1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ



28 жовтня 2020 року

м. Київ

справа № 640/5343/19

адміністративне провадження № К/9901/10809/20

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Білак М.В.,

суддів: Губської О.А., Калашнікової О.В.,

розглянувши у порядку письмового провадження адміністративну справу

за касаційною скаргою Дочірнього підприємства "ВІАЛАНД"

на постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 20 березня 2020 року (головуючий суддя - Парінов А.Б., судді: Беспалов О.О., Ганечко О.М.)

у справі №640/5343/19

за позовом Дочірнього підприємства "ВІАЛАНД"

до Кабінету Міністрів України,

треті особи: Громадська організація "Асоціація суб`єктів проведення перевірок транспортних засобів", Міністерство інфраструктури України, Міністерство внутрішніх справ України, Головний сервісний центр Міністерства внутрішніх справ,

про визнання протиправною та нечинною постанови в частині.

I. РУХ СПРАВИ

1. У березні 2019 року Дочірнє підприємство "ВІАЛАНД" звернулося до суду з вказаним позовом, в якому просило: визнати протиправною та нечинною постанову Кабінету Міністрів України від 10 березня 2017 року №141 "Про внесення змін до постанов Кабінету Міністрів України від 30 січня 2012 року №137 і від 31 травня 2012 року №512" в частині викладення пункту 6 "Порядку проведення обов`язкового технічного контролю та обсягів перевірки технічного стану транспортних засобів", затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30 січня 2012 року №137 в редакції:

" 6. Мінінфраструктури протягом 10 днів з дня надходження повідомлення перевіряє зазначену в ньому інформацію про відповідність матеріально-технічної бази та персоналу вимогам щодо проведення обов`язкового технічного контролю транспортних засобів шляхом аналізу поданих разом з повідомленням документів та в разі підтвердження такої інформації надсилає повідомлення та копії документів до Головного сервісного центру МВС.

У разі виявлення недостовірної інформації, зазначеної в повідомленні Мінінфраструктури письмово повідомляє юридичній особі або фізичній особі - підприємцю про невідповідність поданих документів вимогам цього Порядку або Вимогам до перевірки конструкцій та технічного стану колісного транспортного засобу, методів такої перевірки, затвердженим наказом Мінінфраструктури від 26 листопада 2012 р. №710 (далі - Вимоги до перевірки), з обов`язковим зазначенням виявлених недоліків.

Після усунення недоліків, що стали причиною неможливості надіслання повідомлення та копій документів до Головного сервісного центру МВС, юридична особа або фізична особа - підприємець має право подати нове повідомлення відповідно до пункту 5 цього Порядку.

Мінінфраструктури приймає рішення про відкликання повідомлення виконавця на підставі:

інформації про скасування або тимчасове зупинення дії Національним органом з акредитації атестата про акредитацію виконавця;

повідомлення виконавця про припинення своєї діяльності;

рішення суду про припинення підприємницької діяльності виконавця;

інформації про відсутність матеріально-технічної бази чи закінчення строку дії атестата акредитації і непоновлення його протягом шести місяців;

інформації від Головного сервісного центру МВС про видачу 10 і більше протоколів, складених з порушенням цього Порядку або Вимог до перевірки".

2. Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 4 грудня 2019 року, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 20 березня 2020 року, в задоволенні позову відмовлено.

3. Не погоджуючись з постановою суду апеляційної інстанцій позивач звернувся з касаційною скаргою, в якій, посилаючись на порушення судом норм процесуального права, просить їх скасувати та направити справу на новий розгляд.

II. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

4. Судами встановлено, що постановою Кабінету Міністрів України від 10 березня 2017 року №141 "Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 30 січня 2012 року №137 і від 31 травня 2012 року №512" внесені зміни в частині викладення пункту 6 "Порядку проведення обов`язкового технічного контролю та обсягів перевірки технічного стану транспортних засобів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30 січня 2012 року №137 в такій редакції: " 6. Мінінфраструктури протягом 10 днів з дня надходження повідомлення перевіряє зазначену в ньому інформацію про відповідність матеріально-технічної бази та персоналу вимогам щодо проведення обов`язкового технічного контролю транспортних засобів шляхом аналізу поданих разом з повідомленням документів та в разі підтвердження такої інформації надсилає повідомлення та копії документів до Головного сервісного центру МВС.

