ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
22 жовтня 2020 року
м. Київ
справа №1.380.2019.001555
адміністративне провадження №К/9901/36483/19, К/9901/372/20
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого - Тацій Л.В.,
суддів: Рибачука А.І., Стеценка С.Г., -
розглянув у попередньому судовому засіданні касаційні скарги Львівської міської ради на рішення Львівського окружного адміністративного суду від 25 вересня 2019 року (прийняте судом у складі судді Брильовського Р.М.) та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 26 листопада 2019 року (прийняту судом у складі: головуючого судді Хобор Р.Б., суддів: Попка Я.С., Сеника Р.П.) та Громадської організації "За рівні права та можливості" (далі - Громадська організація) на постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 26 листопада 2019 року (прийняту судом у складі: головуючого судді Хобор Р.Б., суддів: Попка Я.С., Сеника Р.П.) у справі за позовом Громадської організації до Львівської міської ради про визнання протиправною і скасування ухвали, зобов`язання до вчинення певних дій, -
ВСТАНОВИВ:
ІСТОРІЯ СПРАВИ
Короткий зміст позовних вимог
У квітні 2019 року Громадська організація звернулася до суду з адміністративним позовом, у якому просила:
- визнати протиправною та скасувати ухвалу Львівської міської ради № 4650 від 14.02.2019 року "Про відмову громадській організації "За рівні права та можливості" у наданні дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки на вулиці П. Карманського (між будинками 4а, 6 та 6а)";
- зобов`язати Львівську міську раду надати Громадській організації дозвіл на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки на вулиці П. Карманського (між будинками 4а, 6 та 6а) орієнтовною площею 0,542 га, для облаштування і обслуговування майданчику дозвілля та спорту для дітей з особливими потребами.
Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій
Львівський окружний адміністративний суд рішенням від 25 вересня 2019 року позов задовольнив.
Визнав протиправною та скасував ухвалу Львівської міської ради № 4650 від 14.02.2019 "Про відмову Громадській організації "За рівні права та можливості" у наданні дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки на вул. П. Карманського (між будинками 4-а,6 та 6-а)".
Зобов`язав Львівську міську раду надати Громадській організації "За рівні права та можливості" дозвіл на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки на вул. Карманського (між будинками 4-а, 6 та 6-а) орієнтовною площею 0,542 га, для облаштування і обслуговування майданчику дозвілля та спорту для дітей з особливими потребами.
Восьмий апеляційний адміністративний суд постановою від 26 листопада 2019 року рішення суду першої інстанції скасував та прийняв нову постанову - про задоволення позову частково.
Визнав протиправною та скасував ухвалу Львівської міської ради № 4650 від 14.02.2019 року "Про відмову громадській організації "За рівні права та можливості" у наданні дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки на вул. П. Карманського (між будинками 4-а, 6 та 6-а)".
Зобов`язав Львівську міську раду повторно розглянути клопотання громадської організації "За рівні права та можливості" від 28.03.2017 року та 10.05.2017 року про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення у постійне користування земельної ділянки на вулиці Карманського між будинками 4а, 6 та 6а у м. Львові, орієнтовною площею 0,542 га, для облаштування і обслуговування майданчику дозвілля та спорту для дітей з особливими потребами, на відповідність вимогам абзацу 1 частини 3 статті 123 ЗК України.
Приймаючи таке рішення суд апеляційної інстанції погодився із висновком суду першої інстанції про те, що така підстава для відмови у наданні особі дозволу на розробку проекту землеустрою для відведення земельної ділянки у постійне користування, як обов`язковість продажу земельної ділянки на конкурентних засадах (земельних торгах), не передбачена серед переліку виключних підстав для відмови у наданні дозволу, які наведені в абзаці 1 частини 3 статті 123 ЗК України. Тому відповідач, приймаючи ухвалу № 4650 від 14.02.2019 року "Про відмову громадській організації "За рівні права та можливості" у наданні дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки на вулиці П. Карманського (між будинками 4а, 6 та 6а)", діяла не відповідно до норм Земельного кодексу України, а тому цю ухвалу Львівської міської ради належить скасувати.
Проте, суд апеляційної інстанції зазначив, що судом першої інстанції неповно з`ясовано обставини справи, які мають значення для справи. Суд першої інстанції не з`ясував ту обставину, що відповідач не перевірив клопотання позивача про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у користування на відповідність вимогам абзацу 1 частини 3 статті 123 ЗК України, а тому належним способом захисту порушеного права у цьому спорі є скасування оскарженої ухвали міської ради та зобов`язання Львівської міської ради повторно розглянути клопотання громадської організації "За рівні права та можливості" від 28.03.2017 та 10.05.2017 про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення у постійне користування земельної ділянки на вулиці Карманського між будинками 4а, 6 та 6а у м. Львові, орієнтовною площею 0,542 га, для облаштування і обслуговування майданчику дозвілля та спорту для дітей з особливими потребами, на відповідність вимогам абзацу 1 частини 3 статті 123 ЗК України.
