ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
20 жовтня 2020 року
м. Київ
справа № 826/3694/16
касаційні провадження № К/9901/11376/18, №К/9901/11377/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Гончарової І.А.,
суддів - Олендера І.Я., Ханової Р.Ф.,
за участю секретаря - Калініна О.С.;
представників позивача 1 - Сосули О.М., Личко Л.М.,
представника відповідача 1 - Максимової В.В.,
представника відповідача 2 - Пензова С.В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в режимі відеоконференції касаційні скарги Державної митної служби України та Закарпатської митниці Держмитслужби
на постанову Окружного адміністративного суду м. Києва від 07 вересня 2016 року (головуючий суддя - Огурцов О.П.)
та на ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 21 листопада 2016 року (колегія суддів: головуючий суддя - Мєзєнцев Є.І., судді - Чаку Є.В., Шелест С.Б.)
у справі № 826/3694/16
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Термінал", Товариства з обмеженою відповідальністю "Термінал-2004"
до Державної митної служби України, Закарпатської митниці Держмитслужби
про визнання протиправним та скасування наказу № 138 від 16.02.2016 в частині, визнання протиправним та скасування наказу № 131 від 01.03.2016 в частині, визнання протиправним та скасування наказу № 221 від 15.03.2016 та зобов`язання вчинити дії,
ВСТАНОВИВ:
У березні 2016 року Товариство з обмеженою відповідальністю "Термінал" (далі - позивач 1, ТОВ "Термінал") та Товариство з обмеженою відповідальністю "Термінал -2004" (далі - позивач 2, ТОВ "Термінал-2004") звернулися до Окружного адміністративного суду м. Києва з адміністративним позовом до Державної фіскальної служби України, правонаступником якої є Державна митна служба України (далі -відповідач 1), Закарпатської митниці ДФС України, правонаступником якої є Закарпатська митниця Держмитслужби (далі - відповідач 2), в якому, з урахуванням заяви про збільшення позовних вимог, просили:
- визнати протиправним і скасувати наказ Державної фіскальної служби України №138 від 16.02.2016 "Про ліквідацію, створення та зміну назв окремих митних постів митниць ДФС" в частині, що стосується ліквідації митного поста "Тячів" та сектора митного оформлення "Хуст";
- визнати протиправним і скасувати наказ Закарпатської митниці ДФС України від 01.03.2016 №131 "Про введення в дію змін до структури Закарпатської митниці ДФС" в частині, що стосується ліквідації митного поста "Тячів" та сектора митного оформлення "Хуст";
- визнати протиправним наказ Державної фіскальної служби України №221 від 15.03.2016 "Про внесення змін до класифікатора ДФС, Митниць ДФС, їх структурних підрозділів, спеціалізованих департаментів і органів ДФС з питань державної митної справи" в частині викладення у новій редакції п. 9 розділу 1 даного Класифікатора, без зазначення в переліку структурних підрозділів Закарпатської митниці ДФС з визначенням їх коду митного поста "Тячів" та сектора митного оформлення "Хуст";
- зобов`язати Державну фіскальну службу України внести зміни до Класифікатора ДФС, їх структурних підрозділів, спеціалізованих департаментів і органів ДФС з питань державної митної справи, включивши в перелік структурних підрозділів Закарпатської митниці ДФС митний пост "Тячів" та сектор митного оформлення "Хуст" з визначенням їх відповідного коду.
