1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ



19 жовтня 2020 року

м. Київ

справа № 815/1294/16

адміністративне провадження № К/9901/69023/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого судді Мартинюк Н.М.,

суддів Жука А.В., Мельник-Томенко Ж.М.,



розглянув у попередньому судовому засіданні у касаційній інстанції адміністративну справу №815/1294/16

за позовом Первинної незалежної профспілкової організації Одеського національного академічного театру опери та балету

до Міністерства культури України

треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору: Управління культури національностей, релігій та охорони об`єктів культурної спадщини Одеської обласної державної адміністрації, Одеський національний академічний театр опери та балету, Профспілковий комітет первинної профспілкової організації Одеського національного академічного театру опери і балету, ОСОБА_1, Комісія для проведення конкурсного відбору на заміщення вакантної посади генерального директора Одеського національного академічного театру опери та балету,

третя особа, яка заявляє самостійні вимоги щодо предмета спору: ОСОБА_2,

про зобов`язання вчинити дії,



за касаційною скаргою представника Первинної незалежної профспілкової організації Одеського національного академічного театру опери та балету - адвоката Луцька Владислава Петровича

на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 1 червня 2018 року (прийняте у складі: головуючого судді Бояринцевої М.А.)

і постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 31 жовтня 2018 року (прийняту у складі: головуючого судді Вівдиченко Т.Р., суддів Троян Н.М., Чаку Є.В.).



УСТАНОВИВ:



І. ІСТОРІЯ СПРАВИ



Короткий зміст позовних вимог



Первинна незалежна профспілкова організація Одеського національного академічного театру опери та балету у серпні 2016 року звернулася до суду з позовом, в якому, з урахуванням уточнень позовних вимог, просила:



- зобов`язати відповідача Міністерство культури України визнати конкурсний відбір на заміщення вакантної посади генерального директора Одеського національного академічного театру опери та балету таким, що не відбувся.



В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що відповідач порушив обов`язкову умову проведення конкурсу - відкритість, що суперечить пункту 13 постанови Кабінету Міністрів України від 3 вересня 2008 року. Також вказує на порушення генеральним директором Одеського національного академічного театру оперу та балету чинного законодавства.



Разом з цим, 14 грудня 2016 року ОСОБА_2 подав адміністративний позов із самостійними вимогами на предмет спору до Міністерства культури України, треті особи: Управління культури, національностей, релігії та охорони об`єктів культурної спадщини Одеської обласної державної адміністрації, Одеський національний академічний театр оперу та балету, профспілковий комітет первинної профспілкової організації, ОСОБА_1, в якому просив суд:



- визнати наказ Міністерства культури України №946 від 23 листопада 2015 року про оголошення конкурсного відбору претендентів на заміщення вакантної посади генерального директора Одеського національного академічного театру опери та балету недійсним.



Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій



Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 1 червня 2018 року позовні вимоги третьої особи ОСОБА_2 із самостійними вимогами на предмет спору про визнання наказу Міністерства культури України №946 від 23 листопада 2015 року про оголошення конкурсного відбору претендентів на заміщення вакантної посади генерального директора Одеського національного академічного театру опери та балету недійсним залишено без розгляду у зв`язку з пропуском строку звернення до суду.



Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 1 червня 2018 року, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 31 жовтня 2018 року, у позові відмовлено.



Судові рішення мотивовані тим, що відповідач під час проведення конкурсу на заміщення вакантної посади генерального директора Одеського національного академічного театру опери та балету дотримався вимог чинного законодавства. До того ж, Міністерство культури України при прийнятті рішення про проведення конкурсного відбору керівника Одеського національного академічного театру опери та балету діяло відповідно до чинного законодавства України, оскільки театр має статус державного закладу культури, а тому до спірних правовідносин належить застосовувати Закон України "Про управління об`єктами державної власності" від 21 вересня 2006 року №185-V. Крім того, суди зазначили, що позивач ні в адміністративному позові, ні під час розгляду справи в суді не довів, які саме його права та інтереси безпосередньо порушені відповідачем.



Короткий зміст вимог касаційної скарги та відзиву (заперечення)



У касаційній скарзі позивач просить скасувати рішення суду першої інстанції і постанову суду апеляційної інстанції й ухвалити нове рішення, яким задовольнити позовні вимоги у повному обсязі.



