ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
28 жовтня 2020 року
м. Київ
справа № 640/21075/19
адміністративне провадження № К/9901/3675/20
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Мельник-Томенко Ж.М.,
суддів - Жука А.В.,
Мартинюк Н.М.,
розглянувши в попередньому судовому засіданні адміністративну справу
за касаційною скаргою ОСОБА_1
на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 14.11.2019 (головуючий суддя - П.В. Вовк)
та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 27.12.2019 (головуючий суддя - А.Б. Парінов, судді - А.М. Горяйнов, Л.В. Губська)
у справі № 640/21075/19
за позовом ОСОБА_1
до Дніпровського районного відділу державної виконавчої служби міста Києва Головного територіального управління юстиції у місті Києві
про визнання протиправними дій, визнання протиправними та скасування рішень,
встановив:
Короткий зміст позовних вимог та їх обґрунтування
1. ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до Дніпровського районного відділу державної виконавчої служби міста Києва Головного територіального управління юстиції у місті Києві, в якому просив:
- визнати неправомірними дії старшого державного виконавця Дніпровського районного відділу державної виконавчої служби міста Києва Головного територіального управління юстиції у місті Києві Ясінської K.M. із винесення постанови від 03.07.2019 ВП № 59457452 про відкриття виконавчого провадження зі стягнення виконавчого збору у розмірі 55 846, 06 грн. на підставі постанови Дніпровського районного відділу державної виконавчої служби міста Києва Головного територіального управління юстиції у місті Києві від 21.05.2019 ВП № 46072816;
- визнати неправомірною та скасувати постанову Дніпровського районного відділу державної виконавчої служби міста Києва Головного територіального управління юстиції у місті Києві від 21.05.2019 ВП № 46072816 про стягнення виконавчого збору у розмірі 55 846, 06 грн.;
- визнати неправомірною та скасувати постанову державного виконавця Дніпровського районного відділу державної виконавчої служби міста Києва Головного територіального управління юстиції у місті Києві Ясінської K.M. від 03.07.2019 ВП № 59457452 про відкриття виконавчого провадження стягнення виконавчого збору у розмірі 55 846, 06 грн.
2. В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає про безпідставність оскаржуваних дій та рішень відповідача з огляду на те, що виконавчий збір стягується виключно на завершальній стадії виконавчого провадження, тобто після фактичного виконання виконавчого документа, чого не було здійснено в межах виконавчого провадження № 46072816. На думку позивача, обставини закінчення виконавчого провадження № 46072816 без досягнення його кінцевої мети - стягнення коштів з боржника, проте з постановленням у такому виконавчому провадженні рішення про стягнення виконавчого збору, з урахуванням відкриття нового виконавчого провадження з виконання виконавчого документу, який був підставою відкриття виконавчого провадження № 46072816, створюють умови для стягнення з боржника подвійної суми виконавчого збору.
Короткий зміст рішень судів попередніх інстанцій
3. Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 14.11.2019, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 27.12.2019, у задоволенні адміністративного позову відмовлено.
4. Суд першої інстанції, з висновком якого погодився суд апеляційної інстанції, дійшов висновку, що заявлені позовні вимоги не підлягають задоволенню, оскільки відповідачем в межах досліджуваних у даній справі правовідносин, не вчинялось дій чи бездіяльності, не приймалось рішень, які б не відповідали вказаним у частині другій статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України критеріям.
Короткий зміст та обґрунтування вимог касаційної скарги
5. У касаційній скарзі позивач, посилаючись на порушення судами попередніх інстанцій норм матеріального та процесуального права, просить рішення судів попередніх інстанцій скасувати, винести постанову, якою позовні вимоги задовольнити.
6. В обґрунтування вимог касаційної скарги вказує, що судами не було надано належної правової оцінки тому факту, що питання відкриття виконавчого провадження регулювалось у відповідності до норм іншого законодавства, а постанова про відкриття виконавчого провадження не була вручена позивачу, що підтверджується матеріалами справи, відповідно приватний виконавець не мав повноважень із примусового виконання рішення суду до сплину строку на добровільне його виконання.
Позиція інших учасників справи
7. Відсутність відзиву на касаційну скаргу не перешкоджає перегляду рішень судів першої та апеляційної інстанцій.
Рух касаційної скарги
8. Ухвалою Верховного Суду від 16.03.2020 відкрито касаційне провадження за касаційною скаргою ОСОБА_1 .
9. Ухвалою Верховного Суду від 27.10.2020 справу призначено до розгляду в порядку письмового провадження.
Встановлені судами попередніх інстанцій обставини справи
10. Згідно матеріалів виконавчого провадження № 46072816 та № 59457452 19.01.2015 державним виконавцем відділу державної виконавчої служби Дніпровського районного управління юстиції міста Києва було прийнято постанову про відкриття виконавчого провадження № 46072816 по виконанню виконавчого листа № 755/1334/13-ц, виданого 16.08.2013 Дніпровським районним судом міста Києва про стягнення з ОСОБА_1 (боржник) заборгованості на користь Публічного акціонерного товариства "Універсал Банк" (стягувач) в сумі 558 460, 68 грн. У вказаній постанові божнику було роз`яснено про необхідність самостійно сплатити борг в семиденний термін з моменту винесення постанови про відкриття виконавчого провадження, а у разі невиконання рішення в наданий для добровільного виконання строк його буде виконано в примусовому порядку зі стягненням з боржника виконавчого збору та витрат пов`язаних з провадженням виконавчих дій.
