1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



27 жовтня 2020 року

Київ

справа №813/1856/15

адміністративне провадження №К/9901/19376/18



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Бившевої Л.І.,

суддів: Хохуляка В.В., Ханова Р.Ф.,

розглянувши касаційну скаргупопередньому судовому засіданні касаційну скаргу Ковельської об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Волинській області на постанову Львівського окружного адміністративного суду від 09.07.2015 (суддя Потабенко В.А.) та ухвалу Львівського апеляційного адміністративного суду від 22.09.2015 (судді: Улицький В.З., Гулид Р.М., Кузьмич С.М.) у справі №813/1856/15 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Електрон-Буд" (далі у тексті - ТОВ "Електрон-Буд") до Ковельської об`єднаної державної податкової Головного управління ДФС у Волинській області та Державної податкової інспекції у Личаківському районі м. Львова Головного управління ДФС у Львівській області (далі у тексті - ДПІ у Личаківському районі м. Львова) про визнання дій протиправним та зобов`язання до вчинення дій,



У С Т А Н О В И В:



У квітні 2015 року ТОВ "Електрон-Буд" звернулося до суду з адміністративним позовом до Ковельської об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Волинській області (далі у тексті - Ковельська ОДПІ, відповідач 1), Державної податкової інспекції у Личаківському районі міста Львова Головного управління ДФС у Львівській області (далі у тексті - ДПІ у Личаківському районі м. Львова, відповідач 2), у якому, із урахуванням уточнених позовних вимог заяви б/н від 17.06.2015, просить :

- визнати протиправними дії Ковельської об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Волинській області щодо коригування сум податкового кредиту з податку на додану вартість на підставі акта перевірки від 26.05.2014 № 360/03-06-22/14315227 "Про результати документальної позапланової виїзної перевірки ТОВ "Електрон - Буд" (ЄДРПОУ 14315227), з питань дотримання вимог податкового законодавства при здійсненні фінансово - господарських операцій з ТОВ "Компанія "Укрпромторг" (ЄДРПОУ 38354571), ТДВ "ГАЛ - КАТ" (ЄДРПОУ 38456790), ТОВ "Гал - Транс" (ЄДРПОУ 38127434) по придбанню товарів (робіт, послуг) за січень - лютий 2014 року та подальшого їх використання в господарській діяльності" в інформаційній системі "Податковий блок" та системі АІС "Система автоматизованого співставлення податкових зобов`язань та податкового кредиту в розрізі контрагентів на рівні ДПА України";

- зобов`язати Державну податкову інспекцію у Личаківському районі м. Львова Головного управління ДФС у Львівській області відновити інформацію про податковий кредит ТОВ "Електрон - Буд" (ЄДРПОУ 14315227) з податку на додану вартість за період з січня по лютий 2014 року на суму 6733656,00 грн. у електронній базі даних АІС "Результати співставлення податкових зобов`язань та податкового кредиту в розрізі контрагентів на рівні ДПА України" та інформаційній системі "Податковий блок".



Обґрунтовуючи позовні вимоги позивач зазначив, що відповідачі порушили права та інтереси ТОВ "Електрон - Буд", оскільки ними проведено коригування сум податкового кредиту з податку на додану вартість у інформаційній системі "Податковий блок" та системі АІС "Система автоматизованого співставлення податкових зобов`язань та податкового кредиту в розрізі контрагентів на рівні ДПА України". Позивач вважає, що дії відповідачів щодо коригування призвели до порушення його законних прав та інтересів, як платника податків, завдає шкоди його господарським інтересам та діловій репутації, може стати причиною відмови контрагентів від подальших господарських відносин з ним, що матиме негативні наслідки. Дії відповідачів із самостійної зміни у автоматизованій системі співставлення показників податкового кредиту та податкових зобов`язань без прийняття податкового повідомлення - рішення та без зміни цих показників самостійно позивачем шляхом подання декларацій порушує права та інтереси позивача.



У свою чергу, відповідач 1 у запереченнях на адміністративний позов зазначив, що включення до баз даних інформації про перевірку не створює жодних перешкод для діяльності платника податків. Дані дії мають розцінюватись як службова діяльність працівників податкової інспекції з виконання обов`язків щодо збирання доказової інформації про наявність чи відсутність документального підтвердження господарських операцій. Зазначені дії самі по собі не створюють для суб`єкта господарювання жодних правових наслідків, відтак вважає заявлений позов безпідставним та просив у його задоволенні відмовити в повному обсязі.



