1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ



28 жовтня 2020 року

м. Київ

справа №640/2289/19

провадження №К/9901/15054/20



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого - Смоковича М. І.,

суддів: Губської О. А., Данилевич Н. А.

розглянув у попередньому судовому засіданні у касаційній інстанції адміністративну справу

за позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у місті Києві до Приватного акціонерного товариства "Київський механічний завод іграшок ім. М.Ф. Ватутіна" про застосування заходів реагування

та за зустрічним позовом Приватного акціонерного товариства "Київський механічний завод іграшок ім. М.Ф. Ватутіна" до Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у місті Києві про визнання протиправним та скасування припису, провадження по якій відкрито

за касаційною скаргою Приватного акціонерного товариства "Київський механічний завод іграшок ім. М.Ф. Ватутіна" на постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 02 червня 2020 року, прийняту у складі колегії суддів: головуючого - Епель О. В., суддів: Губської Л. В., Степанюка А. Г.

І. Суть спору

1. У лютому 2019 року Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у місті Києві (далі - ГУ ДСНС у м. Києві) звернулось до суду з адміністративним позовом № 640/2289/19 до Приватного акціонерного товариства "Київський механічний завод іграшок ім. М.Ф. Ватутіна" (далі - ПрАТ "Київський механічний завод іграшок ім. М.Ф. Ватутіна") про застосування до ПрАТ "Київський механічний завод іграшок ім. М.Ф. Ватутіна", розташованого за адресою: вул. Боженка, 75-77, вул. Володимиро-Либідська, 21-17, вул. Антоновича, 118 у Голосіївському районі м. Києва, заходів реагування у вигляді повного зупинення будівництва житлового комплексу з магазинами, офісами, приміщеннями побутового обслуговування та підземним паркінгом, шляхом опечатування та відімкнення від джерел електроживлення, до повного усунення порушень, зазначених в акті перевірки.

2. В обґрунтування позовних вимог зазначає, що в ході проведеної посадовими особами ГУ ДСНС у м. Києві планової перевірки щодо додержання та виконання відповідачем вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки будівництва житлового комплексу з магазинами, офісами, приміщеннями побутового обслуговування та підземним паркінгом по вул. Боженка, 75-77, вул. Володимиро-Либідська, 21-17, вул. Антоновича, 118 у Голосіївському районі м. Києва, виявлено ряд порушень правил та норм пожежної і техногенної безпеки, які створюють загрозу життю людей.

2.1. З метою недопущення спричинення шкоди життю та здоров`ю людей, ГУ ДСНС у м. Києві звернулось до суду з вимогою про застосування заходів реагування у сфері пожежної та техногенної безпеки та цивільного захисту шляхом повного зупинення будівництва житлового комплексу ПрАТ "Київський механічний завод іграшок ім. М.Ф. Ватутіна".

3. Своєю чергою, у березні 2019 року ПрАТ "Київський механічний завод іграшок ім. М.Ф. Ватутіна" звернулось до суду з адміністративним позовом № 640/3738/19 до ГУ ДСНС у м. Києві, в якому, з урахуванням уточнених позовних вимог, просило визнати протиправним та скасувати припис від 29 листопада 2018 року № 332 у частині порушень, що необхідно усунути, зазначених під номерами з 1 по 11, 24 та 25.

4. В обґрунтування позовних вимог зазначає, що за результатами проведення у період з 15 листопада 2018 року по 23 листопада 2018 року планової перевірки території та житлових будинків при будівництві житлового комплексу по вул. Боженка, 75-77, вул. Володимиро-Либідська, 21-17, вул. Антоновича, 118 у Голосіївському районі м. Києва, посадовими особами ГУ ДСНС у м. Києві складено акт № 355, в якому відображено виявлені порушення.

4.1. Вказує, що на підставі акту перевірки ГУ ДСНС у м. Києві видано припис від 29 листопада 2018 року № 332, з яким ПрАТ "Київський механічний завод іграшок ім. М.Ф. Ватутіна" не погоджується в частині порушень, що необхідно усунути, зазначених під номерами з 1 по 11, 24 та 25.

