1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



Постанова

Іменем України


20 жовтня 2020 року

м. Київ


справа № 569/21350/18

провадження № 61-22552св19


Верховний Суд у складі постійної колегії суддів Другої судової палати Касаційного цивільного суду: Кузнєцова В. О. (суддя-доповідач), Жданової В. С., Ігнатенка В. М.,


учасники справи:

позивач - Рівненська міська рада,

відповідачі: ОСОБА_1, Комунальне підприємство "Здолбунівське реєстраційне бюро" Здолбунівської районної ради Рівненської області,


розглянув у попередньому судовому засіданні у порядку письмового провадження касаційну скаргу ОСОБА_1 на постанову Рівненського апеляційного суду від 14 листопада 2019 року у складі колегії суддів: Боймиструк С. В., Гордійчук С. О., Шимків С. С.,


ВСТАНОВИВ:


Описова частина


Короткий зміст позовних вимог


У листопаді 2018 року Рівненська міська рада звернулася до суду з позовом до ОСОБА_1, Комунального підприємства "Здолбунівське реєстраційне бюро" Здолбунівської районної ради Рівненської області (далі - КП "Здолбунівське реєстраційне бюро" Здолбунівської районної ради Рівненської області) про скасування рішення про державну реєстрацію права, звільнення самовільно зайнятої земельної ділянки та приведення її у придатний для використання стан.


На обґрунтування позовних вимог зазначала, що 02 серпня 2017 року державним реєстратором КП "Здолбунівське реєстраційне бюро" Здолбунівської районної ради Рівненської області Семенюком М. М. здійснено реєстрацію змін відомостей про право власності ОСОБА_1 на об`єкт нерухомого майна в частині зміни його загальної площі з 910,3 кв. м на 957,9 кв. м, з переплануванням, яке пов`язане зі зміною загальної, основної та допоміжної площі за рахунок демонтування та влаштування перегородок.


Рівненською міською радою було виявлено, що технічна інвентаризація вказаного об`єкту була проведена Комунальним підприємством "Рівненське міське бюро технічної інвентаризації" (далі - КП "РМБТІ" 28 липня 2008 року, при цьому, у його складі на момент проведення технічної інвентаризації не було приміщень, які відображені в технічному паспорті, виготовленому Приватним підприємством "Техно Ком" (далі - ПП "Техно Ком") від 05 липня 2017 року, під № 17 та № 18, а саме: нежитлового приміщення площею 16,4 кв. м, коридору площею 5,3 кв. м.


З урахуванням викладеного і посилаючись на те, що прибудова, унаслідок якої збільшилася площа об`єкту нерухомості, була здійснена ОСОБА_1 без відповідних дозвільних документів, що в силу вимог частини першої статті 376 ЦК України свідчить про самочинне будівництво, яке крім іншого здійснено на самовільно зайнятій земельній ділянці, яка належить до земель запасу, Рівненська міська рада просила скасувати рішення державного реєстратора КП "Здолбунівське реєстраційне бюро" Здолбунівської районної ради Рівненської області Семенюка М. М. від 02 серпня 2017 року індексний № 36424970, згідно з яким до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно внесено запис про реєстрацію змін відомостей про об`єкт нерухомого майна реєстраційний № 1999902556101, а саме загальну площу об`єкту змінено з 910,3 кв. м на 957,9 кв. м; зобов`язати ОСОБА_1 звільнити самовільно зайняту земельну ділянку по АДРЕСА_1, шляхом знесення самочинно прибудованих приміщень, що відображені в технічному паспорті від 05 липня 2017 року, виготовленому ПП "Техно Ком", під № 17 та № 18, а саме нежитлове приміщення площею 16,4 кв. м, коридор площею 5, 3 кв. м.


Короткий зміст рішення суду першої інстанції


Рішенням Рівненського міського суду Рівненської області від 04 вересня 2019 року у складі судді Галінської В. В. у задоволенні позову відмовлено.


Рішення суду першої інстанції мотивовано тим, що встановлені обставини справи виключають віднесення до категорії самочинного будівництва прибудованих приміщень, що відображені в технічному паспорті від 05 липня 2017 року, виготовленому ПП "Техно Ком", під № 17 та № 18, а саме: нежитлове приміщення площею 16,4 кв. м, коридор площею 5, 3 кв. м, і як наслідок, можливості застосування щодо даних правовідносин норм ЦК України, які регулюють правовий режим самочинно збудованого нерухомого майна, як і застосування відповідних наслідків щодо його перебудови чи знесення.


Короткий зміст рішення суду апеляційної інстанції


Постановою Рівненського апеляційного суду від 14 листопада 2019 року апеляційну скаргу Рівненської міської ради задоволено. Рішення Рівненського міського суду Рівненської області від 04 вересня 2019 року скасовано, позов задоволено.


