ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
27 жовтня 2020 року
м. Київ
справа № 804/3566/17
адміністративне провадження № К/9901/15375/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого суді Берназюка Я.О.,
суддів: Желєзного І.В., Коваленко Н.В.,
при секретарі судового засідання Лупу Ю.Д.,
за участю:
представника відповідача Якомова Г.О.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в режимі відеоконференції у касаційному порядку адміністративну справу №804/3566/17
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Новомосковська швейна фабрика "Пан-та-Пані"
до Головного управління Держпраці у Дніпропетровській області
про скасування припису та постанов
за касаційною скаргою Головного управління Держпраці у Дніпропетровській області
на постанову Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 7 липня 2017 року (прийняту у складі головуючого судді Сидоренко Д.В.) та ухвалу Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 25 вересня 2017 року (постановлену у складі колегії: головуючого судді Шальєвої В.А., суддів Білак С.В., Олефіренко Н.А.),
В С Т А Н О В И В :
Короткий зміст позовних вимог
Товариство з обмеженою відповідальністю "Новомосковська швейна фабрика "Пан-та-Пані" (далі - ТОВ "НШФ "Пан-та-Пані", позивач) звернулось до Дніпропетровського окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління Держпраці у Дніпропетровській області (далі - ГУ Держпраці, відповідач) про скасування припису від 12 квітня 2017 року №126/4.1-12-92, постанови про накладення штрафу від 4 травня 2017 року №126/4.1-12/432 в розмірі 96 000 грн, скасування постанови від 4 травня 2017 року №126/4.1-12/430 про накладення штрафу в розмірі 3 200 грн.
Короткий зміст рішень судів попередніх інстанцій
Постановою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 2017 року, залишеною без змін ухвалою Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 25 вересня 2017 року, позов задоволено.
Задовольняючи позов, суди попередніх інстанцій виходили з того, що підставою для позапланової перевірки стали листи Новомосковського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Дніпропетровської області, в яких міститься інформація щодо страхувальників-роботодавців міста Новомосковська, Новомосковського та Магдалинівського районів, у яких наймані працівники (застраховані особи) у грудні 2016 року (січень 2017 року) мали нараховану заробітну плату на рівні або менше мінімальної (за умови відпрацювання "повного" місяця роботи та наявності трудової книжки у страхувальника, тобто за основним місце роботи), а тому позапланова перевірка мала проходити лише з питань нарахування заробітної плати найманим працівникам (застраховані особи) на рівні або менше мінімальної (за умови відпрацювання "повного" місяця роботи та наявності трудової книжки у страхувальника, тобто за основним місце роботи). Разом з тим, відповідачем проведено позапланову перевірку не лише з цього питання, а й з інших питань, в результаті яких встановлені інші порушення вимог законодавства про працю, а тому суди попередніх інстанцій дійшли висновку, що позапланову перевірку проведено з порушенням статті 6 Закону України "Про основні заходи державного накладу (контролю) у сфері господарської діяльності" від 5 квітня 2007 року №877-V (далі - Закон №877-V), результатом чого є відсутність правових наслідків такої перевірки.
Крім того, суди попередніх інстанцій зазначили, що позивач не мав можливості реалізувати своє право щодо недопуску до перевірки, оскільки доказів ознайомлення під час проведення перевірки з листами Новомосковського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Дніпропетровської області як підставою для проведення позапланового заходу відповідачем не було надано.
Короткий зміст та обґрунтування вимог касаційної скарги
Не погоджуючись з рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, посилаючись на неправильне застосування норм матеріального права та порушення норм процесуального права, відповідач звернувся з касаційною скаргою до суду касаційної інстанції, в якій просить скасувати судові рішення судів попередніх інстанцій та направити справу на новий розгляд.