4.2. Стверджує, що ПрАТ "Київський механічний завод іграшок ім. М.Ф. Ватутіна" не експлуатує та не утримує житловий комплекс, що розташований по вул. Боженка, 75-77, вул. Володимиро-Либідська, 21-17, вул. Антоновича, 118 у Голосіївському районі м. Києва, а перевірка, про яку йдеться мова, стосується об`єкта будівництва, на якому роботи ще не завершено.

4.3. Наголошує, що 15 грудня 2008 року ПрАТ "Київський механічний завод іграшок ім. М.Ф. Ватутіна" отримано в Інспекції державного архітектурно-будівельного контролю у місті Києві дозвіл на виконання будівельних робіт № 1007-Гл/Т із будівництва житлового комплексу з магазинами, офісами, приміщеннями побутового обслуговування та підземним паркінгом по вул. Боженка, 75-77, вул. Володимиро-Либідська, 21-17, вул. Антоновича, 118 у Голосіївському районі м. Києва. При цьому, будівництво зазначеного об`єкту здійснюється у відповідності до проектної документації, яка отримала усі необхідні погодження та має відповідні експертні висновки, де вказано, що проектна документація розроблена відповідно до вихідних даних на проектування з дотриманням вимог, у тому числі, пожежної безпеки.

4.4. Вважаючи, що ПрАТ "Київський механічний завод іграшок ім. М.Ф. Ватутіна" дотримано Правила пожежної безпеки в Україні, затверджені наказом Міністерства внутрішніх справ України від 30 грудня 2014 року № 1417 (далі - Правила пожежної безпеки в Україні), що регулюють порядок утримання та експлуатації об`єктів нерухомого майна, останній звернувсь до суду з вимогою про скасування припису від 29 листопада 2018 року № 332 у частині порушень, що необхідно усунути, зазначених під номерами з 1 по 11, 24 та 25.

5. Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 27 травня 2019 року об`єднано для спільного розгляду адміністративні справи № 640/2289/19 та № 640/3738/19, визначивши номер справи № 640/2289/19.

ІІ. Встановлені судами фактичні обставини справи

6. ПрАТ "Київський механічний завод іграшок ім. М.Ф. Ватутіна" є замовником будівництва житлового комплексу з магазинами, офісами, приміщеннями побутового обслуговування та підземним паркінгом по вул. Боженка, 75-55, вул. Володимиро-Либідська, 21-17, вул. Антоновича, 118 в Голосіївському районі м. Києва.

7. Відповідно до наказу ВАТ "Київський механічний завод іграшок ім. М.Ф. Ватутіна" (правонаступник ПрАТ "Київський механічний завод іграшок ім. М.Ф. Ватутіна") від 03 травня 2006 року № 3 затверджено проектну документацію щодо вказаного об`єкта, яку 10 травня 2006 року погоджено Головним управлінням містобудування, архітектури та дизайну міського середовища за ?№ 07-3669.

8. 15 грудня 2008 року Інспекцією державного архітектурно-будівельного контролю у місті Києві видано ПрАТ "Київський механічний завод іграшок ім. М.Ф. Ватутіна" дозвіл на виконання будівельних робіт №1007-Гл/Т.

9. У подальшому здійснено коригування вказаної проектної документації, зокрема, коригування К2 затверджено наказом від 01 лютого 2016 року № 454-ОД, коригування К3 - наказом від 23 грудня 2016 року № 12-ОД, коригування К4 - наказом від 29 травня 2017 року № 05-ОД.

10. Так, проектній документації надано: позитивний висновок комплексної державної експертизи проекту від 03 травня 2006 року Спеціалізованої організації "Київська міська служба Української інвестиційної експертизи" Київської міської державної організації; позитивний висновок комплексної державної експертизи робочої документації від 03 травня 2006 року Київської міської філії Державного підприємства "Спеціалізована державна експертна організація - центральна служба Української інвестиційної експертизи"; позитивний експертний звіт щодо розгляду проектної документації за коригування проекту 2К від 26 листопада 2015 року № 03-043-15-ЕП/КО ТОВ "Укрбудеспертиза"; позитивний експертний звіт щодо розгляду проектної документації за коригуванням проекту 3К від 26 грудня 2016 року № 03-138-16-ЕП/КО ТОВ "Укрбудеспертиза"; позитивний експертний звіт щодо розгляду проектної документації за коригуванням проекту 4К від 29 травня 2017 року № 03-087-17-ЕП/КО ТОВ "Укрбудеспертиза".