На обґрунтування позовних вимог позивачі зазначили, що від наявності митного підрозділу, зокрема, митного поста "Тячів" та "сектора митного оформлення "Хуст"" на територіях ТОВ "Термінал" та ТОВ "Термінал-2004" прямо залежить господарська діяльність зазначених товариств, оскільки надання "послуг місця доставки митних вантажів" є основним видом діяльності ТОВ "Термінал" та ТОВ "Термінал-2004" з 2002 та 2004 років відповідно. Ліквідація структурних підрозділів "митний пост "Тячів" та "сектор митного оформлення "Хуст" Закарпатської митниці ДФС фактично призводить до повного припинення господарської діяльності Позивачів, внаслідок чого порушуються їх права. Одночасне із ліквідацією структурних підрозділів "митний пост "Тячів" та "сектор митного оформлення "Хуст" створення "сектору митного оформлення "Великий Бичків"", який, на переконання позивачів, є менш економічно доцільний для суб`єктів зовнішньої економічної діяльності ніж умови, створені ТОВ "Термінал" та ТОВ "Термінал-2004", свідчить про антиконкурентні умови та дискримінацію позивачів, які тривалий час у повному обсязі виконували взяті на себе, зокрема, за договорами про співробітництво від 01 червня 2012 року № 251 та від 12 лютого 2014 року № 1 зобов`язання та понесли значних витрат на придбання необхідного для функціонування "митного поста "Тячів" та "сектора митного оформлення "Хуст" обладнання, зокрема, 60-тонної тензометричної ваги для зважування транспортних засобів та вантажів, здійснення устаткування території комплексу автоматизованою системою зчитування номерів транспортних засобів, систем відеоспостереження тощо. На виконання умов зазначених договорів про співробітництво позивачі передали митному посту "Тячів" на безоплатній умові чотири офісні приміщення та приміщення для архіву. Митний підрозділ митного поста "Тячів" та "сектор митного оформлення "Хуст" повною мірою та на безоплатній основі були забезпечені оргтехнікою, меблями та усім необхідним для належного функціонування. Рахунки за спожиту електроенергію, природний газ, телефонний та спеціалізований зв`язок тощо також у повному обсязі сплачувало ТОВ "Термінал" з подальшим компенсуванням цих витрат митницею. З огляду на викладене, на думку позивачів, оскаржувані накази є протиправними та такими, що прийняті відповідачами без дотримання принципу пропорційності, зокрема, без урахування інтересів позивачів та укладених з ними договорів про співробітництво, є такими, що спричинили негативні наслідки для позивачів, а тому прямо порушують права ТОВ "Термінал" та ТОВ "Термінал-2004" та підлягають скасуванню.
10 березня 2016 року позивачі подали клопотання про вжиття заходів забезпечення адміністративного позову.
Ухвалою Окружного адміністративного суду м. Києва від 11 березня 2016 року, залишеною без змін ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 29 квітня 2016 року, клопотання позивачів про вжиття заходів забезпечення адміністративного позову задоволено повністю. Вжито заходи забезпечення адміністративного позову: зупинено дію наказу Державної фіскальної служби України "Про ліквідацію, створення та зміну назв окремих митних постів митниць ДФС" в частині, що стосується митного поста "Тячів" та сектора митного оформлення "Хуст"; зупинено дію наказу Закарпатської митниці Державної фіскальної служби України "Про введення в дію змін до структури Закарпатської митниці ДФС" в частині, що стосується митного поста "Тячів" та сектора митного оформлення "Хуст" від 01 березня 2016 року № 131.
Окружний адміністративний суд м. Києва постановою від 07 вересня 2016 року, залишеною без змін ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 21 листопада 2016 року, адміністративний позов задовольнив:
- визнав протиправним і скасував наказ Державної фіскальної служби України "Про ліквідацію, створення та зміну назв окремих митних постів митниць ДФС" від 16 лютого 2016 року №138 в частині, що стосується ліквідації митного поста "Тячів" та сектора митного оформлення "Хуст";
- визнав протиправним і скасував наказ Закарпатської митниці Державної фіскальної служби України "Про введення в дію змін до структури Закарпатської митниці ДФС" від 01 березня 2016 року № 131 в частині, що стосується митного поста "Тячів" та сектора митного оформлення "Хуст";
- визнав протиправним наказ Державної фіскальної служби України "Про внесення змін до Класифікатора ДФС, митниць ДФС, їх структурних підрозділів, спеціалізованих департаментів і органів ДФС з питань державної митної справи" від 15 березня 2016 року № 221 в частині викладення в новій редакції пункту 9 розділу 1 Класифікатора ДФС, митниць ДФС, їх структурних підрозділів, спеціалізованих департаментів і органів ДФС з питань державної митної справи, затвердженого наказом Державної фіскальної служби України від 23 лютого 2016 року № 154, без зазначення в переліку структурних підрозділів Закарпатської митниці ДФС з визначенням їх коду митного поста "Тячів" та сектора митного оформлення "Хуст";
- зобов`язав Державну фіскальну службу України внести зміни до Класифікатора ДФС, митниць ДФС, їх структурних підрозділів, спеціалізованих департаментів і органів ДФС з питань державної митної справи, затвердженого наказом Державної фіскальної служби України від 23 лютого 2016 року № 154, включивши в перелік структурних підрозділів Закарпатської митниці ДФС митний пост "Тячів" і сектор митного оформлення "Хуст" з визначенням їх відповідного коду.
