1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ



23 жовтня 2020 року

м. Київ

справа № 820/3231/16

адміністративне провадження № К/9901/45484/18



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Олендера І.Я.,

суддів: Гончарової І.А., Ханової Р.Ф.,

розглянувши в попередньому судовому засіданні касаційну скаргу Харківської митниці ДФС на постанову Харківського окружного адміністративного суду від 26 вересня 2016 року (суддя Панченко О.В.) та ухвалу Харківського апеляційного адміністративного суду від 24 січня 2017 року (судді: Бартош Н.С. (головуючий), Курило Л.В., Русанова В.Б.) у справі №820/3231/16 за позовом Приватного підприємства "СПС" до Харківської митниці ДФС про визнання протиправною бездіяльності, визнання протиправними та скасування рішення,

У С Т А Н О В И В:

ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

1. Приватне підприємство "СПС" (далі - позивач, Підприємство) звернулося до суду з позовом до Харківської митниці ДФС (далі - відповідач, контролюючий орган) про скасування рішення Харківської митниці ДФС про коригування митної вартості товарів №807000011/2016/000031/2 від 04.01.2016 та картки відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення №807100001/2016/00002 від 04.01.2016; рішення про коригування митної вартості товарів № 807000011/2015/002355/2 від 10.12.2015 та картки відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення №807100001/2015/00097 від 10.12.2015; рішення про коригування заявленої митної вартості від 10.02.2016 № 807000011/2016/000104/2 та картки відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення №807100001/2016/00013; рішення про коригування заявленої митної вартості від 03.03.2016 №807000011/2016/000146/2 та картки відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення № 807100001/2016/00023; рішення про коригування заявленої митної вартості від 02.03.2016 №807000011/2016/000179/2 та картки відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення № 807100001/2016/00021, а також визнати протиправною бездіяльність контролюючого органу щодо не підготовки та не надання висновку про повернення надмірно сплачених митних платежів та зобов`язати у встановленому законодавством порядку прийняти та направити органам казначейської служби висновок про повернення ПП "СПС" з державного бюджету надмірно сплачені митні платежі на загальну суму 169 230,16 грн.

2. Позовні вимоги обґрунтовані тим, що Підприємство при здійсненні митного оформлення товарів надало всі необхідні та достатні документи, передбачені частиною другою статті 53 Митного кодексу України, які чітко ідентифікували товари та містили всі відомості, що підтверджують числові значення складових митної вартості товарів. Натомість контролюючий орган в порушення норм Митного кодексу України безпідставно прийняв оскаржувані рішення та картки відмов та неправомірно застосував другорядний метод визначення митної вартості товарів, імпортованих позивачем.

Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій

3. Постановою Харківського окружного адміністративного суду від 26 вересня 2016 року, залишеною без змін ухвалою Харківського апеляційного адміністративного суду від 24 січня 2017 року, позов задоволено частково, оскаржувані рішення про коригування митної вартості товарів та картки відмов скасовано, в задоволенні решти позовних вимог відмовлено.

4. Суди попередніх інстанцій дійшли висновку, що надані позивачем документи для проведення митного оформлення підтверджують заявлену митну вартість товару за основним методом (за ціною договору), натомість митний орган безпідставно визначив митну вартість за другорядним (резервним) методом та прийняв оскаржуване рішення про коригування митної вартості товарів, оскільки правильність визначення позивачем митної вартості товару за ціною договору, а також об`єктивна неможливість застосування основного методу не були спростовані контролюючим органом, посилання останнього на наявність розбіжностей в документах та недостовірність зазначених в них відомостей, що підтверджують числові значення складових митної вартості, чи відомостей щодо ціни, що була фактично сплачена чи підлягає сплаті за ці товари, не знайшли свого підтвердження під час розгляду справи.

В частині відмови в задоволенні позовних вимог щодо визнання протиправною бездіяльність контролюючого органу щодо не підготовки та не надання висновку про повернення надмірно сплачених митних платежів суд першої інстанції дійшов висновку, що вказана бездіяльність мала місце в зв`язку з оскарженням рішень про коригування митної вартості, тобто були відсутні правові підстави для підготовки та подання відповідного висновку. Стосовно вимог про зобов`язання у встановленому порядку прийняти та направити органам казначейської служби висновок про повернення ПП "СПС" з державного бюджету надмірно сплачені митні платежі на загальну суму 169 230,16 грн, суд вказав, що ці позовні вимоги є передчасними.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

5. Не погодившись із рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій в частині задоволених вимог, відповідач подав касаційну скаргу, де посилаючись на порушення судами норм матеріального та процесуального права, просить скасувати рішення суду першої та апеляційної інстанції та прийняти нове рішення, яким відмовити в задоволенні позовних вимог Підприємства в повному обсязі.

