1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



05 листопада 2020 року

Київ

справа №855/94/20

адміністративне провадження №А/9901/39/20

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Білак М.В.,

суддів: Губської О.А., Калашнікової О.В.,



розглянув у порядку письмового провадження справу

за апеляційною скаргою кандидата у народні депутати України ОСОБА_1, поданою його довіреною особою ОСОБА_2,

на рішення Шостого апеляційного адміністративного суду від 2 листопада 2020 року (колегія суддів у складі головуючого судді Мєзєнцева Є.І., cуддів: Земляної Г.В., Сорочка Є.О.)

у справі №855/94/20

за позовом кандидата у народні депутати України ОСОБА_1

до Центральної виборчої комісії

про визнання протиправним рішення та зобов`язання вчинити дії.

I. ПРОЦЕДУРА

1. Кандидат у народні депутати України ОСОБА_1 через довірену особу ОСОБА_2 звернувся до Центральної виборчої комісії (далі - ЦВК, Комісія) з трьома позовними заявами (№855/94/20, №855/103/20 і №855/109/20), у яких з урахуванням уточнених позовних вимог, просив:

- визнати протиправним рішення ЦВК №440 від 30 жовтня 2020 року, яке полягає у нерозгляді його скарг від 28 жовтня 2020 року по суті і невжитті заходів для встановлення законності при порушені виборчих прав кандидата у народні депутати України ОСОБА_1 ;

- зобов`язати ЦВК розглянути його скарги від 28 жовтня 2020 року по суті, встановити законність і прийняти рішення, яким зобов`язати окружну виборчу комісію (далі - ОВК) здійснити перерахунок голосів на виборчих дільницях №№740132, 740439, 740399.

2. Позовні вимоги обґрунтовані протиправністю рішення ЦВК №440 від 30 жовтня 2020 року, яким, зокрема, скаргу довіреної особи кандидата у народні депутати ОСОБА_1 - ОСОБА_2 залишено без розгляду, оскільки жодної дії по її розгляду по суті ОВК вчинено не було, що є бездіяльністю ОВК, яка може бути оскаржена до ЦВК.

3. Позивач вважає, що ЦВК, знаючи про факт порушення виборчих прав кандидата у народні депутати України ОСОБА_1 з боку ОВК, не вжила жодних заходів для встановлення законності, що є прямим порушенням принципів її діяльності.

4. Ухвалою Шостого апеляційного адміністративного суду від 2 листопада 2020 року судові провадження у справах №№ 855/94/20, 855/103/20 та 855/109/20 об`єднані в одне провадження для спільного розгляду та вирішення з присвоєнням загального номеру №855/94/20.

5. Рішенням Шостого апеляційного адміністративного суду від 2 листопада 2020 року в задоволенні позову відмовлено.

6. У поданій апеляційній скарзі ОСОБА_1 із посиланням на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, просив скасувати оскаржуване судове рішення, ухвалити нове судове рішення, яким позов задовольнити. Також позивач просив суд постановити окрему ухвалу і звернутись до Національної поліції України і Генеральної прокуратури України з інформацією про фальшування і службове підроблення ОВК постанови №32 від 27 жовтня 2020 року.

II. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

7. Як вбачається з матеріалів справи, постановою ЦВК від 4 вересня 2020 року №231 утворено окружну виборчу комісію з виборів народних депутатів України на проміжних виборах народного депутата України 25 жовтня 2020 року в одномандатному виборчому окрузі №208.

8. 25 жовтня 2020 року відбулися проміжні вибори народного депутата України в одномандатному виборчому окрузі №208 (Чернігівська область).

9. 27 жовтня 2020 року довірена особа кандидата у народні депутати ОСОБА_1 . ОСОБА_3 подав до ОВК скарги, в яких просив прийняти рішення про проведення повторного підрахунку голосів, зокрема на виборчих дільницях №№740132, 740439, 740399 в порядку, встановленому Законом України "Про вибори народних депутатів України".