11. 17 жовтня 2018 року ГУ ДСНС у м. Києві прийнято наказ № 625 "Про затвердження плану перевірок", яким призначено проведення планової перевірки додержання (виконання) вимог нормативно-правових актів та нормативних документів у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки ПрАТ "Київський механічний завод іграшок ім. М.Ф. Ватутіна" за адресами: 03150, м. Київ, вул. Боженка, 75-55, вул. Володимиро-Либідська, 21-17, вул. Антоновича, 118.

12. Для проведення планової перевірки ПрАТ "Київський механічний завод іграшок ім. М.Ф. Ватутіна" уповноваженим особам ГУ ДСНС у м. Києві видано посвідчення від 09 листопада 2018 року № 3658.

13. У період з 15 листопада 2018 року по 23 листопада 2018 року у присутності представника ПрАТ "Київський механічний завод іграшок ім. М.Ф. Ватутіна" Зазимко Ю. В. було проведено зазначену перевірку, за результатами якої складено акт № 355, в якому зафіксовано ряд порушень норм пожежної і техногенної безпеки, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей, а саме:

1) не підтверджено, що вхідні двері квартир мають клас вогнестійкості не менше ЕІ 30 в порушення пункту 2.34 ДБН В.2.2-15-2005 "Житлові будинки. Основні положення", що є порушенням пункту 2.23 розділу ІІІ Правил пожежної безпеки в Україні;

2) не підтверджено, що двері ліфтових холів пожежних ліфтів є протипожежними 2-го типу в порушення пункту 5.3 ДСТУ-Н Б В.2.2-38:2013 "Настанова з улаштування пожежних ліфтів в будинках та спорудах", що є порушенням пункту 4 розділу І, пункту 2.23 розділу ІІІ Правил пожежної безпеки в Україні;

3) не підтверджено тип заповнення прорізів (дверцят, люків, тощо) в огороджувальних конструкціях каналів, шахт, ніш для прокладання комунікацій на порушення ДБН В.1.1-7, що є порушенням пункту 4 розділу І, пункту 2.23 розділу ІІІ Правил пожежної безпеки в Україні;

4) допускається зменшення параметрів, які визначені підпунктом "б" пункту 4.10, пункту 4.13 ДБН В.2.2-15-2005 "Житлові будинки. Основні положення", що є порушенням пункту 2.23 розділу ІІІ Правил пожежної безпеки в Україні;

5) у житловому будинку, що зводиться, та який має більше п`яти поверхів, допускається влаштування виходів з підвальних поверхів через загальні сходові клітки житлової частини будинку в порушення пункту 4.20 ДБН В.2.2-15-2005 "Житлові будинки. Основні положення", що є порушенням пункту 2.23 розділу ІІІ Правил пожежної безпеки в Україні;

6) допускається сполучення приміщень громадського призначення із житловою частиною по сходовій клітці типу Н1 у порушення пункту 2.53 ДБН В.2.2-15-2005 "Житлові будинки. Основні положення", що є порушенням пункту 2.23 розділу ІІІ Правил пожежної безпеки в Україні;

7) при периметральній забудові не влаштовані наскрізні проїзди в будинках на відстані не більше 180 м в порушення пункту 2.3 ДБН В.2.2-15-2005 "Житлові будинки. Основні положення", що є порушенням пункту 4 розділу І Правил пожежної безпеки в Україні;

8) допускається сполучення ліфтів підземного паркінгу із житловою частиною будівлі, розташованою вище першого поверху у порушення пункту 5.4 ДБН В.2.2-15-2005 "Житлові будинки. Основні положення", що є порушенням пункту 4 розділу І, пункту 2.23 розділу ІІІ Правил пожежної безпеки в Україні;

9) ширину сходових площадок сходових кліток типу Н1 влаштовано меншою від ширини маршу в порушення пункту 2.12 ДБН В.2.2-15-2005 "Житлові будинки. Основні положення", що є порушенням пункту 2.23 розділу ІІІ Правил пожежної безпеки в Україні;

