ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
23 жовтня 2020 року
м. Київ
справа №306/755/17
адміністративне провадження №К/9901/48874/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Рибачука А.І.,
суддів: Стрелець Т.Г., Тацій Л.В.,
розглянувши у порядку попереднього розгляду у касаційній інстанції адміністративну справу № 306/755/17
за позовом ОСОБА_1 до Ліквідаційної комісії Управління Міністерства внутрішніх справ України в Закарпатській області (далі - Ліквідкомісія Управління МВС України), Головного управління Пенсійного фонду України у Закарпатській області (далі - ГУ ПФУ) про визнання протиправною бездіяльність та зобов`язання вчинити певні дії, провадження у якій відкрито
за касаційною скаргою ОСОБА_1
на постанову Львівського апеляційного адміністративного суду від 22.03.2018, ухвалену у складі колегії суддів: головуючого судді Макарика В.Я., суддів Большакової О.О., Пліша М.А.,
ВСТАНОВИВ:
І. РУХ СПРАВИ
1. 12.04.2017 ОСОБА_1 звернувся до суду з адміністративним позовом, у якому, з урахуванням уточнених позовних вимог (23.10.2017), просив:
визнати бездіяльність Ліквідкомісії Управління МВС України щодо невиготовлення та ненаправлення до ГУ ПФУ належної довідки про розмір грошового забезпечення ОСОБА_1 з повною реальною інформацією за формою, передбаченою додатком 2 до Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби та деяких інших осіб", затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13.02.2008 № 45 (далі - Порядок № 45), з урахуванням змін у грошовому забезпеченні, передбачених постановою Кабінету Міністрів України від 11.11.2015 № 988 "Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції" (далі - постанова № 988) із зазначенням основних і додаткових видів грошового забезпечення для подальшого перерахунку та виплати пенсії протиправною;
зобов`язати Ліквідкомісію Управління МВС України виготовити та направити до ГУ ПФУ нову довідку про розмір грошового забезпечення з повною реальною інформацією за формою, передбаченою додатком 2 до Порядку № 45 з урахуванням змін у грошовому забезпеченні, передбачених постановою № 988 із зазначенням основних і додаткових видів грошового забезпечення в наступних розмірах: посадовий оклад - 3250,00 грн; оклад за військове (спеціальне) звання майор - 2000,00 грн; надбавка за вислугу років 2362,50 грн; надбавка за специфічні умови проходження служби 50 % - 3968,50 грн.; доплата за оперативно-розшукову діяльність 37% від посадового окладу - 1202,50 грн; надбавка за службу в умовах режимних обмежень 10% 325,00 грн; премія 80% - 6350,00 грн з дати виникнення права на перерахунок - разом: 19 458,50 грн;
визнати неправомірними дії Головного управління Пенсійного фонду України у Закарпатській області щодо відмови ОСОБА_1 у перерахунку пенсії за вислугою років та обмеження її розміру;
зобов`язати ГУ ПФУ на підставі уточненої довідки Ліквідкомісії Управління МВС України про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії ОСОБА_1 провести перерахунок пенсії ОСОБА_1 з урахуванням розрахунку на підставі постанови № 988 із зазначенням основних і додаткових видів грошового забезпечення у наступних розмірах: посадовий оклад - 3250,00 грн; оклад за військове (спеціальне) звання майор - 2000,00 грн; надбавка за вислугу років - 2362,50 грн; надбавка за специфічні умови проходження служби 50 % - 3968,50 грн.; доплата за оперативно-розшукову діяльність 37% від посадового окладу - 1202,50 грн.; надбавка за службу в умовах режимних обмежень 10% - 325,00 грн; премія 80% - 6350,00 грн. з дати виникнення права на перерахунок - разом: 19 458,50 грн.
Позов ОСОБА_1 обґрунтував тим, що він як колишній працівник міліції та пенсіонер органів внутрішніх справ (далі - ОВС) має право на здійснення перерахунку розміру його пенсії на підставі постанови № 988, в якому йому відмовило ГУ ПФУ, що стало підставою для звернення до суду.