Короткий зміст вимог касаційної скарги
26 грудня 2019 року Львівська міська рада звернулася до Верховного Суду із касаційною скаргою, у якій просить рішення судів попередніх інстанцій скасувати та ухвалити нове - про відмову у задоволенні позову.
У скарзі посилається на те, що судами неправильно застосовано норми матеріального права.
Зазначає, що судами не взято до уваги положень частин першої - третьої статті 124 Земельного кодексу України (далі - ЗК), які передбачають, що передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній чи комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.
Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів, крім випадків, встановлених частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу.
Продаж прав на земельну ділянку на аукціоні передбачає найбільш ефективне використання земельного фонду міста, впровадження відкритих економічних методів регулювання земельних відносин, розвитку інфраструктури первинного ринку землі, залучення додаткових коштів для виконання програм соціально-економічного розвитку міста.
Судами не враховано Порядок скликання сесій Львівської міської ради, підготовки і розгляду нею питань, прийняття рішень Ради та з інших процедурних питань, встановлений Регламентом Львівської міської ради 7-го скликання, який затверджений ухвалою міської ради від 17.03.2016 № 260 "Про регламент Львівської міської ради 7-го скликання".
У відзиві на цю касаційну скаргу Громадська організація просить залишити її без задоволення.
02 січня 2020 року Громадська організація звернулася до Верховного Суду із касаційною скаргою, у якій просить скасувати постанову суду апеляційної інстанції та залишити в силі рішення суду першої інстанції.
У скарзі посилається на те, що постанова суду апеляційної інстанції у частині відмови у задоволенні позовної вимоги про зобов`язання Львівської міської ради надати Громадській організації дозвіл на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення спірної земельної ділянки для облаштування і обслуговування майданчику дозвілля та спорту для дітей з особливими потребами, є незаконною.
Зазначає, що є лише один правомірний та законно обґрунтований варіант поведінки суб`єкта владних повноважень, а тому повноваження Львівської міської ради не є дискреційними. Твердження апеляційного суду про те, що відповідач не перевірив подану позивачем заяву на відповідність вимогам зазначеним в абзаці1 частини третьої статті 123 ЗК, є недостовірним, оскільки спростовується, як рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 04 лютого 2019 року у справі № 813/1678/18 так і постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 04 лютого 2019 року у справі № 857/4524/18, а також змістом поданих до суду скарг відповідачем в яких викладене власне бачення на положення частини третьої статті 123 ЗК.
За наслідками вирішення клопотання позивача про надання дозволу на розробку проекту землеустрою відповідач неодноразово відмовляв позивачу у прийнятті рішення на його користь. Щоразу це ставало причиною його звернень до суду з проханням скасувати відповідні рішення відповідача та зобов`язати його повторно розглянути клопотання і кожного разу судові рішення бути прийняті на користь позивача.
Отже, судові рішення виконувались і відповідач приймав рішення, хоч і негативні для позивача.
Підстав відмови, які передбачені частини третьої статті 123 ЗК, відповідачем не доведено.
У даній справі повноваження щодо надання дозволу на розробку проекту землеустрою чи надання мотивованої відмови у його наданні, регламентовані частиною третьою статті 123 ЗК, умови за яких орган відмовляє у наданні дозволу, визначені законом. Якщо такі умови відсутні, орган повинен надати дозвіл. Тому зазначені повноваження не є дискреційними.
З огляду на це, саме зобов`язання ради надати дозвіл є найбільш ефективним способом захисту порушеного права.
ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ ТА КЛОПОТАННЯ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
Відповідно до протоколів автоматизованого розподілу судової справи між суддями та передачі судової справи раніше визначеному складу суду від 08 січня 2020 року визначено такий склад колегії суддів: головуючий суддя ОСОБА_1., судді: Берназюк Я.О., Кравчук В.М.
Верховний Суд ухвалами від 22 січня 2020 року відкрив касаційне провадження за касаційними скаргами Львівської міської ради та Громадської організації.
У зв`язку зі звільненням судді ОСОБА_1 з посади у зв`язку із поданням заяви про відставку на підставі розпорядження в.о. заступника керівника апарату Верховного Суду - керівника секретаріату Касаційного адміністративного суду від 22 квітня 2020 року № 632/0/78-20 відповідно до протоколів повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями та передачі судової справи раніше визначеному складу суду визначено новий склад колегії суддів: головуючий суддя Тацій Т.В., судді: Рибачук А.І., Стеценко С.Г., справу передано головуючому судді.
СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
28.03.2017 Громадська організація звернулася до Львівського міського голови із клопотанням № 10 про погодження вибору розташування земельної ділянки та надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у постійне користування на вул. Карманського між будинками 4а, 6 та 6а у м. Львові, орієнтовною площею 0,542 га.
До клопотання позивач додав: план земельної ділянки (масштаб 1:500 000); довідку відділу Держгеокадастру у м. Львові від 08.11.2016 року; копію статуту громадської організації "За рівні права та можливості"; витяг з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань щодо громадської організації "За рівні права та можливості"; довідку Управління архітектури та урбаністики Департамент містобудування Львівської міської ради від 24.01.2017.
Департамент містобудування Львівської міської ради, розглянувши клопотання та долучені до нього документи, листом № 2403-2164 від 12.04.2017 року повідомив позивача про те, що клопотання громадської організації не може бути вирішене, оскільки вільні від забудови земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них (оренда, суперфіцій, емфітевзис) підлягають продажу окремими лотами на конкурентних засадах (земельних торгах).
10 травня 2017 року Громадська організація повторно звернулася до Львівського міського голови із аналогічним клопотанням № 2-11658/АП-24, однак 12 травня 2017 року Управління земельних ресурсів Департаменту містобудування Львівської міської ради надіслало позивачу лист, в якому Управління просить керівника Громадської організації надати інформацію про можливість підготовки відповідного проекту ухвали, враховуючи статті 92 та 134 Земельного кодексу України, положення Закону України "Про громадські об`єднання", статуту громадської організації "За рівні права та можливості" та чи остання є громадською організацією інвалідів.
У подальшому, листом від 23.03.2018 Управління земельних ресурсів Департаменту містобудування Львівської міської ради надало відповідь у якій роз`яснила, що з метою якісного та своєчасного обслуговування дитячих, дитячо-спортивних і спортивних майданчиків, які знаходяться на території м. Львова утворено робочу групу щодо визначення місць розташування та встановлення балансоутримувачів дитячих, дитячо-спортивних і спортивних майданчиків, які знаходяться на території м. Львова, в тому числі для осіб з обмеженими можливостями. У разі позитивного рішення робочою групою питання розташування дитячого майданчика на вул. Карманського між будинками 4а, 6 та 6а у м. Львові міською радою будуть внесені зміни до ухвал від 12.02.2004 року № 1060 "Про розміщення дитячих та спортивних ігрових майданчиків на території м. Львова" та від 26.01.2006 року № 3092 "Про затвердження Схеми розміщення дитячих та спортивних ігрових майданчиків на території Сихівського району м. Львова" про включення земельної ділянки до Схеми. Тому, за наведених підстав, клопотання позивача від 10 травня 2017 року не може бути розглянуто.
Не погодившись з такими діями відповідача, Громадська організація "За рівні права та можливості" звернулася в суд з позовом.
Рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 19 липня 2018 року у справі № 813/1678/18 позов задоволено частково. Визнано протиправними дії відповідача щодо неналежного розгляду клопотання Громадської організації "За рівні права та можливості" від 28.03.2017 та 10.05.2017 року щодо погодження вибору розташування земельної ділянки та надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення у постійне користування земельної ділянки на вулиці Карманського між будинками 4а, 6 та 6а у м. Львові, орієнтовною площею 0,542 га для облаштування і обслуговування майданчику дозвілля та спорту для дітей з особливими потребами. Зобов`язано Львівську міську раду повторно розглянути клопотання громадської організації "За рівні права та можливості" від 28.03.2017 року та 10.05.2017 року і вирішити питання про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення у постійне користування земельної ділянки на вулиці Карманського між будинками 4а, 6 та 6а у м. Львові, орієнтовною площею 0,542 га, для облаштування і обслуговування майданчику дозвілля та спорту для дітей з особливими потребами або надати мотивовану відмову у його наданні.
Постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 04 лютого 2019 року рішення Львівського окружного адміністративного суду від 19 липня 2018 року у справі № 813/1678/18 змінено в частині мотивів часткового задоволення позову. В решті рішення залишено без змін.
На виконання судових рішень, Львівська міська рада прийняла ухвалу № 4650 "Про відмову громадській організації "За рівні права та можливості" у наданні дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки на вул. Карманського (між будинками 4а, 6 та 6а)", у зв`язку з обов`язковістю продажу земельної ділянки на конкурентних засадах (земельних торгах).
Вважаючи рішення відповідача протиправним, Громадська організація звернулася до суду з даним позовом.
ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ
Верховний Суд переглянув судові рішення у межах касаційних скарг, перевірив повноту встановлення судовими інстанціями фактичних обставин справи, правильність застосування ними норм матеріального і процесуального права і дійшов висновку про таке.