Представник відповідача 2 проти позову теж заперечував з підстав того, що внесення інформації до електронної бази даних АІС "Система автоматизованого співставлення податкових зобов`язань та податкового кредиту в розрізі контрагентів на рівні ДПА України" та інформаційної системи "Податковий блок" жодним чином не порушують прав позивача, адже не впливають на задекларовані податкові зобов`язання і податковий кредит платника податків, а несуть лише інформаційний і статистичний характер.



Львівський окружний адміністративний суд постановою від 09.07.2015, яка залишена без змін ухвалою Львівського апеляційного адміністративного суду від 22.0.2015, адміністративний позов задовольнив:

- визнав протиправними дії Ковельської об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Волинській області щодо коригування сум податкового кредиту з податку на додану вартість на підставі акта перевірки від 26.05.2014 № 360/03-06-22/14315227 "Про результати документальної позапланової виїзної перевірки ТОВ "Електрон - Буд" (ЄДРПОУ 14315227), з питань дотримання вимог податкового законодавства при здійсненні фінансово - господарських операцій з ТОВ "Компанія "Укрпромторг" (ЄДРПОУ 38354571), ТДВ "ГАЛ - КАТ" (ЄДРПОУ 38456790), ТОВ "Гал - Транс" (ЄДРПОУ 38127434) по придбанню товарів (робіт, послуг) за січень - лютий 2014 року та подальшого їх використання в господарській діяльності" в інформаційній системі "Податковий блок" та системі АІС "Система автоматизованого співставлення податкових зобов`язань та податкового кредиту в розрізі контрагентів на рівні ДПА України";

- зобов`язав Державну податкову інспекцію у Личаківському районі м. Львова Головного управління ДФС у Львівській області відновити інформацію про податковий кредит ТОВ "Електрон - Буд" (ЄДРПОУ 14315227) з податку на додану вартість за період з січня по лютий 2014 року на суму 6733656,00 грн. у електронній базі даних АІС "Результати співставлення податкових зобов`язань та податкового кредиту в розрізі контрагентів на рівні ДПА України" та інформаційній системі "Податковий блок". Стягнув судові витрати з Державного бюджету України на користь позивача.



Ковельська об`єднана державна податкова інспекція Головного управління ДФС у Волинській області подала до Вищого адміністративного суду України касаційну скаргу, в якій просить скасувати зазначені судові рішення та ухвалити нове рішення, яким відмовити в задоволенні позову в повному обсязі.



Обґрунтовуючи касаційну скаргу скаржник посилається на порушення судами попередніх інстанцій норм матеріального права, що призвело до неправильного вирішення справи судами по суті. Зазначає, що судами не було надано належну правову оцінку під час розгляду справи саме факту оскарження позивачем дій відповідачів при прийнятті акту перевірки та висновків у його результаті, оскільки ані акт, ані висновки, викладені в ньому не впливають на права та обов`язки позивача та не створюють для нього наслідків, які б мали юридичну силу.



Вищий адміністративний суд України ухвалою від 31.03.2016 відкрив касаційне провадження за касаційною скаргою.



Позивачем заперечення на касаційну скаргу суду не надано.



Відповідно до підпункту 4 пункту 1 Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України (у редакції Закону України від 03.10.2017 №2147-VIII, який набрав чинності з 15.12.2017) касаційні скарги (подання) на судові рішення в адміністративних справах, які подані і розгляд яких не закінчено до набрання чинності цією редакцією Кодексу, передаються до Касаційного адміністративного суду та розглядаються спочатку за правилами, що діють після набрання чинності цією редакцією Кодексу.



Згідно з протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями у справі визначено склад колегії суддів Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду: Бившева Л.І. (суддя-доповідач, головуючий суддя), Хохуляк В.В., Ханова Р.Ф.



Верховний Суд ухвалою від 26.10.2020 призначив справу до касаційного розгляду в попередньому судовому засіданні на 27.10.2020.



Верховний Суд, переглядаючи судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги та перевіряючи правильність застосування судами попередніх інстанцій норм матеріального і процесуального права на підставі фактичних обставин справи, виходить з такого.



Суди попередніх інстанцій установили такі обставини.



Ковельською об`єднаною державною податковою інспекцією Головного управління Міндоходів у Волинській області було видано наказ №438 від 24.04.2014 "Про здійснення документальної позапланової невиїзної перевірки ТОВ "Електрон-буд" (ЄДРПОУ 14315227), з питань дотримання вимог податкового законодавства при здійсненні фінансово - господарських операцій з ТОВ "Компанія "Укрпромторг" (ЄДРПОУ 38354571), ТДВ "ГАЛ - КАТ" (ЄДРПОУ 38456790), ТОВ "Гал - Транс" (ЄДРПОУ 38127434) по придбанню товарів (робіт, послуг) за січень - лютий 2014 року та подальшого їх використання в господарській діяльності" в інформаційній системі "Податковий блок" та системі АІС "Система автоматизованого співставлення податкових зобов`язань та податкового кредиту в розрізі контрагентів на рівні ДПА України".



