1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ



26 жовтня 2020 року

м. Київ

справа № 533/1069/17

адміністративне провадження № К/9901/56901/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Стеценка С.Г.,

суддів: Шарапи В.М., Тацій Л.В.,

розглянувши в письмовому провадженні в касаційному порядку адміністративну справу №533/1069/17

за позовом ОСОБА_1

до Кременчуцького об`єднаного управління Пенсійного фонду України Полтавської області

про скасування рішення та зобов`язання вчинити дії

за касаційною скаргою ОСОБА_1 на постанову Харківського апеляційного адміністративного суду від 06 березня 2018 року (колегія у складі: головуючого судді Дюкарєвої С.В., суддів: Перцової Т.С., Жигилія С.П.),-

В С Т А Н О В И В:

ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

1. У вересні 2017 року ОСОБА_1 звернувся до Козельщинського районного суду Полтавської області з позовом до Кременчуцького об`єднаного управління Пенсійного фонду України Полтавської області, в якому, з урахуванням уточнених позовних вимог, просив: скасувати рішення відповідача від 20.10.2017 №156 та зобов`язати відповідача поновити виплату пенсії за віком починаючи з жовтня 2016 року.

2. В обґрунтування своїх вимог позивач зазначав, що він є пенсіонером за віком. Як тимчасово переміщена особа з листопада 2014 року проживав в м. Кременчук. 08.06.2017 позивач зареєстрував постійне місце проживання у власному житловому будинку за адресою: АДРЕСА_1 та подав заяву про відмову від статусу тимчасово переміщеної особи, у зв`язку з чим УПСЗН Крюківського району м. Кременчука було скасовано його довідку внутрішньо переміщеної особи, а з жовтня 2016 року припинено виплату пенсії. Позивач звертався до відповідача із заявами про поновлення виплати пенсії, але листами від 26.06.2017 та від 25.07.2017 відповідач повідомив про відсутність підстав для поновлення виплати пенсії у зв`язку із скасуванням статусу внутрішньо переміщеної особи. Під час судового розгляду справи відповідачем винесено рішення №156 від 20.10.2017 про відмову у поновленні виплати пенсії з тих же підстав. Позивач вважає таку відмову протиправною, оскільки зміна його місця проживання не може бути підставою для позбавлення його конституційного права на отримання соціального захисту, а саме отримання пенсії.

Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій

3. Постановою Козельщинського районного суду Полтавської області від 22.11.2017 адміністративний позов задоволено. Скасовано рішення Кременчуцького об`єднаного управління Пенсійного фонду України Полтавської області №156 від 20.10.2017. Зобов`язано Кременчуцьке об`єднане управління Пенсійного фонду України Полтавської області поновити виплату пенсії ОСОБА_1 з 01.09.2016.

4. Постановою Харківського апеляційного адміністративного суду від 06.03.2018 постанову Козельщинського районного суду Полтавської області від 22.11.2017 скасовано в частині зобов`язання Кременчуцького об`єднаного управління Пенсійного фонду України Полтавської області поновити виплату пенсії ОСОБА_1 з 01.09.2016. Прийнято в цій частині нову постанову, якою у задоволенні позовних вимог ОСОБА_1 задоволено частково. Зобов`язано Кременчуцьке об`єднане управління Пенсійного фонду України Полтавської області поновити виплату пенсії ОСОБА_1 з 08.06.2017. В задоволенні решти позовних вимог - відмовлено.

5. Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції, виходив з того, що перелік підстав припинення виплати пенсії, визначений ч.1 ст.49 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" є вичерпним та передбачає можливість припинення виплати пенсії з інших підстав лише у випадках передбачених законом. Вказаним переліком не передбачено припинення виплати пенсії на підставі припинення нею статусу внутрішньо переміщеної особи. Не передбачено такої підстави й іншими Законами України. Суд відхилив посилання відповідача на Порядок здійснення контролю за проведенням соціальних виплат внутрішньо переміщеним особам за місцем їх фактичного проживання/перебування та Порядок призначення (відновлення) соціальних виплат внутрішньо переміщеним особам, які затверджено постановою КМУ №365 від 08.06.2016 року, оскільки дана постанова стосується здійснення відповідних виплат внутрішньо переміщеним особам; тому з часу скасування такого статусу у позивача вказані нормативні акти взагалі не регулюють порядок пенсійного забезпечення позивача.

