1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Рішення



РІШЕННЯ

Іменем України



05 листопада 2020 року



Київ



справа №9901/41/20



адміністративне провадження №П/9901/41/20



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Гончарової І.А.,

суддів: Бившевої Л.І., Олендера І.Я., Хохуляка В.В., Ханової Р.Ф.

розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження справу №П/9901/41/20 за позовом ОСОБА_1 до Верховної Ради України про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити дії,

В С Т А Н О В И В:

І. РУХ СПРАВИ

До Верховного Суду як суду першої інстанції надійшла позовна заява ОСОБА_1 (далі - позивач, ОСОБА_1 ) до Верховної Ради України (далі - відповідач, Верховна Рада), в якій позивач просить:

- визнати протиправними дії Верховної Ради щодо надання ОСОБА_1 відповіді за результатами розгляду клопотання від 23 грудня 2019 року з порушенням встановленого Законом України "Про звернення громадян" строку;

- визнати протиправними дії Верховної Ради щодо ненадання ОСОБА_1 об`єктивної та відповідно до чинного законодавства відповіді з питань, порушених у клопотанні від 23.12.2019;

- зобов`язати Верховну Раду у строк, встановлений законом, надати ОСОБА_1 об`єктивні та відповідно до чинного законодавства роз`яснення з питань, порушених у клопотанні від 23.12.2019;

- зобов`язати Верховну Раду вирішити питання, щодо якого звернулася ОСОБА_1 у клопотанні від 23.12.2019, з урахуванням її правової оцінки, наданої судом.

На обґрунтування позовних вимог зазначає, що 23 грудня 2019 року звернулася до Верховної Ради з клопотанням, в якому просила надати роз`яснення про можливість переходу права власності на земельні ділянки комунальної власності (кадастрові номера №5110137500:14:002:0005 та №5110137500:14:002:0006), що знаходяться за адресою: АДРЕСА_1, без зміни їх цільового призначення до ОСОБА_1 та ОСОБА_2, яким належить в рівних частках кожному на праві спільної часткової власності пам`ятка культурної спадщини місцевого значення, що знаходиться за адресою: АДРЕСА_1, з урахуванням вимог частини 4 статті 83 Земельного кодексу України. Вказує, що у встановлений Законом України "Про звернення громадян" місячний строк, що сплив 27.01.2020, відповіді за результатами розгляду клопотання вона не отримала. Натомість лише 06 лютого 2020 року на її адресу надійшов лист Комітету з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування Верховної Ради від 03 лютого 2020 року за №04-23/16-139. Позивач вважає, що за результатами розгляду клопотання Верховною Радою у встановлений законом строк відповіді з питань, зазначених позивачем у зверненні від 23 грудня 2019 року, не надано, зокрема відповідач не надав об`єктивно та у відповідності до вимог законодавства роз`яснень з приводу висвітлених ОСОБА_1 у зверненні питань, чим порушив її права.

Ухвалою Верховного Суду від 18 лютого 2020 року відкрито провадження у справі. Справу призначено до розгляду в порядку спрощеного позовного провадження без виклику (повідомлення) сторін.

12 березня 2020 року від представника Верховної Ради надійшов відзив на позовну заяву, в якому відповідач просить відмовити у задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 .

На обґрунтування відзиву посилається на те, що згідно з ч. 1 ст. 7 Регламенту Верховної Ради організаційне, матеріально-технічне та фінансове забезпечення діяльності Верховної Ради здійснюється Апаратом Верховної Ради, одним із підрозділів якого є відділ звернень громадян, що здійснює розгляд звернень, або залежно від характеру порушених питань і зазначених у них адресатів передає їх у встановленому порядку відповідним структурним підрозділам Апарату Верховної Ради або надсилає відповідним органам державної влади, органам місцевого самоврядування, об`єднанням громадян, підприємствам, установам, організаціям, до компетенції яких належить вирішення порушених громадянами питань. Вказує, що звернення ОСОБА_1 було розглянуто Комітетом з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування Верховної Ради згідно з дорученням Голови Верховної Ради по суті поставлених нею питань.

ІІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

23 грудня 2019 року позивач засобами поштового зв`язку направила на адресу Верховної Ради клопотання, в якому відповідно до Закону України "Про звернення громадян" просила надати роз`яснення про можливість переходу права власності на земельні ділянки комунальної власності (кадастрові номера №5110137500:14:002:0005 та №5110137500:14:002:0006), що знаходяться за адресою: АДРЕСА_1, без зміни їх цільового призначення до ОСОБА_1 та ОСОБА_2, яким належить в рівних частках кожному на праві спільної часткової власності пам`ятка культурної спадщини місцевого значення, що знаходиться за адресою: АДРЕСА_1, з урахуванням вимог частини 4 статті 83 Земельного кодексу України.

Зазначене клопотання отримано відповідачем 27 грудня 2019 року, що підтверджується реєстраційно-контрольною карткою №09-0030.15.16/16-12.19, та надіслано до структурного підрозділу Апарату Верховної Ради - Секретаріату Голови Верховної Ради.

В цей же день звернення позивача за дорученням Голови Верховної Ради направлено для розгляду до Комітету з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування, що підтверджується карткою реєстрації вхідної кореспонденції за №263681 від 27 грудня 2019 року.

Відповідь на зазначене звернення надана Комітетом з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування Верховної Ради листом від 03 лютого 2020 року за №04-23/16-139, що отриманий ОСОБА_1 06 лютого 2020 року.

