ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
15 жовтня 2020 року
м. Київ
Справа № 904/5525/18
ВСТАНОВИВ:
Перший заступник прокурора Дніпропетровської області звернувся до господарського суду з позовом в інтересах держави в особі Комунального закладу освіти "Середня загальноосвітня школа № 10 ім. І.І. Манжури" Дніпровської міської ради та Департаменту гуманітарної політики Дніпровської міської ради, в якому просив визнати незаконним та скасувати рішення Дніпропетровської міської про передачу земельної ділянки в оренду ТОВ "Промпоставка-А"; визнати незаконним та скасувати рішення Дніпровської міської ради про внесення змін до договору оренди; визнати недійсним договір оренди земельної ділянки площею, яка належить територіальній громаді міста Дніпра; зобов`язати Товариство з обмеженою відповідальністю "Промпоставка-А" повернути Дніпровській міській раді земельну ділянку.
Позовні вимоги обґрунтовані порушенням вимог земельного та містобудівного законодавства, а також законодавства про освіту під час прийняття оскаржуваних рішень і укладання спірного договору.
Дослідивши заявлені прокурором вимоги, суди попередніх інстанцій встановили такі обставини.
22.12.1955 виконкомом Дніпропетровської міської ради трудящих прийняте рішенням № 1439 "Об отводе участка земли ГОРОНО под строительство 2-х комплексной на 880 мест школи по ул. Бригадной, за счет существующего сквера". 31.08.1960 виконком Дніпропетровської міської ради трудящих рішення № 785 "Об утверждении акта Государственной комиссии о приемке в эксплуатацию школы на 880 по ул. Бригадной, 10, построенной трестом "Днепровскпромстрой" для УКСа "УкрНити". У 1977 році Середній школі № 10 надано паспорт земельної ділянки для будівництва на території школи підземного тиру, в плані відведення земельної ділянки наявному у паспорті зафіксовані межі земельної ділянки, шо була надана та перебувала у користуванні закладу.
Комунальний заклад освіти "Середня загальноосвітня школа № 10 ім. І.І. Манжури" Дніпровської міської ради відповідно до п. п. 1.1, 1.3, 1.6 Статуту (прийнято рішенням ради закладу - протокол № 2 від 08.11.2016 та затверджено наказом Департаменту гуманітарної політики Дніпровської міської ради від 06.02.2017 № 47 ), є комунальним, загальноосвітнім навчальним закладом І-ІІІ ступенів, його власником є територіальна громада міста в особі Дніпровської міської ради.
Згідно з п. 5.6 Статуту Комунального закладу освіти "Середня загальноосвітня школа № 10 ім. І.І. Манжури" Дніпровської міської ради навчальний заклад має земельну ділянку площею 1,17 га за адресою: вул. Бригадна, 10, на якій розміщуються приміщення школи, спортивні та географічні майданчики, зона відпочинку, господарські будівлі, футбольне поле.
Відповідно до відомостей Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна від 08.01.2019 за адресою: вул. Бригадна, 10, у м. Дніпро знаходиться об`єкт загальною площею 3 675,4 кв.м., опис: Середня загальноосвітня школа ім. І.І. Манжури, форма власності об`єкту - комунальна. Дата державної реєстрації об`єкту - 01.11.2018. На спірну земельну ділянку право постійного користування за Комунальним закладом освіти "Середня загальноосвітня школа № 10 ім. І.І. Манжури" Дніпровської міської ради зареєстровано не було.
