ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
23 жовтня 2020 року
м. Київ
справа № 810/690/17
адміністративне провадження № К/9901/42594/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Олендера І.Я.,
суддів: Гончарової І.А., Ханової Р.Ф.,
розглянув у попередньому судовому засіданні касаційну скаргу Київської митниці ДФС на постанову Київського окружного адміністративного суду від 15 березня 2017 року (суддя Панова Г.В.) та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 19 липня 2017 року (судді: Губська Л.В. (головуючий), Оксененко О.М., Парінов А.Б.) у справі №810/690/17 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Науково-виробнича компанія "Укрсічервіс" до Київської митниці ДФС про визнання протиправними та скасування рішення про коригування митної вартості і картки відмови,
У С Т А Н О В И В:
ІСТОРІЯ СПРАВИ
Короткий зміст позовних вимог
1. Товариство з обмеженою відповідальністю "Науково-виробнича компанія "Укрсічервіс" (далі - позивач, Товариство) звернулося до суду з позовом до Київської митниці ДФС (далі - відповідач, контролюючий орган, митний орган) про визнання протиправними та скасування рішення про коригування митної вартості товарів від 10.11.2016 №125000013/2016/000183/2 та картки відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення від 11.11.2016 № 125110011/2016/00148.
2. Позовні вимоги обґрунтовані тим, що Товариство при здійсненні митного оформлення товарів надало всі необхідні та достатні документи, передбачені частиною другою статті 53 Митного кодексу України, які чітко ідентифікували товари та містили всі відомості, що підтверджують числові значення складових митної вартості товарів. Натомість всі зауваження контролюючого органу не свідчать про неповноту чи про недостовірність відомостей щодо митної вартості імпортованих товарів, що вказані в поданих документах, а тому рішення про коригування митної вартості товарів та картка відмови прийняті відповідачем всупереч вимог Митного кодексу України та підлягають скасуванню.
Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій
3. Постановою Київського окружного адміністративного суду від 15 березня 2017 року, залишеною без змін ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 19 липня 2017 року, позов задоволено, оскаржувані рішення про коригування митної вартості товарів та картку відмови скасовано.
4. Суди попередніх інстанцій дійшли висновку, що надані позивачем документи для проведення митного оформлення підтверджують заявлену митну вартість товару за основним методом (за ціною договору), натомість митний орган безпідставно визначив митну вартість за резервним методом та прийняв оскаржувані рішення про коригування митної вартості товарів та картку відмови, оскільки правильність визначення позивачем митної вартості товару за ціною договору, а також об`єктивна неможливість застосування основного методу не були спростовані контролюючим органом, посилання останнього на наявність розбіжностей в документах та недостовірність зазначених в них відомостей, що підтверджують числові значення складових митної вартості, чи відомостей щодо ціни, що була фактично сплачена чи підлягає сплаті за ці товари, не знайшли свого підтвердження під час розгляду справи.
Короткий зміст вимог касаційної скарги
5. Не погодившись із рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, відповідач подав касаційну скаргу, де посилаючись на порушення судами норм матеріального та процесуального права, просить скасувати рішення суду першої та апеляційної інстанції та прийняти нове рішення, яким відмовити в задоволенні позовних вимог Товариства в повному обсязі.
6. Касаційний розгляд справи проведено у попередньому судовому засіданні, відповідно до статті 343 Кодексу адміністративного судочинства України.
СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
7. Судами попередніх інстанцій встановлено, що 11.05.2016 між Товариством (покупець) та компанією-нерезидентом DingZhov LiangYou Metal Products Company Limited (продавець) було укладено контракт від № 79/к, відповідно до умов якого продавець продає позивачу товар (колючий дріт однорядний, холодноволочильний, рифлений), кількість та загальна вартість якого визначаються у специфікаціях та/або рахунках-фактурах (інвойсах). Пунктом 4.1 цього контракту сторони узгодили, що продавець постачає товар морським транспортом на умовах FOB Incoterms 2010 до Одеського морського торгівельного порту, Україна.
10.06.2016 сторони контракту уклали додаткову угоду № 3, відповідно до змісту якої було вирішено з метою створення більш комфортних умов транспортування товару внести зміни до пункту 4.1 контракту та викласти його в наступній редакції: "Продавець постачає товар морським транспортом на умовах СІF Incoterms 2010 до Одеського морського торгівельного порту, Україна".
01.09.2016 та 12.09.2016 ТОВ "НВК "Укрсічсервіс" було ввезено на територію України партію товару (дріт кручений з чорних металів гарячо-оцинкований для огорожі; дріт з оцинкованої сталі колючий однорядний, холодно-волочильний, рифлений; діаметр основної проволоки 2,8 мм., діаметр проволоки шипів 2 мм., з відстанню між шипами 75+/- 5мм., в бухтах по 400 метрів та вагою бухти 35 кг), який був придбаний позивачем у компанії DingZhou LiangYou Metal Produkts Compani Limited Торговельна марка (DingZhou), країна виробник - Китай, на підставі контракту від 11.05.2016 № 79/к.
