1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



03 листопада 2020 року

Київ

справа №808/2696/15(ПР/808/7/16)

адміністративне провадження №К/9901/16944/18



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Бучик А.Ю.,

суддів: Мороз Л.Л., Рибачука А.І.,

розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу Департаменту Державної архітектурно-будівельної інспекції у Запорізькій області на постанову Запорізького окружного адміністративного суду від 01 червня 2017 року (головуючий суддя Дуляницька С.М.) та ухвалу Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 28 серпня 2016 року (колегія суддів: Баранник Н.П., Дурасова Ю.В. Щербак А.А.) у справі за позовом ОСОБА_1 до Департаменту Державної архітектурно-будівельної інспекції у Запорізькій області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача: Орджонікідзевський відділ державної виконавчої служби Запорізького міського управління юстиції про скасування приписів та акта перевірки,

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 звернулась до суду з позовом до Департаменту Державної архітектурно-будівельної інспекції у Запорізькій області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача: Орджонікідзевський відділ державної виконавчої служби Запорізького міського управління юстиції, в якому, (з урахуванням заяви про уточнення позовних вимог) просила суд:

- скасувати припис інспекції державного архітектурно - будівельного контролю у Запорізькій області від 04.03.2013 № 192, на підставі якого винесено постанову №345 від 06.06.2013 у справі про адміністративне правопорушення про накладення на позивача штрафу в розмірі 6800,00 грн.;

- скасувати акт перевірки інспекції державного архітектурного контролю у Запорізькій області від 09.04.2013 на підставі якого винесено постанову №345 від 06.06.2013 у справі про адміністративне правопорушення про накладання на позивача штрафу в розмірі 6800 грн.;

- скасувати припис №359 від 31.05.2013 про усунення порушень вимог законодавства у сфері містобудування діяльність, будівельних норм, державних стандартів та правил на підставі якого була винесена постанова №345 від 06.06.2013 у справі про адміністративне правопорушення про накладення на ОСОБА_1 штрафу в розмірі 6800,00 грн.

В обґрунтування позовних вимог позивач вказувала, що повідомляла про початок будівельних робіт Запорізьку міську раду та орган у сфері пожежної та техногенної безпеки. Про проведення перевірки виконання припису повідомлена не була, особи, що проводили перевірку жодної інформації щодо виконання припису у позивача не запитували, а відтак вважає, що її вимоги про скасування спірних рішень підлягають задоволенню.

Постановою Запорізького окружного адміністративного суду від 01 червня 2017 року позов задоволено частково.

Визнано протиправними та скасовано приписи про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил від 04.03.2013 № 192 та від 31.05.2013 № 359.

У задоволенні решти позовних вимог відмовлено.

Ухвалою Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 28 серпня 2016 року постанову Запорізького окружного адміністративного суду від 01 червня 2017 року залишено без змін.

Не погодившись з указаними судовими рішеннями, відповідач подав касаційну скаргу, в якій посилаючись на порушення судами норм матеріального та процесуального права, просить їх скасувати та ухвалити нове, яким відмовити у задоволенні позову.

У запереченні на касаційну скаргу позивака просила відмовити в задоволенні касаційної скарги та залишити судові рішення без змін.

Ухвалою Вищого адміністративного суду України від 03 липня 2017 року відкрито касаційне провадження за вказаною скаргою.

Справу передано до Верховного Суду.

Заслухавши суддю-доповідача, колегія суддів прийшла до наступних висновків.