2. Свалявський районний суд Закарпатської області постановою від 14.12.2017 частково задовольнив позовні вимоги:
визнав протиправною бездіяльність Ліквідкомісії Управління МВС України щодо невиготовлення та ненаправлення до ГУ ПФУ належної довідки про розмір грошового забезпечення ОСОБА_1 з повною реальною інформацією за формою, передбаченою додатком 2 до Порядку № 45 з урахуванням змін у грошовому забезпеченні, передбачених постановою № 988 із зазначенням основних і додаткових видів грошового забезпечення для подальшого перерахунку та виплати пенсії;
зобов`язав Ліквідкомісію Управління МВС України виготовити та направити до ГУ ПФУ нову довідку про розмір грошового забезпечення з повною реальною інформацією за формою, передбаченою додатком 2 до Порядку № 45 з урахуванням змін у грошовому забезпеченні, передбачених постановою № 988 із зазначенням основних і додаткових видів грошового забезпечення в наступних розмірах: посадовий оклад - 3250,00 грн; оклад за військове (спеціальне) звання майор - 2000,00 грн; надбавка за вислугу років - 2362,50 грн; надбавка за специфічні умови проходження служби 50 % - 3968,50 грн.; доплата за оперативно-розшукову діяльність 37% від посадового окладу - 1202,50 грн; надбавка за службу в умовах режимних обмежень 10% - 325, 00 грн; премія 72% - 5715,00 грн з дати виникнення права на перерахунок. Разом: 18 823,50 грн.
зобов`язав ГУ ПФУ на підставі уточненої довідки Ліквідкомісії Управління МВС України про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії ОСОБА_1 провести перерахунок пенсії ОСОБА_1 з урахуванням розрахунку на підставі постанови № 988 із зазначенням основних і додаткових видів грошового забезпечення у наступних розмірах: посадовий оклад - 3250,00 грн; оклад за військове (спеціальне) звання майор - 2000,00 грн; надбавка за вислугу років - 2362,50 грн; надбавка за специфічні умови проходження служби 50 % - 3968,50 грн; доплата за оперативно-розшукову діяльність 37% від посадового окладу - 1202,50 грн; надбавка за службу в умовах режимних обмежень 10% - 325,00 грн; премія 72% - 5715,00 грн з дати виникнення права на перерахунок. Разом: 18 823,50 грн;
у задоволенні вимог про визнання неправомірними дії ГУ ПФУ щодо відмови ОСОБА_1 у перерахунку пенсії за вислугою років та обмеження її розміру - відмовив.
3. Львівський апеляційний адміністративний суд постановою від 22.03.2018 скасував рішення суду першої інстанції, ухвалив нове - про відмову у задоволенні позовних вимог.
4. 20.04.2018 ОСОБА_1 звернувся до Верховного Суду із касаційною скаргою, в якій, посилаючись на неправильне застосування судом апеляційної інстанції норм матеріального права та порушення ним норм процесуального права, просить скасувати постанову Львівського апеляційного адміністративного суду від 22.03.2018, а постанову Свалявського районного суду Закарпатської області від 14.12.2017 залишити в силі.
5. Верховний Суд ухвалою від 20.06.2018 відкрив касаційне провадження за вказаною касаційною скаргою та витребував матеріали справи із суду першої інстанції.
6. 13.07.2018 від відповідачів до суду касаційної інстанції надійшли відзиви на вказану касаційну скаргу, в яких ГУ ПФУ та Управління МВС просять залишити останню без задоволення, а оскаржувані позивачем судові рішення - без змін.
7. Розпорядженням заступника керівника апарату Верховного Суду - керівника секретаріату Касаційного адміністративного суду від 02.07.2019 №884/0/78-19 призначено повторний автоматизований розподіл цієї судової справи між суддями у зв`язку з обранням до Великої Палати Верховного Суду судді Гриціва М.І. (рішення зборів суддів Верховного Суду в Касаційному адміністративному суді від 20.05.2019 №13), що унеможливлює його участь у розгляді даної справи.