Митне оформлення здійснено на підставі митної декларації від 01.09.2016 №125110011/2016/009021 та від 31.10.2016 № 125110011/2016/010925.
Митну вартість товару було визначено позивачем за основним методом - за ціною контракту.
Одночасно з митною декларацією були подані наступні документи: контракт від 11.05.2016 №79/к з додатковими угодами до нього від 24.05.2016 № 1, від 04.07.2016 № 2, від 10.06.2016 № 3, від 05.07.2016 № 4; висновок Спеціалізованої лабораторії з питань експертизи та досліджень ДФС від 10.10.2016 № 142005702-0272; (1701); інвойс від 12.07.2016 №79/к/3; міжнародну автомобільну накладну (CMR) від 10.09.2016 №3748; коносамент від 20.07.2016 № XNGLEG1607028; банківські платіжні документи від 16.05.2016, від 14.06.2016, від 08.07.2016, від 21.07.2016; 23.09.2016; пакувальний лист від 12.07.2016 б/н; рахунок-проформу від 05.07.2016 № LY-0130/2; виписка з бухгалтерської документації від 01.05.2016 (виписка по рахунку № НОМЕР_1 ); некласифікований внутрішній договір (контракт) 07.04.2016 № 343/3/2016/38; висновок ДП "Держзовнішінформ" від 19.08.2016 № ДЗІ № 112/1565; цінову інформацію від 25.08.2016 б/н; листи отримувача від 23.08.2016 № 217; 19.10.2016 №285; листи відправника від 23.08.2016 № 257; 31.08.2016 № 297; лист роз`яснення від 25.10.2016.
За результатом розгляду вказаних документів посадовою особою митного органу 31.10.2016 було встановлено, що вони не містять усіх відомостей, які підтверджують числові значення складових митної вартості, зокрема: згідно п.1.2 контракту кожна поставка конкретної партії товару замовляється покупцем на умовах розділу 4, що передбачає передоплату.
З метою перевірки відомостей про заявлену митну вартість товару підтвердження митний орган витребував у позивача наступні документи: банківські платіжні документи, що стосуються оцінюваного товару; каталоги, специфікації, прейскуранти (прайс-листи) виробника товару; копію митної декларації країни відправлення; інформацію біржових організацій про вартість сировини (оцинкованої сталі).
03.11.2016 уповноваженою особою декларанта на вказаний запит відповідача було до контролюючого органу надано банківські платіжні документи від 16.05.2016, від 14.06.2016, від 08.07.2016, від 21.07.2016; 23.09.2016; рахунок-проформу від 05.07.2016 № LY-0130/2; прайс-листи виробника товару від 19.08.2016 № 15/5-583.
Крім того, позивачем було повідомлено митний орган, що інші витребувані додаткові документи не можуть бути надані через їх відсутність у позивача. Разом з цим, декларант також надав роз`яснення в яких зазначив, що додатковою угодою № 3 від 10.06.2016 було внесено зміни до контракту від 11.05.2016 № 79/к згідно яких, продавець постачає товар морським транспортом на умовах СІF (Інкотермс 2010) до Одеського морського торговельного порту, Україна. Такі зміни до контракту пояснюють розбіжність в умовах поставки, що зазначені в проформі-інвойсі від 11.05.2016 № LY-0130 та в інвойсі від 05.07.2016 № 79/к/2.
За результатом перевірки митної декларації від 31.10.2016 № 125110011/2016/010925, а також інших документів наданих декларантом до митного оформлення Київською митницею ДФС 10.11.2016 було прийнято рішення про коригування митної вартості товарів № 125000013/2016/000183/2. Митна вартість товарів була відкоригована відповідачем за резервним методом відповідно до цінової інформації ЄАІС ДФС України, а саме: МД від 25.08.2016 № 112050000/2016/15297.
Разом із вказаним рішенням про коригування митної вартості товару відповідачем було прийнято рішення про відмову у прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення, оформлене карткою відмови від 11.11.2016 № 125110011/2016/00148.
На момент прийняття рішення про коригування митної вартості товарів, товар був випущений у вільний обіг по тимчасовій митній декларації від 12.09.2016 №125110011/2016/031069.
Рішення про коригування митної вартості мотивовані тим, що в наданих документах містяться розбіжності, зокрема на останній сторінці контракту який підписаний сторонами поставлена дата 11.04.2016, а в інших документах 11.05.2016, наданий прайс-лист не можно вражати ні прайс-листом, ні комерційною пропозицією, оскільки виданий особі, що жодним чином не фігурує ні в одному документі та не містить відомостей, яких достатньо будь-якому покупцю для отримання інформації щодо умов продажу товару, а саме: умови платежу, термін поставки, характер тари та упаковки, дата його складання або ж число, з якого дані ціни вводяться в дію. Також декларантом на вимогу митниці подано не всі додаткові документи, що не дає змоги підтвердити заявлені складові митної вартості товарів.
Митну оцінку товарів здійснено із застосуванням резервного методу.
ДОВОДИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
8. У доводах касаційної скарги відповідач цитує норми матеріального та процесуального права, вказує на необґрунтованість позовних вимог та хибність висновків суду першої та апеляційної інстанції про неправомірність рішень митного органу, оскільки подані позивачем документи не підтверджували заявлену митну вартість товару. Також відповідач зазначає про правомірність визначення митної вартості із застосуванням резервного методу, оскільки подані позивачем документи не містили всіх даних щодо складових митної вартості ввезеного товару. Зокрема, зазначає, що до складу ціни товару фактично не було включено витрат на транспортування та страхування, а також не було надано документів, що підтверджують таке страхування.
9. Позивач надіслав заперечення на касаційну скаргу, в якому вказує на правильність застосування судом першої та апеляційної інстанції норм матеріального та процесуального права та просить залишити касаційну скаргу без задоволення, а рішення суду першої та апеляційної інстанцій просить залишити без змін, з посиланням на необґрунтованість такої скарги.
ДЖЕРЕЛА ПРАВА Й АКТИ ЇХ ЗАСТОСУВАННЯ
10. Конституція України:
10.1. Стаття 19.
Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
11. Митний кодекс України (у редакції на час виникнення спірних правовідносин):
11.1. Частина 1 статті 49.
Митною вартістю товарів, які переміщуються через митний кордон України, є вартість товарів, що використовується для митних цілей, яка базується на ціні, що фактично сплачена або підлягає сплаті за ці товари.
11.2. Частина перша статті 52.
Заявлення митної вартості товарів здійснюється декларантом або уповноваженою ним особою під час декларування товарів у порядку, встановленому розділом VIII цього Кодексу та цією главою.
11.3. Частина друга статті 53.
Документами, які підтверджують митну вартість товарів, є: 1) декларація митної вартості, що подається у випадках, визначених у частинах п`ятій і шостій статті 52 цього Кодексу, та документи, що підтверджують числові значення складових митної вартості, на підставі яких проводився розрахунок митної вартості; 2) зовнішньоекономічний договір (контракт) або документ, який його замінює, та додатки до нього у разі їх наявності; 3) рахунок-фактура (інвойс) або рахунок-проформа (якщо товар не є об`єктом купівлі-продажу); 4) якщо рахунок сплачено, - банківські платіжні документи, що стосуються оцінюваного товару; 5) за наявності - інші платіжні та/або бухгалтерські документи, що підтверджують вартість товару та містять реквізити, необхідні для ідентифікації ввезеного товару; 6) транспортні (перевізні) документи, якщо за умовами поставки витрати на транспортування не включені у вартість товару, а також документи, що містять відомості про вартість перевезення оцінюваних товарів; 7) копія імпортної ліцензії, якщо імпорт товару підлягає ліцензуванню; 8) якщо здійснювалося страхування, - страхові документи, а також документи, що містять відомості про вартість страхування.
11.4. Частина третя статті 53.
У разі якщо документи, зазначені у частині другій цієї статті, містять розбіжності, наявні ознаки підробки або не містять всіх відомостей, що підтверджують числові значення складових митної вартості товарів, чи відомостей щодо ціни, що була фактично сплачена або підлягає сплаті за ці товари, декларант або уповноважена ним особа на письмову вимогу органу доходів і зборів зобов`язані протягом 10 календарних днів надати (за наявності) такі додаткові документи: 1) договір (угоду, контракт) із третіми особами, пов`язаний з договором (угодою, контрактом) про поставку товарів, митна вартість яких визначається; 2) рахунки про здійснення платежів третім особам на користь продавця, якщо такі платежі здійснюються за умовами, визначеними договором (угодою, контрактом); 3) рахунки про сплату комісійних, посередницьких послуг, пов`язаних із виконанням умов договору (угоди, контракту); 4) виписку з бухгалтерської документації; 5) ліцензійний чи авторський договір покупця, що стосується оцінюваних товарів та є умовою продажу оцінюваних товарів; 6) каталоги, специфікації, прейскуранти (прайс-листи) виробника товару; 7) копію митної декларації країни відправлення; 8) висновки про якісні та вартісні характеристики товарів, підготовлені спеціалізованими експертними організаціями, та/або інформація біржових організацій про вартість товару або сировини.
11.5. Частина четверта статті 53.
У разі якщо орган доходів і зборів має обґрунтовані підстави вважати, що існуючий взаємозв`язок між продавцем і покупцем вплинув на заявлену декларантом митну вартість, декларант або уповноважена ним особа на письмову вимогу органу доходів і зборів, крім документів, зазначених у частинах другій та третій цієї статті, подає (за наявності) такі документи: 1) виписку з бухгалтерських та банківських документів покупця, що стосуються відчуження оцінюваних товарів, ідентичних та/або подібних (аналогічних) товарів на території України; 2) довідкову інформацію щодо вартості у країні-експортері товарів, що є ідентичними та/або подібними (аналогічними) оцінюваним товарам; 3) розрахунок ціни (калькуляцію).