ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
03 листопада 2020 року
м. Київ
справа № 803/423/17
адміністративне провадження № К/9901/39053/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Хохуляка В.В.,
суддів: Бившевої Л.І., Ханової Р.Ф.,
розглянувши у порядку письмового провадження касаційну скаргу Волинської митниці Державної фіскальної служби на постанову Волинського окружного адміністративного суду від 25 квітня 2017 року та ухвалу Львівського апеляційного адміністративного суду від 10 липня 2017 року у справі №803/423/17 за адміністративним позовом Приватного акціонерного товариства "Волинська фондова компанія" до Волинської митниці Державної фіскальної служби про визнання протиправними та скасування рішень про визначення коду товару.
ВСТАНОВИВ:
Приватне акціонерне товариство "Волинська фондова компанія" звернулось до суду з позовом до Волинської митниці Державної фіскальної служби про визнання протиправними та скасувати рішення про визначення коду товару від 14 липня 2016 року №КТ-205070000-0002-2016, від 22 липня 2016 року №КТ-205070000-0003-2016, від 16 серпня 2016 року №КТ-205070000-0004-2016, від 19 серпня 2016 року №КТ-205070000-0005-2016, від 22 серпня 2016 року №КТ-205070000-0006-2016, від 05 вересня 2016 року №КТ-205070000-0007-2016, від 14 вересня 2016 року №КТ-205070000-0008-2016, від 19 жовтня 2016 року №КТ-205070000-0012-2016, від 04 листопада 2016 року №КТ-205070000-0013-2016.
В обґрунтування позовних вимог зазначило, що Приватне акціонерне товариство "Волинська фондова компанія" згідно укладеного із Компанією AGROMET PILMET Sp.z.o.o (Польша) контракту №28 від 02 квітня 2010 року, зі змінами, внесеними Додатковими угодами придбало розкидачі органічних добрив універсальні TYTAN 20, TYTAN 24 та TYTAN 30. Для проведення митних процедур декларантом Приватним акціонерним товариством "Волинська фондова компанія" були подані відповідачу митні декларації, в яких заявлено код товару згідно з УКТЗЕД 8432 40 90 00. Однак, митниця не погодилася із даним кодом товару та прийняла оскаржувані рішення, якими визначила код товару - розкидачі органічних добрив універсальні TYTAN 20, TYTAN 24 та TYTAN 30 8716 20 00 00, до якого включаються саморозвантажні причепи для перевезення різних вантажів (фуражу, гною і т.п.) з рухомою підлогою для розвантаження та які можна використовувати для розкидання рідиноподібних добрив.
Постановою Волинського окружного адміністративного суду від 25 квітня 2017 року, залишеною без змін ухвалою Львівського окружного адміністративного суду від 10 липня 2017 року, позов задоволено повністю.
Задовольняючи позовні вимоги, суди першої та апеляційної інстанцій виходили з того, що при здійсненні митного оформлення розкидачів органічних добрив TYTAN 20, TYTAN 24 та TYTAN 30 позивачем вірно класифіковано даний товар за кодом УКТЗЕД 8432. Отже, рішення Волинської митниці про визначення коду товару 8716 прийнято без врахування всіх обставин та є протиправним.
Не погоджуючись з рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, відповідач подав касаційну скаргу, в яких просить скасувати постанову Волинського окружного адміністративного суду від 25 квітня 2017 року та ухвалу Львівського окружного адміністративного суду від 10 липня 2017 року, прийняти нову постанову, якою в частині визнання протиправними та скасування рішень про визначення коду товару від 14 липня 2016 року №КТ-205070000-0002-2016, від 22 липня 2016 року №КТ-205070000-0003-2016, від 16 серпня 2016 року №КТ-205070000-0004-2016, від 19 серпня 2016 року №КТ-205070000-0005-2016, від 22 серпня 2016 року №КТ-205070000-0006-2016, від 05 вересня 2016 року №КТ-205070000-0007-2016, від 14 вересня 2016 року №КТ-205070000-0008-2016 залишити без розгляду, а в задоволенні решти позовних вимог відмовити повністю. В касаційній скарзі відповідач доводить вірність обраного ним коду товару для розкидачів органічних добрив TYTAN 20, TYTAN 24 та TYTAN 30. При цьому стверджує про помилковість висновків судів першої та апеляційної інстанцій та зазначає, що даний товар є саморозвантажним причепом для перевезення різних вантажів (фуражів, гною і т.п.) з рухомою підлогою для розвантаження, який можна доукомплектувати різними пристроями (пристроями для подрібнення гнійної маси, для січення фуражу і т.п.), а не сільськогосподарською машиною для рівномірного розкидування добрив.