6. В свою чергу, скасовуючи частково рішення суду першої інстанції, апеляційний суд зазначив, що з моменту реєстрації позивачем постійного місця проживання у с. Піски Козельщинського району Полтавської області і відмови від статусу внутрішньо переміщеної особи характер правовідносин між ним та УПФУ змінився, а відтак і їх законодавче регулювання також. За таких обставин, колегія суддів вважає вірним висновок суду першої інстанції, що позовні вимоги ОСОБА_1 щодо скасування рішення відповідача від 20.10.2017 №156 є обґрунтованими і такими, що підлягають задоволенню. Разом з тим, колегія суддів апеляційного суду не погодилась з рішенням суду першої інстанції в частині зобов`язання відповідача поновити виплату пенсії позивачу з 01.09.2016, оскільки підстави припинення виплати позивачу пенсії починаючи з цієї дати не були предметом оскарження у даній справі та не з`ясовувались судом в межах заявлених позовних вимог. Оскільки в межах спірних правовідносин поновлення виплати пенсії ОСОБА_1 зумовлено реєстрацією позивачем постійного місця проживання у с. Піски Козельщинського району Полтавської області і відмови від статусу внутрішньо переміщеної особи, колегія суддів прийшла до висновку, що позовні вимоги ОСОБА_1 в частині зобов`язання відповідача поновити йому виплату пенсії підлягають задоволенню саме з дати такої реєстрації 08.06.2017.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

7. У липні 2018 року позивач звернувся до Верховного Суду з касаційною скаргою на постанову Харківського апеляційного адміністративного суду від 06.03.2018, в якій просить скасувати рішення суду апеляційної інстанції в частині скасування постанови суду першої інстанції та залишити в цій частині постанову Козельщинського районного суду Полтавської області від 22.11.2017 в силі.

8. В обґрунтування своїх вимог, скаржник зазначив про те, що пенсія являється особистим майном громадянина та повинна йому виплачуватись до смерті. Відносно нього діями відповідача та постановою апеляційного суду порушено Закон України "Про пенсійне забезпечення" та Закон України "Про загальнообов`язкове пенсійне страхування", а також Конституцію України, якою гарантується свобода пересування громадян та вільний вибір місця проживання. Також, скаржник наголошує, що 01.03.2018 Верховним Судом відкрито провадження в зразковій справі про припинення виплат пенсії внутрішньо переміщеній особі. В порушення вимог п. 9 ст. 290 та п.п.1-3 ст. 291 КАС України судом апеляційної інстанції не зупинено провадження в даній справі, у зв`язку з чим висновки апеляційного суду в оскаржуваній постанові не відповідають позиції, викладеній в рішенні Верховного Суду в зразковій справі №805/402/18.

ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ ТА КЛОПОТАННЯ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

9. 20.07.2018 у автоматизованій системі документообігу Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду зареєстрована вказана касаційна скарга.

10. Згідно протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 20.07.2018, визначено склад колегії суддів: Головуючий суддя (суддя-доповідач) Гриців М.І., Мороз Л.Л., Бучик А.Ю.

11. Ухвалою Верховного Суду від 30.07.2018 відкрито касаційне провадження за касаційною скаргою ОСОБА_1 на постанову Харківського апеляційного адміністративного суду від 06.03.2018.

12. У зв`язку з обранням до Великої Палати Верховного Суду судді Гриціва М.І., на підставі розпорядження в.о. начальника управління забезпечення автоматизованого документообігу суду секретаріату Касаційного адміністративного суду від 18.07.2019 № 1021/0/78-19, протоколом повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 18.07.2019, визначено колегію суддів для розгляду цієї справи у складі головуючого судді Стеценка С.Г., суддів: Шарапи В.М., Тацій Л. В.

13. Ухвалою Верховного Суду від 22.10.2020 справу призначено до розгляду в порядку письмового провадження з 23.10.2020.

СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

14. Як встановлено судами попередніх інстанцій, позивач є громадянином України, пенсіонером, ветераном праці (а.с.16, 18, 33).

15. З вересня 2014 року за фактичним місцем проживання, як особа, яка переміщена з тимчасово окупованої території України або району проведення АТО, позивач перебував на обліку у відповідача та отримував пенсію за віком (а.с.30-47).

16. Рішенням міської комісії з питань призначення (відновлення) соціальних виплат внутрішньо переміщеним особам №6-к від 18.08.2016 позивачу припинено виплату пенсії відповідно заяви (а.с.47).

17. На підставі вищевказаного рішення, розпорядженням Кременчуцького об`єднаного управління Пенсійного фонду України Полтавської області №12573/06-05 від 31.08.2016 припинено виплату пенсії позивачу (а.с.94).

18. 08.06.2017 позивач зареєстрував постійне місце проживання за адресою: с. Піски Козельщинського району Полтавської області, в будинку, який належить йому на праві приватної власності (а.с.6, 9, 17).