Задовольняючи позовні вимоги, суди попередніх інстанцій виходили з того, що за договорами про співробітництво від 01 червня 2012 року № 251 і від 12 лютого 2014 року № 1 відповідачі взяли на себе зобов`язання щодо спільного створення з ТОВ "Термінал" та ТОВ "Термінал-2004" належних умов, необхідних для здійснення митного контролю та митного оформлення товарів, транспортних засобів комерційного призначення суб`єктів зовнішньоекономічної діяльності та громадян. Факт здійснення позивачами всіх необхідних дій, спрямованих на забезпечення належних умов на митному пості "Тячів" та секторі митного оформлення "Хуст", підтверджується наявними в матеріалах справи документами та не заперечується відповідачами. За таких обставин, ТОВ "Термінал" та ТОВ "Термінал-2004" повністю виконали взяті на себе за договорами про співробітництво від 01 червня 2012 року № 251 і від 12 лютого 2014 року № 1 зобов`язання, а тому мали обрунтовані підстави вважати, що митний пост "Тячів" і сектор митного оформлення "Хуст" надалі будуть функціонувати, що надасть їм можливість здійснювати господарську діяльність з надання послуг "місця доставки митних вантажів" та отримувати дохід. За таких обставин, суди попередніх інстанцій дійшли висновку, що відповідачі при прийнятті оскаржуваних наказів від 16 лютого 2016 року № 138 і від 01 березня 2016 року № 131 не дотримали балансу між несприятливими наслідками для прав та інтересів позивачів і цілями, на досягнення яких було спрямоване зазначене рішення (оптимізація структур Закарпатської та Сумської митниць у зв`язку зі скороченням штату працівників), тобто не дотримали принципу пропорційності. Таким чином, суди попередніх інстанцій дійшли висновку про наявність правових підстав для задоволення позовних вимог.
Не погодившись із вказаними рішеннями судів попередніх інстанцій, відповідачі звернулися до Вищого адміністративного суду України з касаційними скаргами, в яких, посилаючись на неправильне застосування судами норм матеріального та процесуального права просили їх скасувати та прийняти нову постанову, якою відмовити в задоволенні позовних вимог у повному обсязі. На обґрунтування вимог касаційних скарг скаржники зазначили, що підприємства позивачів є самостійними суб`єктами господарювання, які здійснюють господарську діяльність на основі статуту. Правові підстави для поєднання діяльності позивачів з функціями, що здійснює митниця чи її підрозділ, відсутні. За таких обставин, наявність чи відсутність підрозділів митниці на території підприємств позивачів не може розглядатися як можливість чи неможливість їхньої діяльності. Скаржники також указали, що висновки судів попередніх інстанцій щодо наявності в митниці обов`язку продовжувати утримувати неефективний на думку відповідачів підрозділ не відповідають фактичним обставинам справи, містять ознаки необґрунтованого лобіювання інтересів суб`єкта господарювання та призводять до втручання в діяльність органу державної влади, чим порушуються його дискреційні повноваження. Ураховуючи викладене на думку відповідачів під час прийняття оскаржуваних наказів ДФС України та Закарпатська митниця діяли на підставі, у межах повноважень та у спосіб, встановлені законом.
Вищий адміністративний суд України ухвалою від 05 грудня 2016 року відкрив касаційне провадження за касаційною скаргою Закарпатської митниці.
Вищий адміністративний суд України ухвалою від 13 грудня 2016 року відкрив касаційне провадження за касаційною скаргою ДФС України.
06 червня 2016 року від позивачів надійшли заперечення на касаційні скаргі, в яких вони зазначили про законність і обґрунтованість рішень судів попередніх інстанцій та безпідставність доводів, викладених у касаційних скаргах.
