Постанова
Іменем України
15 жовтня 2020 року
м. Київ
справа № 755/7666/19
провадження № 61-10010св20
Верховний Суд у складі колегії суддів Першої судової палати Касаційного цивільного суду:
головуючого - Синельникова Є. В.,
суддів: Осіяна О. М., Сакари Н. Ю., Хопти С. Ф.,
Шиповича В. В. (суддя-доповідач),
учасники справи:
позивач - ОСОБА_1,
відповідач - ОСОБА_2,
третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору, - приватне акціонерне товариство "Страхова компанія "ВУСО",
розглянув у порядку спрощеного позовного провадження касаційну скаргу ОСОБА_1, в інтересах якої діє адвокат Валько Ігор Вікторович, на рішення Дніпровського районного суду міста Києва, у складі судді Чех Н. А., від 17 березня 2020 року та постанову Київського апеляційного суду, у складі колегії суддів: Вербової І. М., Саліхова В. В., Шахової О. В., від 04 червня 2020 року,
ВСТАНОВИВ:
Короткий зміст позовних вимог
У травні 2019 року ОСОБА_1 звернулась до суду із позовом до ОСОБА_2 про стягнення компенсації за завдану майнову шкоду в розмірі 100 471, 38 грн та моральну шкоду в розмірі 10 000 грн.
Позовна заява мотивована тим, що 08 жовтня 2018 року о 16 год 20 хв на перехресті вулиць Братської та Андріївської в місті Києві відбулась дорожньо-транспортна пригода (далі - ДТП) за участі автомобілів марки Ford Mondeo під керуванням ОСОБА_2 та Hyundai Tucson під керуванням ОСОБА_3 в результаті якої було пошкоджено автомобіль марки Hyundai Tucson, який належить на праві власності ОСОБА_1, крім того, зазнали пошкоджень припарковані автомобілі марки Nissan Micra, який належить ОСОБА_4 та Volkswagen Passat, який належить
ДП "Вільд-Україна".
Постановою Подільського районного суду міста Києва від 18 січня
2019 року у вчинені зазначеної ДТП було визнано винним ОСОБА_2 .
Згідно звіту № 409 про оцінку від 04 квітня 2019 року вартість пошкоджень, які зазнав в результаті ДТП належний позивачу автомобіль Hyundai Tucson державний номерний знак НОМЕР_1, становить 65 096, 43 грн, а вартість відновлювального ремонту - 138 162, 43 грн.
На момент вчинення ДТП цивільно-правова відповідальність відповідача була застрахована за договором (полісом) обов`язкового страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів № АК8329741 у приватному акціонерному товаристві "Страхова компанія "ВУСО" (далі - ПрАТ "СК "ВУСО"), яке 30 листопада 2018 року виплатила позивачу страхове відшкодування в розмірі 37 696, 05 грн, розраховане як різниця матеріального збитку з вирахуванням суми франшизи 1 000 грн та суми податку на додану вартість (далі - ПДВ) 7 739, 21 грн.
Позивач вважала, що після виплати страхового відшкодування має право вимагати від відповідача сплатити різницю між вартістю виконаних робіт, необхідних для відновлення пошкодженого автомобіля і сумою страхового відшкодування, що становить 100 471, 38 грн.
З метою досудового врегулювання спору позивачем було направлено відповідачу вимогу про виплату вищевказаної суми, яка залишена без задоволення.
Також зазначала, що через протиправну поведінку відповідача їй були спричинені моральні страждання у зв`язку з пошкодженням її автомобіля, що потягло тривалу зміну усталеного способу і ритму життя. Розмір завданої моральної шкоди у грошовому виразі оцінила у 10 000 грн.
Короткий зміст рішення суду першої інстанції
Рішенням Дніпровського районного суду міста Києва від 17 березня
2020 року позов задоволено частково.
Стягнуто із ОСОБА_2 на користь ОСОБА_1 моральну шкоду в розмірі 5 000 грн, в іншій частині у задоволені позовних вимог відмовлено. Вирішено питання розподілу судових витрат.
