ПОСТАНОВА
Іменем України
05 листопада 2020 року
Київ
справа №855/91/20
адміністративне провадження №А/9901/46/20
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого судді Мартинюк Н.М.,
суддів Жука А.В., Мельник-Томенко Ж.М.,
розглянув у порядку письмового провадження адміністративну справу №855/91/20
за позовом довіреної особи кандидата у народні депутати ОСОБА_1 ОСОБА_2
до Центральної виборчої комісії
про визнання протиправним рішення і зобов`язання вчинити дії,
за апеляційною скаргою довіреної особи кандидата у народні депутати ОСОБА_1 ОСОБА_2
на рішення Шостого апеляційного адміністративного суду від 2 листопада 2020 року (прийняте у складі: головуючого судді Кузьменка В.В., суддів Василенка Я.М., Кобаля М.І.).
УСТАНОВИВ:
І. ІСТОРІЯ СПРАВИ
Короткий зміст позовних вимог
31 жовтня 2020 року довірена особа кандидата у народні депутати ОСОБА_1 ОСОБА_2 звернувся до Шостого апеляційного адміністративного суду з адміністративним позовом до Центральної виборчої комісії, в якому просив:
- визнати протиправним рішення Центральної виборчої комісії, яке полягає у нерозгляді скарги від 28 жовтня 2020 року по суті і невжитті заходів для встановлення законності при порушені виборчих прав кандидата у народні депутати України ОСОБА_1 ;
- зобов`язати Центральну виборчу комісію розглянути скаргу від 28 жовтня 2020 року по суті, встановити законність і прийняти рішення зобов`язати ОВК здійснити перерахунок голосів на виборчій дільниці №740437.
Позовні вимоги мотивовано тим, що довірена особа кандидата у народні депутати України ОСОБА_1 ОСОБА_3 звернувся 27 жовтня 2020 року до окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України на проміжних виборах народного депутата України 25 жовтня 2020 року в одномандатному виборчому окрузі №208 (далі - "ОВК") зі скаргою на дії і рішення дільничної виборчої комісії щодо підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці №740437. Як зазначає позивач, на вказаній виборчій дільниці спостерігався аномально високий показник явки виборців у порівнянні із середнім показником, визначеним Центральною виборчою комісією (надалі також - "ЦВК"), що, на думку скаржника, викликає сумнів у достовірності встановлених результатів волевиявлення виборців. Оскільки ОВК жодних дій з розгляду цієї скарги не вчинила, то 28 жовтня 2020 року іншою довіреною особою кандидата у народні депутати України ОСОБА_1 ОСОБА_2 була подана до ЦВК скарга на бездіяльність ОВК.
Рішенням ЦВК від 30 жовтня 2020 року скарга довіреної особи кандидата у народні депутати України ОСОБА_1 в одномандатному виборчому окрузі №208 - ОСОБА_2 від 28 жовтня 2020 року не була розглянута по суті, а залишена без розгляду у відповідності до частини одинадцятої статті 111 Закону України "Про вибори народних депутатів" з підстав подання її до неналежного суб`єкта розгляду.
Однак, на думку позивача, таке рішення ЦВК є протиправним, оскільки відповідно до частини шостої статті 108 Закону України "Про вибори народних депутатів України" скарга повинна була бути розглянута ЦВК по суті із вжиттям заходів для встановлення законності і поновлення порушених виборчих прав кандидата у народні депутати України ОСОБА_1 .
Короткий зміст рішення суду першої інстанції
Рішенням Шостого апеляційного адміністративного суду від 2 листопада 2020 року у задоволенні адміністративного позову довіреної особи кандидата у народні депутати ОСОБА_1 ОСОБА_2 відмовлено.
Приймаючи оскаржуване рішення, Шостий апеляційний адміністративний суд виходив з того, що ОВК розглянула скаргу ОСОБА_3 від 27 жовтня 2020 року і за результатами її розгляду прийняла постанову від 27 жовтня 2020 року №32 "Про прийняття протоколів дільничних виборчих комісій", однак, суб`єкт звернення зі скаргою не погодився з указаною постановою, тобто по суті оскаржив рішення окружної виборчої комісії, а не її бездіяльність.
Враховуючи вказане, суд попередньої інстанції дійшов висновку про те, що Центральна виборча комісія не наділена повноваженнями щодо розгляду скарг на рішення окружної виборчої комісії, а такі рішення можуть бути оскаржені у судовому порядку.
Отже, відповідач прийняв правомірне рішення про залишення скарги позивача без розгляду, оскільки ЦВК є неналежним суб`єктом розгляду скарги ОСОБА_2 на рішення окружної виборчої комісії.