10. Того ж дня ОВК розглянула скаргу ОСОБА_3 та за результатами її розгляду прийняла рішення №32 "Про прийняття протоколів дільничних виборчих комісій", пунктом першим якого скарги ОСОБА_3, зокрема, і на дії ДВК №№740132, 740439, 740399, залишені без розгляду відповідно до пункту 5 статті 108 та пункту 11 статті 111 Закону України "Про вибори народних депутатів України".

11. 28 жовтня 2020 року ОСОБА_2 звернувся до ЦВК зі скаргами на бездіяльність ОВК (вхідний №21-36-20535, №21-36-20556, №21-36-20541) з приводу нерозгляду скарг ОСОБА_3, як довіреної особи ОСОБА_1, на дії ДВК №№740132, 740439, 740399.

12. У вказаних скаргах суб`єкт звернення просив визнати такою, що не відповідає вимогам законодавства, бездіяльність ОВК щодо залишення скарг ОСОБА_3, довіреної особи кандидата в народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі №208 на проміжних виборах народного депутата України 25 жовтня 2020 року ОСОБА_1, на дії відповідних дільничних виборчих комісій без розгляду та зобов`язати суб`єкта оскарження розглянути відповідні скарги, зобов`язати суб`єкта оскарження здійснити перерахунок голосів виборців на відповідних виборчих дільницях.

13. За результатами розгляду скарги позивача від 28 жовтня 2020 року, ЦВК прийнято постанову від 30 жовтня 2020 року №440, якою скарги ОСОБА_2 , довіреної особи кандидата в народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі №208 на проміжних виборах народного депутата України 25 жовтня 2020 року ОСОБА_1, зокрема, і скарги, зареєстровані в ЦВК 28 жовтня 2020 року №21-36-20535, №21-36-20556, №21-36-20541, залишено без розгляду по суті.

14. Позивач, вважаючи постанову ЦВК від 30 жовтня 2020 року №440 протиправною, звернувся до суду з цим адміністративним позовом.

III. ОЦІНКА СУДУ ПЕРШОЇ ІНСТАНЦІЇ

15. Відмовляючи в задоволенні позову, суд першої інстанції виходив з того, що при прийнятті постанови № 440 від 30 жовтня 2020 року, ЦВК діяла на підставі, в межах повноважень, в порядку та у спосіб, визначені Конституцією України та законами України, з огляду на що підстави для визнання її протиправною та скасування в частині рішення, прийнятого відносно виборчих дільниць №№740132, 740439 та 740399 - відсутні.

16. Такі висновки суду першої інстанції ґрунтуються, зокрема, на тому, що позивач, звертаючись до ЦВК зі скаргою на бездіяльність ОВК, фактично оскаржив рішення останньої.

17. Так, ОВК за результатами розгляду скарг ОСОБА_3 від 27 жовтня 2020 року було прийнято постанову від 27 жовтня 2020 року №32 "Про прийняття протоколів дільничних виборчих комісій", що є рішенням ОВК.

18. Судом першої інстанції зроблено висновок, що ЦВК наділена повноваженнями щодо розгляду скарг лише на бездіяльність ОВК, в той час як скарги на рішення ОВК можуть бути подані та розглянуті лише у судовому порядку.

19. Враховуюче це, а також ту обставину, що вимоги про зобов`язання ЦВК розглянути скарги довіреної особи від 28 жовтня 2020 року по суті, встановити законність і прийняти рішення про зобов`язання ОВК здійснити перерахунок голосів на виборчих дільницях №№740132, 740439 та 740399, суд першої інстанції дійшов висновку, що такі задоволенню не підлягають, як похідні.

IV. ДОВОДИ АПЕЛЯЦІЙНОЇ СКАРГИ

20. Позивач у своїй апеляційній скарзі не погоджується з рішенням суду першої інстанції, вважає його необґрунтованим і протиправним.

