1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



29 жовтня 2020 року

Київ

справа №822/489/17

адміністративне провадження №К/9901/15378/18



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого - Стрелець Т.Г.,

суддів: Бучик А.Ю., Рибачука А.І.,



розглянувши в письмовому провадженні у касаційній інстанції адміністративну справу №822/489/17

за позовом ОСОБА_1 до військової частини-польова пошта В4264, Хмельницького обласного військового комісаріату, Головного управління Державної казначейської служби України у Хмельницькій області про визнання бездіяльності протиправною, визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії, провадження по якій відкрито

за касаційною скаргою Хмельницького обласного військового комісаріату на постанову Хмельницького окружного адміністративного суду від 09 березня 2017 року (прийняту у складі головуючого судді Касапа В.М.) та ухвалу Вінницького апеляційного адміністративного суду від 17 травня 2017 року (постановлену у складі колегії суддів: головуючого судді - Граб Л.С., суддів: Білої Л.М., Гонтарука В.М.)

у с т а н о в и в :

ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

1. У січні 2017 року ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до військової частини - польова пошта В4264, Хмельницького обласного військового комісаріату, Головного управління Державної казначейської служби України, в якому, з урахуванням заяви про уточнення позовних вимог, просив:

- визнати протиправною бездіяльність військової частини - польова пошта В4264, щодо невиконання обов`язків, покладених пунктом 6 "Порядку надання статусу учасника бойових дій особам, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брали безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення", затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20.08.2014 року №413, щодо неподання у місячний строк після завершення ОСОБА_1 виконання завдань антитерористичної операції в районах її проведення на розгляд комісії, утвореної у МОУ, документів, які є підставою для надання статусу учасника бойових дій;

- визнати протиправною бездіяльність комісії Хмельницького ОВК з питань розгляду матеріалів про визначення учасників бойових дій щодо належного розгляду звернення ОСОБА_1 від 28.11.2016 року про визначення статусу учасника бойових дій, а також визнати незаконним та скасувати рішення комісії, оформленого протоколом від 14 грудня 2016 року №17, в частині направлення документів щодо статусу учасника бойових дій ОСОБА_1 на доопрацювання;

- зобов`язати Хмельницький обласний військовий комісаріат в особі комісії з питань розгляду матеріалів про визначення учасників бойових дій розглянути та прийняти рішення щодо визначення ОСОБА_1 статусу учасника бойових дій;

- стягнути як компенсацію моральної шкоди з держави в особі Головного управління Державної казначейської служби України в Хмельницької області кошти державного бюджету в сумі 15000 грн.

2. Позовні вимоги обґрунтовано тим, що після звільнення з військової служби 04 жовтня 2016 року позивач звернувся до командування ВЧ - польова пошта В4264 у якій проходив службу, щодо вирішення питання про отримання статусу учасника бойових дій. Командуванням ВЧ надано необхідні документи, які підтверджували його фактичну участь в проведенні АТО. В листопаді 2016 року позивач звернувся через Хмельницький об`єднаний міський військовий комісаріат до комісії з питань розгляду матеріалів про визнання учасників бойових дій при Хмельницькому обласному військовому комісаріаті (далі - комісія при Хмельницькому ОВК) та надав визначений нормативно-правовими актами необхідний перелік документів. 28 грудня 2016 року позивач отримав письмове повідомлення про те, що комісією при Хмельницькому ОВК позитивне рішення про визнання його учасником бойових дій не прийнято та запропоновано надати підтверджуючі документи на інші періоди участі в АТО, у разі їх наявності, при цьому сукупний період перебування в зоні АТО має складати не менше 30 діб. Протоколом засідання комісії при Хмельницькому ОВК №17 від 14.12.2016 повернуто документи на доопрацювання, тим самим відмовлено в наданні статусу учасника бойових дій. Позивач не погоджується з таким рішенням, вважає його незаконним та таким, що унеможливлює доступ позивача до соціальних пільг, гарантованих державою як особі, яка фактично є учасником бойових дій.

Короткий зміст рішення суду І інстанції

3. 09 березня 2017 року Хмельницький окружний адміністративний суд вирішив:

Адміністративний позов задовольнити частково.

Визнати протиправною бездіяльність Військової частини - польова пошта В4264, щодо невиконання обов`язків, покладених пунктом 6 "Порядку надання статусу учасника бойових дій особам, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брали безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення", затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20.08.2014 року №413, щодо неподання у місячний строк після завершення ОСОБА_1 виконання завдань антитерористичної операції в районах її проведення на розгляд комісії, утвореної у Міністерстві оборони України, документів, які є підставою для надання статусу учасника бойових дій.