В письмових запереченнях на вказану касаційну скаргу, які надійшли до Вищого адміністративного суду України позивач просить залишити касаційну скаргу митного органу без задоволення, а оскаржувані рішення без змін.
Переглянувши рішення судів першої та апеляційної інстанцій в межах доводів касаційної скарги, перевіривши повноту встановлення судовими інстанціями фактичних обставин справи та правильність застосування судами норм матеріального та процесуального права, Верховний Суд дійшов висновку про відмову в задоволенні касаційної скарги, з огляду на наступне.
Судами першої та апеляційної інстанцій встановлено, що 02 квітня 2010 року між Приватним акціонерним товариством "Волинська фондова компанія" (Покупець) та Компанією AGROMET PILMET Sp.z.o.o (Польша) (Продавець) укладено контракт №28, зі змінами, внесеними Додатковими угодами №1 від 27 вересня 2010 року, №2 від 21 березня 2011 року, №3 від 18 травня 2011 року, №4 від 01 серпня 2011 року, №5 від 03 вересня 2012 року, №6 від 06 вересня 2012 року, №6/1 від 28 грудня 2012 року, №7 від 08 січня 2013 року, №8 від 07 жовтня 2013 року, №9 від 30 жовтня 2013 року, №9/1 від 24 грудня 2014 року, №10 від 08 січня 2015 року, №11 від 27 січня 2015 року, №12 від 11 вересня 2015 року, за умовами яких Товариством придбано, зокрема, розкидачі добрив універсальні TYTAN 20, TYTAN 24 та TYTAN 30 згідно з специфікаціями до вказаного контракту.
На виконання умов вказаного договору з додатками, відповідно до специфікацій №213 від 08 липня 2016 року, №215 від 14 липня 2016 року, №217 від 10 серпня 2016 року, №219 від 16 серпня 2016 року, №222 від 18 серпня 2016 року, №223 від 30 серпня 2016 року, №225 від 12 вересня 2016 року, №227 від 17 жовтня 2016 року, №228 від 02 листопада 2016 року Товариством поставлено товар - розкидачі добрив універсальні TYTAN 20, TYTAN 24 та TYTAN 30 в загальній кількості 10 одиниць.
Під час розмитнення вказаних розкидачів органічних добрив універсальних Товариством, як декларантом, для митного контролю та митного оформлення товарів, що імпортуються на митну територію України, подані митні декларації №205070000/2016/026204 від 13 липня 2016 року, №205070000/2016/027416 від 22 липня 2016 року, №205070000/2016/030582 від 16 серпня 2016 року, №205070000/2016/031226 від 19 серпня 2016 року, №205070000/2016/031493 від 22 серпня 2016 року, №205070000/2016/033304 від 05 вересня 2016 року, №205070000/2016/034619 від 14 вересня 2016 року, №205070000/2016/040114 від 19 жовтня 2016 року, №205070000/2016/042783 від 04 листопада 2016 року, в яких зазначено код товару згідно УКТ ЗЕД 8432 40 90 00.
Відділом митних платежів Волинської митниці Державної фіскальної служби прийняті рішення від 14 липня 2016 року №КТ-205070000-0002-2016, від 22 липня 2016 року №КТ-205070000-0003-2016, від 16 серпня 2016 року №КТ-205070000-0004-2016, від 19 серпня 2016 року №КТ-205070000-0005-2016, від 22 серпня 2016 року №КТ-205070000-0006-2016, від 05 вересня 2016 року №КТ-205070000-0007-2016, від 14 вересня 2016 року №КТ-205070000-0008-2016, від 19 жовтня 2016 року №КТ-205070000-0012-2016, від 04 листопада 2016 року №КТ-205070000-0013-2016, якими визначено код товару (розкидачів органічних добрив універсальних TYTAN 20, TYTAN 24, TYTAN 30) - 8716 20 00 00.
