ПОСТАНОВА
Іменем України
05 листопада 2020 рокуззз
Київ
справа №855/92/20
адміністративне провадження №А/9901/41/20
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Уханенка С.А.,
суддів: Кашпур О.В., Мацедонської В.Е.,
за участю:
секретаря судового засідання - Семопядного О.В.,
представника позивача - Купрія В.М.,
представника відповідача - Зозулі Т.М.,
розглянув у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу ОСОБА_1 - довіреної особи кандидата у народні депутати України ОСОБА_2 на рішення Шостого апеляційного адміністративного суду від 02 листопада 2020 року (суддя-доповідач Кузьмишина О.М., судді Костюк Л.О., Пилипенко О.Є.) у справі за позовом кандидата у народні депутати України ОСОБА_2 до Центральної виборчої комісії про визнання рішення протиправним та зобов`язання вчинити певні дії,
У С Т А Н О В И В:
31.10.2020 кандидат у народні депутати України ОСОБА_2 через довірену особу ОСОБА_1 звернувся до Центральної виборчої комісії (далі - ЦВК) з двома позовними заявами (№855/92/20 і №855/104/20), у яких з урахуванням уточнених позовних вимог просив:
- визнати протиправною постанову ЦВК від 30.10.2020 №440 щодо нерозгляду його скарг від 28.10.2020 по суті і невжиття заходів для встановлення законності при порушенні виборчих прав кандидата у народні депутати України ОСОБА_2 ;
- зобов`язати ЦВК розглянути його скарги від 28.10.2020 по суті, встановити законність і прийняти рішення про зобов`язання ОВК здійснити перерахунок голосів на виборчих дільницях №740397 і №740443.
Обидві позовні заяви обґрунтовані обставинами звернення 27.10.2020 довіреної особи кандидата у народні депутати України ОСОБА_2 ОСОБА_3 до окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України на проміжних виборах народного депутата України 25 жовтня 2020 року в одномандатному виборчому окрузі №208 (далі - ОВК) зі скаргами на дії та рішення дільничних виборчих комісій щодо підрахунку голосів виборців на виборчих дільницях №740397 і №740443, де спостерігався аномально високий показник явки виборців у порівнянні із середнім показником, визначеним ЦВК, що викликає сумнів у достовірності встановлених результатів волевиявлення виборців. Оскільки ОВК жодних дій по розгляду цих скарг не вчинила, то 28.10.2020 іншою довіреною особою кандидата у народні депутати України ОСОБА_2 ОСОБА_1 були подані до ЦВК скарги на бездіяльність ОВК, які в силу частини шостої статті 108 Закону України від 17.11.2011 №4061-VI "Про вибори народних депутатів України" підлягали розгляду ЦВК по суті із вжиттям заходів для встановлення законності і поновлення порушених виборчих прав кандидата у народні депутати України ОСОБА_2 . За таких обставин позивач уважає протиправним оскаржуване рішення ЦВК про залишення скарг ОСОБА_1 без розгляду по суті.
Ухвалами Шостого апеляційного адміністративного суду від 01 листопада 2020 року відкрито провадження у справах №855/92/20 і № 855/104/20 та об`єднано їх в одне провадження для спільного розгляду і вирішення з присвоєнням загального номеру №855/92/20.
Рішенням Шостого апеляційного адміністративного суду від 02 листопада 2020 року у задоволенні позову відмовлено з тих підстав, що ЦВК правомірно залишила без розгляду скарги довіреної особи кандидата у народні депутати України ОСОБА_2 ОСОБА_1 від 28.10.2020, оскільки ці скарги стосувалися прийнятого ОВК рішення від 27.10.2020 №32, яке підлягає оскарженню виключно до суду.
В апеляційній скарзі довірена особа кандидата у народні депутати України ОСОБА_2 ОСОБА_1 просить скасувати рішення суду першої інстанції та ухвалити нове рішення, яким позов задовольнити. Крім того, просить суд постановити окрему ухвалу та звернутися до Національної поліції України і Генеральної прокуратури України з інформацією про фальшування і службове підроблення ОВК постанови від 27.10.2020 №32.