19. На підставі заяви позивача про відмову від статусу внутрішньо переміщеної особи рішенням Управління соціального захисту населення Крюківського району департаменту соціального захисту населення та питань АТО виконавчого комітету Кременчуцької міської ради Полтавської області №45 від 23.06.2017 скасовано дію довідки про взяття позивача на облік як особи, що переміщується з тимчасово окупованої території України або району проведення АТО (а.с.16).

20. Позивач звертався до відповідача із заявами про поновлення виплати пенсії в червні та липні 2017 року, однак відповідачем рішень за його зверненнями прийнято не було, листами від 26.06.2017, 25.07.2017 позивача повідомлено, що поновлення пенсії можливе тільки при поновленні довідки про статус внутрішньо переміщеної особи, так як відсутня його пенсійна справа в паперовій формі (а.с.13-15).

21. Позивач повторно звернувся із заявою про поновлення виплат пенсії, в результаті чого відповідачем винесено рішення №156 від 20.10.2017, яким позивачу відмовлено у поновленні виплати пенсії з тих же підстав, а саме, посилаючись на п.п. 4 п. 12 Порядку здійснення контролю за проведенням соціальних виплат внутрішньо переміщеним особам за місцем їх фактичного проживання/перебування, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 08.06.2016 №365, відповідач вказав на відсутність у позивача довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи. У рішенні зазначено, що при аналізі документів, поданих ОСОБА_1 для поновлення виплати пенсії за новим місцем проживання з`ясовано, що є Рішення про скасування дії довідки внутрішньо переміщеної особи позивача, виданої Управлінням соціального захисту населення Крюківського району за №45 від 23.06.2017. Поновлення виплати пенсії ОСОБА_1 можливе при наданні довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи (а.с.92).

22. Вважаючи рішення відповідача про відмову у поновленні виплати пенсії протиправним, а свої права порушеними, позивач звернувся з даним позовом до суду.

ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

23. Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, у межах повноважень та способом, передбаченими Конституцією та законами України.

24. Відповідно до статті 22 Конституції України права і свободи людини та громадянина, закріплені цією Конституцією, не є вичерпними. Конституційні права і свободи гарантуються й не можуть бути скасовані. Під час прийняття нових законів або внесення змін до чинних законів не допускається звуження змісту й обсягу наявних прав і свобод.

25. Громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості й в інших випадках, передбачених законом (стаття 46 Основного Закону).

26. З 22.11.2014 набрав чинності Закон України "Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб" від 20.10.2014 № 1706-VII, яким відповідно до Конституції та законів України, міжнародних договорів України, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, закріплені гарантії для внутрішньо переміщених осіб.

27. Зокрема, відповідно до статті 7 цього Закону для взятої на облік внутрішньо переміщеної особи реалізація прав на пенсійне забезпечення, на отримання соціальних послуг здійснюється відповідно до законодавства України. Україна вживає всіх можливих заходів, спрямованих на розв`язання проблем, пов`язаних із соціальним захистом, зокрема відновленням усіх соціальних виплат внутрішньо переміщеним особам. Громадянин пенсійного віку, особа з інвалідністю, дитина-інвалід та інша особа, яка перебуває у складних життєвих обставинах, яких зареєстровано внутрішньо переміщеними особами, мають право на отримання соціальних послуг відповідно до законодавства України за місцем реєстрації фактичного місця проживання такої внутрішньо переміщеної особи.

28. У пункті 1 постанови Кабінету Міністрів України від 05.11.2014 № 637 "Про здійснення соціальних виплат внутрішньо переміщеним особам" встановлено, що призначення та продовження виплати пенсій (щомісячного довічного грошового утримання), довічних державних стипендій, усіх видів соціальної допомоги та компенсацій, матеріального забезпечення, надання соціальних послуг за рахунок коштів державного бюджету та фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування внутрішньо переміщеним особам здійснюються за місцем перебування таких осіб на обліку, що підтверджується довідкою, виданою згідно з Порядком оформлення і видачі довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 01.10.2014 № 509. Виплата (продовження виплати) пенсій (щомісячного довічного грошового утримання), довічних державних стипендій, усіх видів соціальної допомоги та компенсацій, матеріального забезпечення (далі - соціальні виплати), що призначені зазначеним особам, здійснюється виключно через рахунки та мережу установ і пристроїв публічного акціонерного товариства "Державний ощадний банк України".

29. Тобто, за приписами наведеної норми умовами призначення та продовження виплати пенсій внутрішньо переміщеним особам є: знаходження внутрішньо переміщених осіб на обліку місця перебування, що підтверджується довідкою; наявність рахунку в установі ПАТ "Державний ощадний банк".


................
Перейти до повного тексту