У разі виявлення недостовірної інформації, зазначеної в повідомленні Мінінфраструктури письмово повідомляє юридичній особі або фізичній особі - підприємцю про невідповідність поданих документів вимогам цього Порядку або Вимогам до перевірки конструкцій та технічного стану колісного транспортного засобу, методів такої перевірки, затвердженим наказом Мінінфраструктури від 26 листопада 2012 року №710 (далі - Вимоги до перевірки), з обов`язковим зазначенням виявлених недоліків.

Після усунення недоліків, що стали причиною неможливості надіслання повідомлення та копій документів до Головного сервісного центру МВС, юридична особа або фізична особа - підприємець має право подати нове повідомлення відповідно до пункту 5 цього Порядку.

Мінінфраструктури приймає рішення про відкликання повідомлення виконавця на підставі:

інформації про скасування або тимчасове зупинення дії Національним органом з акредитації атестата про акредитацію виконавця;

повідомлення виконавця про припинення своєї діяльності;

рішення суду про припинення підприємницької діяльності виконавця;

інформації про відсутність матеріально-технічної бази чи закінчення строку дії атестата акредитації і непоновлення його протягом шести місяців;

інформації від Головного сервісного центру МВС про видачу 10 і більше протоколів, складених з порушенням цього Порядку або Вимог до перевірки".

5. Основним видом господарської діяльності позивача є технічні випробування та дослідження КВЕД 71.20, серед яких проведення обов`язкового технічного контролю колісних транспортних засобів в Україні.

6. 18 листопада 2018 року Національним агентством з акредитації України зареєстровано у Реєстрі за №2Т986 Атестат про акредитацію, згідно якого засвідчено компетентність випробувальної лабораторії Дочірнього підприємства "Віаланд" відповідно до вимог ДСТУ ISO/IEC 17025:2006 (ISO/IEC 17025:2005) в сфері випробувань колісних транспортних засобів категорій М,N,O, такі, що були у користуванні. Згідно сфери акредитації, яка є невід`ємною частиною Атестата про акредитацію №2Т986 від 18 листопада 2018 року, позивач є компетентним для перевірки технічного стану КТЗ, що були у користуванні, за вимогами безпеки та екології та придатності до експлуатації (проведення обов`язкового технічного контролю) за вимогами нормативних документів ДСТУ 3649:2010 крім п. 6.4.8.1, 6.8.9, 7.4.2.2, 7.4.3.2, 7.4.4.1, 7.8.5; постанови Кабінету Міністрів України №137 від 30 січня 2012 року, наказу Міністерства інфраструктури України №710 від 26 листопада 2012 року, постанови Кабінету Міністрів України №1306 від 10 жовтня 2001 року п. 31.4.

7. Для здійснення позивачем діяльності щодо проведення обов`язкового технічного контролю Головний сервісний центр Міністерства внутрішніх справ на підставі отриманого від Міністерства інфраструктури України повідомлення та копій документів мав внести відомості про позивача до Реєстру суб`єктів проведення обов`язкового технічного контролю транспортних засобів.

8. Для вказаної мети 6 грудня 2018 року, у відповідності до вимог пункту 5 Порядку проведення обов`язкового технічного контролю та обсягів перевірки технічного стану транспортних засобів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30 січня 2012 року №137, позивач направив на адресу Мінінфраструктури Повідомлення про відповідність матеріально-технічної бази та персоналу вимогам щодо проведення обов`язкового технічного контролю транспортних засобів з додатками та лист за вих.№6/12 від 6 грудня 2018 року.

9. У відповідь Міністерство інфраструктури України надіслало позивачу повідомлення №14787/39/10-18 від 22 грудня 2018 року, в якому зазначило, що: "Відповідно до пункту 6 Порядку проведення обов`язкового технічного контролю та обсягів перевірки технічного стану транспортних засобів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30 січня 2012 року №137 (далі - Порядок), проведено перевірку інформації у поданих документах разом з повідомленням про відповідність матеріально-технічної бази та персоналу вимогам у законодавчо регульованій сфері щодо проведення обов`язкового технічного контролю транспортних засобів".