Посилається на порушення судом апеляційної інстанції частини одинадцятої статті 111 Закону України "Про вибори народних депутатів України", виходячи зі змісту якої ОВК безпідставно залишила скарги від 27.10.2020 без розгляду, що свідчить про протиправність постанови від 27.10.2020 №32 та дає підстави кваліфікувати не здійснення розгляду скарг бездіяльністю ОВК, на яку ЦВК була зобов?язана відреагувати.
Стверджує також про вчинення головою і секретарем ОВК кримінальних правопорушень, передбачених статтею 158-3 (фальсифікація виборчої документації) і статтею 366 (службове підроблення) Кримінального кодексу України, що відповідно до частини першої статті 249 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) є підставою для постановлення судом окремої ухвали з метою забезпечення законності під час виборчого процесу.
У відзиві на апеляційну скаргу ЦВК просить відмовити в її задоволенні, посилаючись на законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції.
Заслухавши пояснення представників сторін, перевіривши правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального і процесуального права, колегія суддів виходить з такого.
Постановою ЦВК від 04.09.2020 №231 утворено окружну виборчу комісію з виборів народних депутатів України на проміжних виборах народного депутата України 25 жовтня 2020 року в одномандатному виборчому окрузі №208.
25 жовтня 2020 року відбулися проміжні вибори народного депутата України в одномандатному виборчому окрузі № 208 (Чернігівська область).
27 жовтня 2020 року довірена особа кандидата у народні депутати ОСОБА_2 . ОСОБА_3 подав до ОВК скарги, в яких просив прийняти рішення про проведення повторного підрахунку голосів, зокрема на виборчих дільницях №740397 і №740443 в порядку, встановленому Законом України "Про вибори народних депутатів України".
Пунктом 1 постанови ОВК від 27.10.2020 №32 відповідно до частини п?ятої статті 108 та частини одинадцятої статті 111 Закону України "Про вибори народних депутатів України" вказані скарги залишені без розгляду, зокрема з тих мотивів, що ОВК №208 не утворювала відповідні дільничні виборчі комісії, а тому не є належним суб`єктом розгляду цих скарг.
28.10.2020 до ЦВК надійшли скарги довіреної особи кандидата у народні депутати України ОСОБА_2 ОСОБА_1 (вх. №№21-36-20526, 21-36-20538) з вимогами про визнання бездіяльності ОВК такою, що не відповідає вимогам законодавства про вибори депутатів, порушує права та законні інтереси кандидата у народні депутати України ОСОБА_2, зобов`язання ОВК розглянути скарги від 27.10.2020 та здійснити перерахунок голосів на виборчих дільницях №740397 і №740443.
Постановою ЦВК від 30.10.2020 № 440 скарги довіреної особи ОСОБА_1, зареєстровані у ЦВК 28 жовтня 2020 року, зокрема за №№21-36-20526, 21-36-20538, залишено без розгляду по суті.
При прийнятті цієї постанови відповідач виходив з того, що за змістом частини шостої статті 108 Закону України "Про вибори народних депутатів України" до ЦВК може бути оскаржена бездіяльність окружної виборчої комісії. Водночас ОВК за результатами розгляду скарг ОСОБА_3 від 27.10.2020 прийняла постанову від 27.10.2020 №32, яка підлягає оскарженню виключно до суду шляхом подання позовної заяви (частини шоста, дев`ята статті 108 Закону України "Про вибори народних депутатів України").
З 01 січня 2020 року набрав чинності Виборчий кодекс України від 19.12.2019 №396-IX.
Підпунктом 2 пункту 2 розділу XXXXII "Прикінцеві та перехідні положення" Виборчого кодексу України Закон України "Про вибори народних депутатів України" визнано таким, що втратив чинність з дня набрання чинності цим Кодексом, крім положень щодо організації та проведення проміжних виборів і заміщення народних депутатів України, обраних у загальнодержавному виборчому окрузі, повноваження яких достроково припинені, що діють до наступних чергових або позачергових виборів народних депутатів України.