1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ



23 жовтня 2020 року

м. Київ

справа № 161/8/17

адміністративне провадження № К/9901/34040/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого судді Желєзного І.В.

суддів: Чиркіна С.М., Шарапи В.М.

розглянув у порядку письмового провадження

касаційну скаргу ОСОБА_1

на постанову Львівського апеляційного адміністративного суду у складі колегії суддів: головуючого судді Бруновської Н.В., суддів: Кузьмича С.М., Шавеля Р.М. від 26.04.2017

у справі № 161/8/17

за позовом ОСОБА_1

до Луцького об`єднаного управління Пенсійного фонду України Волинської області

про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії

ВСТАНОВИВ:

І. РУХ СПРАВИ

1. У грудні 2016 року ОСОБА_1 (далі також - позивач) звернулася до суду із адміністративним позовом до Луцького об`єднаного управління Пенсійного фонду України Волинської області, в якому просила: визнати протиправним та скасувати рішення Луцького об`єднаного управління Пенсійного фонду України Волинської області від 26.12.2016 № 206 щодо відмови у призначенні їй пенсії на пільгових умовах по Списку № 2 згідно з пунктом "б" статті 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення"; зобов`язати Луцьке об`єднане управління Пенсійного фонду України Волинської області призначити та виплачувати їй пенсію на пільгових умовах по Списку № 2 згідно з пунктом "б" статті 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення", зарахувавши у її пільговий трудовий стаж роботу за період з 18.10.1983 по 30.09.1987 та з 22.08.1992 по 05.06.1994 у ВАТ "Луцькпластмас", з 20.12.2016.

2. Постановою Луцького міськрайонного суду Волинської області від 17.02.2017 позовні вимоги задоволено: визнано рішення Луцького об`єднаного управління Пенсійного фонду України Волинської області про відмову у призначенні ОСОБА_1 пенсії за віком на пільгових умовах з 20.12.2016 неправомірним; зобов`язано Луцьке об`єднане управління Пенсійного фонду України Волинської області призначити ОСОБА_1 пенсію за віком на пільгових умовах по списку № 2 згідно з пунктом "б" статті 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення", зарахувавши у пільговий трудовий стаж роботу за періоди з 18.10.1983 по 30.09.1987 та з 22.08.1992 по 05.06.1994 у Луцькому заводі виробів з пластмас, з 20.12.2016; стягнуто за рахунок бюджетних асигнувань Луцького об`єднаного управління пенсійного Фонду України Волинської області на користь ОСОБА_1 551 грн 20 коп. сплаченого судового збору.

3. Постановою Львівського апеляційного адміністративного суду від 26.04.2017 постанову Луцького міськрайонного суду Волинської області від 17.02.2017 скасовано, у задоволенні адміністративного позову відмовлено.

4. 19.05.2017 від позивача до Вищого адміністративного суду України надійшла касаційна скарга на постанову Львівського апеляційного адміністративного суду від 26.04.2017, в якій просить її скасувати та залишити в силі постанову Луцького міськрайонного суду Волинської області від 17.02.2017.

5. Ухвалою Вищого адміністративного суду України від 19.05.2017 відкрито касаційне провадження за вказаною касаційною скаргою.

6. 02.06.2017 від відповідача до Вищого адміністративного суду України надійшли заперечення на касаційну скаргу, в яких просить у її задоволенні відмовити та залишити без змін рішення суду апеляційної інстанції.

7. У подальшому справу було передано до Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду на підставі підпункту 1 пункту 1 розділу VII "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України (в редакції Закону України від 03.10.2017 "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України та інших законодавчих актів").

8. Відповідно до протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 16.07.2019 справу передано для розгляду колегії суддів у складі: головуючого судді Желєзного І.В., суддів Чиркіна С.М., Шарапи В.М.

II. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

9. Судами попередніх інстанцій встановлено, що 20.12.2016 ОСОБА_1 звернулась до Луцького об`єднаного управління Пенсійного фонду України Волинської області із заявою про призначення пенсії згідно з пунктом "б" статті 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення" (на момент звернення їй виповнилося 54 роки).

10. Загальний трудовий стаж ОСОБА_1 становить 37 років 07 місяців 24 дні.

11. Відповідно до копії дубліката трудової книжки серії НОМЕР_1 та копії довідки про підтвердження наявного трудового стажу з 01.10.1987 по 21.08.1992 рік працювала на Луцькому заводі виробів з пластмас на посаді майстра по виробництву полістирольних плівок і ниток, старшого інженера-технолога в цеху з виробництва полістирольних плівок і ниток в хімічному виробництві виробів із пластмас гарячим способом.