10. З огляду на вказаний лист (повідомлення) Міністерства інфраструктури України №14787/39/10-18 від 22 грудня 2018 року, останнє за наслідками опрацювання поданих позивачем документів, дійшло висновку про не підтвердження певної інформації цими документами.

11. Не погоджуючись із таким повідомленням Міністерства інфраструктури України, позивач оскаржив вказане повідомлення до Київського окружного адміністративного суду, рішенням якого у справі №320/7033/18 позов Дочірнього підприємства "Віаланд" було задоволено.

12. Зважаючи на наведене, позивач звернувся до суду з вказаним позовом.

IІІ. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

13. Суд першої інстанції, з висновком якого погодився апеляційний суд, відмовляючи в задоволенні позовних вимог виходив з того, що позивачем не доведено порушення його суб`єктивного права оскаржуваною нормою станом на час звернення до суду.

IV. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ

14. Позивач в касаційній скарзі вказує на порушення апеляційним судом норм процесуального права, що передбачено пунктом 4 частини четвертої статті 328 Кодексу адміністративного судочинства України, оскільки справу розглянуто апеляційним судом за відсутності учасників справи, неповідомлених належним чином про дату, час і місце судового засідання.

15. Зазначає, що в мотивувальній частині оскаржуваного рішення вказано, що "учасники справи, будучи належним чином повідомлені про дату, час та місце судового засідання, до суду не з`явилися.". При цьому, апеляційний суд повідомив учасників справи про день, час та місце розгляду справи 19 березня 2020 року о 12:40 год., що підтверджується розпискою, в якій наявні підписи представника позивача, відповідача та третьої особи - Міністерства інфраструктури України. Крім того, в матеріалах справи також міститься клопотання Міністерства інфраструктури України про відкладення розгляду справи.

16. 19 березня 2020 року два представника позивача: Рибченко Н.М. та Черненко І.В., а також представник третьої особи Громадської організації "Асоціація суб`єктів проведення перевірок транспортних засобів" Гарматюк А.Д. прибули до апеляційного суду, що підтверджується листами Територіального управління Служби судової охорони у місті Києві та Київській області від 24 березня 2020 року №41/01-16/530/20, від 25 березня 2020 року №41/01-16/539/20, від 26 березня 2020 року №41/01-16/541/20 та листом Шостого апеляційного адміністративного суду від 3 квітня 2020 року № 640/5343/1921390/2020.

17. Представників позивача та представника третьої особи було запрошено до зали судового засідання №5, де головуючим суддею Паріновим А.Б. повідомлено про перенесення судового засідання у зв`язку з відсутністю судді Ганечко О.М., яка є учасником колегії суддів у справі, а також заявленим клопотанням Міністерства інфраструктури України від 17 березня 2020 року про відкладення розгляду справи через запровадження на території України карантину. Вказані обставини підтверджуються листом апеляційного суду від 3 квітня 2020 року №640/5343/19/21390/2020.

18. 20 березня 2020 року апеляційний суд ухвалив оскаржувану постанову, в якій зазначив, що "учасники справи, будучи належним чином повідомлені про дату, час та місце судового засідання, до суду не з`явилися.".

19. При цьому, апеляційний суд не зазначив докази, які підтверджують, що учасники справи були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового засідання - 20 березня 2020 року.

20. Окрім цього, скаржник зазначає, що відповідно до статті 230 КАС України передбачено ведення протоколу судового засідання.

21. 25 березня 2020 року позивачем, відповідно до статті 231 КАС України подано до суду письмові зауваження до протоколу судового засідання від 19 березня 2020 року. Апеляційний суд листом від 6 квітня 2020 року №640/5343/19/1919/2020 повідомив, що протокол судового засідання 19 березня 2020 року не складався. Отже, судове засідання не було відкрите головуючим суддею.

22. Таким чином, скаржник вказує, що матеріали справи не містять жодних доказів щодо заявлення представниками позивача клопотань про розгляд справи за їх відсутності, натомість лист апеляційного суду від 3 квітня 2020 року№640/5343/19/21390/2020, а також листи Територіального управління Служби судової охорони у місті Києві та Київській області від 24 березня 2020 року №41/01-16/530/20, від 25 березня 2020 року №41/01-16/539/20, від 26 березня 2020 року №41/01-16/541/20 підтверджують прибуття до суду 19 березня 2020 року підтверджують прибуття до суду 19 березня 2020 року представників позивача, а також те що судове засідання не було відкрите у призначений для розгляду справи час.

