ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
29 жовтня 2020 року
м. Київ
справа № 808/2337/16
провадження № К/9901/43529/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача Коваленко Н.В., суддів: Берназюка Я.О., Желєзного І.В., розглянувши у письмовому провадженні в касаційному порядку справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області про визнання дій неправомірними та зобов`язання вчинити певні дії, за касаційною скаргою Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області на постанову Запорізького окружного адміністративного суду у складі судді Семененко М.О. від 6 жовтня 2016 року та ухвалу Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду у складі колегії суддів: Білак С.В., Олефіренко Н.А., Шальєвої В.А. від 11 січня 2017 року,
УСТАНОВИВ:
ІСТОРІЯ СПРАВИ
Короткий зміст позовних вимог
1. ОСОБА_1 звернулась до суду з позовом до Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області про визнання дій неправомірними та зобов`язання вчинити певні дії, в якому просила:
- визнати неправомірними дії Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області щодо відмови у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки позивачу, розміром 0,65 га та скасувати відмову від 8 червня 2016 року;
- зобов`язати Головне управління Держгеокадастру у Запорізькій області затвердити проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки позивачу, розміром 0,65 га.
Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій
2. Постановою Запорізького окружного адміністративного суду від 6 жовтня 2016 року, залишеною без змін ухвалою Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 11 січня 2017 року, позовні вимоги ОСОБА_1 було задоволено частково.
Визнано протиправною та скасовано відмову Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області від 8 червня 2016 року у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення ОСОБА_1 земельної ділянки в оренду площею 0,65 га для ведення особистого селянського господарства на території Борисівської сільської ради Приморського району Запорізької області.
Зобов`язано Головне управління Держгеокадастру у Запорізькій області повторно розглянути заяву ОСОБА_1 про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду площею 0,65 га для ведення особистого селянського господарства на території Борисівської сільської ради Приморського району Запорізької області, з урахуванням висновків суду.
В іншій частині позовних вимог відмовлено.
3. Задовольняючи частково позовні вимоги суд першої інстанції, з висновком якого погодився суд апеляційної інстанції, виходив з того, що розпорядженням голови Приморської РДА від 20 червня 2012 року № 324 позивачу надано згоду на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 0,65 га розташованої на території Борисівської сільської ради.
Відповідно до частини 3 статті 122 Земельного кодексу України районні державні адміністрації на їх території передають земельні ділянки із земель державної власності (крім випадків, визначених частиною сьомою цієї статті) у власність або у користування у межах сіл, селищ, міст районного значення для всіх потреб та за межами населених пунктів для: а) сільськогосподарського використання.
Отже, на момент прийняття розпорядження від 20 червня 2012 року № 324, Приморська РДА мала повноваження розпорядника земельними ділянками державної власності для сільськогосподарського використання у межах та за межами населеного пункту, зокрема, могла передавати в оренду земельні ділянки сільськогосподарського призначення, які розташовані на території Борисівської сільської ради Приморського району Запорізької області.
Судом зазначено, що у нормах чинного законодавства, яке врегульовувало порядок отримання земельної ділянки сільськогосподарського призначення в оренду на момент винесення розпорядження від 20 червня 2012 року № 324, застосовано слово "дозвіл", однак у розпорядженні від 20 червня 2012 року № 324 вжито слово "згода".
Суд не прийняв посилання відповідача на те, що надана позивачу "згода" на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки не може вважатись "дозволом" на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, та зазначив, що Земельний кодекс України не надає визначення поняттям "дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки", "згода на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки", та не розрізняє їх. Вживане у частині 3 статті 123 Земельного кодексу України слово "дозвіл" передбачає позитивне рішення уповноваженого органу за результатами розгляду відповідного клопотання, що являє собою згоду на розроблення проекту землеустрою.
Суд дійшов до висновку, що формулювання "дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки" та "згода на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки" є тотожними за своїм змістом поняттями, що відображають волевиявлення уповноваженого органу.
Чинне законодавство не передбачає прийняття за результатами розгляду клопотання про надання дозволу на розробку проекту землеустрою будь-якого іншого рішення, окрім дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або відмови у його наданні.
Враховуючи, що розпорядження голови Приморської РДА від 20 червня 2012 року № 324 прийнято за результатами розгляду заяви позивача про надання в оренду земельної ділянки, суд дійшов до висновку, що зазначеним розпорядження надано саме дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в розумінні частини 3 статті 123 Земельного кодексу України, а прийняте в подальшому розпорядження № 454 від 25 грудня 2015 року лише впорядковує розпорядження голови Приморської РДА від 20 червня 2012 року № 324, та не є самостійним рішенням уповноваженого суб`єкта про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки.
Посилання відповідача на відсутність дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду, за наявності розпорядження голови Приморської РДА від 20 червня 2012 року № 324, виданого в межах повноважень, є проявом надмірного формалізму, у зв`язку з чим не може вважатись правомірним за даних обставин.