10) між содовими маршами влаштовано проміжок завширшки у просвіті менше ніж 75 мм в порушення ДБН В.1.1.-7, що є порушенням пункту 4 розділу І, пункту 2.23 розділу ІІІ Правил пожежної безпеки в Україні;

11) допускається зменшення протипожежних відстаней від будівлі, що зводиться до поруч розташованих будівель в порушення пункту 1* додатку 3.1 ДБН 360-92**, що є порушенням пункту 4 розділу І Правил пожежної безпеки в Україні;

12) не підтверджено проведення замірів опору ізоляції і перевірки спрацювання приладів захисту електричних мереж та електроустановок від короткого замикання, що є порушенням пункту 1.20 розділу IV Правил пожежної безпеки в Україні;

13) не проведено технічне обслуговування вогнегасників в порушення пунктів 3, 5 Правил експлуатації та типових норм належності вогнегасників, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 15 січня 2018 року № 25, що є порушенням розділу V Правил пожежної безпеки в Україні;

14) не підтверджено, що до початку основних будівельних робіт на будові забезпечено протипожежне водопостачання від пожежних гідрантів на водогінній мережі або з резервуарів (водойм), що є порушенням пункту 4.47 розділу VІІ Правил пожежної безпеки в Україні;

15) у частині інвентарних будівель мобільного типу допускається встановлення електророзеток, вимикачів, перемикачів, розподільчих коробок на горючі основи (конструкції) без підкладання під них суцільного негорючого матеріалу, що виступає за габарити апарата не менш, ніж на 0,01 м, що є порушенням пункту 1.17 розділу IV Правил пожежної безпеки в Україні;

16) у частині інвентарних будівель мобільного типу допускається відкрите прокладання незахищених проводів та захищених проводів (кабелів) з оболонками з горючих матеріалів на відстані він них до горючих основ (конструкцій, деталей) менше 0, 01 м, що є порушенням пункту 1.12 розділу IV Правил пожежної безпеки в Україні;

17) не на кожному тимчасовому мобільному будинку та споруді вивішено таблички із зазначенням її призначення, інвентарного номеру, прізвища особи, відповідальної за її експлуатацію та протипожежний стан, що є порушенням пункту 4.7 розділу VІІ Правил пожежної безпеки в Україні;

18) замовником спільно не призначено наказом відповідальних за пожежну безпеку осіб, що є порушенням пункту 4.1 розділу VІІ Правил пожежної безпеки в Україні;

19) уводи в будівлі мобільного типу не виконано крізь стіни в кабельних проходках таким чином, щоб вода не могла накопичуватися в проходці і проникати всередину будівлі. Отвори, які залишаються після проходу електропроводки через елементи будівельних конструкцій (стіни, дахи, стелі, перегородки), не ущільнені із ступенем вогнестійкості відповідного елемента будівельної конструкції, що є порушенням пункту 1.1 розділу IV Правил пожежної безпеки в Україні;

20) у частині приміщень будівельних організацій допускається підвішування світильників безпосередньо на струмопровідні проводи та експлуатація їх зі знятими ковпаками (розсіювачами), що є порушенням пункту 1.18 розділу IV Правил пожежної безпеки в Україні;

21) у частині будівель мобільного типу допускається експлуатація кабелів і проводів з пошкодженою ізоляцією, що є порушенням пункту 1.18 розділу IV Правил пожежної безпеки в Україні;

22) у будівлі, що зводиться, допускається застосування пошкоджених електрощитків, що є порушенням пункту 1.18 розділу IV Правил пожежної безпеки в Україні;

23) у будівлі, що зводиться, не забезпечено первинними засобами пожежогасіння з розрахунку - на 200 м2 площі підлоги - один вогнегасник (якщо площа поверху менша за 200 м2 - два вогнегасники на поверх), бочка з водою, ящик з піском, що є порушенням пункту 4.48 розділу IV Правил пожежної безпеки в Україні;

24) не підтверджено проведення визначення розрахункового часу евакуації людей у разі пожежі відповідно до ГОСТ 12.1.004-91 "Пожарная безопасность. Общие требования", що є порушенням пункту 2.33 розділу IІІ Правил пожежної безпеки в Україні;

25) не підтверджено проведення оцінювання вогнестійкості будівельних конструкцій, в порушення ДБН В.1.1.-7, що є порушенням пункту 4 розділу I Правил пожежної безпеки в Україні.

