Постанова
Іменем України
08 жовтня 2020 року
м. Київ
справа № 761/19072/18
провадження № 61-14958св19
Верховний Суд у складі колегії суддів Другої судової палати Касаційного цивільного суду: Русинчука М. М., Антоненко Н. О., Журавель В. І.,
учасники справи:
позивач - ОСОБА_1,
відповідач - Приватне акціонерне товариство "Страхова компанія "Еталон",
розглянув у попередньому судовому засіданні у порядку письмового провадження без повідомлення учасників справи касаційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Шевченківського районного суду міста Києва від 27 березня 2019 року у складі судді Піхур О. В. та постанову Київського апеляційного суду від 09 липня 2019 року у складі колегії суддів: Махлай Л. Д., Кравець В. А., Мазурик О. Ф.,
ВСТАНОВИВ:
Короткий зміст позовних вимог
У травні 2018 року ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до Приватного акціонерного товариства "Страхова компанія "Еталон" (далі - ПАТ "СК "Еталон"), в якому просив стягнути з відповідача на свою користь страхову виплату у сумі 62 136,00 шведських крон, що еквівалентно 195 293,00 грн станом на 14 жовтня 2017 року.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що 25 вересня 2017 року у зв`язку з поїздкою до країни Швеції між ним та ПАТ "СК "Еталон" були укладені договори комплексного страхування подорожуючих за межі країни постійного проживання за програмою В (базова) № 10837-924186 та № 10837-924187, якими передбачено виплату страхової суми по страхуванню медичних витрат та інших послуг, пов`язаних з наданням медичної допомоги на суму 30 000,00 євро по кожному з договорів.
14 жовтня 2017 перебуваючи в місті Сундсваллі Швеції раптово відчув сильний біль в області серця, внаслідок чого втратив свідомість. О 19 годині швидкою медичною допомогою доставлений в кардіологічне відділення лікарні. Перед відправленням до стаціонарного відділення лікарі перевірили наявність договору про медичне страхування. Інтенсивне лікування у стаціонарі відділення внутрішньої медицини клініки Hospital of Sundswall тривало з 14 по 18 жовтня 2017 року. Загальна сума медичних витрат на лікування склала 62 136,00 шведських крон, що в еквіваленті складає 195 293,00 грн.
30 жовтня 2017 він звернувся до ПАТ "СК "Еталон" з заявою про виплату страхового відшкодування у зв`язку з настанням страхового випадку, проте 14 листопада 2017 року отримав лист, у якому повідомлялося про відсутність підстав для проведення страхової виплати.
Вважає, що відмова є необґрунтованою, оскільки у договорі не вказано строк повідомлення про необхідність екстреної допомоги, а з Умовами комплексного страхування подорожуючих за межі України він не був ознайомлений.
Короткий зміст оскаржуваних судових рішень
Рішенням Шевченківського районного суду міста Києва від 27 березня 2019 року, залишеним без змін постановою Київського апеляційного суду від 09 липня 2019 року, у задоволенні позову відмовлено.
Суд першої інстанції, з рішенням якого погодився апеляційний суд, виходив з того, що позивач підписуючи договори страхування, розумів, що підписує публічні договори та погодився з тим, що страховик не оплачує медичні витрати, які не були погоджені із спеціалізованою службою страховика (асистансом) чи страховиком. Інші умови цих договорів містяться в умовах-оферті, розміщені на веб-сайті страховика, які є загальними для всіх страхувальників і страховиків. Своєчасно не звернувшись до страховика щодо настання страхової події, позивач порушив умови укладеного договору, а тому відповідач правомірно відмовив йому у страховій виплаті.
Короткий зміст вимог касаційної скарги
У серпні 2019 року ОСОБА_1 подав до Верховного Суду касаційну скаргу, в якій, посилаючись на неправильне застосування судами попередніх інстанцій норм матеріального права і порушення норм процесуального права, просить скасувати рішення суду першої інстанції та постанову апеляційного суду, ухвалити нове рішення про задоволення позову.
Доводи особи, яка подала касаційну скаргу
Касаційна скарга мотивована тим, що зі змісту укладеного між ним та відповідачем договору не вбачається строк повідомлення страхової компанії про настання страхового випадку. З умовами комплексного добровільного страхування подорожуючих за межі України, він не ознайомлений та їх не підписував. Вважає, що відповідач порушив умови договору та неправомірно відмовив йому у страховій виплаті.