Короткий зміст вимог касаційної скарги
4. Не погоджуючись з рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, посилаючись на неправильне застосування судами першої та апеляційної інстанції норм матеріального права та порушення норм процесуального права, Головне управління Держгеокадастру у Запорізькій області звернулось із касаційною скаргою, в якій просить скасувати постанову Запорізького окружного адміністративного суду від 6 жовтня 2016 року та ухвалу Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 11 січня 2017 року та ухвалити нову постанову, якою відмовити ОСОБА_1 у задоволенні позовних вимог.
СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
5. Судами попередніх інстанцій встановлено, що розпорядженням голови Приморської РДА від 20 червня 2012 року № 324 надано згоду громадянам України на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок із земель запасу сільськогосподарського призначення (угіддя - рілля) Борисівської сільської ради загальною площею 2,35 га для ведення особистого селянського господарства, які розташовані в контурі НОМЕР_1 на території Борисівської сільської ради Приморського району Запорізької області (за межами населених пунктів), на умовах оренди, терміном 49 років, у тому числі: ОСОБА_1 - 0,65 га.
На підставі розпорядження голови Приморської РДА від 20 червня 2012 року № 324 та заяви позивача Приморським міськрайонним виробничим відділом Запорізької регіональної філії Державного підприємства "Центр Державного земельного кадастру" розроблено проект із землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства громадянці України ОСОБА_1 .
На підставі наказу ГУ Держгеокадастру у Запорізькій області від 20 травня 2015 року № 8-1095/15-15-СГ "Про поділ земельної ділянки" здійснено поділ земельної ділянки кадастровий номер 2324880200:02:014:001 на сім окремих ділянок.
Земельній ділянці, щодо якої позивачу надано згоду на розробку проекту землеустрою, присвоєно кадастровий номер 2324880200:02:014:0054.
26 серпня 2015 року ОСОБА_1 звернулась до ГУ Держгеокадастру у Запорізькій області із заявою про затвердження проекту землеустрою щодо спірної земельної ділянки.
За результатами розгляду заяви позивача ГУ Держгеокадастру у Запорізькій області відмовлено у задоволенні вищезазначеної заяви, оскільки, на думку відповідача, заява не відповідала вимогам Інструкції щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) та їх закріплення межовими знаками, затвердженої наказом Держкомзему від 18 травня 2010 року № 376, а саме:
- матеріали геодезичних вишукувань не відповідають вимогам Інструкції з топографічного знімання у масштабах 1:5000, 1:2000, 1:1000, 1:500 (ГКНТА-2.04-02-98), яка затверджена наказом Головного управління геодезії, картографії та кадастру при Кабміні України № 56 від 9 квітня 1998 року;
- в проекті відсутня інформація про передачу ОСОБА_1 раніше безоплатно у власність земельної ділянки за даним видом використання;
- до проекту додано копію розпорядження Приморської районної адміністрації Запорізької області про надання згоди на розроблення документації із землеустрою замість дозволу на розроблення документації із землеустрою.
22 жовтня 2015 року відповідачем розглянуто повторну заяву ОСОБА_1 від 5 жовтня 2015 року про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 0,65 га для ведення особистого селянського господарства на території Борисівської сільської ради Приморського району Запорізької області.
За результатами розгляду заявнику відмовлено у задоволенні вищезазначеної заяви, оскільки наданий проект землеустрою не відповідав вимогам і нормам законодавства:
- акт прийомки-передачі межових знаків на зберігання не відповідає вимогам Інструкції щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) та їх закріплення межовими знаками, затвердженої наказом Держкомзему від 18 травня 2010 року № 376;
- креслення перенесення меж земельної ділянки в натурі (на місцевість) не містить прив`язок до об`єктів та контурі місцевості;
- кадастровий план земельної ділянки не відповідає вимогам додатку 11 до Порядку ведення Державного земельного кадастру затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17 жовтня 2012 року № 1051;
- матеріали геодезичних вишукувань не відповідають вимогам Інструкції з топографічного знімання у масштабах 1:5000, 1:2000, 1:1000, 1:500 (ГКНТА-2.04-02-98), яка затверджена наказом Головного управління геодезії, картографії та кадастру при Кабміні України № 56 від 9 квітня 1998 року.
Крім того, у вказаній відповіді позивачу було запропоновано звернутися до Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області для отримання дозволу на розроблення документації із землеустрою.
24 листопада 2015 року відповідачем розглянуто чергову заяву позивача про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду пл. 0,65 га для ведення особистого селянського господарства на території Борисівської сільської ради Приморського району Запорізької області (2324880200:02:014:0054).
За результатами розгляду заяви ОСОБА_1 відмовлено у задоволенні вищезазначеної заяви, оскільки наданий проект землеустрою не відповідав вимогам і нормам законодавства:
- акт прийомки-передачі межових знаків на зберігання не відповідає вимогам Інструкції щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) та їх закріплення межовими знаками, затвердженої наказом Держкомзему від 18 травня 2010 року № 376.
Крім того, запропоновано звернутися до Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області для отримання дозволу на розроблення документації із землеустрою.