Головним державним інспектором Запорізького інспекційного відділу Інспекції Державного архітектурно-будівельного контролю у Запорізькій області Шевченко Ніною Миколаївною проведено позапланову перевірку на об`єкті будівництва "Реконструкція нежитлового приміщення №3 під магазин непродовольчих товарів по вул. Лермонтова, 26 в м. Запоріжжі". За наслідками проведення позапланової перевірки інспектором було складено акт від 01.03.2013, яким установлено, що нежитлове підвальне приміщення №3 по вул. Лермонтова, 26 в м. Запоріжжі належить позивачу на праві приватної власності. Проектна документація розроблена ПП "Гарантпроект". Будівельні роботи з реконструкції нежитлового приміщення під офіс виконуються на підставі декларації про початок виконання будівельних робіт від 09.10.2012 року №ЗП 08212185261. Також перевіркою встановлено, що замовник будівництва протягом семи календарних днів з дня реєстрації декларації про початок виконання будівельних робіт на вищевказаному об`єкті не повідомив письмово про початок виконання будівельних робіт місцеву державну адміністрацію і державні органи у сфері пожежної та техногенної безпеки, що є порушенням п.7 ст. 36 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" та п. 15 Порядку виконання будівельних робіт, затвердженого постановою КМУ від 13.04.2011 №466).

04.03.2013 уповноваженою особою відповідача складено припис №192 про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил та зобов`язано позивача усунути порушення в термін до 14.03.2013.

У зв`язку з неповідомленням про виконання позивачем припису №192 від 04.03.2013, головним державним інспектором Запорізького інспекційного відділу Інспекції Державного архітектурно-будівельного контролю у Запорізькій області Шевченко Ніною Миколаївною відповідно до ст. 41 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" та згідно з Порядком здійснення державного архітектурно - будівельного контролю, затверджений Кабінетом Міністрів України від 23.05.2011 року №553, на підставі постанови Кабінету Міністрів України від 23.05.2011 №553 "Про затвердження Порядку здійснення державного архітектурно - будівельного контролю" проведено позапланову перевірку виконання припису інспекції державного архітектурно - будівельного контролю у Запорізькій області від 04.03.2013 року №192, наданого ОСОБА_1 щодо повідомлення місцевої державної адміністрації і державних органів у сфері пожежної та технічної безпеки про початок виконання будівельних робіт на об`єкті. За наслідками проведення позапланової перевірки, інспектором було складено акт від 09.04.2013, яким встановлено, що припис інспекції державного архітектурно - будівельного контролю у Запорізькій області не виконано.

31.05.2013 уповноваженою особою відповідача складено припис №359 про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил та зобов`язано позивача усунути порушення в термін до 17.06.2013, а саме повідомити місцеву державну адміністрацію і державну органи у сфері пожежної та техногенної безпеки про початок виконання будівельних робіт.

Частково задовольняючи позовні вимоги, суди першої інстанції, з яким погодилась колегія суддів апеляційної інстанції, виходили з того, що позовні вимоги в частині визнання протиправними та скасування приписів є правомірними, так як відповідачем спірні приписи було винесено з порушенням чинного, на момент розгляду, законодавства. Що стосується вимоги позивача про скасування акту перевірки, суди вказали, що складання акта перевірки судом вбачається обставиною, що не порушує охоронюваних Законом прав та інтересів позивача.

Позивачка, вважаючи, що відповідач діяв протиправно, незаконно і безпідставно виніс оскаржувані приписи та акт, звернулася до суду з указаним позовом.

Дослідивши спірні правовідносини, колегія суддів зазначає наступне.

Частиною другою статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно з преамбулою до Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" від 17.02.2011 № 3038-VІ (далі - Закон № 3038-VІ), цей Закон встановлює правові та організаційні основи містобудівної діяльності і спрямований на забезпечення сталого розвитку територій з урахуванням державних, громадських та приватних інтересів.

Згідно з частинами першою та другою статті 41 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", державний архітектурно-будівельний контроль - сукупність заходів, спрямованих на дотримання вимогзаконодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил. Державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється органами державного архітектурно-будівельного контролю в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.



Відповідно до пункту 1 Порядку здійснення державного архітектурно-будівельного контролю, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23 травня 2011 року № 553 (тут і далі - у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин; Порядок № 553), державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється Держархбудінспекцією та її територіальними органами.

Пунктом 5 Порядку № 553 визначено, що державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється за територіальним принципом (у межах областей) у порядку проведення планових та позапланових перевірок.

Згідно з пунктом 7 Порядку № 553, позаплановою перевіркою вважається перевірка, яка не передбачена планом роботи інспекції.