6. Касаційний розгляд справи проведено у попередньому судовому засіданні, відповідно до статті 343 Кодексу адміністративного судочинства України.

СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

7. Судами попередніх інстанцій встановлено, що митним декларантом ТОВ "АСС-ІМЕКС" до митних органів з метою митного оформлення товарів, придбаних позивачем за зовнішньоекономічними контрактами з постачальниками із Китайської Народної Республіки та Республіки Індія, було надано митні декларації: № 807100001/2016/000021, № 807100001/2015/004768, №807100001/2016/000402, № 807100001/2016/000729, №807100001/2016/000712, № 807100001/2015/002874.

Згідно вказаних декларацій митна вартість товарів була визначена за ціною договору (контракту) щодо товарів, які імпортуються (вартість операції).

Одночасно з митними деклараціями були подані наступні документи: зовнішньоекономічні контракти (№ SPS-TTCA-1012 від 10.12.2013 на постачання лимонної кислоти; № 16012013-18 від 16.01.2013 на постачання кунжуту; № SPS-VTFOODS/0306 від 03.06.2014 на постачання цибулі; № SPS-FUFENG від 01.08.2013 на постачання моносодіуму глютамату; № SPS-RCI від 05.06.2014 на постачання кунжуту) та специфікації до них, платіжні доручення про сплату придбаного товару, рахунки-фактури на товар (інвойс), калькуляції цін, транспортні накладні, сертифікати на товар.

Митним органом було проведено коригування заявленої митної вартості, у зв`язку з чим прийнято наступні рішення:

1) рішення про коригування митної вартості № 807000011/2016/000031/2 від 04.01.2016, згідно якого митну вартість товару (лимонна кислота (моногідрат), Сitric acid monohydrate 8-80mesh у кількості нетто 24000,00 кг.; лимонна кислота зневоднена, Citric acid anhydrous 30-100 mesh, у кількості нетто 1000,00 кг., виробник TTCA CO., LTD, країна виробник Китай) скориговано на підставі цінової інформації, що міститься в ЄАІС ДФСУ щодо ідентичних товарів, митне оформлення яких здійснено імпортером ПП "СПС" в найближчий термін (МД № 807100001/2015/2874 від 11.08.2015), рівень визначеної митної вартості товару - 0,67 дол. США/кг.

При прийнятті даного рішення митний орган виходив з того, що, за його даними, заявлена митна вартість товару за зазначеною митною декларацією менша ніж за інформацією по фактам митних оформлень по Україні в найближчий час до часу митного оформлення оцінюваних товарів;

2) рішення про коригування митної вартості № 807000011/2015/002355/2 від 10.12.2015, митним органом скориговано митну вартість товару (насіння кунжуту висушене, неподрібнене, для використання у харчовій промисловості та кулінарії; насіння кунжуту висушене (99,95 % чистота) вагою нетто 8800 кг., у мішках по 25 кг. нетто; насіння кунжуту висушене (99,90 % чистота) вагою нетто 4000 кг., у 160 мішках по 25 кг нетто, виробник Maharaja Dehydration Pvt. Ltd; країна виробник- Індія). Митну вартість скориговано на підставі цінової інформації, що міститься в ЄАІС ДФСУ щодо подібних товарів, митне оформлення яких здійснено в найближчий час (попередні 90 днів) та на підставі вже прийнятих раніше митницею рішень про коригування митної вартості. Рівень визначеної митної вартості товару № 1 - 1,679 дол. США/кг., товару № 2 - 6,97 дол. США/кг.

