ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
20 жовтня 2020 року
м. Київ
Справа № 910/9855/19
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:
Губенко Н.М. - головуючий, Кролевець О.А., Студенець В.І.,
за участю секретаря судового засідання - Охоти В.Б.,
представників учасників справи:
позивача - Коршун Т.О.,
відповідача - Полякова Л.В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "КУТ"
на рішення Господарського суду міста Києва
у складі судді Коткова О. В.
від 17.12.2019 та
на постанову Північного апеляційного господарського суду
у складі колегії суддів: Майданевич А. Г., Сулім В. В., Ткаченко Б. О.
від 06.07.2020
за позовом Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "КУТ"
до Комунального підприємства виконавчого органу Київради (Київської міської державної адміністрації) "Київтеплоенерго"
про зобов`язання вчинити дії.
Розпорядженням Заступника керівника апарату - керівника секретаріату Касаційного господарського суду від 19.10.2020 № 29.3-02/2632 призначено проведення повторного автоматизованого розподілу справи № 910/9855/19 у зв`язку з перебуванням судді Кондратової І.Д. на лікарняному.
Згідно із витягом з протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи (касаційної скарги, апеляційної скарги, заяви) між суддями від 19.10.2020 для розгляду справи № 910/9855/19 визначено колегію суддів Касаційного господарського суду у наступному складі: головуючий - Губенко Н.М., судді: Кролевець О.А., Студенець В.І.
ІСТОРІЯ СПРАВИ
1. Короткий зміст позовних вимог
Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "КУТ" звернулося до Господарського суду міста Києва з позовом до Комунального підприємства виконавчого органу Київради (Київської міської державної адміністрації) "Київтеплоенерго" про зобов`язання Комунального підприємства виконавчого органу Київради (Київської міської державної адміністрації) "Київтеплоенерго" провести перерахунок послуги постачання теплової енергії за опалення будинку № 15 по проспекту Петра Григоренка в місті Києві за період з 26 по 31 жовтня 2018 року окремо від послуги постачання гарячої води та визначити фактичну вартість послуги постачання теплової енергії за опалення будинку за період з 26 по 31 жовтня 2018 року як для мешканців зазначеного будинку, так і для Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "КУТ". Також провести перерахунок за весь опалювальний період з жовтня 2018 року по квітень 2019 року.
Позовні вимоги обґрунтовані порушенням відповідачем зобов`язань за договорами про надання послуг постачання гарячої води та теплової енергії на обігрів приміщень в частині збільшення вартості споживання теплової енергії на обігрів будинку за рахунок додавання споживання теплової енергії на постачання гарячої води.
2. Стислий виклад обставин справи, встановлених судами першої та апеляційної інстанцій
Рішенням загальних зборів Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "КУТ", оформленого протоколом № 1 від 25.02.2016, затверджено статут Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "КУТ", яким визначаються права та обов`язки учасників та механізм їх взаємовідносин.
Відповідно до пункту 1.2.1 статуту Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "КУТ" об`єднання створено співвласниками 15-17 поверхового будинку № 15, де розташовано 211 квартира та інші приміщення, поштова адреса: 02068, м. Київ, проспект Петра Григоренка, відповідно до Закону України "Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку".
Згідно з пунктом 2.1 статуту Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "КУТ" метою створення об`єднання є забезпечення і захист прав співвласників, дотримання ними своїх обов`язків, належне утримання та використання спільного майна будинку, забезпечення своєчасного надходження коштів для сплати всіх платежів, передбачених законодавством та статутом.
27 березня 2019 року було проведено звітно-виборчі загальні збори Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "КУТ", на яких прийнято рішення, яке оформлене протоколом, уповноважити голову правління подати позов до суду в інтересах членів Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "КУТ" до КП "Київтеплоенерго" з вимогою про проведення перерахунку членам Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "КУТ" за опалення з жовтня 2018 року по квітень 2019 року.
Відповідно до наряду № 251 від 19.10.2018 Комунальне підприємство виконавчого органу Київради (Київської міської державної адміністрації) "Київтеплоенерго" повідомило Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "КУТ", що з 26.10.2018 буде розпочато опалення - постачання теплової енергії на обігрів житлового будинку Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "КУТ".
28.03.2018 у газеті Київської міської ради "Хрещатик" від 28.03.2018 № 34 (5085), розміщено оголошення про те, що Комунальне підприємство виконавчого органу Київради (Київської міської державної адміністрації) "Київтеплоенерго" стає виконавцем послуг з ЦО та ЦПГВ та договір про надання послуг з централізованого опалення та централізованого постачання гарячої води, який є договором приєднання та вважається акцептованим усіма споживачами, які в установленому законом порядку не надали заперечення щодо його умов.
Договори про надання послуги постачання гарячої води та теплової енергії на обігрів приміщень укладено споживачами (мешканцями) багатоквартирного будинку, розташованого за адресою: м. Київ, проспект Петра Григоренка, 15, безпосередньо з Комунальним підприємством виконавчого органу Київради (Київської міської державної адміністрації) "Київтеплоенерго".