Скасовано рішення державного реєстратора КП "Здолбунівське реєстраційне бюро" Здолбунівської районної ради Рівненської області Семенюка М. М. від 02 серпня 2017 року індексний № 36424970, згідно з яким до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно внесено запис про реєстрацію змін відомостей про об`єкт нерухомого майна реєстраційний № 1999902556101, а саме загальну площу об`єкту змінено з 910,3 кв. м на 957,9 кв. м.


Зобов`язано ОСОБА_1 звільнити самовільно зайняту земельну ділянку по АДРЕСА_1, шляхом знесення самочинно прибудованих приміщень, що відображені в технічному паспорті від 05 липня 2017 року, виготовленому ПП "Техно Ком", під № 17 та № 18, а саме нежитлове приміщення площею 16,4 кв. м, коридор площею 5, 3 кв. м.


Постанова суду апеляційної інстанції мотивована тим, що докази надання ОСОБА_1 дозволів на виконання будівельних робіт чи прийняття в експлуатацію об`єкту реконструкції, а також надання останній земельної ділянки для цього у встановленому законом порядку, відсутні, що свідчить про те, що відповідач не набула права власності на самочинне будівництво, й відповідно відсутні підстави для внесення до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно змін щодо відомостей про об`єкт нерухомого майна в частині зміни його загальної площі з 910,3 кв. м на 957,9 кв. м, за рахунок самочинного будівництва, а тому позовні вимоги підлягають задоволенню в повному обсязі.


Короткий зміст вимог касаційної скарги та узагальнення її доводів


У грудні 2019 року ОСОБА_1 подала до Верховного Суду касаційну скаргу, у якій, посилаючись на неправильне застосування судом норм матеріального права та порушення норм процесуального права, просить постанову апеляційного суду скасувати і залишити в силі рішення суду першої інстанції.


Касаційна скарга мотивована тим, що судом апеляційної інстанції не було належним чином з`ясовано обставини, які визнаються чи заперечуються учасниками справи, зокрема позицію відповідача щодо доводів апеляційної скарги, унаслідок чого дійшов хибного висновку щодо обставин справи, яка переглядалася. Апеляційний суд проігнорував вимоги статті 382 ЦПК України та вирішив не аналізувати усі доводи відповідача, а вибірково зупинився на тих, які на його думку давали підстави задовольнити позов. Також судом не вирішено питання про залучення відповідачем самого державного реєстратора Семенюка М. М . Висновок суду апеляційної інстанції про здійснення відповідачем самочинного будівництва не аргументований та не відповідає матеріалам справи, оскільки було здійснено не проведення добудови, як на те вказує позивач, а проведення реконструкції частини приміщення - добудови розміром 10, 22 м х 2, 90 м. Поза увагою апеляційного суду залишилося те, що знесення самочинного будівництва є крайньою мірою впливу на забудовника і можливо лише тоді, коли використано усі заходи з метою усунення порушень щодо реагування та притягнення винної особи до відповідальності та коли неможлива перебудова об`єкта нерухомості чи особа відмовляється від здійснення такої перебудови, при цьому позивачем не надано доказів того, що спірна прибудова здійснена з істотним порушенням державних будівельних норм державних стандартів та правил, у тому числі протипожежних і санітарних, не надано доказів і того, що відповідачу було винесено припис про їх усунення, а остання відмовилася від їх виконання, а також не вказано цільове призначення самовільно зайнятої земельної ділянки.


Ухвалою Верховного Суду від 20 грудня 2019 року відкрито касаційне провадження у цій справі, витребувано її матеріали із суду першої інстанції.


Станом на час розгляду справи Верховним Судом відзиві на касаційну скаргу не надходило.


Мотивувальна частина


Позиція Верховного Суду


08 лютого 2020 року набрав чинності Закон України від 15 січня 2020 року № 460-IX "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України щодо вдосконалення порядку розгляду судових справ".


Частиною другою розділу ІІ Прикінцевих та перехідних положень Закону України від 15 січня 2020 року № 460-IX "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України щодо вдосконалення порядку розгляду судових справ" установлено, що касаційні скарги на судові рішення, які подані і розгляд яких не закінчено до набрання чинності цим Законом, розглядаються в порядку, що діяв до набрання чинності цим Законом.


За таких обставин розгляд касаційної скарги ОСОБА_1 здійснюється Верховним Судом в порядку та за правилами ЦПК України в редакції Закону від 03 жовтня 2017 року № 2147-VIII, що діяла до 08 лютого 2020 року.


Відповідно до вимог частин першої і другої статті 400 ЦПК України під час розгляду справи в касаційному порядку суд перевіряє в межах касаційної скарги правильність застосування судом першої або апеляційної інстанції норм матеріального чи процесуального права і не може встановлювати або (та) вважати доведеними обставини, що не були встановлені в рішенні чи відкинуті ним, вирішувати питання про достовірність або недостовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими.