23. Також скаржник посилаючись на практику Європейського Суду зазначав, що розгляд справи за відсутності учасника процесу щодо якого немає відомостей про вручення судової повістки, є порушенням статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод щодо особи на справедливий судовий розгляд, а також порушенням статей 8-11, 124-136, 205 КАС України, які передбачають, що ніхто не може бути позбавлений права на інформацію про дату, час і місце розгляду справи, і врегульовують порядок повідомлення учасників справи про дату судового засідання та наслідки неявки в судове засідання. .

24. Окрім цього, скаржник зазначив, що станом на день складання касаційної скарги зазнав наступних витрат: сплата судового збору у розмірі 40204 грн, що підтверджується платіжними дорученнями №1365 від 27 березня 2020 року та оплата витрат на професійну допомогу у розмірі 10 000 грн, що підтверджується платіжним дорученням №1370 від 2 квітня 2020 року, а всього 14 204 грн. та вважає, що ці витрати мають бути йому компенсовані.

V. ОЦІНКА ВЕРХОВНОГО СУДУ

25. Верховний Суд, перевіривши і обговоривши доводи касаційної скарги, виходячи з меж касаційного перегляду, визначених статтею 341 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), вважає за необхідне зазначити наступне.

26. Згідно з пунктом 3 частини третьої статті 353 КАС України порушення норм процесуального права є обов`язковою підставою для скасування судових рішень з направленням справи на новий розгляд, якщо справу розглянуто адміністративними судами за відсутності будь-якого учасника справи, не повідомленого належним чином про дату, час і місце судового засідання, якщо такий учасник справи обґрунтовує свою касаційну скаргу такою підставою.

27. Відповідно до статті 124 КАС України судові виклики і повідомлення здійснюються повістками про виклик і повістками-повідомленнями.

28. Повістки про виклик у суд надсилаються учасникам справи, свідкам, експертам, спеціалістам, перекладачам, а повістки-повідомлення - учасникам справи з приводу вчинення процесуальних дій, у яких участь цих осіб не є обов`язковою.

29. Частиною третьою статті 124 КАС України встановлено, що судовий виклик або судове повідомлення учасників справи, свідків, експертів, спеціалістів, перекладачів здійснюється: 1) за наявності в особи офіційної електронної адреси - шляхом надсилання повістки на офіційну електронну адресу; 2) за відсутності в особи офіційної електронної адреси - шляхом надсилання повістки рекомендованою кореспонденцією (листом, телеграмою), кур`єром із зворотною розпискою за адресами, вказаними цими особами, або шляхом надсилання тексту повістки в порядку, визначеному статтею 129 цього Кодексу.

30. Згідно з положеннями частини четвертої цієї ж статті у разі ненадання учасниками справи інформації щодо їх поштової адреси судовий виклик або судове повідомлення надсилаються: 1) юридичним особам та фізичним особам - підприємцям - за адресою місцезнаходження (місця проживання), що зазначена в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців та громадських формувань; 2) фізичним особам, які не мають статусу підприємців, - за адресою їх місця проживання чи місця перебування, зареєстрованою у встановленому законом порядку.

31. У разі відсутності учасників справи за такою адресою вважається, що судовий виклик або судове повідомлення вручено їм належним чином.

32. Згідно з положеннями статті 126 КАС України повістка повинна бути вручена не пізніше ніж за п`ять днів до судового засідання, крім випадку, коли повістка вручається безпосередньо в суді.

33. Згідно з положеннями статті 126 КАС України особа, яка вручає повістку, зобов`язана повернути до адміністративного суду розписку адресата про одержання повістки, яка приєднується до справи. Повістка повинна бути вручена не пізніше ніж за п`ять днів до судового засідання, крім випадку, коли повістка вручається безпосередньо в суді. Розписку про одержання повістки (повістку у разі неможливості вручити її адресату чи відмови адресата її одержати) належить негайно повернути до адміністративного суду. У разі повернення поштового відправлення із повісткою, яка не вручена адресату з незалежних від суду причин, вважається, що така повістка вручена належним чином.


................
Перейти до повного тексту