Згідно з підпунктом 4 пункту 1 Розділу VII "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України (у редакції, що діє з 15 грудня 2017 року, далі - КАС України) касаційні скарги (подання) на судові рішення в адміністративних справах, які подані і розгляд яких не закінчено до набрання чинності цією редакцією Кодексу, передаються до Касаційного адміністративного суду та розглядаються спочатку за правилами, що діють після набрання чинності цією редакцією Кодексу.
30 січня 2018 року касаційні скарги були передані до Верховного Суду в порядку, передбаченому Розділом VII Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України (у редакції, що діє з 15 грудня 2017 року).
27 липня 2020 року від позивача 1 надійшло клопотання про заміну сторін у справі правонаступниками, у якому ТОВ "Термінал" просило замінити позивача 2 - ТОВ "Термінал-2004" на його правонаступника - ТОВ "Термінал". Заявник також просив замінити Державну фіскальну службу України та Закарпатську митницю ДФС на правонаступників - Державну митну службу України та Закарпатську митницю Держмитслужби відповідно.
03 вересня 2020 року, 08 вересня 2020 року та 14 вересня 2020 року від Закарпатської митниці Держмитслужби надійшли клопотання про заміну Закарпатської митниці ДФС на правонаступника - Закарпатську митницю Держмитслужби.
04 вересня 2020 року від Державної фіскальної служби України надійшло клопотання про заміну відповідача 1 на правонаступника - Державну митну службу України.
У судовому засіданні 15 вересня 2020 року в задоволенні клопотання ТОВ "Термінал" в частині заміни позивача 2 - ТОВ "Термінал-2004" на правонаступника - ТОВ "Термінал" відмовлено. Клопотання Закарпатської митниці Держмитслужби, Державної фіскальної служби України про заміну відповідачів та клопотання позивача в частині заміни Державної фіскальної служби України та Закарпатської митниці ДФС на правонаступників - Державну митну службу України та Закарпатську митницю Держмитслужби задоволено. Здійснено заміну відповідачів Державної фіскальної служби України та Закарпатської митниці ДФС на правонаступників - Державну митну службу України та Закарпатську митницю Держмитслужби.
27 вересня 2020 року від позивача 1 надійшли клопотання про закриття касаційного провадження у справі та встановлення судового контролю за виконанням ухвали Окружного адміністративного суду м. Києва від 11 березня 2016 року.
У судовому засіданні представники позивача не підтримали вказані клопотання (про закриття касаційного провадження у справі, встановлення судового контролю) та зазначили про відсутність необхідності їх розгляду судом касаційної інстанції.
Заслухавши суддю-доповідача, розглянувши та обговоривши доводи касаційної скарги, перевіривши правильність застосування судами попередніх інстанцій норм матеріального і процесуального права, колегія суддів вважає, що касаційні скарги не підлягають задоволенню з огляду на таке.
Суди попередніх інстанцій встановили, що 01 червня 2012 року між Товариством з обмеженою відповідальністю "Термінал" (Підприємство) та Чопською митницею (Митниця) укладено договір про співробітництво № 251, предметом якого є взаємне співробітництво сторін у межах митного законодавства щодо створення належних умов, необхідних для здійснення митного контролю та митного оформлення товарів, транспортних засобів комерційного призначення суб`єктів ЗЕД та громадян підрозділами Митниці, для чого Підприємство безоплатно надає митниці в тимчасове користування службові та побутові приміщення, які утримує власним коштом, а також обладнання, засоби та канали зв`язку, які розташовані на території Підприємства за адресою: м. Тячів, вул. Пролетарська, 2, що знаходиться у колективній власності TOB "Термінал" на підставі свідоцтва про право власності на нерухоме майно від 24 січня 2003 року № 118, загальною площею 107.16 кв.м. з відведенням асфальтової площадки та критого навісу з платформами загальною площею 800 кв.м.
Згідно з пунктом 1.2 зазначеного договору митниця використовує надані приміщення, визначені згідно з додатком 1, та майно згідно з актом приймання - передавання майна, що є невід`ємною частиною цього договору для забезпечення організації робочих місць структурних підрозділів митниці та здійснення в повному обсязі функцій митного контролю та оформлення майна, товарів та транспортних засобів комерційного призначення громадян та суб`єктів зовнішньоекономічної діяльності.