14. 29 листопада 2018 року Голосіївським районним управлінням ГУ ДСНС винесено припис № 332 про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, яким керівника ПрАТ "Київський механічний завод іграшок ім. М.Ф. Ватутіна" зобов`язано вжити заходи для усунення вказаних порушень.

15. 23 квітня 2019 року ГУ ДСНС у м. Києві видано наказ № 316, яким призначено проведення позапланової перевірки щодо додержання (виконання) ПрАТ "Київський механічний завод іграшок ім. М.Ф. Ватутіна" вимог нормативно-правових актів та нормативних документів у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки за адресою: вул. Боженка, 75-77, вул. Володимиро-Либідська, 21-17, вул. Антоновича, 118 у Голосіївському районі м. Києва.

16. Так, на підставі вищевказаного наказу у період з 25 квітня 2019 року по 26 квітня 2019 року посадовими особами ГУ ДСНС у м. Києві проведено відповідну перевірку, за результатами якої складено акт від 26 квітня 2019 року № 468, в якому зафіксовано вчинення ПрАТ "Київський механічний завод іграшок ім. М.Ф. Ватутіна" ряду порушень норм пожежної і техногенної безпеки, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей, а саме:

1) (15 - номер порушення у приписі від 29 листопада 2018 року № 332) у частині інвентарних будівель мобільного типу допускається встановлення електророзеток, вимикачів, перемикачів, розподільчих коробок на горючі основи (конструкції) без підкладання під них суцільного негорючого матеріалу, що виступає за габарити апарата не менш ніж на 0,01 м, що є порушенням розділу IV Правил пожежної безпеки в Україні;

2) (16 - номер порушення у приписі від 29 листопада 2018 року № 332) у частині інвентарних будівель мобільного типу допускається відкрите прокладання незахищених проводів та захищених проводів (кабелів) з оболонками з горючих матеріалів на відстані він них до горючих основ (конструкцій, деталей) менше 0,01 м, що є порушенням пункту 1.12 розділу IV Правил пожежної безпеки в Україні;

3) (19 - номер порушення у приписі від 29 листопада 2018 року № 332) уводи в будівлі мобільного типу не виконано крізь стіни в кабельних проходках таким чином, щоб вода не могла накопичуватися в проходці і проникати всередину будівлі. Отвори, які залишаються після проходу електропроводки через елементи будівельних конструкцій (стіни, дахи, стелі, перегородки), не ущільнені із ступенем вогнестійкості відповідного елемента будівельної конструкції, що є порушенням пункту 1.1 розділу IV Правил пожежної безпеки в Україні;

4) (25 - номер порушення у приписі від 29 листопада 2018 року № 332) не підтверджено проведення оцінювання вогнестійкості будівельних конструкцій, в порушення ДБН В.1.1.-7, що є порушенням пункту 4 розділу I Правил пожежної безпеки в Україні.

17. В подальшому, ГУ ДСНС у м. Києві видано наказ від 05 червня 2019 року № 433, яким призначено позапланову перевірку ПрАТ "Київський механічний завод іграшок ім. М.Ф. Ватутіна", розташованого за адресою: вул. Боженка, 75-77, вул. Володимиро-Либідська, 21-17, вул. Антоновича, 118 у Голосіївському районі м. Києва, за результатами проведення якої ГУ ДСНС у м. Києві складено акт від 25 червня 2019 № 700, яким зафіксовано порушення норм пожежної і техногенної безпеки, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей, а саме: не підтверджено проведення оцінювання вогнестійкості будівельних конструкцій в порушення ДБН В.1.1.-7, що є порушенням пункту 4 розділу I Правил пожежної безпеки в Україні.

18. Відповідно, неусуненими ПрАТ "Київський механічний завод іграшок ім. М.Ф. Ватутіна" залишилися порушення, вказані у приписі від 29 листопада 2018 року № 332 за номерами з 1 - 11, 24, 25. В іншій частині виявлені під час первісної перевірки порушення усунуто.

ІІІ. Рішення судів першої та апеляційної інстанцій і мотиви їх ухвалення

19. Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 25 листопада 2019 року в задоволенні первісного позову відмовлено.

19.1. Зустрічний позов задоволено.

