1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду




ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ



23 жовтня 2020 року

м. Київ

справа №825/1834/17

адміністративне провадження №К/9901/40150/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Стеценка С.Г.,

суддів: Рибачука А.І., Тацій Л. В.,

розглянувши в письмовому провадженні в касаційному порядку адміністративну справу № 825/1834/17

за позовом Приватного підприємства "У Пани Шариной"

до Управління Держпраці у Чернігівській області

про визнання протиправною та скасування постанови

за касаційною скаргою Приватного підприємства "У Пани Шариной" та постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 15 лютого 2018 року (колегія у складі: головуючого судді Костюк Л. О., суддів: Бужак Н. П., Троян Н. М.)

В С Т А Н О В И В:

ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

1. У листопаді 2017 року Приватне підприємство "У Пани Шариной" (далі - ПП "У Пани Шариной") звернулося до Чернігівського окружного адміністративного суду з позовом до Управління Держпраці у Чернігівській області, в якому просило визнати протиправною та скасувати постанову відповідача від 01 листопада 2017 року № 25-01-018/0591/247 "Про накладення штрафу уповноваженими посадовими особами", якою на позивача накладено штраф у розмірі 9 600 грн.

2. В обґрунтування заявлених позовних вимог позивач зазначив про те, що під час проведення перевірки дотримання законодавства про працю та загальнообов`язкове страхування головним державним інспектором Управління Держпраці у Чернігівській області було виявлено порушення трудового законодавства, а саме затримка повного розрахунку з працівником при звільненні. Проте, розрахунки з працівником у серпні 2017 року проведені підприємством в повному обсязі та у встановлені чинним законодавством строки, заборгованість перед працівником по заробітній платі у журналі-ордері за вересень 2017 року та у розрахунково-платіжній відомості за вересень 2017 року не значиться. За таких обставин, підприємством вимоги частини першої статті 116 Кодексу законів про працю України не порушувались, а тому оскаржувана постанова є протиправною та підлягає скасуванню.

Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій

3. Постановою Чернігівського окружного адміністративного суду від 22 листопада 2017 року позов задоволено повністю.

4. Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що утримання авансової виплати заробітної плати з компенсації за невикористану відпустку при звільненні працівника та проведенні остаточного розрахунку не може бути розцінене як порушення статті 129 Кодексу законів про працю України в розумінні чинного законодавства про працю, а формальний підхід при здійсненні перевірки контролюючим органом є недопустимим для встановлення правопорушення.

5. Постановою Київського апеляційного адміністративного суду від 15 лютого 2018 року постанову Чернігівського окружного адміністративного суду від 22 листопада 2017 року скасовано. Прийнято нове рішення про відмову у задоволенні позову.

6. Відмовляючи у задоволенні позовних вимог, суд апеляційної інстанції виходив з того, що керівництвом ПП "У Пани Шариной" проведено неповний розрахунок при звільненні ОСОБА_1, у зв`язку з відрахуванням з суми грошової компенсації за невикористану відпустку при звільненні, що є порушенням ст. 129 КЗпП України, відповідно до якої не допускається відрахування з вихідної допомоги, компенсаційних та інших виплат, на які згідно з законодавством не звертається стягнення. Дане відрахування з компенсаційних виплат ОСОБА_1 потягло за собою порушення вимог ч. 1 ст. 116 КЗпП України, а саме, не проведення повного розрахунку всіх сум в день звільнення, що належать працівнику від підприємства. За таких обставин оскаржувана постанова відповідача є законною та обґрунтованою.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

7. Не погоджуючись з рішенням суду апеляційної інстанції, 19 березня 2018 року ПП "У Пани Шариной" звернулось до Верховного Суду з касаційною скаргою, в якій просить скасувати постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 15 лютого 2018 року, а постанову Чернігівського окружного адміністративного суду від 22 листопада 2017 року залишити в силі.