Касаційна скарга обґрунтована тим, що судами попередніх інстанцій необґрунтовано незастосування Конвенції Міжнародної організації праці №81 1947 про інспекцію праці у промисловості й торгівлі, яка ратифікована Законом України "Про ратифікацію Конвенції Міжнародної організації праці №81 1947 року про інспекцію праці у промисловості й торгівлі", у зв`язку з чим здійснено неправильний висновок щодо незаконності проведеної позапланової перевірки.
Скаржником зазначається, що в ході проведення перевірки встановлення порушення позивачем трудового законодавства в частині невиплати заробітної плати за грудень 2016 року та січень 2017 року двічі на місяць; порушення строків виплати заробітної плати; встановлення посадових окладів працівникам без врахування кваліфікації та складності виконуваної роботи; несвоєчасне проведення кінцевого розрахунку; відсутність колективного договору; порушення статті 142 КЗпП в частині затвердження правил внутрішнього трудового розпорядку керівником підприємства, а не трудовим колективом; неознайомлення працівників з цими правилами; неукладання з працівниками трудових договорів.
Позиція інших учасників справи
13 листопада 2017 року до суду надійшли заперечення позивача на касаційну скаргу відповідача, в яких зазначається, що рішення судів першої та апеляційної інстанцій є законними та обґрунтованими, прийнятими з правильним застосуванням норм матеріального права та при дотриманні норм процесуального права, тому просить залишити касаційну скаргу без задоволення, а рішення судів першої та апеляційної інстанцій - без змін.
Процесуальні дії у справі та клопотання учасників справи
Ухвалою Вищого адміністративного суду України від 18 жовтня 2017 року відкрито касаційне провадження у справі №804/3566/17, витребувано адміністративну справу та запропоновано сторонам надати заперечення на касаційну скаргу, однак розгляд справи цим судом не був закінчений.
У зв`язку із початком роботи Верховного Суду, на виконання підпункту 4 пункту 1 Розділу VII "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України (в редакції, чинній з 15 грудня 2017 року, далі - КАС України) матеріали цієї справи передано до Верховного Суду.
Суддя-доповідач ухвалою від 10 вересня 2020 року прийняв до провадження адміністративну справу №804/3566/17 та призначив її до в судове засідання з повідомленням та викликом учасників справи колегією у складі трьох суддів.
При розгляді цієї справи в касаційному порядку учасниками справи клопотань заявлено не було.
Встановлені судами попередніх інстанцій обставини справи
Судами попередніх інстанцій на підставі наявних у матеріалах справи доказів встановлено, що 9 лютого 2017 року ГУ Держпраці отримано лист Новомосковського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Дніпропетровської області від 7 лютого 2017 року №1298/07/14, в якому міститься інформація щодо страхувальників-роботодавців міста Новомосковська, Новомосковського та Магдалинівського районів, у яких наймані працівники (застраховані особи) у грудні 2016 року мали нараховану заробітну плату на рівні або менше мінімальної (за умови відпрацювання "повного" місяця роботи та наявності трудової книжки у страхувальника, тобто за основним місцем роботи).
17 березня 2017 року ГУ Держпраці отримано лист Новомосковського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Дніпропетровської області №2597/07/14 від 17 березня 2017 року, в якому міститься інформація щодо страхувальників-роботодавців міста Новомосковська, Новомосковського та Магдалинівського районів, у яких наймані працівники (застраховані особи) у січні 2017 року мали нараховану заробітну плату на рівні або менше мінімальної (за умови відпрацювання "повного" місяця роботи та наявності трудової книжки у страхувальника, тобто за основним місцем роботи).
У зазначених листах одним зі страхувальників-роботодавців вказано ТОВ "НШФ "Пан-та-Пані".
Відповідно до наказу від 4 квітня 2017 року №627-П ГУ Держпраці видано направлення на проведення позапланової перевірки ТОВ "НШФ "Пан-та-Пані", в якому зазначено, що під час перевірки буде перевірятися додержання законодавства про працю у позивача з питань, викладених у листах Новомосковського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Дніпропетровської області від 7 лютого 2017 року №1298/07/14 та від 17 березня 2017 року №2597/07/14, за згодою Держпраці на проведення перевірки від 22 березня 2017 року №3265/4.3/4.1-ДП-17 в період з 6 квітня 2017 року по 12 квітня 2017 року.
