виплату ОСОБА_1 пенсії відповідно до ст. 50-1 Закону України "Про прокуратуру" (у редакції, що діяла на час призначення пенсії) у розмірі 90% місячної (чинної) заробітної плати на підставі довідки Генеральної прокуратури України від 13.06.2016 № 18-952зп.

У іншій частині позовних вимог відмовлено.

4. 07.12.2016 ОСОБА_1 подала до Вищого адміністративного суду України касаційну скаргу, у якій просить змінити постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 22.11.2016 у частині обмеження максимального розміру виплати пенсії десятьма прожитковими мінімумами, установленими для осіб, які втратили працездатність, та скасувати постанову Святошинського районного суду м. Києва від 27.09.2016.

5. Ухвалою Вищого адміністративного суду України від 07.12.2016 було відкрито касаційне провадження. У зв`язку із ліквідацією Вищого адміністративного суду України справу було передано на розгляд до Верховного Суду.

6. Позивач заявляв клопотання про розгляд справи за її участі. Однак відповідно до ч. 1 ст. 343 КАС України попередній розгляд справи проводиться без повідомлення учасників справи.



II. ОБСТАВИНИ СПРАВИ



7. Суди попередніх інстанцій встановили, що ОСОБА_1 з 02.12.2008 отримує пенсію відповідно до ст. 50-1 Закону України від 05.11.1991 № 1789-XII "Про прокуратуру".

8. 14.06.2016 позивач звернулася до Правобережного об`єднаного управління Пенсійного фонду України в місті Києві із заявою про перерахунок пенсії відповідно до довідки Генеральної прокуратури України від 13.06.2016 № 18-952зп.

9. 21.06.2016 Правобережне об`єднане управління Пенсійного фонду України в місті Києві листом № 467/01/с-385 відмовило у перерахунку пенсії з тих мотивів, що не має для цього законних підстав до затвердження Кабінетом Міністрів України порядку перерахунку призначених працівникам прокуратури пенсій.




ІІІ. АРГУМЕНТИ СТОРІН



10. В обґрунтування позовних вимог ОСОБА_1 покликалася на те, що рішення відповідача про відмову у перерахунку пенсії суперечить Конституції України та порушує її соціальні права на пенсійне забезпечення. Пункт 5 Розділу III "Прикінцеві положення" Закону України від 02.03.2015 № 213-VIII "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо пенсійного забезпечення" не стосується перерахунку пенсій працівникам прокуратури, які до 02.03.2015 отримували пенсію. Скасування порядку нарахування пенсій за спеціальними законами з 01.06.2015 та подальше призначення таких пенсій на загальних підставах не впливає на можливість перерахунку пенсії, призначеної раніше, у порядку, що діяв на момент призначення пенсії. Закон № 1789-XII у редакції, чинній на момент призначення пенсії, не передбачав обмежень, зокрема у частині граничного розміру при перерахунку вже призначеної пенсії.

11. Відповідач подав заперечення на позов, яке мотивовано тим, що ст. 50-1 Закону України від 05.11.1991 № 1789-XII "Про прокуратуру", яка визначала право на перерахунок пенсій працівникам прокуратури, втратила чинність, та Кабінет Міністрів України не прийняв нормативно-правовий акт, який визначав би умови та порядок перерахунку призначених пенсій працівниками прокуратури. Стаття 86 чинного Закону України від 14.10.2014 № 1697-VII "Про прокуратуру" визначає пенсію у розмірі 60% від суми місячної (чинної) заробітної плати працівника прокуратури, тому вимога позивача перерахувати пенсію у розмірі 90% є безпідставною. Стаття 50-1 від 05.11.1991 № 1789-XII "Про прокуратуру" у редакції, чинній з 01.04.2015 передбачає максимальний розмір пенсії, що не може перевищувати десяти прожиткових мінімумів, установлених для осіб, які втратили працездатність.

IV. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ



12. Відмовляючи у задоволенні позову, суд першої інстанції виходив з того, що на час звернення позивача до відповідача із заявою про перерахунок пенсії ч. ч.13, 18 ст. 50 Закону України від 05.11.1991 № 1789-XII "Про прокуратуру", які визначають право на перерахунок пенсії працівникам прокуратури, з 15.07.2015 втратили чинність, тому законодавчо встановлені підстави для перерахунку пенсії працівникам прокурори скасовані. Норми законодавства, якими скасовано право на перерахунок призначених прокурорам пенсій на час розгляду справи є чинними і не визначене неконституційними.

13. Ухвалюючи нове рішення про часткове задоволення позову, суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що при перерахунку пенсії працівникам прокуратури має застосовуватися ст. 50-1 Закону України від 05.11.1991 № 1789-XII "Про прокуратуру", яка діяла на момент призначення пенсії, а норми Закону України від 02.03.2015 № 213-VIII "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо пенсійного забезпечення" не стосується перерахунку вже призначеної пенсії. Застосування положень цього Закону до правовідносин, які виникли до набрання ними чинності, суперечить вимогам ч. 1 ст. 58 Конституції України щодо дії закону в часі.

Суд апеляційної інстанції, відмовляючи у задоволенні позову у частині перерахунку та виплати пенсії без обмеження її максимального розміру, виходив з того, що Закон України від 08.07.2011 № 3668-VI "Про заходи щодо законодавчого забезпечення реформування пенсійної системи", який набрав чинності з 01.10.2011, встановлює обмеження максимального розміру пенсії. Частина 15 ст. 50-1 Закону України від 05.11.1991 № 1789-XII "Про прокуратуру" у редакції, чинній на момент звернення позивача за перерахунком пенсії, визначає максимальний розмір пенсії, який не може перевищувати десяти прожиткових мінімумів для осіб, які втратили працездатність. Стаття 2 Закону України від 24.12.2015 № 911-VIII "Про заходи щодо законодавчого забезпечення реформування пенсійної системи" у період з 01.01. до 31.12.2016 тимчасово обмежує максимальний розмір пенсії 10 740,00 грн. Зазначені норми законодавства є чинними та не визнавалися неконституційними.



V. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ




................
Перейти до повного тексту