Суд касаційної інстанції перевіряє законність судових рішень лише в межах позовних вимог, заявлених у суді першої інстанції.


Згідно із положенням частини другої статті 389 ЦПК України підставами касаційного оскарження є неправильне застосування судом норм матеріального права чи порушення норм процесуального права.


Вивчивши матеріали цивільної справи, перевіривши доводи касаційної скарги, колегія суддів Другої судової палати Касаційного цивільного суду у складі Верховного Суду дійшла висновку про залишення касаційної скарги без задоволення, а рішення суду апеляційної інстанції - без змін.


Фактичні обставини справи встановлені судами


Встановлено, що згідно договору про поділ майна від 04 травня 2007 року, ОСОБА_3 та ОСОБА_1 здійснили поділ майна, яке є об`єктом спільної часткової власності та розташоване по АДРЕСА_1, унаслідок якого ОСОБА_3 належить 29/100 частин, а ОСОБА_1 - 71/100 частин нерухомості, на підставі договору дарування, посвідченого приватним нотаріусом Вовк Н. П. за реєстровим №2851 від 13 липня 2004 року та зареєстрованого КП "РМБТІ" 14 вересня 2004 року в книзі № 2, номер запису 78-160, реєстраційний № 4244698.


Відповідно до пункту 6 цього договору, у власність ОСОБА_1 перейшли приміщення підвалу XIII, ХІХ-ХХV, XXXIII, приміщення першого поверху №10, №12-30 загальною площею 910,3 кв. м, що складає цілу ідеальну частку.


01 листопада 2013 року відомості про право власності ОСОБА_1 на приміщення загальною площею 910,3 кв. м, які розташовані по АДРЕСА_1, внесені до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Державного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна.


05 липня 2017 року ПП "Техно Ком" виготовлено технічний паспорт на громадський будинок приміщення магазину, розташований по АДРЕСА_1, а КП "РМБТІ" присвоєно номер інвентаризаційної справи 578.


02 серпня 2017 року державним реєстратором КП "Здолбунівське реєстраційне бюро" Здолбунівської районної ради Рівненської області Семенюком М. М. здійснено реєстрацію змін відомостей про вказаний об`єкт нерухомості в частині зміни його загальної площі з 910,3 кв. м на 957,9 кв. м.


Згідно інформаційної довідки підставою для прийняття державним реєстратором КП "Здолбунівське реєстраційне бюро" Здолбунівської районної ради Рівненської області Семенюком М. М. рішення про зміни щодо об`єкта нерухомого майна слугувало те, що загальна площа збільшилася на 47,6 кв. м



унаслідок перепланування, пов`язаного зі зміною загальної, основної та допоміжної площі за рахунок демонтування та влаштування перегородок.


Актом перевірки дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, державних будівельних норм, стандартів і правил № 285, складеним 02 липня 2017 року головним інспектором будівельного нагляду Управління Державної архітектурно-будівельної інспекції у Рівненській області Кичуном М. В., встановлено, що виконання будівельних робіт з реконструкції частини приміщення по АДРЕСА_1 (добудова розміром 10,22 м х 2,90 м) здійснено ОСОБА_1 у 2017 році, без реєстрації декларації про початок виконання будівельних робіт, чим порушено пункт 2 частини першої статті 34 та статті 36 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності".


Відповідно до листа №01-22/211 від 12 жовтня 2018 року Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області, земельна ділянка по АДРЕСА_1 є землями запасу Рівненської міської ради.


Дані щодо надання та відводу в натурі прибудинкової земельної ділянки по АДРЕСА_1, відсутні.


Згідно із постановою №54-Ф від 08 червня 2017 року головного інспектора будівельного нагляду Управління Державної архітектурно-будівельної інспекції у Рівненській області Кичуна М. В., винесеної на підставі матеріалів про адміністративне правопорушення у сфері містобудівної діяльності та актом перевірки від 02 червня 2017 року № 285, протоколом про адміністративне правопорушення від 02 червня 2017 року, приписом про зупинення підготовчих та будівельних робіт від 02 червня 2017 року № 62, за виконання будівельних робіт з реконструкції частини приміщення по АДРЕСА_1 (добудова розміром 10,22 м х 2,90 м) у 2017 році, без реєстрації декларації про початок виконання будівельних робіт, ОСОБА_1 було визнано винною у вчиненні адміністративного правопорушення, передбаченого частиною восьмою статті 96 КУпАП та притягнуто до відповідальності, у вигляді штрафу в розмірі 8 500 грн, який сплачено згідно квитанції від 08 червня 2017 року.






................
Перейти до повного тексту