8. Обґрунтовуючи касаційну скаргу, скаржник зазначає про те, що судом апеляційної інстанції неправильно застосовані норми матеріального та процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи по суті. Так, судом не враховано, що у липні 2017 року водію ОСОБА_1 було нараховано заробітну плату у розмірі 762,39 грн, утримано військовий збір 11,44 грн, утримано по виконавчому листу 375,47 грн та видано 20 липня 2017 року суму 677,85 грн. Станом на 01 серпня 2017 року ОСОБА_1 мав заборгованість перед підприємством по заробітній платі 313,73 грн (авансова виплата). З нарахованої у серпні 2017 року компенсації за невикористану відпустку у сумі 479,70 грн утримано тільки військовий збір 7,20 грн та виплачено 472,51 грн (видатковий касовий ордер від 07 серпня 2017 року № 94). З огляду на приписи ст. 127, 129 Кодексу законів про працю України та підп. 14.1.48 п.14.1 ст.14 та підп. 164.2.1 п.164.2 ст. 164 Податкового кодексу України, чинне законодавство не тільки допускає а й зобов`язує роботодавця утримувати військовий збір та інші обов`язкові платежі, на що суд апеляційної інстанції уваги не звернув. Крім того, суму заборгованості перед підприємством у розмірі 313,73 грн (авансова виплата) ОСОБА_1 за власним бажанням вніс у касу підприємства (прибутковий касовий ордер від 07 серпня 2017 року № 94) після отримання компенсації за невикористану відпустку. Отже, юридичного факту відрахування суми заборгованості перед підприємством не відбулося, а тому і не відбулось порушення позивачем ст. 129 Кодексу законів про працю України. Також, скаржник вказує на те, що висновки суду апеляційної інстанції спростовуються як самим актом передачі копій документів головному державному інспектору відділу з питань додержання законодавства про працю, зайнятість та інших нормативно-правових актів Управління Держпраці у Чернігівській області та пояснення самого відповідача.

ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ ТА КЛОПОТАННЯ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

9. Згідно протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 19 березня 2018 року визначено склад колегії суддів: головуючий суддя Желтобрюх І.

Л., судді: Білоус О. В., Стрелець Т. Г. справу передано головуючому судді.

10. Ухвалою Верховного Суду від 21 березня 2018 року відкрито провадження за касаційною скаргою ПП "У Пани Шариной".

11. 06 квітня 2018 року на адресу Верховного Суду надійшов відзив на касаційну скаргу від Управління Держпраці у Чернігівській області, в якому останнє просить залишити касаційну скаргу без задоволення, а оскаржуване судове рішення без змін.

12. Ухвалою Верховного Суду від 18 квітня 2019 року задоволено заяви суддів Желтобрюх І. Л., Білоуса О. В. та Стрелець Т. Г. про самовідвід та відведено вказаних суддів від участі у розгляді справи № 825/1834/17. Матеріали справи передано до секретаріату Касаційного адміністративного суду для визначення складу суду.

13. Протоколом повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 24 травня 2019 року визначено колегію суддів для розгляду касаційної скарги у складі судді-доповідача Стеценка С. Г., суддів: Рибачука А. І., Тацій Л. В.

14. Ухвалою Верховного Суду від 22 жовтня 2020 року закінчено підготовку справи до касаційного розгляду і призначено такий в порядку письмового провадження з 23 жовтня 2020 року.

СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

15. Як убачається з матеріалів справи та встановлено судами попередніх інстанцій, на підставі наказу Управління Держпраці у Чернігівський області від 02 жовтня 2017 року № 235 та направлення на перевірку від 02 жовтня 2017 року № 887 головним державним інспектором відділу з питань додержання законодавства про працю, зайнятість та інших нормативно-правових актів Управління Держпраці у Чернігівській області Карабан Оксаною Григорівною була проведена позапланова перевірка Приватного підприємства "У Пани Шариной" за адресою: м. Чернігів, проспект Миру, 44, про що складено акт перевірки додержання суб`єктами господарювання законодавства про працю та загальнообов`язкове державне соціальне страхування від 10 жовтня 2017 року № 25-01-018/0591.