Зобов`язати Хмельницький обласний військовий комісаріат в особі комісії з питань розгляду матеріалів про визначення учасників бойових дій розглянути та прийняти рішення щодо визначення ОСОБА_1 статусу учасника бойових дій.

В задоволенні інших позовних вимог відмовити.

4. Задовольняючи частково позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що Військовою частиною - польова пошта В4264 не виконано вимоги передбачені п.6 Порядку №413, чим порушено права позивача. Крім того, суд дійшов висновку, що позовна вимога про визнання протиправною бездіяльності комісії при Хмельницькому ОВК, щодо неналежного розгляду звернення позивача про визначення статусу учасником бойових дій, а також визнання незаконним та скасування рішення оформленого протоколом від 14.12.2016 №17, в частині направлення документів на доопрацювання не підлягає задоволенню, оскільки комісією при Хмельницькому ОВК не порушено порядок розгляду звернення позивача, щодо надання йому статусу учасника бойових дій. Відмовляючи у задоволенні вимоги позивача щодо стягнення моральної шкоди в розмірі 15000,00 грн. суд зазначив, що позивачем не наведено вмотивованих обставин щодо факту заподіяння такої шкоди.

Короткий зміст рішення суду апеляційної інстанції

5. 17 травня 2017 року Вінницький апеляційний адміністративний суд вирішив:

Апеляційну скаргу Хмельницького обласного військового комісаріату залишити без задоволення, а постанову Хмельницького окружного адміністративного суду від 09 березня 2017 року - без змін.

6. Апеляційний суд мотивував своє рішення тим, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

7. 06 червня 2017 року до Вищого адміністративного суду України надійшла касаційна скарга Хмельницького обласного військового комісаріату.

У касаційній скарзі скаржник просить постанову Хмельницького окружного адміністративного суду від 09 березня 2017 року та ухвалу Вінницького апеляційного адміністративного суду від 17 травня 2017 року у справі № 822/489/17 скасувати та ухвалити нове рішення, яким відмовити у задоволенні позовних вимог.

Касаційна скарга обґрунтована тим, що рішення судів першої та апеляційної інстанції винесенні з порушенням норм матеріального та процесуального права, а тому підлягають скасуванню. Скаржник зазначає, що на момент звернення позивача до Комісії при Хмельницькому ОВК, вступили в силу зміни до Порядку №413, відповідно до яких статус учасника бойових дій надається особам, зазначеним у пункті 2 цього Порядку, в разі залучення їх до проведення антитерористичної операції на строк не менше ніж 30 календарних днів, у тому числі за сукупністю днів перебування в районах її проведення. Оскільки позивач перебував у зоні проведення антитерористичної операції менше 30 днів, документи було повернуто на доопрацювання, а також повідомлено, що позивач може звернутися до Комісії з повним пакетом документів, а саме надати підтверджуючі документи на інші періоди участі в АТО у разі їх наявності (сукупний період перебування в зоні АТО має складати не менше 30 діб). Таким чином, Хмельницьким ОВК не було порушено Порядок №413, документи позивача, які були подані на розгляд Комісії при Хмельницькому ОВК, були розглянуті відповідно до вищезазначеного Порядку та в межах чинного законодавства.

8. Ухвалою Вищого адміністративного суду України від 08 серпня 2017 року відкрито касаційне провадження за скаргою Хмельницького обласного військового комісаріату на постанову Хмельницького окружного адміністративного суду від 09 березня 2017 року та ухвалу Вінницького апеляційного адміністративного суду від 17 травня 2017 року.

9. 06 вересня 2017 року до Вищого адміністративного суду України від Злотенка Сергія Олександровича, як представника ОСОБА_1, надійшли письмові заперечення на касаційну скаргу.

У запереченнях на касаційну скаргу представник позивача просить касаційну скаргу Хмельницького обласного військового комісаріату залишити без задоволення, а судові рішення - без змін.

10. 05 лютого 2018 року вказана касаційна скарга надійшла до Верховного Суду як суду касаційної інстанції в адміністративних справах.

II. ФАКТИЧНІ ОБСТАВИНИ СПРАВИ

11. ОСОБА_1 проходив службу у Військовій частині - польова пошта В4264 на посаді інструктора навчального взводу навчальної роти підготовки фахівців технічного забезпечення відділення підготовки фахівців технічного та тилового забезпечення.