Ухвалюючи рішення про відмову у відшкодуванні майнової шкоди, суд першої інстанції виходив з того, що вартість відновлювального ремонту пошкодженого у ДТП транспортного засобу позивача більша за вартість матеріального збитку, а вартість матеріального збитку - це та сума, яку за законом має сплатити страховик як страхове відшкодування. При цьому, судом враховано, що у разі здійснення ремонту пошкодженого автомобіля та надання позивачем відповідних документів, ПрАТ "СК "ВУСО" зможе переглянути розмір страхового відшкодування, який підлягає виплаті, про що була повідомлена позивач.
Частково задовольняючи вимогу про відшкодування моральної шкоди, судом враховано, що внаслідок неправомірних дій відповідача
ОСОБА_1 після ДТП не мала змоги використовувати належний їй автомобіль та була змушена витрачати час для відновлення свого порушеного права.
Короткий зміст судового рішення суду апеляційної інстанції
Постановою Київського апеляційного суду від 04 червня 2020 року апеляційну скаргу ОСОБА_1 залишено без задоволення, а рішення Дніпровського районного суду міста Києва від 17 березня 2020 року - без змін.
Приймаючи постанову від 04 червня 2020 року, колегія суддів погодилась із висновком суду першої інстанції щодо відсутності підстав для задоволення позову в частині відшкодування майнової шкоди. При цьому, апеляційний суд врахував, що вартість відновлювального ремонту з урахуванням коефіцієнту фізичного зносу пошкодженого у дорожньо-транспортній пригоді автомобіля є меншою за страхову суму (ліміт відповідальності - 100 000 грн) відшкодування шкоди, заподіяної майну, а отже підлягає сплаті страховиком ПрАТ "СК "ВУСО", до якого позивачем в цій справі вимоги не заявлялись.
Апеляційним судом також зазначено, що стягуючи з відповідача на користь позивача моральну шкоду в сумі 5 000 грн, суд першої інстанції врахував тяжкість та тривалість моральних страждань ОСОБА_1 та істотність змін у її житті.
Короткий зміст вимог касаційної скарги
06 липня 2020 року засобами поштового зв`язку представник
ОСОБА_1 - адвокат Валько І. В. подав касаційну скаргу на рішення Дніпровського районного суду міста Києва від 17 березня 2020 року та постанову Київського апеляційного суду від 04 червня 2020 року, в якій просив скасувати оскаржені судові рішення та ухвалити нове, яким задовольнити позовні вимоги в повному обсязі.
Надходження касаційної скарги до суду касаційної інстанції
Ухвалою Верховного Суду від 27 липня 2020 року відкрито касаційне провадження у справі № 755/7666/19 та витребувано її матеріали із суду першої інстанції.
У серпні 2020 року матеріали справи надійшли до Верховного Суду.
Ухвалою Верховного Суду від 06 жовтня 2020 року справу призначено до розгляду у складі колегії із п`яти суддів в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи.
Аргументи учасників справи
Доводи особи, яка подала касаційну скаргу
Касаційна скарга мотивована помилковістю висновків судів попередніх інстанцій, оскільки судами при прийнятті оскаржуваних судових рішень не враховані висновки щодо застосування норм права у подібних правовідносинах, викладені у постанові Великої Палати Верховного Суду від 04 липня 2018 року в справі № 755/18006/15-ц, у постанові Верховного Суду від 03 жовтня 2018 року в справі № 686/17155/15-ц.
Вважає, що відповідача протиправно звільнено від обов`язку відшкодування завданої ним шкоди. Звертає увагу касаційного суду, що закон прямо звільняє страховика від відшкодування вартості зносу пошкодженого транспортного засобу (73 066 грн) та франшизи (1 000 грн).
Суди першої та апеляційної інстанцій ухвалюючи рішення по справі не в повній мірі врахували понесені позивачем моральні страждання у зв`язку з пошкодженням належного їй автомобіля, що потягло тривалу зміну усталеного способу і ритму життя, не врахували поведінку відповідача та повне ігнорування свого обов`язку по відшкодуванню заподіяної шкоди.
Учасниками справи відзив на касаційну скаргу не подано
Фактичні обставини справи, встановлені судами
Судами встановлено, що 08 жовтня 2018 року о 16.20 годі в м. Києві по вулиці Братській, 7, відбулась дорожньо-транспортна пригода за участі автомобілів Ford Mondeo, державний номерний знак НОМЕР_2, під керуванням ОСОБА_2, Hyundai Tucson державний номерний знак
НОМЕР_1 , під керуванням ОСОБА_3 .
