1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



22 жовтня 2020 року

Київ

справа №348/1137/14-а

адміністративне провадження №К/9901/34783/18



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Шарапи В.М.,

суддів: Рибачука А.І., Чиркіна С.М.,

розглянув у порядку письмового провадження касаційну скаргу Надвірнянського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Івано-Франківської області на постанову Надвірнянського районного суду Івано-Франківської області від 23.01.2017 у складі судді Грещука Р.П. та ухвалу Львівського апеляційного адміністративного суду від 16.03.2017 у складі колегії суддів: Затолочного В.С. (головуючий), Каралюса В.М., Матковської З.М. у справі №348/1137/14-а за позовом ОСОБА_1 до Надвірнянського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Івано-Франківської області про визнання дій неправомірними та зобов`язання вчинити дії,

ОПИСОВА ЧАСТИНА

Короткий зміст позовних вимог і рішень судів першої та апеляційної інстанцій:

1. ОСОБА_1 (надалі - позивач, ОСОБА_1 ) звернувся до суду з позовом до Управління Пенсійного фонду України у Надвірнянському районі Івано-Франківської області (надалі - відповідач, УПФУ), в якому просив:

1.1. визнати протиправними дії УПФУ щодо неврахування при розрахунку ОСОБА_1 пенсії сум районного коефіцієнту, північної надбавки при визначенні розміру заробітної плати за період роботи на Крайній Півночі з 01.11.1999 по 01.11.2009.

1.2. зобов`язати УПФУ здійснити ОСОБА_1 перерахунок пенсії починаючи з 12.02.2014, з врахуванням розміру заробітної плати за період роботи в місцевості, прирівняної до районів Крайньої Півночі, що включає суми районного коефіцієнту та північної надбавки на підставі довідки, виданої 17.02.2014 Закритим акціонерним товариством "Обьнєфтєремонт" (надалі - ЗАТ "Обьнєфтєремонт") за №45 і №46 за період з січня 2000 року до квітня 2009 року включно, з урахуванням районного коефіцієнта, північної надбавки, а також виплатити недоплачені суми пенсії.

2. Постановою Надвірнянського районного суду Івано-Франківської області від 06.08.2014, яку залишено без змін ухвалою Львівського апеляційного адміністративного суду від 28.04.2015, позовні вимоги задоволено.

2.1. Визнано неправомірними дії УПФУ щодо неврахування при розрахунку ОСОБА_1 пенсії сум районного коефіцієнту, північної надбавки при визначенні розміру заробітної плати за період роботи на Крайній Півночі з 01.11.1999 по 01.11.2009.

2.2. Зобов`язано УПФУ здійснити перерахунок пенсії ОСОБА_1 починаючи з 12.02.2014, з врахуванням розміру заробітної плати за період роботи в місцевості, прирівняної до районів Крайньої Півночі, що включає суми районного коефіцієнту та північної надбавки на підставі довідки, виданої 17.02.2014 ЗАТ "Обьнєфтєремонт" за №45 і №46 за період з січня 2000 року до квітня 2009 року включно, з урахуванням районного коефіцієнта та північної надбавки, а також виплатити недоплачені суми пенсії.

3. Ухвалою Вищого адміністративного суду України від 16.11.2016 постанову Надвірнянського районного суду Івано-Франківської області від 06.08.2014 та ухвалу Львівського апеляційного адміністративного суду від 28.04.2015 скасовано, справу направлено на новий розгляд до суду першої інстанції.

4. Під час нового розгляду справи судом першої інстанції допущено заміну відповідача у справі - УПФУ, його правонаступником - Надвірнянським об`єднаним управлінням Пенсійного фонду України Івано-Франківської області (надалі - відповідач, ОУПФ).

5. Постановою Надвірнянського районного суду Івано-Франківської області від 23.01.2017, яку залишено без змін ухвалою Львівського апеляційного адміністративного суду від 16.03.2017, позовні вимоги задоволено.

5.1. Визнано неправомірними дії ОУПФ щодо неврахування при розрахунку ОСОБА_1 пенсії сум районного коефіцієнту, північної надбавки при визначенні розміру заробітної плати за період роботи на Крайній Півночі з 01.11.1999 по 01.11.2009.