16. В ході проведення перевірки було встановлено, що наказом по підприємству від 04 серпня 2017 року № 13 працівника ОСОБА_1 звільнено з посади водія за власним бажанням (згідно ст. 38 Кодексу законів про працю України) з 07 серпня 2017 року. При звільненні йому нарахована компенсація за невикористану щорічну відпустку за період роботи на Приватному підприємстві "У Пани Шариной" з 02 березня 2017 року по 07 серпня 2017 року за 10 календарних днів у сумі 479,70 грн. Виплачено під підпис ОСОБА_1 згідно відомості на виплату грошей від 07 серпня 2017 року № ПП-0000008 суму розміром 158,78 грн. З суми компенсації утримана сума 313,73 грн, що є порушенням статті 129 Кодексу законів про працю України.

17. Крім того, встановлено, що згідно наданої незавіреної копії розрахунково-платіжної відомості за серпень 2017 року № ПП-0000008 вищезазначеному працівнику нарахована сума 479,70 гр., з цих коштів утримано 7,20 грн та 313,73 грн. Виплачено під підпис ОСОБА_1 згідно відомості про виплату грошей від 07 серпня 2017 року № ПП-0000008 суму розміром 158,78 грн. Згідно табелю обліку робочого часу за липень-серпень 2017 року вищезазначений працівник з 17 липня 2017 року по 07 серпня 2017 року перебував у відпустці за свій рахунок, тому заробітна плата за цей період йому не нараховувалась. Сума у розмірі 479,70 грн є сумою грошової компенсації за невикористану відпустку. Отже, вбачається проведення неповного розрахунку при звільненні Приватним підприємством "У Пани Шариной" перед звільненим працівником ОСОБА_1, у зв`язку з незаконним утриманням з суми компенсації за невикористану відпустку при звільненні, що є порушенням частини першої статті 116 Кодексу законів про працю України. Станом на день проведення інспекційного відвідування 09 жовтня 2017 року затримка повного розрахунку триває понад 2 місяці.

18. 01 листопада 2017 року першим заступником начальника Управління Держпраці у Чернігівській області Тищенком О. О. було розглянуто акт перевірки від 10 жовтня 2017 року № 25-01-018/0591 щодо порушення Приватним підприємством "У Пани Шариной" законодавства про працю та винесено постанову про накладення штрафу уповноваженими посадовими особами № 25-01-018/0591/247, якою на позивача на підставі абз. 3 ч. 2 ст. 265 Кодексу законів про працю України накладено штраф у розмірі 9 600 грн.

19. Вважаючи таку постанову відповідача протиправною ПП "У Пани Шариной" звернулось до суду з цим позовом.

ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

20. Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та доводам касаційної скарги, а також виходячи з меж касаційного перегляду справи, визначених ст. 341 КАС України, колегія суддів зазначає наступне.

21. Частиною 2 ст. 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

22. Відповідно до ч. 1 ст. 259 Кодексу законів про працю України (далі - КзПП) державний нагляд та контроль за додержанням законодавства про працю юридичними особами незалежно від форми власності, виду діяльності, господарювання, фізичними особами - підприємцями, які використовують найману працю, здійснює центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.

23. Процедуру проведення Державною інспекцією України з питань праці та її територіальними органами перевірок додержання законодавства з питань праці було встановлено Порядком проведення перевірок посадовими особами Державної інспекції України з питань праці та її територіальних органів, затвердженим наказом Міністерства соціальної політики України від 02 липня 2012 року № 390 (далі - Порядок № 390).

24. За приписами п. 2, 3 Порядку № 390 право проведення перевірок мають посадові особи Держпраці України та її територіальних органів, які відповідно до своїх посадових обов`язків мають повноваження державного інспектора з питань праці. Інспектор може проводити планові та позапланові перевірки, які можуть здійснюватися за місцем провадження господарської діяльності суб`єкта господарювання або його відокремлених підрозділів або у приміщенні органу державного нагляду (контролю) у випадках, передбачених Законом України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності".

25. Згідно з п. 7 Порядку № 390 за результатами перевірки складається акт перевірки. У разі виявлення порушень законодавства про працю та загальнообов`язкове державне соціальне страхування вносяться приписи про усунення виявлених порушень, вживаються заходи щодо притягнення до відповідальності винних осіб згідно із вимогами чинного законодавства.


................
Перейти до повного тексту