Разом з цим, судами з`ясовано, що позивачами вживались заходи з метою оформлення права постійного користування закладу освіти на закріплену за ним земельну ділянку. Так, судами досліджено лист відділу освіти Жовтневої районної у м. Дніпропетровську ради № 1155 від 27.07.2015 щодо відведення земельної ділянки КЗО СЗШ № 10, вул. Бригадна, 10; листи відділу освіти Жовтневої районної у м. Дніпропетровську ради № 111 від 26.01.2016 та № 685 від 15.06.2016 до ТОВ "Промпоставка-А" щодо погодження меж суміжного землекористування; лист виконавчого комітету Соборної районної у м. Дніпрі ради № 5-39/17 від 23.01.2017; матеріали перенесення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості); акт № 12/17 від 24.12.2015 встановлення та узгодження меж земельної ділянки в натурі (на місцевості); рішення Дніпропетровської міської ради № 82/6 від 13.04.2016; витяг з Єдиного державного реєстру досудових розслідувань від 31.03.2017; лист ТОВ "Бюро оцінки" № 50/02/19 від 22.02.2019, а також рішення Дніпропетровської міської ради № 82/6 від 13.04.2016, яким надано дозвіл відділу освіти Жовтневої районної у м. Дніпропетровську ради на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельної ділянки по фактичному розміщенню майна у тому числі земельної ділянки Комунального закладу освіти "Середня загальноосвітня школа № 10 ім. І.І. Манжури" площею 1,3 га.
Водночас судами встановлено, що висновком Управління Держгеокадастру у м. Дніпропетровську Дніпропетровської області від 30.05.2016 № 178/41-16 ТОВ "Промпоставка-А" погоджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки; міській раді рекомендовано при підготовці проекту рішення відповідно до ст. 19 Земельного кодексу України віднести земельну ділянку за основним цільовим призначенням до категорії "Землі житлової та громадської забудови"; встановити код КВЦПЗ 02.01 (для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка)); відповідальність за встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) та узгодження їх із суміжними землекористувачами покласти на розробника документації; ТОВ "Промпоставка-А" забезпечити виконання вимог, викладених у статті 186-1 Земельного кодексу України, статті 48 Закону України "Про охорону земель", умов всіх служб, наданих під час погодження матеріалів проекту землеустрою, та інших вимог, передбачених чинним законодавством, що регулює діяльність у певних сферах господарювання; використовувати земельну ділянку виключно за цільовим призначенням з дотриманням вимог природоохоронного законодавства; передачу земельної ділянки здійснити у відповідності до норм Земельного кодексу України, чинного земельного законодавства, з урахуванням положень пункту 3 статті 24 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" та умов, викладених у висновках уповноважених органів.
07.09.2016 Дніпропетровською міською радою прийнято рішення № 75/13 "Про передачу земельної ділянки по фактичному розміщенню об`єктів нерухомого майна", яким передбачено: зареєструвати право комунальної власності на земельну ділянку за територіальною громадою м. Дніпропетровська в особі Дніпропетровської міської ради; затвердити проект землеустрою, розроблений ТОВ Фірмою "Геора", щодо відведення земельної ділянки і передати ТОВ "Промпоставка-А" земельну ділянку, площею 0,3568 га за рахунок земель, не наданих у власність або користування по вул. Героїв Крут (вул. Фурманова), 18Д в оренду строком на п`ять років по фактичному розміщенню об`єктів нерухомого майна, для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка); віднести земельну ділянку (п. 3 цього рішення) за основним цільовим призначенням до категорії "Землі житлової та громадської забудови" (п. 4).
На підставі вищевказаного рішення, 20.09.2016 між Дніпропетровською міською радою (Орендодавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю "Промпоставка-А" (Орендар) укладено Договір оренди землі, за умовами якого Орендодавець надає, а Орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку площею 0,3568 га, по фактичному розміщенню об`єктів нерухомого майна, яка знаходиться за адресою: вул. Героїв Крут (вул. Фурманова, 18Д, (Соборний (Жовтневий) район), строком на 5 років.
Відповідно до п. 2.1. договору оренди категорія землі згідно зі статтею 19 Земельного кодексу України: землі житлової та громадської забудови. Пунктом 2.2. договору оренди визначено: цільове призначення земельної ділянки: 02. Землі житлової забудови (землі, які використовуються для розміщення житлової забудови (житлові будинки, гуртожитки, господарські будівлі та інше); землі, які використовуються для розміщення гаражного будівництва ). Згідно з п. 2.3. договору оренди код КВЦПЗ: 02.01 (для будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд ( присадибна ділянка ).