Короткий зміст вимог апеляційної скарги, узагальнені доводи скаржника і виклад позиції інших учасників справи
В апеляційній скарзі довірена особа кандидата у народні депутати України ОСОБА_1 ОСОБА_2 просить скасувати рішення суду першої інстанції і ухвалити нове рішення, яким позовні вимоги задовольнити повністю. Крім того, просить суд постановити окрему ухвалу і звернутися до Національної поліції України і Генеральної прокуратури України з інформацією про фальшування і службове підроблення ОВК постанови №32 від 27 жовтня 2020 року.
Зокрема, скаржник зазначає, що рішення суду першої інстанції є необґрунтованим, прийнятим з порушенням норм процесуального права, яке полягає у неповному з`ясуванні судом обставин, що мають значення для справи. В обґрунтування апеляційної скарги позивач посилається на порушення судом апеляційної інстанції частини одинадцятої статті 111 Закону України "Про вибори народних депутатів України", виходячи зі змісту якої ОВК безпідставно залишила скаргу від 27 жовтня 2020 року без розгляду, що свідчить про протиправність постанови №32 від 27 жовтня 2020 року і дає підстави кваліфікувати не здійснення розгляду скарг бездіяльністю ОВК, на яку ЦВК була зобов?язана відреагувати.
Крім того, позивач зазначає про вчинення головою і секретарем ОВК кримінальних правопорушень, передбачених статтею 158-3 (фальсифікація виборчої документації) і статтею 366 (службове підроблення) Кримінального кодексу України, що відповідно до частини першої статті 249 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - "КАС України") є підставою для постановлення судом окремої ухвали з метою забезпечення законності під час виборчого процесу.
Представник ЦВК подав відзив на апеляційну скаргу, в якому просить відмовити у її задоволенні, а оскаржуване рішення суду першої інстанції залишити без змін. Зазначає, що Шостий апеляційний адміністративний суд повно і всебічно з`ясував всі обставини справи, дослідив докази у справі, надав оцінку всім аргументам учасників справи і ухвалив законне і обґрунтоване рішення з дотриманням принципів адміністративного судочинства.
Рух адміністративної справи
Ухвалою Верховного Суду від 4 листопада 2020 року відкрито провадження за цією апеляційною скаргою і призначено справу до розгляду у судовому засіданні на 5 листопада о 16 год 30 хв.
У зв`язку із неприбуттям жодного з учасників справи у судове засідання, які були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового засідання, Суд розглядає справу в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами відповідно до пункту 2 частини першої статті 311 Кодексу адміністративного судочинства України.
II. ФАКТИЧНІ ОБСТАВИНИ СПРАВИ
Постановою ЦВК 5 червня 2020 року №99 "Про призначення проміжних виборів народного депутата України в одномандатному виборчому окрузі №208 (Чернігівська область)" призначено проміжні вибори народного депутата України в одномандатному виборчому окрузі №208 (Чернігівська область) на неділю, 25 жовтня 2020 року і оголошено про початок виборчого процесу цих виборів з 26 серпня 2020 року.
Постановою ЦВК від 4 вересня 2020 року №231 "Про утворення окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України на проміжних виборах народного депутата України 25 жовтня 2020 року в одномандатному виборчому окрузі №208" утворено окружну виборчу комісію з виборів народних депутатів України на проміжних виборах народного депутата України 25 жовтня 2020 року в одномандатному виборчому окрузі №208.
ОСОБА_1 зареєстровано кандидатом у народні депутати на проміжних виборах народного депутата України 25 жовтня 2020 року в одномандатному виборчому окрузі №208.
Як встановлено судом попередньої інстанції, ОСОБА_2 і ОСОБА_3. є довіреним особами кандидата у народні депутати ОСОБА_1, про що видано посвідчення №ДО-3 від 18 жовтня 2020 року і №ДО-1 від 18 жовтня 2020 року.
27 жовтня 2020 року ОСОБА_3., в інтересах кандидата у народні депутати ОСОБА_1, звернувся до ОВК зі скаргою на дії дільничної виборчої комісії №740437 (надалі - "ДВК") щодо підрахунку голосів виборців на вказаній виборчий дільниці.
Постановою Окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України на проміжних виборах народного депутата України 25 жовтня 2020 року в одномандатному виборчому окрузі №208 "Про прийняття протоколів дільничних виборчих комісій" від 27 жовтня 2020 року №32, скарги, зокрема, довіреної особи кандидата у народні депутати ОСОБА_1 - ОСОБА_3 від 27 жовтня 2020 року залишено без розгляду.
28 жовтня 2020 року ОСОБА_2, довірена особа ОСОБА_1, звернувся до ЦВК зі скаргою на бездіяльність ОВК (вхідний №21-36-20530) з приводу нерозгляду скарги ОСОБА_3 як довіреної особи ОСОБА_1 на дії ДВК №740437.