3. Короткий зміст рішення суду першої інстанції та постанови суду апеляційної інстанції
Рішенням Господарського суду міста Києва від 17.12.2019, залишеним без змін постановою Північного апеляційного господарського суду від 06.07.2020, у задоволенні позову відмовлено.
Рішення судів першої та апеляційної інстанцій мотивовані тим, що:
- позивачем не доведено порушення його прав чи інтересів з боку відповідача, оскільки договори про надання послуги постачання гарячої води та теплової енергії на обігрів приміщень укладено споживачами (мешканцями) багатоквартирного будинку № 15 по проспекту Петра Григоренка в місті Києві безпосередньо з Комунальним підприємством виконавчого органу Київради (Київської міської державної адміністрації) "Київтеплоенерго". Тому Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "КУТ" не виступає стороною у правовідносинах про надання таких послуг;
- вказаний позивачем спосіб захисту не передбачений ні статтею 16 Цивільного кодексу України, ні статтею 20 Господарського кодексу України, ні іншими нормами закону, тобто не забезпечує реального поновлення порушених прав та інтересів позивача;
- здійснення перерахунку послуги постачання теплової енергії за опалення не може бути визнано таким, що здатне відновити порушені права позивача. Здійснення перерахунку є попередньою дією необхідною для вчинення юридично-значущих дій, що свідчить про юридичну неспроможність обраного позивачем способу захисту права у вигляді здійснення перерахунку.
4. Короткий зміст вимог касаційної скарги
У касаційній скарзі скаржник просить скасувати рішення Господарського суду міста Києва від 17.12.2019 та постанову Північного апеляційного господарського суду від 06.07.2020 у даній справі та передати справу на новий розгляд до суду першої інстанції.
АРГУМЕНТИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
5. Доводи особи, яка подала касаційну скаргу
Касаційна скарга мотивована тим, що:
- відсутній правовий висновок Верховного Суду щодо застосування частини 3 статті 237 Цивільного кодексу України (представництва на підставі рішення загальних зборів об`єднання співвласників багатоквартирного будинку, яке стосується одночасно інтересів як фізичних так і юридичних осіб споживачів послуги постачання опалення багатоквартирного будинку);
- суди першої та апеляційної інстанцій не дослідили обставин наявності правовідносин представництва між фізичними особами членами Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "КУТ" та таким об`єднанням;
- суди першої та апеляційної інстанцій залишили поза увагою наявність між позивачем та відповідачем договору про надання послуг, що дає право Об`єднанню співвласників багатоквартирного будинку "КУТ", як самостійному споживачу, подати позов на захист своїх прав;
- суди першої та апеляційної інстанцій порушили приписи статей 236-238 Господарського процесуального кодексу України.
6. Доводи інших учасників справи
Відповідач подав відзив на касаційну скаргу позивача, в якому просить залишити її без задоволення, а оскаржувані судові рішення залишити без змін.
7. Позиція Верховного Суду
Переглядаючи у касаційному порядку судові рішення, суд касаційної інстанції в межах доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права. Суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази (частини 1 та 2 статті 300 Господарського процесуального кодексу України).
Як встановлено судами першої та апеляційної інстанцій, предметом даного спору є вимоги позивача про зобов`язання Комунального підприємства виконавчого органу Київради (Київської міської державної адміністрації) "Київтеплоенерго" провести перерахунок послуги постачання теплової енергії за опалення будинку № 15 по проспекту Петра Григоренка в місті Києві за період з 26 по 31 жовтня 2018 року окремо від послуги постачання гарячої води та визначити фактичну вартість послуги постачання теплової енергії за опалення будинку за період з 26 по 31 жовтня 2018 року як для мешканців зазначеного будинку, так і для Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "КУТ", та провести перерахунок за весь опалювальний період з жовтня 2018 року по квітень 2019 року.
Приймаючи оскаржувані судові рішення суди першої та апеляційної інстанцій виходили з того, що: позивачем не доведено порушення його прав чи інтересів з боку відповідача, оскільки договори про надання послуги постачання гарячої води та теплової енергії на обігрів приміщень укладено споживачами (мешканцями) багатоквартирного будинку № 15 по проспекту Петра Григоренка в місті Києві безпосередньо з Комунальним підприємством виконавчого органу Київради (Київської міської державної адміністрації) "Київтеплоенерго". Тому Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "КУТ" не виступає стороною у правовідносинах про надання таких послуг; вказаний позивачем спосіб захисту не передбачений ні статтею 16 Цивільного кодексу України, ні статтею 20 Господарського кодексу України, ні іншими нормами закону, тобто не забезпечує реального поновлення порушених прав та інтересів позивача.
Суд касаційної інстанції частково погоджується з такими висновками судів першої та апеляційної інстанцій, з огляду на таке.
