ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
30 жовтня 2020 року
м. Київ
справа № 638/19941/16-а, адміністративне провадження № К/9901/2658/17
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючий - Стародуб О.П.,
судді - Єзеров А.А., Кравчук В.М.,
розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області на постанову Дзержинського районного суду м. Харкова від 18.05.2017р. (суддя - Грищенко І.О.) та постанову Харківського апеляційного адміністративного суду від 27.09.2017р. (судді - Шевцова Н.В., Макаренко Я.М., Мінаєва О.М.) у справі за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області про зобов`язання вчинити дії,
встановив:
У грудні 2016 року ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом, в якому просив:
зобов`язати відповідача зробити перерахунок та виплату йому пенсії з 01.07.2016 року на підставі довідки № 10.1-39-178 від 12.10.2016 з Державного підприємства обслуговування повітряного руху України про розмір грошового забезпечення;
стягнути з Державного бюджету України на його користь сплачений судовий збір у розмірі 551,20 грн.
Судами встановлено та підтверджується матеріалами справи, що позивач з 19.10.1999 року за його згодою був відряджений у розпорядження Державного підприємства обслуговування повітряного руху України, де проходив військову службу на різних посадах.
Наказом заступника Міністра оборони України від 22.02.2010року №142 позивач звільнений з військової служби у відставку.
Наказом від 03.03.2010 року №119/0 позивач звільнений з Державного підприємства обслуговування повітряного руху України.
Після звільнення з військової служби позивач отримує пенсію відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб".
Позивач звернувся із заявою до відповідача щодо здійснення перерахунку пенсії на підставі довідки, наданої Державним підприємством обслуговування повітряного руху України №10.1-39-217 від 05.12.2016р. щодо зміни посадових окладів для відряджених військовослужбовців у 2016 році.
Листом № 72041/І-14 від 17.11.2016р. відповідач повідомив позивача, що рішення про зміну розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення або введення нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення для відповідної категорії військовослужбовців Кабінетом Міністрів України, як визначено Постановою від 13.12.2008 року №45, не приймалось. Повідомлень про підстави для проведення перерахунку пенсій та про необхідність підготовки списків осіб, пенсії яких підлягають перерахунку від Пенсійного фонду України до головного управління не надходили. Законодавством не передбачено проведення перерахунків пенсій у зв`язку з виданням будь-яким міністерством, установою, організацією чи підприємством, в тому числі і державним підприємством обслуговування повітряного руху України, власних наказів, а саме наказу №221 від 19.07.2016 року. (а.с. 6)
В обґрунтування позовних вимог позивач посилався на те, що Кабінет Міністрів України делегував керівникам державних органів право у межах асигнувань, що виділяються на їх утримання, установлювати посадові оклади військовослужбовців, а тому наказ Украероруху від 19.07.2016 року № 221 є підставою для перерахунку його пенсії.
Постановою Дзержинського районного суду м. Харкова від 18.05.2017р. позов задоволено.
Постановою Харківського апеляційного адміністративного суду від 27.09.2017р. апеляційну скаргу залишено без задоволення.
Рішення суду першої інстанції скасовано в частині стягнення з Державного бюджету України судового збору на користь позивача в сумі 551,20 грн.
Прийнято в цій частині нову постанову, якою стягнуто на користь позивача судові витрати в сумі 551,20 грн за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області.
В іншій частині рішення суду першої інстанції залишено без змін.
Ухвалюючи рішення про задоволення позову, суд першої інстанції, з висновками якого погодився суд апеляційної інстанції, виходив з того, що підставою для проведення перерахунку пенсії є фактична зміна хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, проведена на підставі рішення суб`єкта владних повноважень, наділеного правом встановлювати чи змінювати види грошового забезпечення військовослужбовців
Суди дійшли висновку, що оскільки Кабінет Міністрів України делегував своє право керівникам державних органів, у тому числі й Директору Державного підприємства обслуговування повітряного руху України визначати розміри посадових окладів військовослужбовців які відряджені до Украероруху, тому Наказ ДП "Украерорух" від 19.07.2016р. № 221 є підставою для перерахунку пенсії позивача відповідно до частини 3 статті 63 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", в зв`язку зі зміною розміру грошового забезпечення.
Скасовуючи рішення суду першої інстанції в частині вирішення питання розподілу судових витрат, суд апеляційної інстанції виходив з того, що оскільки судове рішення ухвалено на користь позивача, то судові витрати підлягають стягненню за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області.
З ухваленими судовими рішеннями не погодилась відповідач, звернувся з касаційною скаргою, в якій посилаючись на порушення судами норм матеріального та процесуального права просив скасувати рішення судів першої та апеляційної інстанцій та прийняти нове рішення, яким відмовити в задоволенні позову повністю.
В обґрунтування касаційної скарги посилається на те, що порядок проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 13.02.2008р. №45 неконституційним, незаконним або нечинним у встановленому законом порядку не визнаний. Зазначеним порядком визначено лише один орган Кабінет Міністрів України, рішення якого про зміну розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення для відповідних категорій військовослужбовців, є належною підставою для перерахунку пенсій. Рішення інших органів (у тому числі накази Украероруху) не можуть братись управліннями Пенсійного фонду як підстава для перерахунку, оскільки є чіткий порядок, який визначає процедуру перерахунку пенсії та належні для цього підстави.
Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши на підставі встановлених фактичних обставин справи правильність застосування судами норм матеріального та процесуального права суд приходить до висновку, що касаційна скарга не підлягає задоволенню з наступних мотивів та передбачених законом підстав.
Відповідно до частини 4 статті 63 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв`язку зі зміною розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, або у зв`язку із введенням для зазначених категорій осіб нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством. Перерахунок пенсій здійснюється на момент виникнення права на перерахунок пенсій і провадиться у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, у строки, передбачені частиною другою статті 51 цього Закону. У разі якщо внаслідок перерахунку пенсій, передбаченого цією частиною, розміри пенсій звільненим зі служби військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, є нижчими, зберігаються розміри раніше призначених пенсій.