8. Протоколом розподілу справи від 02.06.2019 визначено склад колегії суддів для розгляду даної справи: Рибачук А.І. - головуючий суддя, судді: Стрелець Т.Г., Тацій Л.В.
9. Ухвалою судді Верховного Суду від 03.07.2019 прийнято зазначену справу до провадження.
ІІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ
10. Суди встановили, що ОСОБА_1 як особа, яка перебувала на службі ОВС отримує пенсію за вислугу років (довічно) відповідно до Закону України від 09.04.1992 № 2262-ХІІ "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" (далі - Закон № 2262-ХІІ).
02.02.2017 позивач звернувся до ГУ ПФУ із заявою про перерахунок пенсії відповідно до Закону України від 23.12.2015 №900-VIII "Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення гарантій соціального захисту колишніх працівників органів внутрішніх справ України та членів їх сімей" (далі - Закон №900-VIII), який набув чинності 29.12.2015 та статті 63 Закону № 2262-ХІІ у новій редакції.
Листом від 14.02.2017 № 39/В-99-01 ГУ ПФУ повідомило позивача про відсутність підстав для перерахунку пенсії, надало роз`яснення про порядок перерахунку призначених згідно із Законом № 2262-ХІІ пенсійних виплат та вказано про те, що ГУ ПФУ не отримувало повідомлень про підстави проведення перерахунку пенсій особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ України та необхідність підготовки списків осіб, пенсії яких підлягають перерахунку.
Також судом апеляційної інстанції встановлено, що, у зв`язку з встановленням постановою № 988 нових розмірів грошового забезпечення поліцейським, позивач під час розгляду справи в суді першої інстанції долучив до матеріалів справи копію довідки від 15.05.2017 № N/A 3653 про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії.
У вказаній довідці зазначено, що за нормами, чинними на 01.01.2016, грошове забезпечення за посадою заступник начальника відділу по роботі з особовим складом Свалявського РВ УМВС України в Закарпатській області включає, крім посадового окладу - 3250,00 грн, окладу за військове (спеціальне) звання майор - 2000,00 грн, надбавки за вислугу років 2362,50 грн, надбавки за службу в умовах режимних обмежень 10% - 325,00 грн, премію у розмірі 2,65%.
При цьому, довідка від 15.05.2017 № N/A 3653 не містить даних про розмір надбавки за специфічні умови проходження служби, доплати за оперативну-розшукову діяльність, які отримував позивач.
Водночас, як видно з матеріалів справи, вказана довідка про розмір грошового забезпечення позивача була надіслана Управлінням МВС до ГУ ПФУ для перерахунку пенсії позивача відповідно до постанови № 988 та наказу № 260 після вчинення у березні 2017 року МВС України та Пенсійним фондом України дій (повідомлень), передбачених Порядком проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 13.02.2008 № 45 (далі - Порядок №45).
Позивач вважає, що у цій довідці неправомірно не відображена надбавка за специфічні умови проходження служби у розмірі - 50 %, доплата за оперативну-розшукову діяльність, які він отримував. Крім того, премія зазначена, у меншому, ніж він отримував розмірі, а саме - 2,65 % замість 80 %, що стало підставою для звернення до суду з цим позовом.
ІІІ. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
11. Частково задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив із того, що ОСОБА_1 як колишній працівник міліції та пенсіонер ОВС набув право на здійснення перерахунку розміру пенсії з урахуванням розмірів грошового забезпечення, визначених постановою №988 та постановою Кабінету Міністрів України від 07.11.2007 № 1294 "Про упорядкування структури та умов грошового забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб" із врахуванням основних та додаткових розмірів грошового забезпечення, а саме: посадового окладу - 3250,00 грн, окладу за військове (спеціальне) звання майор - 2000,00 грн, надбавки за вислугу років 2362,50 грн, надбавки за специфічні умови проходження служби 50 % - 3968,50 грн; доплати за оперативно-розшукову діяльність 37% від посадового окладу - 1202,50 грн; надбавки за службу в умовах режимних обмежень 10% - 325,00 грн; премії 72% - 5715,00 грн з дати виникнення права на перерахунок. Разом: 18 823,50 грн. При цьому відмовляючи у задоволенні позовних вимог про визнаня неправомірними дій ГУ ПФУ щодо відмови у перерахунку позивачу пенсії за вислугу років та обмеження її розміру, виходив із того, що позивачем належними та допустимими доказами заявлених вимог не доведено.
