1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ



22 жовтня 2020 року

м. Київ

справа № 686/16694/17

адміністративне провадження № К/9901/48603/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Стеценка С.Г.,

суддів: Шарапи В.М., Тацій Л.В.,

розглянувши в письмовому провадженні в касаційному порядку адміністративну справу № 686/16694/17

за позовом ОСОБА_1

до Управління праці та соціального захисту населення Хмельницької міської ради

про визнання дій протиправними, скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії

за касаційною скаргою ОСОБА_1 на постанову Хмельницького міськрайонного суду Хмельницької області від 28 листопада 2017 року (головуючий суддя: Салоїд Н.М.) та постанову Вінницького апеляційного адміністративного суду від 19 березня 2018 року (колегія у складі: головуючого судді Гонтарука В. М., суддів: Білої Л.М., Граб Л.С.), -

В С Т А Н О В И В:

ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

1. У серпні 2017 року ОСОБА_1 звернулася до Хмельницького міськрайонного суду Хмельницької області з позовом до Управління праці та соціального захисту населення Хмельницької міської ради, в якому просила:

- визнати дії Управління праці та соціального захисту населення Хмельницької міської ради, що виразились у відмові їй призначити державну соціальну допомогу малозабезпеченій сім`ї з 01.03.2017 - протиправними;

- визнати рішення Управління праці та соціального захисту населення Хмельницької міської ради про відмову призначити державну соціальну допомогу малозабезпеченій сім`ї з 01.03.2017 - протиправним та скасувати його;

- зобов`язати Управління праці та соціального захисту населення Хмельницької міської ради призначити державну соціальну допомогу малозабезпеченій сім`ї з 01.03.2017.

2. В обґрунтування своїх вимог позивач зазначала, що є багатодітною матір`ю трьох дітей та при зверненні до відповідача про призначення державної соціальної допомоги малозабезпеченій сім`ї подала усі необхідні документи для призначення та отримання зазначеної допомоги. У зв`язку з вказаним, вважає, що відмова Управління праці та соціального захисту населення Хмельницької міської ради в призначенні такої допомоги на підставі того, що ОСОБА_1 не надала дані про доходи чоловіка в місячний термін є протиправною, оскільки з чоловіком вона не проживає, хоча й не розлучена, спільним побутом не пов`язана та спільного господарства не веде, дані про його доходи отримати не має можливості. Крім того вказує, що рішенням Хмельницького міськрайонного суду від 21.12.2015 з її чоловіка - ОСОБА_2 було стягнуто аліменти.

Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій

3. Постановою Хмельницького міськрайонного суду Хмельницької області від 28.11.2017 у задоволенні позову відмовлено.

4. Постановою Вінницького апеляційного адміністративного суду від 19.03.2018 постанову Хмельницького міськрайонного суду Хмельницької області від 28.11.2017 залишено без змін.

5. Відмовляючи в задоволенні позову, суд першої інстанції, з висновками якого погодився апеляційний суд, виходив з того, що оскільки позивач всупереч Закону України "Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям" при зверненні до відповідача не надала усі необхідні документи для призначення державної соціальної допомоги малозабезпеченій сім`ї, то відмова Управління праці та соціального захисту населення Хмельницької міської ради в задоволенні її заяви є правомірною.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

6. У квітні 2018 року позивач звернулася до Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду з касаційною скаргою на постанову Хмельницького міськрайонного суду Хмельницької області від 28.11.2017 та постанову Вінницького апеляційного адміністративного суду від 19.03.2018, в якій просить скасувати вказані рішення та направити справу на новий розгляд в суд першої інстанції.

7. В обґрунтування своїх вимог, скаржник зазначив про те, що підстави для відмови у призначенні державної соціальної допомоги встановлені законом і є вичерпними, жодних з вказаних підстав відповідачем наведено не було. При цьому, відповідач, відмовляючи у призначенні соціальної допомоги, будь-яких наведених у ч.1 ст. 7 Закону України "Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям" підстав, що кореспондуються з положеннями абз. 1 п. 10 Порядку призначення і виплати державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям, у оскаржуваному рішенні не зазначив.

ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ ТА КЛОПОТАННЯ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

8. 23.04.2018 в автоматизованій системі документообігу Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду зареєстровано вказану касаційну скаргу.

9. Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 23.04.2018, визначено склад колегії суддів: головуючий суддя Гриців М.І., судді: Берназюк Я.О., Коваленко Н.В.

10. Ухвалою Верховного суду від 20.06.2018 відкрито касаційне провадження за касаційною скаргою ОСОБА_1 .

11. У зв`язку з обранням до Великої Палати Верховного Суду судді ОСОБА_3 , на підставі розпорядження заступника керівника апарату Верховного Суду - керівника секретаріату Касаційного адміністративного суду від 18.07.2019 №1024/0/78-19, протоколом повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 19.07.2019, визначено колегію суддів для розгляду цієї справи у складі головуючого судді Стеценка С.Г., суддів Шарапи В.М., Тацій Л.В.

12. Ухвалою Верховного Суду від 25.09.2020 справу призначено до розгляду в порядку письмового провадження з 28.09.2020.

СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

13. Як встановлено судами попередніх інстанції, ОСОБА_1 є матір`ю трьох неповнолітніх дітей: ОСОБА_4 ІНФОРМАЦІЯ_1, ОСОБА_5 ІНФОРМАЦІЯ_2 та ОСОБА_6 ІНФОРМАЦІЯ_3, що підтверджується свідоцтвами про народження дітей, копії яких містяться в матеріалах справи.

14. 03.03.2017 позивач звернулась до Управління праці та соціального захисту населення Хмельницької міської ради із заявою про призначення державної соціальної допомоги малозабезпеченій сім`ї з 01.03.2017.

15. Листом №М-14090-17 від 04.04.2017 Управлінням праці та соціального захисту населення Хмельницької міської ради позивачу відмовлено у призначенні вказаної допомоги, мотивуючи це тим, що не надано дані про доходи чоловіка ОСОБА_2 в зазначений термін.

16. Вважаючи таку відмову незаконною позивач звернулась до суду за захистом своїх порушених прав.

ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

17. Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, у межах повноважень та способом, передбаченими Конституцією та законами України.

18. Відповідно до вимог ст. 3 Закону України "Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям" (надалі - Закон № 1768-ІІІ) право на державну соціальну допомогу мають малозабезпечені сім`ї, які постійно проживають на території України.

19. Згідно з ст.1 Закону № 1768-ІІІ державна соціальна допомога малозабезпеченим сім`ям - щомісячна допомога, яка надається малозабезпеченим сім`ям у грошовій формі в розмірі, що залежить від величини середньомісячного сукупного доходу сім`ї.

Малозабезпечена сім`я - сім`я, яка з поважних або незалежних від неї причин має середньомісячний сукупний доход нижчий від прожиткового мінімуму для сім`ї.

Прожитковий мінімум для сім`ї - визначена для кожної сім`ї залежно від її складу сума прожиткових мінімумів, розрахованих та затверджених відповідно до Закону України "Про прожитковий мінімум" для осіб, які відносяться до основних соціальних і демографічних груп населення.

Середньомісячний сукупний доход сім`ї - обчислений у середньому за місяць доход усіх членів сім`ї з усіх джерел надходжень протягом шести місяців, що передують місяцю звернення за призначенням державної соціальної допомоги, крім допомоги на дітей, над якими встановлено опіку чи піклування.

20. Згідно з ч.1 ст.7 Закон № 1768-ІІІ державна соціальна допомога не призначається у випадках, коли, зокрема, працездатні члени малозабезпеченої сім`ї не працюють, не служать, не вчаться за денною формою навчання у загальноосвітніх, професійно-технічних, вищих навчальних закладах I - IV рівнів акредитації протягом трьох місяців, що передують місяцю звернення за призначенням державної соціальної допомоги (крім осіб, які в установленому порядку визнані безробітними та за інформацією центрів зайнятості не порушують законодавство про зайнятість щодо сприяння своєму працевлаштуванню; осіб, які доглядають за дітьми до досягнення ними трирічного віку або за дітьми, які потребують догляду протягом часу, визначеного у медичному висновку лікарсько-консультативної комісії, але не більше ніж до досягнення ними шестирічного віку; осіб, які доглядають за інвалідами I групи або дітьми-інвалідами віком до 18 років, за інвалідами II групи внаслідок психічного розладу, а також за особами, які досягли 80-річного віку; фізичних осіб, які надають соціальні послуги).

21. Положеннями статті 4 Закону № 1768-ІІІ визначено порядок надання державної соціальної допомоги.

22. Так, у вказаній статті зазначено, що заява про надання державної соціальної допомоги подається уповноваженим представником сім`ї до місцевої державної адміністрації або до виконавчого комітету сільської, селищної ради.

У заяві дається згода сім`ї на збір інформації про неї, про її власність, доходи та майно, що необхідна для мети цього Закону.

До заяви про надання державної соціальної допомоги додаються:

- документ, що посвідчує особу;

- довідка про склад сім`ї. До складу сім`ї включаються чоловік, дружина; рідні, усиновлені та діти цих осіб віком до вісімнадцяти років, а також діти, які навчаються за денною формою навчання у загальноосвітніх, професійно-технічних, вищих навчальних закладах I-IV рівнів акредитації до досягнення двадцяти трьох років і які не мають власних сімей; неодружені повнолітні діти, які визнані інвалідами з дитинства I та II груп або інвалідами I групи і проживають разом з батьками; непрацездатні батьки чоловіка та дружини, які проживають разом з ними і перебувають на їх утриманні у зв`язку з відсутністю власних доходів; особа, яка проживає разом з одиноким інвалідом I групи і здійснює догляд за ним; жінка та чоловік, які проживають однією сім`єю, не перебувають у шлюбі, але мають спільних дітей. При цьому до складу сім`ї включаються незалежно від місця проживання (перебування) або реєстрації діти, які навчаються за денною формою навчання у загальноосвітніх, професійно-технічних, вищих навчальних закладах I-IV рівнів акредитації до досягнення двадцяти трьох років і не мають власних сімей. До складу сім`ї не включаються особи, які перебувають на повному державному утриманні;


................
Перейти до повного тексту