19.2. Визнано протиправним та скасовано припис ГУ ДСНС у м. Києві від 29 листопада 2018 року № 332 в частині порушень з 1 по 11, 24, 25 пункти.

20. Відмовляючи у задоволенні первісного позову та задовольняючи зустрічний позов, суд першої інстанції виходив з того, що ГУ ДСНС у м. Києві, здійснюючи перевірку додержання (виконання) ПрАТ "Київський механічний завод іграшок ім. М.Ф. Ватутіна" вимог нормативно-правових актів та нормативних документів у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, не має права повторно надавати оцінку відповідності проектної документації вимогам положень законодавства і, відповідно, вимагати від товариства під час виконання будівельних робіт вжити заходів, що не відповідають затвердженій проектній документації. При цьому, у разі порушення товариством вимог проектної документації це може бути предметом відповідної перевірки органів архітектурно-будівельного контролю та під час прийняття об`єкту будівництва в експлуатацію. Разом з цим, суд першої інстанції дійшов висновку, що проведення перевірки додержання (виконання) товариством вимог нормативно-правових актів та нормативних документів у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки на об`єкті незавершеного будівництва, ГУ ДСНС у м. Києві має право проводити перевірку саме будівельного майданчика, а не самого об`єкту будівництва і його проектної документації. Натомість, у спірних правовідносинах оскаржувані пункти припису від 29 листопада 2018 року № 332 стосуються саме об`єкту будівництва, а не організації роботи будівельного майданчика, що свідчить про перевищення покладених на ГУ ДСНС у м. Києві повноважень.

21. Постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 02 червня 2020 року рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 25 листопада 2019 року скасовано та ухвалено нове, яким позов ГУ ДСНС у м. Києві задоволено частково.

21.1. Застосовано до ПрАТ "Київський механічний завод іграшок ім. М.Ф. Ватутіна" заходи реагування у вигляді повного зупинення роботи будівельного майданчику, розташованого за адресою: м. Київ, вул. Боженка, 75-77, вул. Володимиро-Либідська, 21-17, вул. Антоновича, 118 до повного усунення порушень, зазначених в акті перевірки від 23 листопада 2018 року № 355.

21.2. В решті позову ГУ ДСНС у м. Києві - відмовлено.

21.3. У задоволенні позову ПрАТ "Київський механічний завод іграшок ім. М.Ф. Ватутіна" - відмовлено.

22. Шостий апеляційний адміністративний суд, скасовуючи рішення суду першої інстанції та ухвалюючи нове рішення про застосування заходів реагування, прийшов до висновку про правомірність винесення ГУ ДСНС у м. Києві припису від 29 листопада 2018 року № 332 у частині пунктів 1 - 11, 24, 25 (порушень за відповідними номерами, які неусунуті замовником будівництва). Разом з цим суд апеляційної інстанції зазначив, що ГУ ДСНС у м. Києві здійснювалася фактична перевірка об`єкта будівництва та перевірялося дотримання правил пожежної безпеки при його практичному зведенні, а не виконання проектної документації, як помилково вважає забудовник, що, насамперед, не виключає можливості її дослідження ГУ ДСНС у м. Києві у ході такої перевірки, а навпаки - вказує на повноту, виваженість, об`єктивність та обґрунтованість висновків контролюючого органу. Таким чином, суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що існування (неусунення) хоча б одного з порушень, які загрожують життю та здоров`ю людей, вже є самостійною достатньою правовою підставою для застосування до відповідальної особи заходів реагування, передбачених Кодексом цивільного захисту України.

IV. Касаційне оскарження

23. Представник ПрАТ "Київський механічний завод іграшок ім. М.Ф. Ватутіна" подав касаційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судом апеляційної інстанції норм матеріального та процесуального права, просить скасувати його рішення та залишити в силі рішення суду першої інстанції.

24. В обґрунтування касаційної скарги вказує на неврахування судом апеляційної інстанції висновків щодо застосування норми права у подібних правовідносинах, викладених у постановах Верховного Суду від 18 вересня 2018 року у справі № 826/12258/14, від 21 вересня 2018 року у справі № 804/8349/17, від 19 вересня 2019 року у справі № 826/19328/19, від 06 березня 2020 року у справі № 826/5064/15, від 28 травня 2020 року у справі № 812/1187/16, від 04 лютого 2020 року у справі № 820/2786/16, від 19 грудня 2019 року у справі № 815/6465/17.