12. Відповідно до копії довідки № 99 від 30.11.2016, виданої ПАТ "Луцькпластмас" (перейменовано з Луцького заводу виробів з пластмас), ОСОБА_1 працювала повний робочий день на Луцькому заводі виробів із пластмас. За період з 01.10.1987 по 21.08.1992 виконувала роботу майстра по виробництву полістирольних плівок і ниток, старшого інженера-технолога в цеху з виробництва полістирольних плівок і ниток в хімічному виробництві виробів із пластмас гарячим способом за посадою керівники, спеціалісти, зайняті в хімічному виробництві виробів гарячим способом із пластмас, яка передбачена списком № 2 розділ Х підрозділів 2,11 на підставі Постанови Кабінету Міністрів СРСР № 10 від 26.01.1992.

13. Стаж роботи позивача на посадах, передбачених Списком № 2, підтверджений копією довідки № 99 від 30.11.2016, виданої ПАТ "Луцькпластмас", та довідки № 47 від 30.11.2016 про фактично відроблені дні, та складає 06 років 08 місяців 24 дні.

14. Висновком № 09-05/16-01 від 13.05.2008 Головного управління праці, соціальних питань та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи, складеним за результатами експертизи якості проведення атестації робочих місць за умовами праці у ВАТ "Луцькпластмас" встановлено, що атестація робочих місць проведена із численними порушення, що є підставою для скасування наказу від 26.12.1996 № 264 "Про результати атестації робочих місць за умовами праці".

15. Наказом ВАТ "Луцькпластмас" № 51а від 19.05.2008 скасовано з 19.05.2008 дію наказу №264 від 26.12.1996 "Про результати атестації робочих місць за умовами праці".

16. 20.12.2016 позивач звернулася до Луцького об`єднаного управління Пенсійного Фонду України Волинської області з заявою про призначення їй пенсії на підставі пункту "б" статті 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення".

17. Рішенням від 26.12.2016 № 206 їй було відмовлено в призначенні пенсії за віком на пільгових умовах. Пільговий стаж за період з 18.10.1983 по 30.09.1987 та з 22.08.1992 по 05.06.1994 до пільгового стажу роботи по Списку №2 пенсійний орган відмовився зараховувати ОСОБА_1, оскільки підприємством не надані документи, передбачені пунктом 20 Порядку підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсії за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, який затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 12.08.1993 № 637, та у зв`язку із визнання державною експертизою з умов праці наказу № 264 від 26.12.1996 про результати атестації недійсним.

ІІІ. АРГУМЕНТИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

18. Позивач в обґрунтування позовних вимог посилається на те, що 20.12.2016 звернулась до відповідача з заявою про призначення їй пенсії на пільгових умовах за Списком № 2 згідно з пунктом "б" статті 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення", оскільки має достатній пільговий стаж роботи та досягла відповідного пенсійного віку для призначення пільгової пенсії. Однак відповідач рішенням № 206 від 26.12.2016 відмовив їй у призначені такої пенсії у зв`язку з тим, що зарахувати період роботи з 18.10.1983 по 30.09.1987 та з 22.08.1992 по 05.06.1994 до пільгового стажу роботи по Списку № 2 немає підстав, оскільки підприємством не надані документи передбачені пунктом 20 Порядку підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №637 від 12.08.1993. Вважає дане рішення таким, що порушує її законні права та інтереси.

19. Представник відповідача заперечував щодо задоволення позову позивача, посилаючись на те, що оскаржуване рішення прийняте ним на підставі, в межах повноважень та у спосіб, встановлений законом, а відтак не підлягає скасуванню.

ІV. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

20. Суд першої інстанції, задовольняючи позов, виходив з того, позивач має право на зниження пенсійного віку на три роки як така, що має повні 6 років стажу роботи із шкідливими і важкими умовами праці.

21. Суд апеляційної інстанції, скасовуючи рішення суду першої інстанції та відмовляючи у задоволенні позову, виходив з того, що позивач права на призначення пенсії на пільгових умовах згідно з пунктом "б" статті 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення" не має, оскільки коли йдеться про підтвердження роботи в особливо шкідливих і шкідливих умовах праці за Списками № 1 і № 2, уточнюючі довідки підприємств, установ, організацій або їх правонаступників є необхідними, так як в трудових книжках не зазначається, в яких умовах працювали особи, та не вказується, чи були такі особи зайняті певними роботами або на певних виробництвах протягом повного робочого дня, та не підтверджена атестація робочого місця позивача, тобто, відсутній необхідний пільговий стаж.

ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ ТА ЗАПЕРЕЧЕНЬ НА НЕЇ

22. Позивач у касаційній скарзі не погоджується з рішенням суду апеляційної інстанції, посилаючись на те, що судом не враховано, що позивач набула право на призначення пільгової пенсії за віком як працівник, зайнятий повний робочий день зі шкідливими умовами праці за Списком №2, на підтвердження чого надала відповідачу необхідні документи. Обовязок щодо проведення атестації робочих місць згідно з чинним законодавством покладений на керівників підприємств, а тому непроведення такої атестації чи допущення порушень під час її проведення не можуть позбавити її права на соціальний захист, зокрема на пенсію за віком на пільгових умовах.

23. Представник відповідача у запереченнях на касаційну скаргу зазначає, що рішення суду апеляційної інстанції ухвалене без порушення норм матеріального та процесуального права, а відтак не підлягає скасуванню.

VІ. ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ

24. Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та доводам касаційної скарги, а також виходячи з меж касаційного перегляду справи, визначених статтею 341 Кодексу адміністративного судочинства України (далі також - КАС України), колегія суддів зазначає наступне.

25. Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

26. Згідно з положеннями частини другої статті 2 КАС України в справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

27. Відповідно до пункту "б" частини першої статті 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення" (далі також - Закон №1788, в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) на пільгових умовах мають право на пенсію за віком, незалежно від місця останньої роботи: працівники, зайняті повний робочий день на інших роботах із шкідливими і важкими умовами праці, - за Списком № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затвердженим Кабінетом Міністрів України, і за результатами атестації робочих місць - після досягнення 55 років і при стажі роботи не менше 30 років у чоловіків, з них не менше 12 років 6 місяців на зазначених роботах, і не менше 25 років у жінок, з них не менше 10 років на зазначених роботах. Працівникам, які не мають стажу роботи із шкідливими і важкими умовами праці, передбаченого абзацом першим цього пункту, але мають не менше половини стажу на зазначених роботах, за наявності передбаченого загального стажу роботи пенсії за віком на пільгових умовах призначаються із зменшенням пенсійного віку, встановленого абзацом першим частини першої статті 26 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування": жінкам на 1 рік за кожні 2 роки такої роботи.

28. З 01.01.2004 набрав чинності Закон України "Про загальнообовязкове державне пенсійне страхування" (далі також - Закон №1058, в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин), який згідно з преамбулою розроблений відповідно до Конституції України та Основ законодавства України про загальнообов`язкове державне соціальне страхування, визначає принципи, засади і механізми функціонування системи загальнообов`язкового державного пенсійного страхування, призначення, перерахунку і виплати пенсій, надання соціальних послуг з коштів Пенсійного фонду, що формуються за рахунок страхових внесків роботодавців, бюджетних та інших джерел, передбачених цим Законом, а також регулює порядок формування Накопичувального пенсійного фонду та фінансування за рахунок його коштів видатків на оплату договорів страхування довічних пенсій або одноразових виплат застрахованим особам, членам їхніх сімей та іншим особам, передбаченим цим Законом. Зміна умов і норм загальнообов`язкового державного пенсійного страхування здійснюється виключно шляхом внесення змін до цього Закону.

29. Отже, з 01.01.2004 Закон №1058 є основним законом, який визначає принципи, засади і механізми функціонування системи загальнообов`язкового державного пенсійного страхування, призначення, перерахунку і виплати пенсій, надання соціальних послуг з коштів Пенсійного фонду.

30. Відповідно до пункту 2 розділу XV Прикінцевих положень Закону №1058 пенсійне забезпечення застрахованих осіб, які працювали або працюють на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за Списком №1 та на інших роботах із шкідливими і важкими умовами праці за Списком №2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджених Кабінетом Міністрів України, та за результатами атестації робочих місць, на посадах, що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах або за вислугу років, які відповідно до законодавства, що діяло раніше, мали право на пенсію на пільгових умовах або за вислугу років, здійснюється згідно з окремим законодавчим актом через професійні та корпоративні фонди. До запровадження пенсійного забезпечення через професійні та корпоративні фонди вищезазначеним особам пенсії призначаються за нормами цього Закону в разі досягнення пенсійного віку та наявності трудового стажу, передбачених Законом України "Про пенсійне забезпечення". У цьому випадку розміри пенсій визначаються відповідно до статті 27 та з урахуванням норм статті 28 цього Закону.


................
Перейти до повного тексту