Згідно з статтею 385 Цивільного кодексу України власники квартир та нежитлових приміщень у багатоквартирному будинку (будинках) для забезпечення експлуатації такого будинку (будинків), користування квартирами та нежитловими приміщеннями та управління, утримання і використання спільного майна багатоквартирного будинку (будинків) можуть створювати об`єднання співвласників багатоквартирного будинку (будинків). Таке об`єднання є юридичною особою, що створюється та діє відповідно до закону та статуту. Об`єднання власників квартир, житлових будинків є юридичною особою, яка створюється та діє відповідно до статуту та закону.
Правові та організаційні засади створення, функціонування, реорганізації та ліквідації об`єднань власників жилих та нежилих приміщень багатоквартирного будинку, захисту їхніх прав та виконання обов`язків щодо спільного утримання багатоквартирного будинку визначено Законом України "Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку".
Статтею 1 Закону України "Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку" визначено, що об`єднання співвласників багатоквартирного будинку - це юридична особа, створена власниками квартир та/або нежитлових приміщень багатоквартирного будинку для сприяння використанню їхнього власного майна та управління, утримання і використання спільного майна.
Відповідно до статті 2 Закону України "Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку" цей Закон регулює: порядок створення, реєстрації, реорганізації, діяльності і ліквідації об`єднань, асоціацій; відносини суб`єктів права власності щодо користування та розпорядження спільним майном співвласників у об`єднанні; відносини між об`єднаннями та асоціаціями; відносини між об`єднаннями, асоціаціями і органами державної влади та органами місцевого самоврядування; відносини між об`єднаннями і господарюючими суб`єктами.
Частиною 1 статті 4 Закону України "Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку" встановлено, що об`єднання створюється для забезпечення і захисту прав співвласників та дотримання їхніх обов`язків, належного утримання та використання спільного майна, забезпечення своєчасного надходження коштів для сплати всіх платежів, передбачених законодавством та статутними документами.
Згідно з частиною 4 статті 4 Закону України "Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку" основна діяльність об`єднання полягає у здійсненні функцій, що забезпечують реалізацію прав співвласників на володіння та користування спільним майном співвласників, належне утримання багатоквартирного будинку та прибудинкової території, сприяння співвласникам в отриманні житлово-комунальних та інших послуг належної якості за обгрунтованими цінами та виконання ними своїх зобов`язань, пов`язаних з діяльністю об`єднання.
Відносини, що виникають у процесі надання та споживання житлово-комунальних послуг регулюються Законом України "Про житлово-комунальні послуги".
Відповідно до статті 1 Закону України "Про житлово-комунальні послуги" у цьому Законі наведені нижче терміни вживаються в такому значенні:
- виконавець комунальної послуги - суб`єкт господарювання, що надає комунальну послугу споживачу відповідно до умов договору;
- житлово-комунальні послуги - результат господарської діяльності, спрямованої на забезпечення умов проживання та/або перебування осіб у житлових і нежитлових приміщеннях, будинках і спорудах, комплексах будинків і споруд відповідно до нормативів, норм, стандартів, порядків і правил, що здійснюється на підставі відповідних договорів про надання житлово-комунальних послуг;
- індивідуальний споживач - фізична або юридична особа, яка є власником (співвласником) нерухомого майна, або за згодою власника інша особа, яка користується об`єктом нерухомого майна і отримує житлово-комунальну послугу для власних потреб та з якою або від імені якої укладено відповідний договір про надання житлово-комунальної послуги;
- колективний споживач - юридична особа, що об`єднує споживачів у будівлі та в їхніх інтересах укладає договір про надання комунальної послуги;
- споживач житлово-комунальних послуг (далі - споживач) - індивідуальний або колективний споживач;
Згідно зі статтею 5 Закону України "Про житлово-комунальні послуги" до житлово-комунальних послуг належать, зокрема, комунальні послуги - послуги з постачання та розподілу природного газу, постачання та розподілу електричної енергії, постачання теплової енергії, постачання гарячої води, централізованого водопостачання, централізованого водовідведення, поводження з побутовими відходами.
Відповідно до частини 1 статті 6 Закону України "Про житлово-комунальні послуги" учасниками правовідносин у сфері надання житлово-комунальних послуг є: 1) споживачі (індивідуальні та колективні); 2) управитель; 3) виконавці комунальних послуг.
Частинами 1, 2 статті 12 Закону України "Про житлово-комунальні послуги" передбачено, що надання житлово-комунальних послуг здійснюється виключно на договірних засадах. Договори про надання житлово-комунальних послуг укладаються відповідно до типових або примірних договорів, затверджених Кабінетом Міністрів України або іншими уповноваженими законом державними органами відповідно до закону. Такі договори можуть затверджуватися окремо для різних моделей організації договірних відносин (індивідуальний договір та колективний договір про надання комунальних послуг) та для різних категорій споживачів (індивідуальний споживач, колективний споживач).