Доводи касаційної скарги ґрунтуються на тому, що суди порушили норми матеріального права, що призвело до неправильного вирішення справи по суті. Зокрема, скаржник зазначає, що суди попередніх інстанцій помилково застосували норми положення постанови Кабінету Міністрів України від 3 вересня 2008 року у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 14 січня 2015 року №53 "Про проведення конкурсного відбору керівників суб`єктів господарювання державного сектору економіки", яка діяла на момент винесення наказу Міністерства культури України від 23 листопада 2015 року №946 "Про проведення конкурсного відбору на заміщення вакантної посади генерального директора Одеського національного академічного театру опери та балету".



Одночасно, скаржник вказує, що суд першої інстанції грубо порушив норми процесуального права, розглянувши справу одноособово, оскільки цю справу відповідно до статті 33 Кодексу адміністративного судочинства України (надалі - "КАС України") належало розглядати колегіально, що тягне за собою скасування рішення суду і направлення справи на новий розгляд до суду першої інстанції відповідно до пункту 8 частини третьої статті 353 КАС України.



Відповідач і третя особа без самостійних вимог щодо предмету спору - Одеський національний академічний театр опери та балету у своїх відзивах на касаційну скаргу просять залишити її без задоволення, а оскаржувані судові рішення - без змін.



Інші учасники справи не надали суду своїх відзивів на касаційну скаргу.



II. ФАКТИЧНІ ОБСТАВИНИ СПРАВИ



Судами першої й апеляційної інстанцій встановлено, що у зв`язку із закінченням 4 листопада 2015 року терміну дії контракту з генеральним директором Одеського національного академічного театру опери та балету ОСОБА_1 наказом Міністерства культури України від 3 листопада 2015 року №807/0/17-15 на ОСОБА_1 з 5 листопада 2015 року на період проведення конкурсного відбору тимчасово покладені обов`язки генерального директора Одеського національного академічного театру опери та балету та наказом Міністерства культури України від 23 листопада 2015 року №946 оголошено конкурсний відбір претендентів на заміщення вакантної посади генерального директора Одеського національного академічного театру опери та балету та утворено комісію для його проведення у складі: ОСОБА_3 - заступника Міністра культури України, голова комісії, ОСОБА_11 - заступника Міністра культури, заступник голови комісії, ОСОБА_12 - головного спеціаліста відділу музичного мистецтва Департаменту мистецтв та навчальних закладів Мінкультури, відповідальний секретар комісії, ОСОБА_13 - директора Департаменту мистецтв та навчальних закладів Мінкультури, ОСОБА_14 - завідувача сектору запобігання та виявлення корупції і взаємодії з правоохоронними органами Мінкультури, ОСОБА_15 - директора Департаменту фінансово-ресурсного забезпечення Мінкультури, ОСОБА_4 - генерального директора Національного академічного драматичного театру імені Івана Франка, народного артиста України, ОСОБА_17 - т.в.о. начальника управління культури і туризму, національностей та релігій Одеської облдержадміністрації, ОСОБА_5 - голови профспілки Одеського національного академічного театру опери та балету, ОСОБА_16 - начальника управління правового забезпечення Мінкультури, ОСОБА_6 - завідувач кафедри сольного співу Одеської національної музичної академії імені А.В. Нежданової, ОСОБА_7 - "Арт-Креатив", голови комісії з питань культури, мистецтв та галузевої освіти Громадської ради при Міністерстві культури України, ОСОБА_8 - начальника відділу кадрової роботи та державної служби Мінкультури, ОСОБА_9 - доктора мистецтвознавства, професора, завідувач кафедри історії зарубіжної музики Національної музичної академії України імені П.І. Чайковського, заслуженого діяча мистецтв, України, ОСОБА_10 - генерального директора Національного академічного театру опери та балету України імені Т.Г. Шевченка, народного артиста України.



Як встановили суди, відповідно до протоколу засідання комісії для проведення конкурсного відбору №1 від 2 грудня 2015 року, на цьому засіданні були затверджені вимоги до претендентів на участь у конкурсному відборі на заміщення вакантної посади генерального директора Одеського національного академічного театру опери та балету, а також погоджено текст оголошення для оприлюднення його на офіційному сайті Міністерства культури України.



Оголошення було оприлюднено на офіційному сайті Міністерства культури України 3 грудня 2015 року та у загальнодержавній українській газеті "Культура і життя".