12 лютого 2014 року між Товариством з обмежено відповідальністю "Термінал-2004" (Підприємство) та Чопською митницею Міндоходів України (Митниця) був укладений договір про співробітництво № 1, предметом якого є взаємне співробітництво сторін в межах митного законодавства щодо створення належних умов, необхідних для здійснення митного контролю та митного оформлення товарів, транспортних засобів комерційного призначення, суб`єктів ЗЕД та громадян підрозділами Митниці, для чого Підприємство безоплатно надає митниці в тимчасове користування службові приміщення №№ 1, 2, 3, загальною площею 65,5 кв.м. адміністративно-побутового будинку Літера "А", та асфальтобетонну площадку з навісом та оглядовими естакадами, площею 600 кв.м., які утримує власним коштом, розташовані на території підприємства за адресою: м. Хуст, вул. Сливова 40, що знаходиться у приватній власності ТОВ "Термінал-2004" на підставі свідоцтва про право власності на нерухоме майно від 17 серпня 2007 року № 7226.
Згідно з пунктом 1.2 зазначеного договору митниця використовує надані приміщення, визначені згідно з додатком 1, та майно згідно з актом приймання - передавання майна, що є невід`ємною частиною цього договору, для забезпечення організації робочих місць структурних підрозділів митниці та здійснення в повному обсязі функцій митного контролю та оформлення майна, товарів та транспортних засобів комерційного призначення громадян та суб`єктів зовнішньоекономічної діяльності.
16 лютого 2016 року Державна фіскальна служба України прийняла наказ "Про ліквідацію, створення та зміну назв окремих митних постів митниць ДФС" № 138, у пункті 1 якого відповідно до статті 547 Митного кодексу України з метою оптимізації структур Закарпатської та Сумської митниць ДФС наказала ліквідувати такі митні пости: "Малий Березний", "Тячів" та "Батєве" Закарпатської митниці ДФС, "Конотоп", "Хутір - Михайлівський", "Суми - центральний", "Тростянець", "Ромни" Сумської митниці ДФС.
01 березня 2016 року Закарпатська митниця Державної фіскальної служби України прийняла наказ "Про введення в дію змін до структури Закарпатської митниці ДФС" № 131, яким на виконання наказів Державної фіскальної служби України "Про внесення змін до наказу ДФС від 11.01.2016 № 17" від 10 лютого 2016 року № 124, "Про ліквідацію, створення та зміну назв окремих митних постів митниць ДФС" від 16 лютого 2016 року № 138 та на підставі затверджених Головою Державної фіскальної служби України 16 лютого 2016 року Переліку змін № 1 та 26 лютого 2016 року Переліку змін № 2 до організаційної структури Закарпатської митниці ДФС наказала ввести в дію перелік змін № 1 і № 2 до структури Закарпатської митниці Державної фіскальної служби України. Відповідно до Переліку змін № 2 до організації структури Закарпатської митниці ДФС був виведений зі структури останньої митний пост "Тячів" (сектор митного оформлення "Хуст").
15 березня 2016 року Державна фіскальна служба України прийняла наказ "Про внесення змін до Класифікатора ДФС, митниць ДФС, їх структурних підрозділів, спеціалізованих департаментів і органів ДФС з питань державної митної справи" № 221, який вніс зміни до Класифікатора ДФС, митниць ДФС, їх структурних підрозділів, спеціалізованих департаментів і органів ДФС з питань державної митної справи (далі - Класифікатор), затвердженого наказом Державної фіскальної служби України від 23 лютого 2016 року № 154. Також викладено у новій редакції пункт 9 розділу 1 Класифікатора ДФС, митниць ДФС, їх структурних підрозділів, спеціалізованих департаментів і органів ДФС з питань державної митної справи, затвердженого наказом Державної фіскальної служби України від 23 лютого 2016 року № 154, зокрема, без зазначення в переліку структурних підрозділів Закарпатської митниці ДФС з визначенням їх коду митного поста "Тячів" і сектора митного оформлення "Хуст".