11. Вказану постанову було направлено державним виконавцем боржнику за адресою: АДРЕСА_1, проте 27.05.2015 вказане поштове відправлення було повернуто за зворотною адресою за закінченням встановленого строку зберігання.
12. 26.04.2019 стягувачем було подано до Дніпровського районного відділу державної виконавчої служби міста Києва Головного територіального управління юстиції у місті Києві заяву про повернення виконавчого документу.
13. 21.05.2019 старшим державним виконавцем Дніпровського районного відділу державної виконавчої служби міста Києва Головного територіального управління юстиції у місті Києві було прийнято постанову у ВП № 46072816 про повернення виконавчого документа (виконавчого листа № 755/1334/13-ц) стягувачу.
14. Одночасно, 21.05.2019 старшим державним виконавцем Дніпровського районного відділу державної виконавчої служби міста Києва Головного територіального управління юстиції у місті Києві було прийнято постанову у ВП № 46072816 про стягнення з боржника виконавчого збору у розмірі 55 846, 06 грн. на користь Дніпровського районного відділу державної виконавчої служби міста Києва Головного територіального управління юстиції у місті Києві.
15. 03.07.2019 старшим державним виконавцем Дніпровського районного відділу державної виконавчої служби міста Києва Головного територіального управління юстиції у місті Києві було прийнято постанову про відкриття виконавчого провадження № 59457452 по виконанню постанови № 46072816 виданої 21.05.2019 Дніпровським районним відділом державної виконавчої служби міста Києва Головного територіального управління юстиції у місті Києві про стягнення з ОСОБА_1 виконавчого збору.
16. Не погоджуючись із вказаними діями та рішеннями відповідача щодо стягнення з нього виконавчого збору у ВП № 46072816 позивач звернувся до суду з даним позовом.
ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ
Релевантні джерела права й акти їх застосування (чинні на час виникнення спірних правовідносин)
17. Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
18. Статтею 1 Закону України "Про виконавче провадження" від 02.06.2016 №1404-VІІІ (в редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин, далі - Закон №1404-VІІІ) передбачено, що виконавче провадження як завершальна стадія судового провадження і примусове виконання судових рішень та рішень інших органів (посадових осіб) (далі - рішення) - сукупність дій визначених у цьому Законі органів і осіб, що спрямовані на примусове виконання рішень і проводяться на підставах, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією України, цим Законом, іншими законами та нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до цього Закону, а також рішеннями, які відповідно до цього Закону підлягають примусовому виконанню.
19. Відповідно до частини першої статті 18 Закону № 1404-VІІІ виконавець зобов`язаний вживати передбачених цим Законом заходів щодо примусового виконання рішень, неупереджено, ефективно, своєчасно і в повному обсязі вчиняти виконавчі дії.
20. Частиною першою статті 28 Закону України "Про виконавче провадження" від 21.04.1999 № 606-XIV (в редакції чинній на момент відкриття виконавчого провадження, далі - Закон № 606-XIV) у разі невиконання боржником рішення майнового характеру у строк, встановлений частиною другою статті 25 цього Закону для самостійного його виконання, постановою державного виконавця з боржника стягується виконавчий збір у розмірі 10 відсотків суми, що підлягає стягненню, або вартості майна боржника, що підлягає передачі стягувачу за виконавчим документом. У разі невиконання боржником у той самий строк рішення немайнового характеру виконавчий збір стягується в розмірі сорока неоподатковуваних мінімумів доходів громадян з боржника - фізичної особи і в розмірі вісімдесяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян з боржника - юридичної особи. У зазначених розмірах виконавчий збір стягується з боржника також у разі повернення виконавчого документа без виконання за письмовою заявою стягувача та у разі самостійного виконання боржником рішення після початку його примусового виконання, зокрема шляхом перерахування коштів безпосередньо на рахунок стягувача. Постанова про стягнення виконавчого збору може бути оскаржена в десятиденний строк у порядку, встановленому цим Законом.
21. Згідно із абзацом 2 частини другої статті 25 Закону № 606-XIV у постанові державний виконавець вказує про необхідність боржнику самостійно виконати рішення у строк до семи днів з моменту винесення постанови (у разі виконання рішення про примусове виселення боржника - у строк до п`ятнадцяти днів) та зазначає, що у разі ненадання боржником документального підтвердження виконання рішення буде розпочате примусове виконання цього рішення із стягненням з боржника виконавчого збору і витрат, пов`язаних з організацією та проведенням виконавчих дій, передбачених цим Законом.
22. Згідно із частинами першою та другою статті 27 Закону № 1404-VІІІ виконавчий збір - це збір, що справляється на всій території України за примусове виконання рішення органами державної виконавчої служби. Виконавчий збір стягується з боржника до Державного бюджету України.
Виконавчий збір стягується державним виконавцем у розмірі 10 відсотків суми, що підлягає примусовому стягненню, поверненню, або вартості майна боржника, що підлягає передачі стягувачу за виконавчим документом, заборгованості із сплати аліментів.
23. Частиною п`ятою статті 27 Закону № 1404-VІІІ передбачено, що виконавчий збір не стягується:
1) за виконавчими документами про конфіскацію майна, стягнення періодичних платежів (крім виконавчих документів про стягнення аліментів, за наявності заборгованості зі сплати аліментів, сукупний розмір якої перевищує суму відповідних платежів за дванадцять місяців), накладення арешту на майно для забезпечення позовних вимог, за виконавчими документами, що підлягають негайному виконанню;