5.2. Зобов`язано ОУПФ здійснити ОСОБА_1 перерахунок пенсії починаючи з 12.02.2014, з врахуванням розміру заробітної плати за період роботи в місцевості, прирівняної до районів Крайньої Півночі, що включає суми районного коефіцієнту та північної надбавки на підставі довідки, виданої 17.02.2014 ЗАТ "Обьнєфтєремонт" за № 45 і № 46 за період з січня 2000 року до квітня 2009 року включно, з урахуванням районного коефіцієнта та північної надбавки, а також виплатити недоплачені суми пенсії.

6. Судами попередніх інстанцій під час судового розгляду справи встановлено наступні обставини:

6.1. ОСОБА_1 є пенсіонером і перебуває на обліку в ОУПФ, де йому нараховується та виплачується пенсія з 01.01.2009.

6.2. У період з 01.11.1999 по 01.11.2009 позивач працював у ЗАТ "Обьнєфтєремонт" на посадах майстра по капітальному ремонту свердловин, старшого майстра по капітальному ремонту свердловин, старшого майстра по складних роботах по капітальному ремонту свердловин.

6.3. Вказане підприємство знаходиться у м. Нижнєвартовську на території Ханти-Мансійського автономного округу Тюменської області Російської Федерації, яка відповідно до Постанови Ради Міністрів СРСР від 10.10.1967 №1029 "Про розширення пільг для осіб, які працюють в районах Крайньої Півночі і в місцях, прирівняних до районів Крайньої Півночі", віднесена до місцевості, прирівняної до районів Крайньої Півночі.

6.4. При зверненні до УПФУ за призначенням пенсії ОСОБА_1 надав довідки №45, 46 від 17.02.2014 про отриманий заробіток за період роботи з січня 2000 року по квітень 2009 року у ЗАТ "Обьнєфтєремонт", згідно яких його заробітна плата нараховувалась і виплачувалась з урахуванням районного коефіцієнту та північної надбавки.

6.5. На звернення позивача до УПФУ із заявою про перерахунок пенсії з урахуванням сум районного коефіцієнту та північної надбавки останній листом від 19.02.2014 №31/м-10 повідомив, що підстави враховувати в розрахунку пенсії районний коефіцієнт та північну надбавку за період 01.01.2000 - 31.01.2009 відсутні. При цьому відповідач також посилається на те, що у вказаний період позивач працював вахтово-експедиційним методом, а на таких працівників не поширюється дія пільг щодо обчислення стажу. Проте, питання щодо зарахування трудового стажу, виробленого в районах Крайньої Півночі та в районах прирівняних до районів Крайньої Півночі в перерахунку один рік роботи за один рік шість місяців позивач в межах заявленого уданій справі позову не ставить.

7. Суди попередніх інстанцій, задовольняючи позовні вимоги, виходили з того, що системний аналіз норм законодавства України та міжнародних договорів, укладених з Російською Федерацією, дає судам підстави для висновку, що відповідач при обчисленні пільгового стажу позивача та розрахунку пенсії повинен був зарахувати суми отримуваної ним заробітної плати з урахуванням районного коефіцієнту та північної надбавки.

Короткий зміст вимог та узагальнені доводи касаційної скарги:

8. Відповідач - ОУПФ, подав касаційну скаргу на постанову Надвірнянського районного суду Івано-Франківської області від 23.01.2017 та ухвалу Львівського апеляційного адміністративного суду від 16.03.2017, в якій просить оскаржувані судові рішення скасувати і ухвалити нове, яким у задоволенні позову відмовити у повному обсязі.

8.1. Аргументи скаржника на обґрунтування доводів касаційної скарги зводяться до неправильного застосування судами попередніх інстанцій норм матеріального права та порушення норм процесуального права. Зокрема, скаржник зазначає, що судами не враховано, що ні Законом України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" від 09.07.2003 №1058-IV (надалі - Закон №1058-IV), ні Законом України "Про пенсійне забезпечення" від 05.11.1991 №1788-XII (надалі - Закон №1788-XII) не передбачено включення до заробітної плати для розрахунку пенсії північної надбавки та районного коефіцієнту. Таким чином, обчислення розміру пенсії із заробітної плати проводиться без урахування цих виплат у складі заробітку при обчисленні пенсії позивача, який проживає та отримує пенсію на території України.

9. Позивач відзиву (заперечень) на касаційну скаргу не подав.