При прийнятті рішення митний орган виходив з того, що за результатами проведеного ним аналізу заявлена позивачем митна вартість товару менша, ніж за інформацією по фактах митних оформлень по Україні в найближчий час до часу митного оформлення оцінюваних товарів, а позивачем при врегулюванні питання не було надано обґрунтування причин зменшення рівня митної вартості на подібні товари (наявність знижок, сезонне коливання вартості товару, тощо), що ввозилися позивачем раніше;

3) рішення про коригування митної вартості товарів №807000011/2016/000104/2 від 10.02.2016, контролюючим органом скориговано митну вартість товару (овочі сушені, подрібнені, без домішок та інших інгредієнтів, без подальшої обробки для харчової промисловості, не для роздрібної торгівлі: цибуля ріпчаста біла сушена пластівцями вагою нетто 4004 кг. у 286 паперових мішках; цибуля ріпчаста біла сушена гранульована 0,5-1 мм., преміям якість, вагою нетто 4000 кг. у 200 картонних ящиках, виробник V.T. FOODS PVT.LTD, країна виробник - Індія). Зокрема, митну вартість скориговано за методом визначення митної вартості за ціною договору щодо подібних (аналогічних) товарів відповідно до приписів ст. 60, ст. 61 Митного кодексу України.

При прийнятті зазначеного рішення, митний орган виходив з того, що згідно специфікації № 1 до контракту № SPS-VTFOODS-0306 від 03.06.2014 ціна на товар № 1 визначена продавцем на рівні 2,252 дол. США/ кг., на товар №2 - на рівні 2,68 дол. США/кг. при цьому, згідно специфікації №2 до контракту № SPS-VTFOODS-0306 від 11.12.2015 задекларований рівень митної вартості ідентичного товару ("лук белый сушеный хлопцями") складав 1,7 дол. США/кг. та був меншим ніж рівень митної вартості на подібний товар (2,38 дол. США/кг.), оформлений позивачем в найближчий до часу експорту оцінюваного товару строк. Крім того, відповідач вважав, що задекларований рівень витрат на транспортування є занадто низьким у порівнянні з аналогічними перевезеннями.

4) рішення про коригування митної вартості № 807000011/2016/000179/2 від 02.03.2016, відповідачем скориговано митну вартість товару (насіння кунжуту висушене, не подрібнене, для використання у харчовій промисловості та кулінарії, не в первинній упаковці; насіння кунжуту висушене (99,90 % чистота) вагою нетто 5000 кг., виробник R.C. INDUSTRIES, країна виробник - Індія). Зокрема, митну вартість скориговано на підставі цінової інформації, що міститься в ЄАІС ДФСУ щодо подібних товарів, митне оформлення яких здійснено в найближчий час (попередні 90 днів) та на підставі вже прийнятих раніше митницею рішень про коригування митної вартості. Рівень визначеної митної вартості товару 1,68 дол. США/кг.

При прийнятті зазначеного рішення митний орган виходив з того, що за результатами проведеного ним аналізу заявлена позивачем митна вартість товару менша ніж за інформацією по фактах митних оформлень по Україні в найближчий час до часу митного оформлення оцінюваних товарів, в даній поставці відбулось значне зниження контрактної вартості (більш ніж 20%) в порівнянні з контрактною вартістю попереднього оформлення подібного товару, яке документально не обґрунтовано. Крім того, декларантом не надано митну декларацію країни відправлення, а в поданих до митного оформлення документах не містяться обґрунтування причин зменшення рівня митної вартості на подібні товари (наявність знижок, сезонне коливання вартості товару, тощо), що ввозилися позивачем раніше.

5) рішення про коригування митної вартості товарів №807000011/2016/000146/2 від 03.03.2016, контролюючим органом скориговано митну вартість товару (моносодіум глютамат, 60-120 mesh - 23000,00 кг. у 920 паперових мішках по 25 кг. нетто, виробник: NEIMENGGU FUFENG BIOTECHNOLOGIES CO. LTD., країна виробник - Китай) . Зокрема, митну вартість скориговано за методом визначення митної вартості за ціною договору щодо подібних (аналогічних) товарів відповідно до ч. ч. 1, 2 ст. 55 Митного кодексу України.

При прийнятті зазначеного рішення митний орган виходив з того, що при перевірці заявленої митної вартості товару виникли сумніви щодо прийнятності задекларованого за ціною угоди рівня митної вартості, який (1,1 дол. США/кг.) був менший ніж рівень митної вартості на ідентичний товар (1,41 дол. США/кг.), оформлений в найближчий до часу експорту оцінюваного товару строк та був менше ніж рівень митної вартості на подібний товар (1,26 дол. США/кг.), оформлений Харківською митницею ДФС в найближчий до часу експорту оцінюваного товару строк.

В порядку консультацій між митним органом та декларантом розбіжності в порядку визначення митної вартості усунуто не було.

ДОВОДИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

8. У доводах касаційної скарги контролюючий орган посилається на невідповідність висновку судів першої та апеляційної інстанцій фактичним обставинам справи, які, на думку контролюючого органу, полягають у безпідставному визначенні позивачем митної вартості товару за ціною договору, з огляду на те, що надані позивачем документи містили розбіжності та не містили всіх відомостей, які підтверджують числові значення складових митної вартості товарів та відомостей щодо ціни, що була фактично сплачена або підлягає сплаті за ці товари, на підставі яких проводився розрахунок.

9. Підприємством відзиву на касаційну скаргу надано не було.

ДЖЕРЕЛА ПРАВА Й АКТИ ЇХ ЗАСТОСУВАННЯ

10. Конституція України:

10.1. Стаття 19.

Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

11. Митний кодекс України (у редакції на час виникнення спірних правовідносин):

11.1. Частина 1 статті 49.

Митною вартістю товарів, які переміщуються через митний кордон України, є вартість товарів, що використовується для митних цілей, яка базується на ціні, що фактично сплачена або підлягає сплаті за ці товари.

11.2. Частина перша статті 52.

Заявлення митної вартості товарів здійснюється декларантом або уповноваженою ним особою під час декларування товарів у порядку, встановленому розділом VIII цього Кодексу та цією главою.

11.3. Частина друга статті 53.

Документами, які підтверджують митну вартість товарів, є: 1) декларація митної вартості, що подається у випадках, визначених у частинах п`ятій і шостій статті 52 цього Кодексу, та документи, що підтверджують числові значення складових митної вартості, на підставі яких проводився розрахунок митної вартості; 2) зовнішньоекономічний договір (контракт) або документ, який його замінює, та додатки до нього у разі їх наявності; 3) рахунок-фактура (інвойс) або рахунок-проформа (якщо товар не є об`єктом купівлі-продажу); 4) якщо рахунок сплачено, - банківські платіжні документи, що стосуються оцінюваного товару; 5) за наявності - інші платіжні та/або бухгалтерські документи, що підтверджують вартість товару та містять реквізити, необхідні для ідентифікації ввезеного товару; 6) транспортні (перевізні) документи, якщо за умовами поставки витрати на транспортування не включені у вартість товару, а також документи, що містять відомості про вартість перевезення оцінюваних товарів; 7) копія імпортної ліцензії, якщо імпорт товару підлягає ліцензуванню; 8) якщо здійснювалося страхування, - страхові документи, а також документи, що містять відомості про вартість страхування.

11.4. Частина третя статті 53.

У разі якщо документи, зазначені у частині другій цієї статті, містять розбіжності, наявні ознаки підробки або не містять всіх відомостей, що підтверджують числові значення складових митної вартості товарів, чи відомостей щодо ціни, що була фактично сплачена або підлягає сплаті за ці товари, декларант або уповноважена ним особа на письмову вимогу органу доходів і зборів зобов`язані протягом 10 календарних днів надати (за наявності) такі додаткові документи: 1) договір (угоду, контракт) із третіми особами, пов`язаний з договором (угодою, контрактом) про поставку товарів, митна вартість яких визначається; 2) рахунки про здійснення платежів третім особам на користь продавця, якщо такі платежі здійснюються за умовами, визначеними договором (угодою, контрактом); 3) рахунки про сплату комісійних, посередницьких послуг, пов`язаних із виконанням умов договору (угоди, контракту); 4) виписку з бухгалтерської документації; 5) ліцензійний чи авторський договір покупця, що стосується оцінюваних товарів та є умовою продажу оцінюваних товарів; 6) каталоги, специфікації, прейскуранти (прайс-листи) виробника товару; 7) копію митної декларації країни відправлення; 8) висновки про якісні та вартісні характеристики товарів, підготовлені спеціалізованими експертними організаціями, та/або інформація біржових організацій про вартість товару або сировини.

11.5. Частина четверта статті 53.

У разі якщо орган доходів і зборів має обґрунтовані підстави вважати, що існуючий взаємозв`язок між продавцем і покупцем вплинув на заявлену декларантом митну вартість, декларант або уповноважена ним особа на письмову вимогу органу доходів і зборів, крім документів, зазначених у частинах другій та третій цієї статті, подає (за наявності) такі документи: 1) виписку з бухгалтерських та банківських документів покупця, що стосуються відчуження оцінюваних товарів, ідентичних та/або подібних (аналогічних) товарів на території України; 2) довідкову інформацію щодо вартості у країні-експортері товарів, що є ідентичними та/або подібними (аналогічними) оцінюваним товарам; 3) розрахунок ціни (калькуляцію).


................
Перейти до повного тексту