25 грудня 2015 року головою Приморської РДА прийнято розпорядження "Про впорядкування розпоряджень голови районної державної адміністрації" № 454, відповідно до якого, крім іншого, внесені зміни до розпорядження від 20 червня 2012 року № 324, а саме: у тексті розпорядження та у назві розпорядження і додатку нього, слово "згода" замінити словами "дозвіл".
29 грудня 2015 року ОСОБА_1 звернулась до відповідача з заявою про затвердження проекту землеустрою, проте, 15 січня 2016 року за результатами розгляду відповідачем відмовлено у задоволенні вищезазначеної заяви з посиланням на невідповідність поданого проекту землеустрою вимогам і нормам законодавства:
- акт прийомки-передачі межових знаків на зберігання не відповідає вимогам Інструкції щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) та їх закріплення межовими знаками, затвердженої наказом Держкомзему від 18 травня 2010 року № 376.
Також, з метою об`єктивного розгляду документації із землеустрою на відповідність вимогам чинного законодавства позивачу запропоновано звернутися до Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області для отримання дозволу на розроблення документації із землеустрою.
4 лютого 2016 року позивач знову звернулась до відповідача із заявою про затвердження проекту землеустрою, проте, 22 лютого 2016 року отримала відмову у задоволенні вищезазначеної заяви з посиланням на невідповідність поданого проекту землеустрою вимогам і нормам законодавства:
- акт прийомки-передачі межових знаків на зберігання не відповідає вимогам Інструкції щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) та їх закріплення межовими знаками, затвердженої наказом Держкомзему від 18 травня 2010 року № 376;
- довідка з державної статистичної звітності про наявність земель та розподіл їх за власниками земель, землекористувачами, угіддями (за даними форми 6-зем) втратила чинність.
Також позивача повідомлено, що складовою частиною проекту землеустрою є рішення органу виконавчої влади про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки. У разі, якщо розпорядження Приморської РДА стосовно виправлення лінгвістичної помилки є підставою для розробки проекту землеустрою, то дане розпорядження необхідно було надати у складі проекту землеустрою, а не окремим листом.
27 травня 2016 року позивач подала до управління Держгеокадастру заяву про затвердження проекту землеустрою.
8 червня 2016 року відповідач відмовив позивачу у задоволенні вищезазначеної заяви у зв`язку із відсутністю дозволу на розроблення документації із землеустрою.
6. Не погодившись з рішенням відповідача про відмову в затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки від 8 червня 2016 року, ОСОБА_1 звернулась до суду з позовом.
ДОВОДИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
7. Касаційна скарга обґрунтована тим, що 20 червня 2012 року Приморською РДА було винесено розпорядження № 324 "Про надання згоди на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок громадянам України на території Борисівської сільської ради Приморського району Запорізької області". Пунктом 1 зазначеного розпорядження передбачено надати згоду громадянам України на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок із земель запасу сільськогосподарського призначення (угіддя- рілля) Борисівської сільської ради загальною площею 2,35 га для ведення особистого селянського господарства, які розташовані в контурі НОМЕР_1 на території Борисівської сільської ради Приморського району Запорізької області (за межа:::, населеного пунктів), на умовах оренди, терміном на 49 (сорок дев`ять) рою з згідно додатку. Згідно пункту 2 додатку до зазначеного розпорядження - ОСОБА_1, номер контуру НОМЕР_1, розмір земельної ділянки 0,65 га.
Відповідно пункту 2 статті 123 Земельного кодексу України зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідної сільської, селищної, міської, районної, обласної ради, Кабінету Міністрів України, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, місцевої державної адміністрації. Пунктом 3 даної статті передбачено що відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування в межах їх повноважень у місячний строк розглядає клопотання і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні.
Таким чином, позивач не отримував дозволу на розробку проекту землеустрою у Головному управлінні в розумінні пункту 3 статті 123 Земельного кодексу України, а отже, затвердження проекту землеустрою, дозвіл на розробку якого не надавався, суперечитиме статті 123 Земельного кодексу України.
Статтею 50 Закону України "Про землеустрій" передбачає, шо проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок включають рішення Верховної Ради Автономної Республіки Крим, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (у випадках, передбачених законом).
Проте, у проекті із землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства у ОСОБА_1 відсутнє рішення про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки.
У розпорядженнях Приморської РДА, які були прийняті з порушенням норм законодавства, є суперечності, розбіжності через які Головне управління не має правових підстав для затвердження проекту із землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства гр. України ОСОБА_1
25 грудня 2015 року було винесено розпорядження Приморської РДА № 454 "Про впорядкування розпоряджень голови районної державної адміністрації", пунктом З внесено зміни до розпорядження Приморської РДА від 20 червня 2012 року № 324 "Про надання згоди на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок громадянам України на території Борисівської сільської ради Приморського району Запорізької області".
Відповідно до статті 6 Закону України "Про місцеві державні адміністрації" на виконання Конституції України, законів України, актів Президента України, актів Кабінету Міністрів України, міністерств та інших центральних органів виконавчої влади, які відповідно до закону забезпечують нормативно-правове регулювання власних і делегованих повноважень, голова місцевої державної адміністрації в межах своїх повноважень видає розпорядження.