МОТИВУВАЛЬНА ЧАСТИНА

Висновки суду за результатами розгляду касаційної скарги з посиланням на норми права, якими керувався суд касаційної інстанції:

10. Під час розгляду даної касаційної скарги колегія суддів враховує приписи частин 1-2 статті 341 Кодексу адміністративного судочинства України (в редакції до 08.02.2020, надалі - КАС України), відповідно до яких суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права. Суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази.

11. У свою чергу, частиною 2 статті 19 Конституції України гарантовано, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

12. У статті 1 Угоди про гарантії прав громадян держав-учасниць Співдружності Незалежних Держав в галузі пенсійного забезпечення від 13.03.1992 (надалі - Угода) закріплено принцип територіальності, згідно з яким пенсійне забезпечення громадян держав-учасників здійснюється за законодавством держави, на території якої вони проживають (стаття 1).

13. При цьому метою вказаної Угоди є взаємне визнання і виконання державами-учасницями зобов`язань відносно непрацездатних осіб, які набули право на пенсійне забезпечення на їхній території або на території інших республік за період їх входження в СРСР і реалізують це право на території держав-учасниць Угоди. Держави-учасниці цієї Угоди, визнавши відповідальність за пенсійне забезпечення своїх громадян, взяли на себе зобов`язання щодо захисту їхніх пенсійних прав.

14. Стаття 5 Угоди передбачає, що вона розповсюджує дію на всі види пенсійного забезпечення громадян, які встановлені чи будуть установлені законодавством держави-учасниць угод.

15. Частинами 2-3 статті 6 Угоди передбачено, що для встановлення права на пенсію, в тому числі пенсію на пільгових умовах і за вислугу років, громадянам держав-учасників угоди зараховується трудовий стаж, набутий на території будь-якої з цих держав, а також на території колишнього СРСР до набрання сили вказаної угоди. Обчислення пенсій провадиться із заробітку за періоди роботи, які зараховуються у трудовий стаж.

16. Отже, цією Угодою визначено стаж, що безумовно підлягає врахуванню при призначенні пенсії та, відповідно, і заробіток за такий період роботи також підлягає включенню при обчисленні пенсії.

17. Рішенням Економічного Суду Співдружності Незалежних Держав №01-1/2-07 від 26.03.2008 встановлено, що нормою пункту 3 статті 6 Угоди від 13.03.1992 закріплене правило, згідно з яким розмір пенсії визначається із заробітку (доходу) за періоди роботи, які зараховуються до трудового стажу і застосовується при первинному призначенні пенсії в державах-учасницях Угоди. Конкретні періоди роботи для визначення середнього заробітку (доходу) при призначенні пенсії передбачаються пенсійним законодавством кожної держави-учасниці цієї Угоди.

18. Стаття 3 Угоди теж передбачає, що всі витрати, пов`язані зі здійсненням пенсійного забезпечення за цією Угодою, несе держава, що надає забезпечення. Взаємні розрахунки не проводяться, якщо інше не передбачено двосторонніми угодами.

19. Статтею 3 Тимчасової Угоди між Урядом України і Урядом Російської Федерації про гарантії прав громадян, які працювали в районах Крайньої Півночі та місцевостях, які прирівняні до районів Крайньої Півночі в галузі пенсійного забезпечення від 15.01.1993 встановлено, що при призначенні пенсії у відповідності із статтею 1 цієї Тимчасової Угоди на території України, компетентні органи Російської Федерації відшкодують витрати на виплату цієї пенсії у тій її частині, яка відповідає тривалості трудового стажу, виробленого в районах Крайньої Півночі або у місцевостях, які прирівняні до районів Крайньої Півночі, починаючи з 1 січня 1991 року. У цьому випадку частина пенсії, яка відповідає тривалості трудового стажу, виробленого у районах Крайньої Півночі або у місцевостях, які прирівняні до районів Крайньої Півночі, обчислюється за нормами законодавства Російської Федерації.

20. Згідно зі статтею 41 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" від 09.07.2003 №1058-IV (надалі - Закон №1058-IV, у редакції, чинній на час спірних відносин), до заробітної плати (доходу) для обчислення пенсії враховуються:

1) суми виплат (доходу), отримуваних застрахованою особою після набрання чинності цим Законом, з яких згідно із цим Законом були фактично обчислені та сплачені страхові внески до Пенсійного фонду в межах встановленої законодавством максимальної величини заробітної плати (доходу), з якої сплачуються страхові внески;


................
Перейти до повного тексту