Підставами для проведення позапланової перевірки є: подання суб`єктом містобудування письмової заяви про проведення перевірки об`єкта будівництва або будівельної продукції за його бажанням чи письмової заяви про проведення перевірки щодо дотримання суб`єктом господарювання Ліцензійних умов провадження

господарської діяльності, пов`язаної з будівництвом об`єкта архітектури, який за складністю архітектурно-будівельного рішення та (або) інженерного обладнання належить до IV і V категорії складності; необхідність проведення перевірки достовірності даних, наведених у повідомленні та декларації про початок виконання підготовчих робіт, повідомленні та декларації про початок виконання будівельних робіт, декларації про готовність об`єкта до експлуатації, протягом трьох місяців з дня подання зазначених документів; виявлення факту самочинного будівництва об`єкта; перевірка виконання суб`єктом містобудівної діяльності вимог приписів інспекцій; перевірка виконання суб`єктом господарювання вимог інспекції щодо усунення порушень ліцензіатом ліцензійних умов провадження господарської діяльності, пов`язаної з будівництвом об`єкта архітектури, який за складністю архітектурно-будівельного рішення та (або) інженерного обладнання належить до IV і V категорії складності; звернення фізичних чи юридичних осіб про порушення суб`єктом містобудування вимог містобудівного законодавства; вимога правоохоронних органів про проведення перевірки.



Під час проведення позапланової перевірки посадова особа інспекції зобов`язана пред`явити службове посвідчення та направлення для проведення позапланової перевірки.



Підпунктом 3 пункту 11 Порядку № 553 визначено, що посадові особи інспекцій під час здійснення державного архітектурно-будівельного контролю мають право: видавати обов`язкові для виконання приписи щодо: усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил; зупинення підготовчих та будівельних робіт, які виконуються без повідомлення, реєстрації декларації про початок їх виконання або дозволу на виконання будівельних робіт.



Згідно з положеннями пункту 9 Порядку № 553, державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється у присутності суб`єктів містобудування або їх представників, які будують або збудували об`єкт будівництва.

Відповідно до пункту 14 Порядку № 553, cуб`єкт містобудування, щодо якого здійснюється державний архітектурно-будівельний контроль, зобов`язаний, зокрема, виконувати вимоги інспекції щодо усунення виявлених порушень вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності.



Пунктом 16 Порядку № 553 передбачено, що за результатами державного архітектурно-будівельного контролю посадовою особою інспекції складається акт перевірки відповідно до вимог, установлених цим Порядком.



У разі виявлення порушень вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, крім акта перевірки, складається протокол разом з приписом усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил або приписом про зупинення підготовчих та будівельних робіт, які виконуються без повідомлення, реєстрації декларації про початок їх виконання або дозволу на виконання будівельних робіт (далі - припис) (пункт 17 Порядку № 553).

Відповідно до пункту 18 Порядку № 553, акт перевірки складається у двох примірниках. Один примірник надається суб`єкту містобудування, щодо якого здійснюється державний архітектурно-будівельний контроль, а другий залишається в інспекції.

Пунктом 19 Порядку № 533 також передбачено, що припис складається у двох примірниках. Один примірник припису залишається в інспекції, а інший надається суб`єкту містобудування, щодо якого здійснюється державний архітектурно-будівельний контроль.

Припис підписується посадовою особою інспекції, яка провела перевірку.

Згідно з п. 21 Порядку № 553, якщо суб`єкт містобудування, щодо якого здійснюється державний архітектурно-будівельний контроль, не погоджується з актом перевірки, він підписує його із зауваженнями, які є невід`ємною частиною такого акта.



У разі відмови суб`єкта містобудування, щодо якого здійснюється державний архітектурно-будівельний контроль, підписати акт перевірки та припису, посадова особа інспекції робить у акті відповідний запис.



У разі відмови суб`єкта містобудування, щодо якого здійснюється державний архітектурно-будівельний контроль, від отримання акта та припису, вони надсилаються йому рекомендованим листом з повідомленням.


................
Перейти до повного тексту