Постановою ЦВК №440 від 30 жовтня 2020 року скаргу ОСОБА_2, довіреної особи ОСОБА_1, (вхідний №21-36-20530) залишено без розгляду.
У вказаному рішенні ЦВК зазначено, що ОВК розглянула скаргу ОСОБА_3. від 27 жовтня 2020 року і прийняла 27 жовтня 2020 року рішення №32 "Про прийняття протоколів дільничних виборчих комісій", тому ОСОБА_2 у скарзі від 28 жовтня 2020 року фактично оскаржує рішення ОВК №32, а враховуючи положення частини шостої статті 108 Закону України "Про вибори народних депутатів України", ЦВК є неналежним суб`єктом розгляду скарги, такі рішення ОВК оскаржуються до суду, внаслідок чого ЦВК залишила скаргу без розгляду, відповідно до частини одинадцятої статті 111 Закону України "Про вибори народних депутатів України".
ІІІ. ДЖЕРЕЛА ПРАВА Й АКТИ ЇХНЬОГО ЗАСТОСУВАННЯ
Відповідно до частини другої статті 6 Конституції України органи законодавчої, виконавчої та судової влади здійснюють свої повноваження у встановлених цією Конституцією межах і відповідно до законів України.
Відповідно до частини третьої статті 77, пункту 20 частини першої статті 92 Конституції України організація і порядок проведення виборів народних депутатів України встановлюються законом.
Спеціальним законом в Україні, який регламентує порядок проведення виборів народних депутатів України, є Закон України "Про вибори народних депутатів України", який втратив чинність 1 січня 2020 року у зв`язку з прийняттям Виборчого кодексу України, крім положень щодо організації і проведення проміжних виборів і заміщення народних депутатів України, обраних у загальнодержавному багатомандатному виборчому окрузі, повноваження яких достроково припинені, що діють до наступних чергових або позачергових виборів народних депутатів України (далі - "Закон").
Статтею 108 Закону передбачений порядок оскарження рішень, дій чи бездіяльності, що стосуються виборів депутатів.
Відповідно до частини першої цієї статті, кандидат у депутати, зареєстрований у встановленому Законом порядку, партія - суб`єкт виборчого процесу, в особі її керівника, представника партії у Центральній виборчій комісії, уповноваженої особи партії чи іншої особи, уповноваженої рішенням центрального керівного органу партії, довірена особа кандидата у депутати, офіційний спостерігач, виборча комісія, утворена відповідно до цього Закону, виборець, чиї особисті виборчі права або охоронювані законом інтереси щодо участі у виборчому процесі, у тому числі на участь у роботі виборчої комісії чи на здійснення спостереження, порушено рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта оскарження, може звернутися до виборчої комісії зі скаргою, що стосується виборчого процесу, з урахуванням особливостей, визначених цією статтею і статтями 109-113 цього Закону.
Суб`єкти звернення зі скаргою, зазначені в частині першій цієї статті, можуть з урахуванням вимог цього Закону оскаржити до відповідної виборчої комісії рішення, дії чи бездіяльність, що стосуються виборчого процесу, таких суб`єктів оскарження: 1) виборчої комісії, члена виборчої комісії; 2) політичної партії - суб`єкта виборчого процесу; 3) кандидата у депутати; 4) уповноважених осіб партій, довірених осіб кандидатів у депутати, офіційних спостерігачів від партій, кандидатів у депутати та громадських організацій - лише щодо скарг, передбачених частиною шостою статті 111 цього Закону (частина друга статті 108 Закону).
Відповідно до частини п`ятої статті 108 Закону рішення, дії чи бездіяльність дільничної виборчої комісії, її члена може бути оскаржено до окружної виборчої комісії, яка утворила відповідну дільничну виборчу комісію.
Згідно з частиною шостою статті 108 Закону рішення, дії чи бездіяльність окружної виборчої комісії, її члена може бути оскаржено до суду. Скарга щодо бездіяльності окружної виборчої комісії також може бути подана до Центральної виборчої комісії.
Спеціальним законом, який визначає порядок утворення, правовий статус, основні засади організації діяльності Центральної виборчої комісії як постійно діючого колегіального державного органу, до компетенції якого належить забезпечення організації підготовки та проведення виборів і референдумів в Україні, забезпечення реалізації та захисту конституційних виборчих прав громадян України і прав на участь у референдумах, суверенного права Українського народу на виявлення своєї волі є Закон України "Про Центральну виборчу комісію".
Відповідно до частини першої статті 1 Закону України "Про Центральну виборчу комісію" Комісія є постійно діючим колегіальним державним органом, який діє на підставі Конституції України та законів України і наділений повноваженнями щодо організації підготовки і проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів, всеукраїнського і місцевих референдумів у порядку та в межах, встановлених законами України.