ТОВ "Термінал" і ТОВ "Термінал-2004" не погодилися з наказами від 16 лютого 2016 року № 138 і від 01 березня 2016 року № 131 в частині, що стосується митного поста "Тячів" і сектора митного оформлення "Хуст", а також наказом від 15 березня 2016 року № 221 в частині викладення в новій редакції пункту 9 розділу 1 Класифікатора ДФС, митниць ДФС, їх структурних підрозділів, спеціалізованих департаментів і органів ДФС з питань державної митної справи, затвердженого наказом Державної фіскальної служби України від 23 лютого 2016 року № 154, без зазначення в переліку структурних підрозділів Закарпатської митниці ДФС з визначенням їх коду митного поста "Тячів" і сектора митного оформлення "Хуст", тому звернулися до суду з цим адміністративним позовом.
При наданні правової оцінки викладеним обставинам справи Суд виходить з такого.
Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України (стаття 19 Конституції України).
Стаття 42 Конституції України встановлює, що кожен має право на підприємницьку діяльність, яка не заборонена законом. Держава забезпечує захист конкуренції у підприємницькій діяльності. Не допускаються зловживання монопольним становищем на ринку, неправомірне обмеження конкуренції та недобросовісна конкуренція. Види і межі монополії визначаються законом.
Відповідно до частини першої статті 1 Митного кодексу України (далі - МК України) законодавство України з питань державної митної справи складається з Конституції України, цього Кодексу, інших законів України, що регулюють питання, зазначені у статті 7 цього Кодексу, з міжнародних договорів України, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, а також з нормативно-правових актів, виданих на основі та на виконання цього Кодексу та інших законодавчих актів.
Згідно з частиною першою статті 544 МК України призначенням органів доходів і зборів є створення сприятливих умов для розвитку зовнішньоекономічної діяльності, забезпечення безпеки суспільства, захист митних інтересів України.
Пункти 3, 11, 19 статті 544 МК України встановлюють, що здійснюючи державну митну справу, органи доходів і зборів виконують такі основні завдання, зокрема: створення сприятливих умов для полегшення торгівлі, сприяння транзиту, збільшення товарообігу та пасажиропотоку через митний кордон України, здійснення разом з митними органами інших держав заходів щодо удосконалення процедури пропуску товарів, транспортних засобів через митний кордон України, їх митного контролю та митного оформлення; здійснення в межах повноважень, визначених цим Кодексом, контролю за діяльністю підприємств, які надають послуги з декларування товарів, перевезення та зберігання товарів, що переміщуються через митний кордон України чи перебувають під митним контролем, та здійснюють інші операції з такими товарами, надання дозволів на здійснення зазначених видів діяльності; видача сертифікатів уповноваженого економічного оператора; управління об`єктами інфраструктури органів доходів і зборів, розбудова митного кордону.
Відповідно до частини першої статті 545 МК України центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику, спрямовує, координує та контролює діяльність митниць, здійснює інші повноваження, передбачені цим Кодексом та іншими законами України, в межах своїх повноважень видає накази, організує та контролює їх виконання.
Згідно з частинами першою, третьою, четвертою та п`ятою статті 546 МК України митниця є митним органом, який у зоні своєї діяльності забезпечує виконання завдань, покладених на органи доходів і зборів.
Митниця є територіальним органом центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику, і підпорядковується йому. Не допускається втручання у діяльність митниць інших територіальних органів центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику.
Митниця здійснює свою діяльність на території відповідної адміністративно-територіальної одиниці (Автономна Республіка Крим; область; міста Київ, Севастополь). Окремі митниці можуть здійснювати свою діяльність на територіях двох чи більше адміністративно-територіальних одиниць або на всій території України.
Створення, реорганізація та ліквідація митниць здійснюються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику, в порядку, визначеному законом.
У населених пунктах, на залізничних станціях, в аеропортах, морських і річкових портах та інших об`єктах, розташованих у зоні діяльності митниці, в міру потреби створюються її відокремлені структурні підрозділи (митні пости).
Відповідно до частин першої, другої, третьої та п`ятої статті 547 МК України (у редакції, чинній на час існування спірних правовідносин) митний пост є органом доходів і зборів, який входить до складу митниці як відокремлений структурний підрозділ і в зоні своєї діяльності забезпечує виконання завдань, покладених на органи доходів і зборів.