12. Суд апеляційної інстанції скасовуючи рішення суду першої інстанції та відмовляючи у задоволенні позовних вимог, враховуючи положення абзацу 7 пункту 5 Порядку № 45, виходив із того, що оскільки доплата за оперативно-розшукову діяльність, яку отримував позивач, на момент виникнення у нього права на перерахунок пенсії вже не виплачувалась, тому ця надбавка правомірно не вказана у довідці про розмір грошового забезпечення. А згідно з даними довідки від 15.05.2017, виданої Управління МВС України, виплата надбавки за специфічні умови проходження служби в поліції та доплати за оперативну-розшукову діяльність у грудні 2015 року жодному поліцейському Головного управління Національної поліції у Закарпатській області не здійснювалась. Також суд апеляційної інстанції вказав на відсутність підстав для задоволення позовних вимог в частині неправомірності зазначення у довідці, виданій Управлінням МВС України, про розмір грошового забезпечення, яке враховується для перерахунку пенсії премії у меншому, ніж він отримував розмірі, а саме 2,65% замість 80%, оскільки судом встановлено, що МВС України листом від 20.04.2017 № 5551/05/22-2017 "Про окремі питання підготовки та подання до органів Пенсійного фонду України довідок про грошове забезпечення для перерахунку пенсій" головам ліквідаційних комісій ГУ МВС, УМВС України в АРК, областях, містах Києві та Севастополі доведено до відома інформацію про середні розміри надбавок та премії, що фактично сплачені за грудень 2015 року, зокрема середній розмір премії заступника начальника відділу по роботі з особовим складом становить 2,65%.
IV. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ
13. Касаційна скарга позивача мотивована, зокрема тим, що жодним нормативним актом не були скасовані раніше призначені надбавки, доплати та премії (зокрема надбавка за специфічні умови проходження служби, доплати за оперативну-розшукову діяльність), а навпаки їх збільшення, тому висновку суду апеляційної інстанції є помилковими.
V. ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ
14. Верховний Суд заслухав доповідь судді-доповідача про обставини, необхідні для ухвалення судового рішення судом касаційної інстанції, та, переглянувши судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, дійшов висновку про таке.
15. Частиною другою статті 19 Конституції Україні передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
16. Відповідно до частини четвертої статті 63 Закону №2262-XII (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв`язку зі зміною розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, або у зв`язку із введенням для зазначених категорій осіб нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством. Перерахунок пенсій здійснюється на момент виникнення права на перерахунок пенсій і провадиться в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, у строки, передбачені частиною другою статті 51 цього Закону. У разі якщо внаслідок перерахунку пенсій, передбаченого цією частиною, розміри пенсій звільненим зі служби військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, є нижчими, зберігаються розміри раніше призначених пенсій.
17. Частиною другою статті 51 Закону №2262-XII передбачено, що перерахунок пенсій, призначених особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, та членам їх сімей, провадиться з першого числа місяця, що йде за місяцем, в якому настали обставини, що тягнуть за собою зміну розміру пенсії. Якщо при цьому пенсіонер набув права на підвищення пенсії, різницю в пенсії за минулий час може бути виплачено йому не більш як за 12 місяців.
18. 07.11.2015 набрав чинності Закон України від 02.07.2015 №580-VIII "Про Національну поліцію" (далі - Закон № 580-VIII), крім окремих положень, визначених у пункті 1 розділу XI "Прикінцеві та перехідні положення" цього Закону.