З метою випуску даних розкидачів у вільний обіг позивачем подано до Волинської митниці Державної фіскальної служби тимчасові декларації TYTAN 20 №16164, №16166 та №16167; TYTAN 24 №16192, №16193 та №16195; TYTAN 30 №14804, №16205, №16206 та №16207 позивачем подані тимчасові декларації №205070000/2016/026286 від 14 липня 2016 року, №205070000/2016/026529 від 15 липня 2016 року, №205070000/2016/027523 від 22 липня 2016 року, №205070000/2016/030583 від 16 серпня 2016 року, №205070000/2016/030698 від 16 серпня 2016 року, №205070000/2016/031457 від 22 серпня 2016 року, №205070000/2016/031284 від 19 серпня 2016 року, №205070000/2016/031788 від 25 серпня 2016 року, №205070000/2016/031565 від 22 серпня 2016 року, №205070000/2016/031789 від 25 серпня 2016 року, №205070000/2016/033343 від 05 вересня 2016 року, №205070000/2016/033892 від 08 вересня 2016 року, №205070000/2016/034687 від 14 вересня 2016 року, №205070000/2016/034964 від 16 вересня 2016 року, №205070000/2016/040178 від 19 жовтня 2016 року, №205070000/2016/042668 від 03 листопада 2016 року, №205070000/2016/042894 від 04 листопада 2016 року, №205070000/2016/043752 від 10 листопада 2016 року, у яких зазначено код товару згідно УКТ ЗЕД 8716 20 00 00.
Відповідно до статті 67 Митного кодексу України (далі - МК України), українська класифікація товарів зовнішньоекономічної діяльності (далі УКТ ЗЕД) складається на основі Гармонізованої системи опису та кодування товарів та затверджується законом про Митний тариф України.
Згідно із пунктом 6 частини 2 статті 68 МК України, ведення УКТ ЗЕД передбачає, серед іншого, розроблення пояснень та рекомендацій до УКТ ЗЕД та забезпечення їх опублікування.
На підставі частин 1 та 2 статті 69 МК України, товари при їх декларуванні підлягають класифікації, тобто у відношенні товарів визначаються коди відповідно до класифікаційних групувань, зазначених в УКТ ЗЕД. Органи доходів і зборів здійснюють контроль правильності класифікації товарів, поданих до митного оформлення, згідно з УКТ ЗЕД.
Порядок роботи відділу митних платежів, підрозділу митного оформлення митного органу та митного поста при вирішенні питань класифікації товарів, що переміщуються через митний кордон України, затверджено наказом Міністерства фінансів України від 30 травня 2012 року №650 (зареєстровано в Міністерстві юстиції України 02 липня 2012 року за №1085/21397).
Пунктом 4 Розділу 3 Порядку роботи відділу митних платежів, підрозділу митного оформлення митного органу та митного поста при вирішенні питань класифікації товарів, що переміщуються через митний кордон України встановлено, що контроль правильності класифікації товарів здійснюється шляхом перевірки відповідності: опису товару в митній декларації процедурі декларування згідно з вимогами статті 257 МК України; відомостей про товар та коду товару згідно з УКТ ЗЕД, заявлених у митній декларації, відомостям про товар (найменування, опис, визначальні характеристики для класифікації товарів тощо), зазначеним у наданих для митного контролю документах, шляхом перевірки дотримання вимог Основних правил інтерпретації УКТ ЗЕД, з врахуванням Пояснень до УКТ ЗЕД, рекомендацій, розроблених центральним органом виконавчої влади у сфері митної справи відповідно до вимог статті 68 Кодексу.
Класифікація товарів для цілей митного оформлення здійснюється з урахуванням Основних правил інтерпретації УКТ ЗЕД, які встановлені додатком до Закону України "Про митний тариф України".
Відповідно до пункту 1 Основних правил інтерпретації УКТ ЗЕД, класифікація товарів в УКТ ЗЕД здійснюється за такими правилами: назви розділів, груп і підгруп наводяться лише для зручності користування УКТ ЗЕД; для юридичних цілей класифікація товарів в УКТ ЗЕД здійснюється, виходячи з назв товарних позицій і відповідних приміток до розділів чи груп.
Згідно із пунктом 6 Основних правил інтерпретації УКТ ЗЕД, для юридичних цілей класифікація товарів у товарних підпозиціях, товарних категоріях і товарних підкатегоріях здійснюється відповідно до назви останніх, а також приміток, які їх стосуються, з урахуванням певних застережень (mutatis mutandis), положень вищезазначених правил за умови, що порівнювати можна лише назви одного рівня деталізації. Для цілей цього правила також можуть застосовуватися відповідні примітки до розділів і груп, якщо в контексті не зазначено інше.
Як вбачається з матеріалів справи та встановлено судами, підставами для прийняття відповідачем рішення про визначення іншого коду класифікації товару, ніж це визначив сам декларант, є можливість саморозвантаження та можливість додаткового обладнання механізму адаптером-подрібнювачем, що вказує на здійснення TYTAN не тільки функції розкидання добрив, а й функції подрібнення добрив та його січення.