24.1. Також у касаційній скарзі йдеться про відсутність висновку Верховного Суду щодо питання застосування норми права у подібних правовідносинах, а саме щодо розмежування компетенції Державної служби України з надзвичайних ситуацій та Державної архітектурно-будівельної інспекції України під час проведення заходів контролю об`єктів будівництва.

25. Натомість представник ГУ ДСНС у м. Києві у відзиві вказує на безпідставність касаційної скарги і просить залишити її без задоволення, а рішення суду апеляційної інстанції - без змін.

V. Релевантні джерела права й акти їх застосування

26. Частиною другою статті 19 Конституції України обумовлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

27. Відповідно до частини першої статті 3 Конституції України людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.

28. Згідно зі статтею 47 Кодексу цивільного захисту України державний нагляд (контроль) з питань цивільного захисту здійснюється за додержанням та виконанням вимог законодавства у сферах техногенної та пожежної безпеки, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій природного і техногенного характеру, за діяльністю аварійно-рятувальних служб, а також у сфері промислової безпеки та гірничого нагляду, поводження з радіоактивними відходами відповідно до Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", цього Кодексу та інших законодавчих актів.

29. За змістом статті 4 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" від 05 квітня 2007 року № 877-V, в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин (далі - Закон № 877-V) обумовлено, що державний нагляд (контроль) здійснюється за місцем провадження господарської діяльності суб`єкта господарювання або його відокремлених підрозділів, або у приміщенні органу державного нагляду (контролю) у випадках, передбачених законом. Планові та позапланові заходи здійснюються в робочий час суб`єкта господарювання, встановлений його правилами внутрішнього трудового розпорядку.

30. За приписами частини сьомої статті 7 Закону № 877-V на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.

31. Відповідно до частин першої, другої статті 64 Кодексу цивільного захисту України центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, уповноважений організовувати та здійснювати державний нагляд (контроль) щодо виконання вимог законів та інших нормативно-правових актів з питань техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту і діяльності аварійно-рятувальних служб.

Центральний орган виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, реалізує повноваження безпосередньо і через свої територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення.

32. Згідно зі статтею 66 Кодексу цивільного захисту України центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, здійснює державний нагляд (контроль) шляхом проведення планових та позапланових перевірок відповідно до закону.

33. За правилами пунктів 2, 11, 12 частини першої статті 67 Кодексу цивільного захисту України до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить:

здійснення контролю за додержанням вимог техногенної та пожежної безпеки під час проведення робіт із будівництва будівель та споруд, крім об`єктів будівництва I та II категорій складності, площа яких не перевищує 300 квадратних метрів (за винятком об`єктів, вбудованих у будівлі), а також крім індивідуальних (садибних) житлових будинків, садових, дачних будинків, господарських (присадибних) будівель і споруд, індивідуальних гаражів;

складення актів перевірок, приписів про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки у разі виявлення таких порушень;

звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.

34. За змістом пунктів 1, 3 Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16 грудня 2015 року № 1052, Державна служба України з надзвичайних ситуацій (ДСНС) є центральним органом виконавчої влади, основними завданнями ДСНС є, зокрема: реалізація державної політики у сфері цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій, запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, а також гідрометеорологічної діяльності; здійснення державного нагляду (контролю) за додержанням і виконанням вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб.

35. Відповідно до підпункту 48 пункту 4 вищевказаного Положення ДСНС відповідно до покладених на неї завдань: складає акти перевірок, видає приписи, постанови, розпорядження про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки, а в разі встановлення порушень, що створюють загрозу життю та здоров`ю людей, звертається безпосередньо та через територіальні органи до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, окремих приміщень, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту.

36. Пунктом 7 вищезазначеного Положення встановлено, що ДСНС здійснює свої повноваження безпосередньо і через утворені в установленому порядку територіальні органи.

37. Частина друга статті 68 Кодексу цивільного захисту України передбачає, що у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.

38. Підстави для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів передбачені частиною першою статті 70 Кодексу цивільного захисту України та полягають у:


................
Перейти до повного тексту