На виконання вказаного наказу посадовими особами Ковельською об`єднаною державною податковою інспекцією Головного управління Міндоходів у Волинській області було проведено документальну позапланову невиїзну перевірку фінансово-господарської діяльності позивача із вказаними вище контрагентами за період з січня по лютий 2014 року, за результатами якої складено акт від 26.05.2014 №360/03-06-22-14315227.



Перевіркою встановлено порушення позивачем вимог пункту 185.1 статті 185, пункту 188.1 статті 188, пункту 44.1 статті 44, пунктів 186.1, 186.2 статті 186, пунктів 198.1, 198.3, 198.6 статті 198 Податкового кодексу України від 02.12.2010 №2755-VI зі змінами та доповненнями (далі у тексті - ПК України, у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) в результаті чого ним занижено суму податку на додану вартість на загальну суму 6 370 960, 00 грн, у тому числі, за січень 2014 року на 4 136 433, 33 грн та за лютий 2014 року на суму 2 234 526, 67 грн.



Судами також встановлено, що за наслідками проведеної перевірки податкові повідомлення-рішення контролюючим органом не приймалися, проте було включено інформацію на підставі акту перевірки від 25.12.2014 № 360/03-06-22-14315227 до автоматизованої системи у базах підсистеми "Податковий аудит" інформаційної системи "Податковий блок" та АІС "Система автоматизованого співставлення податкових зобов`язань та податкового кредиту в розрізі контрагентів на рівні ДПА України".



Відповідно до пункту 61.1 статті 61 ПК України податковий контроль - це система заходів, що вживаються контролюючими органами з метою контролю правильності нарахування, повноти і своєчасності сплати податків і зборів, а також дотримання законодавства з питань регулювання обігу готівки, проведення розрахункових та касових операцій, патентування, ліцензування та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.



Так, пункт 61.1 статті 61 ПК України, зазначає, що податковим контролем є система заходів, що вживаються контролюючими органами з метою контролю правильності нарахування, повноти і своєчасності сплати податків і зборів, а також дотримання законодавства з питань регулювання обігу готівки, проведення розрахункових та касових операцій, патентування, ліцензування та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.



Підпунктом 62.1.2 пункту 62.1 статті 62 ПК України визначено, що способом здійснення податкового контролю є, зокрема, інформаційно-аналітичне забезпечення діяльності контролюючих органів.



Згідно з положеннями статті 71 ПК України інформаційно-аналітичне забезпечення діяльності контролюючих органів це комплекс заходів щодо збору, опрацювання та використання інформації, необхідної для виконання покладених на контролюючі органи функцій та завдань .



Підпунктом 72.1.1 пункту 72.1 статті 72 ПК України передбачено, що для інформаційно-аналітичного забезпечення діяльності контролюючого органу використовується інформація, що надійшла, зокрема: від платників податків та податкових агентів, що міститься в податкових деклараціях, розрахунках, інших звітних документах; що міститься у наданих великими платниками податків в електронній формі копіях документів з обліку доходів, витрат та інших показників, пов`язаних із визначенням об`єктів оподаткування (податкових зобов`язань), первинних документах, які ведуться в електронній формі, регістрах бухгалтерського обліку, фінансовій звітності, інших документах, пов`язаних з обчисленням та сплатою податків і зборів; про фінансово-господарські операції платників податків.



Відповідно до положень статті 74 ПК України податкова інформація, зібрана відповідно до цього Кодексу, може зберігатися та опрацьовуватися в інформаційних базах контролюючих органів або безпосередньо посадовими (службовими) особами контролюючих органів. Перелік інформаційних баз, а також форми і методи опрацювання інформації визначаються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику. Зібрана податкова інформація та результати її опрацювання використовуються для виконання покладених на контролюючі органи функцій та завдань.



Відповідно до статті 63 ПК України - облік платників податків ведеться з метою створення умов для здійснення контролюючими органами контролю за правильністю нарахування, своєчасністю і повнотою сплати податків, нарахованих фінансових санкцій, дотримання податкового та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на органи державної податкової служби.



Податковому органу відповідно до статті 66 ПК України надано право вносити зміни до облікових даних платника податків на підставі інформації органів державної реєстрації; інформації банків та інших фінансових установ про відкриття (закриття) рахунків платників податків; документально підтвердженої інформації, що надається платниками податків; інформації суб`єктів інформаційного обміну, уповноважених вчиняти будь-які реєстраційні дії стосовно платника податків; рішення суду, що набрало законної сили; даних перевірок платників податків.


................
Перейти до повного тексту