Орендодавець передав Орендарю передбачену договором оренди земельну ділянку за актом приймання-передачі від 20.09.2016.
В подальшому рішенням виконавчого комітету Дніпровської міської ради від 23.03.2017 № 182 надано дозвіл ТОВ "Промпоставка-А" на проектування та будівництво багатоквартирного житлового будинку із вбудованими нежитловими приміщеннями у межах землекористування по вул. Героїв Круг (вул. Фурманова), 18Д.
Рішенням Дніпровської міської ради від 19.07.2017 № 149/23 "Про внесення змін до договору оренди від 20.09.2016 стосовно земельної ділянки по вул. Героїв Крут ( вул. Фурманова ), 18Д ( Соборний (Жовтневий) район) затверджено технічну документацію із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості), розроблену ТОВ "НВФ Геокад" площею 0, 3568 га, по вул. Героїв Крут ( вул. Фурманова ), 18Д. Внесено зміни до договору оренди, а саме: змінено код класифікації видів цільового призначення (КВЦПЗ) з "02.01 (для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка))" на коди "02.01 (для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка)), 03.07 (для будівництва та обслуговування будівель торгівлі), 02.03 (для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку)".
Судами встановлено, що Дніпровською міською радою при прийнятті оскаржуваних рішень та укладенні оспорюваного договору не були виконані рекомендації Управління Держгеокадастру у м. Дніпропетровську Дніпропетровської області викладені у вищевказаному висновку від 30.05.2016 № 178/41-16.
Також судами з`ясовано, що 24.11.2017 державним інспектором Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області проведено перевірку дотримання вимог земельного законодавства, за результатами якої складено акт №483-ДК/434/АП/09/01-17 від 24.11.2017 про порушення порядку відведення та зміни цільового призначення земельної ділянки по вул. Героїв Крут (вул. Фурманова), 18Д у м. Дніпро та вул . Бригадна, 10, у м. Дніпро, на підставі оскаржуваних рішень.
Державним інспектором встановлено невідповідність вимогам законодавства проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки по фактичному розміщенню об`єктів нерухомого майна по вул. Фурманова, 18-Д, затвердженого рішенням Дніпропетровською міської ради № 75/13 від 07.09.2016. Зокрема, державним інспектором в акті зазначено, що у порушення ст. 198 ЗК України, межі земельної ділянки з суміжними землекористувачами - Комунальним закладом освіти "Середня загальноосвітня школа № 10 ім. І.І. Манжури" Дніпровської міської ради не погоджено. Рішення Дніпровської міської ради від 19.07.2017 № 149/23 "Про внесення змін до договору оренди від 20.09.2016) (державна реєстрація договору від 20.09.2016 № 16544442 ) стосовно земельної ділянки по вул. Героїв Крут (Фурманова), 18 Д (Соборний (Жовтневий) район), яким змінено цільове призначення земельної ділянки, суперечить статті 20 ЗК України та статті 50 Закону України "Про землеустрій".
Рішенням Дніпровської міської ради від 21.02.2018 № 173/30 "Про внесення змін до рішення міської ради від 19.07.2017 № 149/23 стосовно земельної по вул. Героїв Крут, 18 Д (Соборний район)" внесено зміни до рішення ради № 149/23, а саме: викладено п. 2 у новій редакції: "Внести зміни до договору оренди землі від 20.09.2016 ( державна реєстрація від 20.09.2016 р. № 16544442 ), змінивши код класифікації видів цільового призначення земель (КВЦПЗ) з "02.01 ( для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка))" на "02.10 ( для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку з об`єктами торгово-розважальної та ринкової інфраструктури )".
Відповідно до листа Головного архітектурно-планувального управління Департаменту по роботі з активами № 12/19-50 від 21.05.2018 земельна ділянка за адресою: по вул. Героїв Крут (вул. Фурманова), 18Д у м. Дніпро та вул. Бригадна, 10, у м. Дніпро, згідно з планом зонування міста Дніпра, знаходиться на території навчальної зони Г-2.