Внаслідок ДТП автомобіль Hyundai Tucson, який належить позивачу на праві власності, отримав механічні пошкодження.
Згідно постанови Подільського районного суду м. Києва від 18 січня
2019 року винним у скоєнні ДТП визнано ОСОБА_2 .
Цивільно-правова відповідальність водія автомобіля Ford Mondeo застрахована в ПрАТ "СК "ВУСО" згідно полісу обов`язкового страхування № АК/8329741. Ліміт відповідальності страховика за шкоду заподіяну майну - 100 000 грн, франшиза - 1 000 грн.
Згідно Звіту № 409 від 04 квітня 2019 року вартість відновлювального ремонту автомобіля позивача складає 138 162, 43 грн, вартість відновлювального ремонту з урахуванням коефіцієнту фізичного зносу складових, що підлягають заміні, як і матеріальний збиток становить 65 096, 43 грн.
Згідно зі страховим актом № 11533-24 від 30 листопада 2018 року ПрАТ "СК "ВУСО" виплатило ОСОБА_1 страхове відшкодування у розмірі 37 696, 05 грн. Розрахунок страхового відшкодування зроблено на підставі ремонтної калькуляції № 939540, згідно з якою вартість відновлювального ремонту склала 110 871, 52 грн, а вартість матеріального збитку (з урахуванням коефіцієнту фізичного зносу у розмірі 70 %) 46 435, 26 грн.
ПрАТ "СК "ВУСО" повідомило ОСОБА_1, що після того, як буде надано акт виконаних робіт та фіскальний чек, що підтвердить факт оплати ремонту пошкодженого транспортного засобу, розмір страхового відшкодування буде переглянуто у межах матеріального збитку, розрахованого експертом і який не перевищить розмір прямого збитку.
Позиція Верховного Суду
Відповідно до статті 388 ЦПК України судом касаційної інстанції у цивільних справах є Верховний Суд.
Згідно із положенням пункту 1 частини другої статті 389 ЦПК України підставами касаційного оскарження судових рішень суду першої інстанції після апеляційного перегляду справи та постанову суду апеляційної інстанції є неправильне застосування судом норм матеріального права чи порушення норм процесуального права у випадках, якщо суд апеляційної інстанції в оскаржуваному судовому рішенні застосував норму права без урахування висновку щодо застосування норми права у подібних правовідносинах, викладеного у постанові Верховного Суду, крім випадку наявності постанови Верховного Суду про відступлення від такого висновку.
Касаційна скарга підлягає частковому задоволенню.
Мотиви, з яких виходить Верховний Суд, та застосовані норми права
Відповідно до вимог частин першої і другої статті 400 ЦПК України переглядаючи у касаційному порядку судові рішення, суд касаційної інстанції в межах доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, перевіряє правильність застосування судом першої або апеляційної інстанції норм матеріального чи процесуального права і не може встановлювати або (та) вважати доведеними обставини, що не були встановлені в рішенні чи відкинуті ним, вирішувати питання про достовірність або недостовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими. Суд касаційної інстанції перевіряє законність судових рішень лише в межах позовних вимог, заявлених у суді першої інстанції. Суд не обмежений доводами та вимогами касаційної скарги, якщо під час розгляду справи буде виявлено порушення норм процесуального права, які передбачені пунктами 1, 3, 4, 8 частини першої статті 411, частиною другою статті 414 цього Кодексу, а також у разі необхідності врахування висновку щодо застосування норм права, викладеного у постанові Верховного Суду після подання касаційної скарги.
Відповідно до частин першої, другої та п`ятої статті 263 ЦПК України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим.
Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права із дотриманням норм процесуального права.
Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні.
Зазначеним вимогам закону оскаржувані судові рішення відповідають не в повній мірі.
Щодо відшкодування майнової шкоди
Відповідно до частини першої статті 1166 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України) майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала.