12 квітня 2017 року відповідачем складено акт перевірки додержання суб`єктами господарювання законодавства про працю та загальнообов`язкове державне соціальне страхування №126/4.1-12, в якому зафіксовані порушення вимог законодавства, виявлені під час перевірки.
Акт позапланової перевірки від 12 квітня 2017 року №126/4.1-12 отримано під підпис головним бухгалтером ТОВ "НШФ "Пан-та-Пані" 12 квітня 2017 року.
За наслідками перевірки ГУ Держпраці прийнято припис від 12 квітня 2017 року № 126/4.1-12-92, яким вимагається від ТОВ "НШФ "Пан-та-Пані" усунути порушення та забезпечити виконання вимог частини першої статті 11 КЗпП, статті 2 Закону України "Про колективні договори і угоди", частини другої статті 97 КЗпП, частини першої статті 15 Закону України "Про оплату праці", статті 142 КЗпП, частини першої статті 117 КЗпП, пункту 2 статті 29 КЗпП, частини першої статті 53, частини першої статті 106 КЗпП, статті 83 КЗпП, статті 96 КЗпП та частини третьої статті 6 Закону України "Про оплату праці", статті 21, статті 23, частини першої, частини третьої статті 24 КЗпП, та в подальшому не порушувати вимоги частин першої-третьої статті 115 КЗпП та частини першої, третьої статті 24 Закону України "Про оплату праці", частини першої статті 47 КЗпП, частини першої статті 38, частини першої статті 116 КЗпП.
20 квітня 2017 року головним державним інспектором відділу з додержання законодавства про працю, застрахованих осіб, зайнятість, працевлаштування інвалідів та з питань дитячої праці у Дніпропетровському регіоні складено протокол №112/4.1-12 про адміністративне правопорушення, в якому зазначено, що ОСОБА_1 (генеральний директор ТОВ "НШФ "Пан-та-Пані") вчинено адміністративне правопорушення.
4 травня 2017 року відповідачем прийнято постанову про накладення штрафу № 126/4.1-12/430 у розмірі 3200 грн.
4 травня 2017 року відповідачем прийнято постанову про накладення штрафу №126/4.1-12/432 у розмірі 96 000 грн.
ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ
Оцінка висновків судів попередніх інстанцій і доводів учасників справи
Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та доводам касаційної скарги, а також виходячи з меж касаційного перегляду справи, визначених статтею 341 КАС України, колегія суддів зазначає наступне.
Згідно з положенням частини четвертої статті 328 КАС України підставами касаційного оскарження є неправильне застосування судом норм матеріального права чи порушення норм процесуального права.
Відповідно до частин першої, другої та третьої статті 242 КАС України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права із дотриманням норм процесуального права.
Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні.
Крім того, стаття 2 та частина четверта статті 242 КАС України встановлюють, що судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, а саме бути справедливим та неупередженим, своєчасно вирішувати спір у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Зазначеним вимогам процесуального закону постанова Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 7 липня 2017 року та ухвала Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 25 вересня 2017 року відповідають, а викладені у касаційній скарзі доводи скаржника є неприйнятні з огляду на наступне.
Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначає Закон України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" (в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин), відповідно до статті 2 якого дія цього Закону поширюється на відносини, пов`язані зі здійсненням державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності.
Дія цього Закону не поширюється на відносини, що виникають під час здійснення заходів валютного контролю, митного контролю на кордоні, державного експортного контролю, контролю за дотриманням бюджетного законодавства, банківського нагляду, державного контролю за дотриманням законодавства про захист економічної конкуренції, державного нагляду (контролю) в галузі телебачення і радіомовлення.