Вважаючи, що Верховна Рада порушила встановлений Законом України "Про звернення громадян" місячний строк розгляду звернення та не надала обґрунтованої відповіді по суті зазначених у ньому питань, позивач звернулась до суду з цим адміністративним позовом.

IV. РЕЛЕВАНТНІ ДЖЕРЕЛА ПРАВА ТА АКТИ ЇХ ЗАСТОСУВАННЯ

Відповідно до статті 40 Конституції України усі мають право направляти індивідуальні чи колективні письмові звернення або особисто звертатися до органів державної влади, органів місцевого самоврядування та посадових і службових осіб цих органів, що зобов`язані розглянути звернення і дати обґрунтовану відповідь у встановлений законом строк.

Питання реалізації громадянами вказаних конституційних прав регулює, зокрема, Закон України "Про звернення громадян" (далі - Закон №393/96-ВР).

Згідно з частиною 1 ст. 1 цього Закону громадяни України мають право звернутися до органів державної влади, місцевого самоврядування, об`єднань громадян, підприємств, установ, організацій незалежно від форм власності, засобів масової інформації, посадових осіб відповідно до їх функціональних обов`язків із зауваженнями, скаргами та пропозиціями, що стосуються їх статутної діяльності, заявою або клопотанням щодо реалізації своїх соціально-економічних, політичних та особистих прав і законних інтересів та скаргою про їх порушення.

Вимоги до звернення встановлені ст. 5 Закону №393/96-ВР, частиною 6 якої передбачено, що письмове звернення надсилається поштою або передається громадянином до відповідного органу, установи особисто чи через уповноважену ним особу, повноваження якої оформлені відповідно до законодавства. Письмове звернення також може бути надіслане з використанням мережі Інтернет, засобів електронного зв`язку (електронне звернення).

Відповідно до частини 1 статті 7 Закону №393/96-ВР звернення, оформлені належним чином і подані у встановленому порядку, підлягають обов`язковому прийняттю та розгляду.

Згідно з ст. 15 Закону №393/96-ВР органи державної влади, місцевого самоврядування та їх посадові особи, керівники та посадові особи підприємств, установ, організацій незалежно від форм власності, об`єднань громадян, до повноважень яких належить розгляд заяв (клопотань), зобов`язані об`єктивно і вчасно розглядати їх, перевіряти викладені в них факти, приймати рішення відповідно до чинного законодавства і забезпечувати їх виконання, повідомляти громадян про наслідки розгляду заяв (клопотань).

Відповідь за результатами розгляду заяв (клопотань) в обов`язковому порядку дається тим органом, який отримав ці заяви і до компетенції якого входить вирішення порушених у заявах (клопотаннях) питань, за підписом керівника або особи, яка виконує його обов`язки.

Відповідно до частини першої статті 20 вказаного вище Закону звернення розглядаються і вирішуються у термін не більше одного місяця від дня їх надходження, а ті, які не потребують додаткового вивчення, - невідкладно, але не пізніше п`ятнадцяти днів від дня їх отримання. Якщо в місячний термін вирішити порушені у зверненні питання неможливо, керівник відповідного органу, підприємства, установи, організації або його заступник встановлюють необхідний термін для його розгляду, про що повідомляється особі, яка подала звернення. При цьому загальний термін вирішення питань, порушених у зверненні, не може перевищувати сорока п`яти днів.

Велика палата Верховного Суду у своїй постанові від 23 січня 2019 року у справі №800/416/17 зазначила, що реалізація права на звернення має наслідком виникнення кореспондуючого обов`язку органів державної влади, органів місцевого самоврядування та посадових і службових осіб цих органів його розглянути і дати обґрунтовану відповідь у встановлений законом строк. З огляду на приписи ст. 40 Конституції України цей обов`язок незалежно від того, чи він конкретизується як відповідне повноваження органу державної влади в Основному законі, чи в інших нормативно-правових актах, має виконуватися в порядку, визначеному законом.

Повноваження Верховної Ради визначені статтями 85, 87, 89 Конституції України. Так, відповідно до Основного Закону Верховна Рада України, зокрема, вносить зміни до Конституції України, призначає всеукраїнський референдум, приймає закони, постанови та інші акти, визначає засади внутрішньої та зовнішньої політики, затверджує Державний бюджет України та ін.

Відповідно до статті 83 Конституції України порядок роботи Верховної Ради встановлюється Конституцією України та Регламентом Верховної Ради.

Статею 89 Конституції України встановлено, що Верховна Рада для здійснення законопроектної роботи, підготовки і попереднього розгляду питань, віднесених до її повноважень, виконання контрольних функцій відповідно до Конституції України створює з числа народних депутатів України комітети Верховної Ради та обирає голів, перших заступників, заступників голів та секретарів цих комітетів.

Законом України "Про Регламент Верховної Ради України" затверджено Регламент Верховної Ради (далі - Регламент).

Порядок роботи Верховної Ради, її органів та посадових осіб, засади формування, організації діяльності та припинення діяльності депутатських фракцій (депутатських груп) у Верховній Раді встановлюються Конституцією України, Регламентом та законами України "Про комітети Верховної Ради України", "Про статус народного депутата України", про тимчасові слідчі комісії, спеціальну тимчасову слідчу комісію і тимчасові спеціальні комісії Верховної Ради.


................
Перейти до повного тексту