Згідно наказу командира ВЧ ПП В4264 №227 від 05 вересня 2016 року позивач вибув у відрядження у штаб АТО на території Донецької та Луганської областей м. Краматорськ ОТУ "Маріуполь" 56 омбр на 10 діб з 05 вересня по 14 вересня 2016 року, з метою удосконалення підготовки підрозділів родів військ згідно розпорядження ПЗ НГШ ЗС України від 02.09.2016 №348/3627.

07 вересня 2016 року ОСОБА_1 прибув до складу сил та засобів, які залучаються та беруть безпосередню участь в АТО на території Донецької та Луганської областей в оперативно-тактичному угрупуванні "Маріуполь", забезпеченні її проведення, з метою виконання службових (бойових) завдань, що підтверджується витягом з наказу №250 від 07 вересня 2016 року.

Згідно наказу від 12.09.2016 №255 позивач 12 вересня 2016 року вибув з сил та засобів, які залучаються та беруть безпосередню участь в АТО на території Донецької та Луганської областей в оперативно-тактичному угрупуванні "Маріуполь", забезпеченні її проведення, з метою виконання службових (бойових) завдань, та відповідно до наказу від 21.09.2016 №265дск перебував у службовому відрядженні в районі Антитерористичної операції на території Донецької та Луганської областей, з 13 по 17 вересня 2016 року.

Наказом від 24.09.2016 №268дск першого заступника керівника Антитерористичного Центру при Службі безпеки України підтверджено, що позивач з 24 вересня 2016 року вибув зі складу сил та засобів, які залучаються та беруть безпосередню участь в Антитерористичній операції на території Донецької та Луганської областей, забезпеченні її проведення до пункту постійної дислокації.

25 вересня 2016 року ОСОБА_1 прибув до ВЧ - ПП В4264 та приступив до виконання службових обов`язків з штабу АТО на території Донецької та Луганської областей м. Краматорськ ОТУ "Маріуполь" 56 омбр, що підтверджується наказом командира ВЧ - ПП В4264.

04 жовтня 2016 року позивач звернувся до вч-польова пошта В4264 стосовно вирішення питання про отримання статусу учасника бойових дій.

28 листопада 2016 року ОСОБА_1 звернувся через Хмельницький об`єднаний міський військовий комісаріат до комісії з питань розгляду матеріалів про визнання учасників бойових дій при Хмельницькому обласному військовому комісаріаті та надав перелік підтверджуючих документів.

14 грудня 2016 року відбулося засідання комісії Хмельницького ОВК з питань розгляду матеріалів про визнання учасників бойових дій, на якому ухвалено повернути документи військовозобов`язаного ОСОБА_1 на доопрацювання.

Листом Хмельницького ОВК від 26.12.2016 року №922 ОСОБА_1 повідомлено, що комісія при Хмельницькому ОВК позитивного рішення про визнання його учасником бойових дій не прийняла, документи повернуті на доопрацювання у зв`язку із перебуванням позивача в зоні проведення АТО менше 30 днів.

ІІІ. ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

12. Суд касаційної інстанції наголошує на тому, що перевірка законності судових рішень судів першої та апеляційної інстанції, згідно зі статтею 341 КАС України, здійснюється виключно у частині застосування норм матеріального та процесуального права.

Суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази.

13. Вирішуючи питання про обґрунтованість поданої касаційної скарги, Верховний Суд виходить з наступного.

Перелік осіб, які визнаються учасниками бойових дій, визначений статтею 6 Закону України від 22.10.1993 № 3551-ХІІ "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" (далі - Закон № 3551-ХІІ).

Відповідно до пункту 19 частини першої статті 6 Закону № 3551-ХІІ учасниками бойових дій визнаються військовослужбовці (резервісти, військовозобов`язані) та працівники Збройних Сил України, Національної гвардії України, Служби безпеки України, Служби зовнішньої розвідки України, Державної прикордонної служби України, Державної спеціальної служби транспорту, військовослужбовці військових прокуратур, особи рядового та начальницького складу підрозділів оперативного забезпечення зон проведення антитерористичної операції центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, державну політику у сфері державної митної справи, поліцейські, особи рядового, начальницького складу, військовослужбовці, працівники Міністерства внутрішніх справ України, Управління державної охорони України, Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України, Державної служби України з надзвичайних ситуацій, Державної пенітенціарної служби України, інших утворених відповідно до законів України військових формувань, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брали безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, перебуваючи безпосередньо в районах антитерористичної операції у період її проведення.


................
Перейти до повного тексту