Згідно з частинами першою, другою статті 1187 ЦК України джерелом підвищеної небезпеки є діяльність, пов`язана з використанням, зберіганням або утриманням транспортних засобів, що створює підвищену небезпеку для особи, яка цю діяльність здійснює та інших осіб. Шкода, завдана джерелом підвищеної небезпеки, відшкодовується особою, яка на відповідній правовій підставі (право власності, інше речове право, договір підряду, оренди тощо) володіє транспортним засобом, механізмом, іншим об`єктом, використання, зберігання або утримання якого створює підвищену небезпеку.
Шкода, завдана внаслідок взаємодії кількох джерел підвищеної небезпеки, відшкодовується на загальних підставах, а саме: шкода, завдана одній особі з вини іншої особи, відшкодовується винною особою (пункт 1 частини першої статті 1188 ЦК України).
Відповідно до частини третьої статті 988 ЦК України страхова виплата за договором майнового страхування і страхування відповідальності (страхове відшкодування) не може перевищувати розміру реальних збитків. Інші збитки вважаються застрахованими, якщо це встановлено договором.
Згідно зі статтею 1194 ЦК України особа, яка застрахувала свою цивільну відповідальність, у разі недостатності страхової виплати (страхового відшкодування) для повного відшкодування завданої нею шкоди зобов`язана сплатити потерпілому різницю між фактичним розміром шкоди і страховою виплатою (страховим відшкодуванням).
Відповідно до пункту 22.1 статті 22 Закону України "Про обов`язкове страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів" (далі - Закон № 1961-IV) у разі настання страхового випадку страховик у межах страхових сум, зазначених у страховому полісі, відшкодовує у встановленому цим Законом порядку оцінену шкоду, заподіяну внаслідок ДТП життю, здоров`ю, майну третьої особи.
Відтак відшкодування шкоди власником транспортного засобу або винуватцем ДТП, відповідальність яких застрахована за договором обов`язкового страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів, можливе за умови, якщо у страховика не виникло обов`язку з відшкодування шкоди, або розмір шкоди перевищує ліміт відповідальності страховика, а також у разі, коли страховик має право регресу до особи, яка застрахувала свою відповідальність.
Статтями 28, 29 Закону № 1961-ІV передбачено, що шкода, заподіяна в результаті ДТП майну потерпілого, - це шкода, пов`язана: з пошкодженням чи фізичним знищенням транспортного засобу; з пошкодженням чи фізичним знищенням доріг, дорожніх споруд, технічних засобів регулювання руху; з пошкодженням чи фізичним знищенням майна потерпілого; з проведенням робіт, які необхідні для врятування потерпілих у результаті ДТП; з пошкодженням транспортного засобу, використаного для доставки потерпілого до відповідного закладу охорони здоров`я, чи забрудненням салону цього транспортного засобу; з евакуацією транспортних засобів з місця ДТП. При цьому у зв`язку з пошкодженням транспортного засобу відшкодовуються витрати, пов`язані з відновлювальним ремонтом транспортного засобу з урахуванням зносу, розрахованого у порядку, встановленому законодавством, включаючи витрати на усунення пошкоджень, зроблених навмисно з метою порятунку потерпілих внаслідок ДТП, з евакуацією транспортного засобу з місця ДТП до місця проживання того власника чи законного користувача транспортного засобу, який керував транспортним засобом у момент ДТП, чи до місця здійснення ремонту на території України. Якщо транспортний засіб необхідно, з поважних причин, помістити на стоянку, до розміру шкоди додаються також витрати на евакуацію транспортного засобу до стоянки та плата за послуги стоянки.
Як роз`яснив Пленум Верховного Суду України в пункті 9 постанови від 27 березня 1992 року № 6 "Про практику розгляду судами цивільних справ за позовами про відшкодування шкоди", якщо для відновлення попереднього стану речі, що мала певну зношеність (наприклад, автомобіля), були використані нові вузли, деталі, комплектуючі частини іншої модифікації, що випускаються взамін знятих з виробництва однорідних виробів, особа, відповідальна за шкоду, не вправі вимагати врахування зношеності майна або меншої вартості пошкоджених частин попередньої модифікації. Зношеність пошкодженого майна враховується у випадках стягнення на користь потерпілого його вартості (при відшкодуванні збитків).