Відповідно до копії журналу реєстрації заяв на участь у конкурсному відборі на заміщення вакантної посади генерального директора Одеського національного академічного театру опери та балету документи для участі в конкурсі подали: ОСОБА_1 та ОСОБА_2 .



Згідно з протоколом засідання комісії для проведення конкурсного відбору №2 від 18 січня 2016 року на цьому засіданні були заслухані конкурсні пропозиції учасників конкурсного відбору, проведеного у закритому режимі у відповідності до пункту 19 Порядку №777, оскільки від ОСОБА_1 надійшла заява щодо "незгоди" на присутність представників засобів масової інформації та громадськості під час заслуховування конкурсної пропозиції, про що комісією було ухвалено відповідне рішення.



Відповідно до змісту вказаного протоколу за результатами обговорення та аналізу конкурсних пропозицій учасників конкурсного відбору переможцем конкурсного відбору на посаду генерального директора Одеського національного академічного театру опери та балету визнано ОСОБА_1, конкурсну пропозицію якої визнано найкращою та вирішено внести пропозицію Віце-прем`єр-міністру України - Міністру культури України Кириленку В.А. щодо призначення ОСОБА_1 на посаду генерального директора Одеського національного академічного театру опери та балету та укласти з нею відповідний контракт.



Результати конкурсного відбору оприлюднено на сайті Міністерства культури України 18 січня 2016 року.



Після узгодження питання призначення ОСОБА_1 на посаду генерального директора Одеського національного академічного театру опери та балету з Одеською обласною державною адміністрацією, Міністерством культури України видано відповідний наказ від 3 лютого 2016 року за №52/0/17-16.



Згідно з протоколами конкурсної комісії №1 від 2 грудня 2015 року та №2 від 18 січня 2016 року, її засідання відбувалися у відкритому режимі, за винятком заслуховування конкурсних пропозицій, що проводилися у присутності представників громадськості та спеціалістів у галузі культури і мистецтв.



ІІІ. ДЖЕРЕЛА ПРАВА Й АКТИ ЇХНЬОГО ЗАСТОСУВАННЯ (на час виникнення спірних правовідносин)



Згідно з частиною другою статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їхні посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.



Згідно зі статтею 18 Закону України "Про театри і театральну справу" центральний орган виконавчої влади забезпечує формування державної політики у сферах культури та мистецтв, формує державну політику в галузі театру і театральної справи, здійснює організаційно-методичне керівництво театральною справою.



Відповідно до положення про Міністерство культури України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 3 вересня 2014 року №495 Міністерство культури України є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України (далі - "Положення №495").



Міністерство культури України у своїй діяльності керується Конституцією та законами України, указами Президента України і постановами Верховної Ради України, прийнятими відповідно до Конституції та законів України, актами Кабінету Міністрів України, іншими актами законодавства.



Підпунктом 111 пункту 4 Положення №495 передбачено, що відповідно до покладених на нього завдань, Міністерство культури України здійснює функції з управління об`єктами державної власності, що належать до сфери його управління.



Одеський національний академічний театр опери та балету є державним закладом культури, що належить до сфери управління Міністерства культури України відповідно до розпорядження Кабінету Міністрів України від 2 квітня 2008 року №566-р "Про передачу цілісного майнового комплексу Одеського національного академічного театру опери та балету в державну власність" та пункту 1.1 Статуту Одеського національного академічного театру опери та балету, затвердженого наказом Міністерства культури України від 20 грудня 2011 року №1192/0/16-11.



Правові основи управління об`єктами державної власності врегульовані Законом України від 21 вересня 2006 року №185-V "Про управління об`єктами державної власності".



Згідно з пунктом 21 частини першої статті 6 вказаного Закону уповноважені органи управління відповідно до покладених на них завдань організовують і проводять конкурси з визначення керівників суб`єктів господарювання державного сектору економіки.



Кабінет Міністрів України є суб`єктом управління, що визначає об`єкти управління державної власності, стосовно яких виконує функції з управління, а також об`єкти управління державної власності, повноваження з управління якими передаються іншим суб`єктам управління, визначеним цим Законом (частина перша статті 5 Закону України "Про управління об`єктами державної власності").



Відповідно до підпункту "г" пункту 18 частини другої статті 5 Закону України "Про управління об`єктами державної власності" Кабінет Міністрів України здійснюючи управління об`єктами державної власності, визначає порядок конкурсного відбору керівників суб`єктів господарювання державного сектору економіки.


................
Перейти до повного тексту