21. Посилаючись на частину одинадцяту статті 111 Закону України "Про вибори народних депутатів України", позивач не погоджується з постановою ЦВК №440 від 30 жовтня 2020 року в частині нерозгляду його скарги від 28 жовтня 2020 року по суті.

22. Зазначає, що його скарга до ОВК від 27 жовтня 2020 року була подана належним суб`єктом звернення, до належного суб`єкта розгляду скарги і без порушення строків оскарження, встановлених статтею 109 цього Закону України "Про вибори народних депутатів України".

23. Таким чином, вважає позивач, постанова ОВК у частині залишення його скарги без розгляду є протиправним правовим актом індивідуальної дії. Вважає, що суд не мав застосовувати при розгляді справи постанову ОВК №32 від 27 жовтня 2020 року і тому слід вважати нерозгляд бездіяльністю, на яку була зобов`язана відреагувати ЦВК.

24. Підсумовуючи автор касаційної скарги наголошує, що ЦВК, знаючи про факт порушення виборчих прав кандидата у народні депутати України ОСОБА_1 з боку ОВК, не вжила жодних заходів для встановлення законності, що є прямим порушенням принципів її діяльності.

25. Крім того, позивач стверджує, що як йому вбачається з постанови №32 від 27 жовтня 2020 року ОВК фактично розглядала справу по суті (досліджувала докази - акти порушень, явку виборців, робила висновки тощо). Член ОВК ОСОБА_4 пояснила йому, що фактично такого розгляду не було, про що він повідомив суд. Це вказує на вчинення Головою ОВК і секретарем кримінальних правопорушень, передбачених статтею 158-3 (фальсифікація виборчої документації) і 366 (службове підроблення) КК України.

26. У відзиві на апеляційну скаргу ЦВК не погоджується з нею, просить залишити її без задоволення, а оскаржуване рішення - без змін.

27. Сторони, їх представники в судове засідання не з`явились.

V. ОЦІНКА ВЕРХОВНОГО СУДУ

28. Положеннями статті 268 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) передбачено, що у справах, визначених статтями 273 - 277, 280 - 283, 285 - 289 цього Кодексу, щодо подання позовної заяви та про дату, час і місце розгляду справи суд негайно повідомляє відповідача та інших учасників справи шляхом направлення тексту повістки на офіційну електронну адресу, а за її відсутності - кур`єром або за відомими суду номером телефону, факсу, електронною поштою чи іншим технічним засобом зв`язку.

29. Неприбуття у судове засідання учасника справи, повідомленого відповідно до положень цієї статті, не перешкоджає розгляду справи у судах першої та апеляційної інстанцій.

30. З огляду на виконання судом апеляційної інстанції обов`язку, передбаченого статтею 268 КАС України, відсутні перешкоди для розгляду цієї справи за відсутності сторін, їх представників.

31. Згідно з пунктом 2 частини першої статті 311 КАС України суд апеляційної інстанції може розглянути справу без повідомлення учасників справи (в порядку письмового провадження) за наявними у справі матеріалами, якщо справу може бути вирішено на підставі наявних у ній доказів, у разі неприбуття жодного з учасників справи у судове засідання, хоча вони були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового засідання.

32. Верховний Суд, заслухавши суддю-доповідача, вивчивши матеріали справи, дослідивши й проаналізувавши доводи апеляційних скарг в межах, визначених статтею 308 КАС України, дійшов таких висновків.

33. Предметом спору у справі, що розглядається, є постанова ЦВК від 30 жовтня 2020 року №440, в тій частині, якою скарги ОСОБА_2, зареєстровані в ЦВК 28 жовтня 2020 року №21-36-20535, №21-36-20556, №21-36-20541, залишено без розгляду по суті.

34. Постанова ЦВК від 30 жовтня 2020 року №440 у зазначеній частині, як з неї вбачається, обґрунтована, зокрема, тим, що ЦВК є неналежним суб`єктом розгляду скарг ОСОБА_2 на рішення ОВК.


................
Перейти до повного тексту