Пунктом 1.4. Наказу № 543 Державного комітету України із земельних ресурсів від 23.07.2010 "Про затвердження Класифікації видів цільового призначення земель" (зареєстровано в Міністерстві юстиції України 01.11.2010 за № 1011/18306) передбачено, що класифікатор визначає поділ земель на окремі види цільового призначення земель, які характеризуються власним правовим режимом, екосистемними функціями, типами забудови, типами особливо цінних об`єкті.
Згідно з Класифікацією видів цільового призначення земель у складі земель громадської забудови виділено, зокрема такий вид цільового призначення як землі "Для будівництва та обслуговування будівель закладів освіти" (03.02).
Однак судами обох інстанцій встановлено, що Дніпровською міською радою всупереч плану зонування міста Дніпра передано земельну ділянку, яка належить до земель освіти (03.02 КВЦПЗ) для інших цілей, а саме: 02.10 ( для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку з об`єктами торгово-розважальної та ринкової інфраструктури).
Судами також з`ясовано, що при прийнятті Дніпровською міською радою оскаржуваних рішень та укладенні спірного договору було вилучено частину земельної ділянки, яка перебувала у користуванні Комунального закладу освіти "Середня загальноосвітня школа № 10 ім. І.І. Манжури" Дніпровської міської ради, що є безумовним порушенням майнових прав закладу; вказане вилучення призвело до зменшення земельної ділянки до розмірів, які значно менше за соціально гарантовані, а отже порушено передбачені законодавством гарантії у сфері освіти; заплановані на підставі оскаржуваних рішень міської ради та спірного договору оренди дії ТОВ "Промпоставка-А" по будівництву багатоквартирного житлового будинку є прямою загрозою життю та здоров`ю дітей, що навчаються у Комунальному закладі освіти "Середня загальноосвітня школа № 10 ім. І.І. Манжури" Дніпровської міської ради.
За таких обставин, суди обох інстанцій дійшли висновку щодо обґрунтованості позовних вимог прокурора, тому задовольнили їх у повному обсязі визнали незаконним рішення, недійсним договір та зобов`язали повернути ділянку власнику.
Не погоджуючись з рішеннями судів, другий відповідач звернувся до Верховного Суду з касаційною скаргою, в якій просить їх скасувати та ухвалити нове рішення про відмову в позові.
Переглянувши в касаційному порядку оскаржені судові рішення в межах вимог та доводів скаржника, колегія суддів Верховного Суду дійшла висновку про відсутність підстав для задоволення касаційної скарги з огляду на таке.
Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно зі статтею 74 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" органи місцевого самоврядування є відповідальними за свою діяльність перед юридичними і фізичними особами. Органи місцевого самоврядування відповідно до Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" наділені повноваженнями у сфері регулювання земельних відносин. Зокрема, пунктом 34 частини 1 статті 26 зазначеного Закону встановлює, що до питань місцевого значення належить регулювання сільськими, селищними, міськими радами земельних відносин. Також відповідно до пунктів "а"-"г" статті 12 ЗК України до повноважень сільських, селищних, міських рад належать розпорядження землями територіальних громад, передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб, надання земельних ділянок у користування із земель власності, вилучення земельних ділянок із земель комунальної власності.
Згідно з частиною 1 статті 116 ЗК України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону.
За змістом статті 122 ЗК України вирішення питань щодо передачі земельних ділянок у власність або у користування із земель державної чи комунальної власності належить до компетенції відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.
Отже, прийняття органом місцевого самоврядування акта індивідуальної дії породжує виникнення правовідносин, що пов`язані із реалізацією певних суб`єктивних прав та охоронюваних законом інтересів у сфері земельних правовідносин. Тобто рішення органу місцевого самоврядування є підставою для виникнення, зміни або припинення прав та обов`язків фізичних та юридичних осіб.