Надходження відзиву/заперечення на касаційну скаргу.
У вересні 2019 року ПАТ СК "Еталон", подало відзив, у якому просить касаційну скаргу ОСОБА_1 залишити без задоволення, рішення суду першої інстанції та постанову апеляційного суду залишити без змін.
Заперечення обґрунтовані тим, що договір укладено відповідно до умов комплексного страхування подорожуючих за межі України, що мають характер публічної оферти. Позивач, підписуючи договори страхування, розумів, що підписує публічні договори та погодився з його умовами. Позивач не виконав свого зобовʼязання, не повідомив страховика про настання страхового випадку, а тому підстави для виплати страхового відшкодування відсутні.
Надходження касаційної скарги до суду касаційної інстанції
Ухвалою Верховного Суду від 15 серпня 2019 року, відкрито касаційне провадження за касаційною скаргою ОСОБА_1, витребувано матеріали справи із суду першої інстанції.
Позиція Верховного Суду
Відповідно до пункту 2 розділу ІІ "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України від 15 січня 2020 року № 460-IX "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України щодо вдосконалення порядку розгляду судових справ", який набрав чинності 08 лютого 2020 року, касаційні скарги на судові рішення, які подані і розгляд яких не закінчено до набрання чинності цим Законом, розглядаються в порядку, що діяв до набрання чинності цим Законом.
Колегія суддів дійшла висновку про залишення касаційної скарги без задоволення з таких підстав.
Судами встановлено, що 25 вересня 2017 року між ПАТ "СК "Еталон" та ОСОБА_1 укладено договори № 10837-924186 та № 10837-924187 комплексного страхування подорожуючих за межі країни постійного проживання за програмою страхування В (Базова) із терміном дії з 13 жовтня 2017 року по 21 жовтня 2017 року та з 22 жовтня 2017 року по 31 жовтня 2017 року.
Договори укладено відповідно до Умов комплексного страхування подорожуючих за межі України (далі - Умови), що мають характер публічної оферти, затверджених рішенням Правління ПАТ "СК "Еталон" від 30 грудня 2016 року № 03/16-03/16 та розміщені на веб-сайті СК "Еталон".
14 жовтня 2017 року перебуваючи в місті Сундсваллі (Швеці) позивач раптово відчув сильний біль в області серця, внаслідок чого втратив свідомість. О 19 годині швидкою медичною допомогою він був доставлений в кардіологічне відділення лікарні. Перед відправленням до стаціонарного відділення лікарі перевірили наявність договору про медичне страхування.
Інтенсивне лікування у стаціонарі відділення внутрішньої медицини клініки Hospital of Sundswall тривало з 14 по 18 жовтня 2017 року.
Відповідно до рахунків, наданих лікарнею міста Сундсваллі медичні витрати на лікування склали: за виклик та надання невідкладної медичної допомоги лікарів швидкої медичної допомоги - 3 783,00 шведських крон, що еквівалентно 11 890,00 грн; за стаціонарне лікування 58 353,00 шведських крон, що еквівалентно 183 403,00 грн. Загальна сума медичних витрат на лікування склала 62 136,00 шведських крон, що еквівалентно 195 293,00 грн.
30 жовтня 2017 позивач звернувся з письмовою заявою до ПАТ "СК "Еталон" про отримання страхової виплати у зв`язку з настанням страхового випадку.
Оскільки позивач не повідомив страховика або асистанса про настання страхового випадку та не узгоджував будь-які питання щодо надання медичної допомоги із страховиком, відповідач за умовами договору виплатив позивачу 4 736,72 грн (п.3.8.2 Умов).
14 листопада 2017 року страхова компанія листом повідомила позивача № 01-04-669 про відсутність підстав для проведення страхової виплати, посилаючись на порушення п. 8.1, п. 8.1.9 Умов комплексного страхування подорожуючих за межі України, розроблених на підставі Правил добровільного страхування медичних витрат № 32 від 03 червня 2005 року.
У відповідності до пункту 2.8.2.6 Умов комплексного добровільного страхування подорожуючих за межі України, затверджених рішенням правління ПАТ "СК "Еталон" від 07 серпня 2017 року, які є невід`ємною частиною договору страхування при настанні страхового випадку страхувальник зобов`язаний діяти відповідно до пункту 2.9 цих Умов.